Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1567 ggr
Bekarim
0

Dags igen

I dag är det dags att fortsätta träningen efter juluppehållet :) Ser fram emot det även om Wilma e i sin första trots…. Jisses, det är som att hon glömt allt hon lärt sig. By the way, hon e i dag precis 20 v gammal :)

AnneN
0

Lycka till med träningen, det går nog bra fast hon är i trots bara du har mycket tålamod Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bekarim
0

Det gick faktiskt otroligt bra men fick order att skaffa strypkoppel då hon inte reagerar mycket på halvstrypet jag införskaffat….

Och jag ska ha med mig en belöningstrasa nästa gång så att hon blir mer koncentrerad på mig hoppjerkan Tungan ute

AnneN
0

#2 eehh… vet inte vart du går kurs, men man ska ju inte styra eller korrigera hunden med kopplet/halsbandet, så vad du har på hunden där ska inte ha någon betydelse alls.

Inte enligt mig iallafall, mitt råd hade varit att träna mycket kontaktövningar istället. För har man ordentlig kontakt med hunden så fungerar samarbetet mellan hund & förare bättre.

_**/Mvh Anne

Bekarim
0

Det är för att Wilma inte alls reagerar utan enbart sliter….

Han som jag går för har tränat hundar i 30 år, dels inom polis och militär och även samarbetat med Barbro Börjesson så jag litar till honom till 100%. Han kan sin sak Flört

Om man inte ska korrigera alls med koppel…. Då kan vi ju alla ta av det eller hur… Det är en kombination av kontaktövningar och korrigering.

AnneN
0

#4 Ja då är det kontaktövningar som gäller för som jag sa i #3 så är det i så fall kontakten som brister, inte vilket halsband ni har.

Jag korrigerar aldrig min hund med kopplet, jag har det bara som ett säkerhetssnöre ifall vår kontakt skulle brista och hon anser att något annat är roligare än mig.

Om jag nödvändigtvis känner att jag måste korrigera min hund så görs det med hjälp av rösten och/eller kroppspråket endast, funkar hur bra som hellst och jag har en hund som lyder mina kommandon för att det är roligt, inte för att undvika obehag från korrigering.

Men alla har vi olika metoder och om du föredrar att korrigera din hund med kopplet så kan jag inte hindra dig, vill bara uppmärksamma att det finns andra sätt som inte innebär att man ger en fysiskt obehaglig upplevelse för hunden.

_**/Mvh Anne

Bekarim
0

Tack för tipset, glad att det funkar för dig Glad Men jag fortsätter i min bana då jag just var ut med henne och hon fogligt gick utan att dra Flört

spikes
0

Jag kan inte annat än bli förvånad över vissa klubbarFörvånad,själv skulle jag aldrig lära in något med den metoden…blir rätt bedrövad när jag hör det,men som sagt du gör som du vill.

Bekarim
0

Jag vet inte hur ni tror att jag lär in…. Wilma håller enbart på att lära sig gå i slakt koppel, jag varken sliter till hon stryps eller slår henne så jag tycker att ni ska komma hit och se hur vi tränar i stället för att riktigt kritisera om det är så att ni missförstått.

Det finns olika sätt att lära in och vad är det som säger att just Erat sätt är det rätta eller bästa?

Jag blir redigt irriterad på sådana påhopp om jag ska vara ärlig.

spikes
0

8,Ursäkta mig men jag skrev min åsikt,och du är på ett forum så det får man räkna med,sedan var det klubben jag i så fall hoppade på.

Jag har ju själv jobbat som instruktör i många år och dessa metoder är ute för länge sedan.

Vad ska du då med ett strypkoppel till om hon ändå inte ska strypas?,då kan du väl använda vanligt med knäppe?….

Jag vet inte vad du anser att hunden är för något,men för mig är det en familje medlem som inte ska behöva känna obehag för att den gjort fel,det är som Anne säger då brister det i eran kontakt.

Läs gärna artikeln Anne puttade upp härinne…

Bekarim
0

Nåja, jag ska be min instruktör gå en vidareutbildning så att han lär ut rätt Tungan ute

spikes
0

10,Tycker jag låter passandeFlört

Bekarim
0

Ja, han har ju bara hållt på i 30 år och tränat hundar över hela Sverige så… Tungan ute

spikes
0

12,En del kan hålla på hela livet med det och ändå inte följa utvecklingen uppenbarligen,jag har sett flera exempel på det annars hade jag inte uttalat migFlört

Freke
0

#12 Vem är din instruktör då???

Jag har också hållit på sedan -85 och med jobbat med försvaret, vaktbolag och polisen..

Har han hållit på över hela Sverige borde man kanske känna till honom?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

FiaLi
0

Generellt och inte riktat till trådskaparen: Jag tycker det är lite jobbigt när folk säger att en hund drar och det enda man gör åt det är att sätta på ett stryp eller en halti.. Jag får ont i magen av att veta att folk lär upp sina hundar med hjälp av våld och smärta. Usch.

Bekarim
0

#14 Han heter Kent Andersson, kanske känner honom eller?

Och ni andra… Nu får ni väl för in i h-ete ger er med att snacka om våld och smärta vilket jag INTE alls tillfogar min hund.

Det kan man prata om när folk dresserar hundarna genom att slå dem tills de skriker för att få dem att göra rätt.

Ja, jag har stött på folk som tränat sina hundar så och jag tar defenitivt avstånd till allt vad våld heter.

Det finns åtminstone 2 här som känner min bror med fru så fråga gärna dem hur jag tränar hunden.

Punkt slut från min sida.

FiaLi
0

Om det var mitt inlägg du reageade på så är det, som det står, inte riktat till dig…

Bekarim
0

Jag såg det och det var inte riktat enbart till dig Flört

FiaLi
0

haha, vad skönt jag kände mig så träffad. :P

spikes
0

16,Jag känner mig inte ett dugg träffad,har du provat sätta ett stryp på dig själv och sen att någon korrigerar dig med det?,om inte det är att tillfoga hunden obehag/smärta vid fel den gör,så skulle jag vilja ha motsatsen bevisad för mig tack!….ett stryp är ett stryp inget snack om den saken!.

Sen får du ha vilken bror och fru du vill,kanske dom då kan utveckla detta åt dig….utvecklingen har gått framåtFlört

15,Du får ha din åsikt som alla andra härinne,du behöver inte alls känna dig träffad för det,det är bara bra att du står för det du tyckerGlad.

Eriiccaa
0

För att en '' tränare'' har hållt på i 30 år är det inte säkert att han är bra.
Dom kan lika bra lära ut så man gjorde för några år sen och inte i nuet.

Freke
0

#16 inte direkt? om inte, boende i Iggesund?? eller?

Då kanske..

Sen är det rycka och dra i en hund ger alltid smärta hur man än gör eller så bygger man nackmuskler och så måste man dra och rycka ännu mer vilket ger negativt resultat.

Men testa att bara locka hunden, en utmaning för dig, ta en prommenad utan att dra eller tvinga hunden att följa dig.. i minst 30 minuter, utan fysisk kontakt, vare sig koppel eller fösande

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Bekarim
0

#16 Han bor i Kalix.

Precis så gör jag nu, efter ett träningspass i går med Kent så fattar Wilma precis hur det ska fungera och går bra.