Det kliar
För snart en månad sedan hämtade jag en 8 år gammal cockerpoo. Men vad han kliar sig, på kroppen och öronen. Det går inte att se något i den tjocka pälsen men öronen ser helt ok ut.
Jag ska försöka bada med nytt schampoo så fort det blir lite mildare ute. Undrar om han får för lite fett i fodret eller om han är allergisk. Nu äter han Royal Canin torrfoder.
Är det någon som har ett tips om något jag kan göra eller ge honom mot klådan.
>>>Malum domesticum<<<
Klåda är svårt att råda om. Det kan vara allt från skabb till foderallergi…
Mitt tips är att först kolla hunden hos veterinär så det inte är någon parasit i pälsen. Därefter kan man testa att byta foder. Euakanuba tex har foder som vi blev hjälpta av - sensitive skin, men det finns säkert nån sån variant i Royal Canin´s sortiment också.
Zabelle
Säger som 1,hårsäcks inflammation tex är ju inte något som syns med blotta ögat heller…

Klåda är svårt,verkligen svårt.Att gå till vetten kan tyckas vara dyrt,men om man ska exprimentera sig fram med bla foderbyten,shampoon osv blir det dyrare i längden.Ett problem är kanske oxå att om man tex använder ett bra shampoo mot klåda kan man "maskera" det verkliga problemet.Det verkar vara bra/bättre med klådan så jag fortsätter med tex shampoot,när det sen slår till slår det till med fullt kraft & blir både dyrare & mer lidande för både hund & ägare.
Gå till en BRA vette så spar du pengar,och onödigt lidanade för både vovven & dig.
Lycka till..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

OK. Det blir Västerorts djursjukhus och min erfarenhet är att det är jättebra där.
Den förra hunden jag tog hand om gick jag raka vägen till veterinären med men hon var ju i extremt dåligt skick så jag var tvungen att se att hon varken var bruten någonstans eller hade urinvägsinfektion.
Det här är ju en pigg o glad kille men så klart han kan ha fått något iaf.
Han har bott med en annan hund, borde inte den också ha parasit/löss/ohyra om det är något sådant?
>>>Malum domesticum<<<
Min tik kliar sig extra nu under vintern. Det är den torra luften. Hon får lite rapsolja på maten och det lindrar.
Det kan dock vara en hel drös med anledningar till varför din hund kliar sig..
4,Jo det borde han,men det behöver ju inte vara en parasit ohyra,som sagt det kan vara hårsäcksinflammation vilket är väldigt vanligt.

Jag har själv en hund med foderallergier så vet hur jobbigt det kan vara både för hunden och ägaren innan man hittat orsaken och rätt åtgärd.
Håller tummarna för att ni finner orsaken till klådan snabbt och att det är enkelt att åtgärda.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
håller med tummarna för att det bara är torrhårbotten det har våran hund med pricis som #5 jag ger laxolja :) Passar sen på o säga kul att du tog en lite äldre omplacerinshund, :)