Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 13579 ggr
zabelle
9

Blandras med BC...

Efter att ha läst tråden Blandras avel vara eller icke vara, blev jag lite nyfiken.

Ni som har blandrashundar med Border Collie, vilka egenskaper har era hundar ärvt?

Zabelle   

zabelle
2

Min hund är blandras mellan Border Collie och Golden (kan finnas någon mer ras) Utseendet är mer åt Golden än BC. Liksom Golden bär han gärna runt sina leksaker och älskar att apportera.

Den här hunden har otroligt hög energinivå och kräver mycket sysselsättning. Han gillar att lära sig nya saker och är en mycket smart kille, alltså lär han sig olater lika snabbt.

Han är en "enfamiljshund"… och är extremt tillgiven mot sina människor. Han är en mycket snäll och mjuk hund, men bryr sig inte om andra människor än familjen. Barn och andra hundar är han inte så förtjust i och undviker dem om han kan. Dock kan han frivilligt hälsa på de flesta små hundar (om de inte skäller)

Vallegenskaperna hade säkert gått att träna upp, men han nöjer sig med att ha koll på familjen när vi är ute.

Han väldigt stresskänslig och lite för vek.

Zabelle   

[Hilo]
0

Jag har själv ingen, men syrran har haft en med BC och slakt på sambons sida har en nu.

Syrrans BC.mix är en harmoniskt tik.
Det enda av BCn man ser är hennes galanta hopp över saker. Grindar, hinder m.m.

Den andra BC.mixen är en väldigt dryg hund.
De har fått jobbat stenhård med vallningen
(de visste inte om BC när de köpte honom, de fick de reda på efter något år)
Väldigt rastlös, och nu är det extra jobbigt. Han är 12 år och vill inte ta det lugnt, fast han måste. Han får sin aktivering, men sen har han i alla fall svårt att slappna av.
De ägarna säger - Aldrig med en hund med border collie.

Karizma
0

Jag har ingen själv med en kompis till mig har en blandras då räknas % till 40% BC i henne hon ser ut som en korthårig BC men lite grövre i typen inte så hög. Men iaf hon hjälper till med att valla in getter det är inte många getter :) dessa getter fanns redan på gården så de fick heltenkelt lära sig hur man får sin hund valla genom komando. Går jätte bra och ja hon har vallinstinkt. Nu kan jag säga att hon vid löp med fick besök av en BC hane som bor granne fast en bit ifrån det vart 5 Valpar 3 av dessa vet jag inte vallar så det är mycket olika på den frånten. Men sen behövs det akterveras mer med hjärnan annars klättrar det myror i brallorna på dom. Känner 2 av valpköparna kanon trevliga dessa ser ut som BC :) ena av dom är vallare medans den andre inte är det. Agility och olika trix samt lydnad kör dom mycket himmel så snabba dom är :) BC är en ras min man älskar visst fina men inte min typ av hund kanske när jag kan lägga 100% av träna kan man tänka sig en BC men inte annars. Man bör tänka på även om den inte vallar har den energi som sätter sig i hjärnan på dom rätt smarta hundar detta får man iaf inte ut den engergin får man lätt en "prombemhund". Men med rätt verktyg så är dom kanon härligt arlerta hundar som inte sover vid träning mm :)

Svea-
0

BC-flatte blandisar här hemma.Dom är smarta som BC,vänliga å goa i sinnet stabila som flatte.En hund som vi kan ha till i princip allting.Vallar ej barn,cyklar osv,man ser BC i deras lek,deras sätt osv,men man ser oxå flatten i deras lek,sätt osv.Det beror på vilket sammanhang kan man säga,ibland ser vi mer av flatten ibland mer av BC.

Negativt..det enda jag kan komma på är då ett drag som jag upplever kommer från BC.Att dom är FÖR smarta för sitt eget bästa.Och det kan i sin tur leda till att dom blir rädda för vissa saker såsom tex dammsugare osv.Vill inte använda ordet vek,å har lite svårt att förklara,men jag tycker dom kan bli för smarta så det tar överhand,å leder till att dom kan bli rädda för olika saker.Nnää…suck vad svårt jag har att förklara.BC är så koncentrerad å smarta i sitt sätt & arbete så om dom är upp i sitt jobb till 100% så sätts dammsugaren på eller nått tex bakom dom så kommer dom aldrig glömma dammsugaren.Det slår över i deras intelligens.

Men överlag tycker jag att det är en jättebra blandis hund,dom är så lätta att ha att göra med,leva med,osv osv.

Jag är uppväxt med renrasig flatte.Och jag har ägt renrasig BC.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Mistle
0

Jag har en tjej som är 50% Border collie, resten 25% Engelsk springer spaniel och 25% shetland sheepdog.
Vet inte riktigt vad jag ska säga om hennes utseende, hon är svart-vit, hehe Flört, men det kan ju springern också vara. Lite smäckrare och kanske lite högre än "genomsnitts-Bc:n"..

Hon är en fantastisk hund, för mig. Hon hade kunnat vara helt urflippad hos någon annan. Vilket beror både på rasblandningen och på individuella orsaker.

Hon har ett högt aktiveringsbehov, både fysiskt och mentalt. Men hon har samtidigt fantastiska på- och av-knappar. Hon har inga problem med att det inte skulle hända något på några dagar, men när det väl händer så är hon där till 200%!
Hon vill gärna ha mycket koll på vart allt och alla befinner sig. Är man av med katten så är det bara att påpeka för henne och hon visar/letar rätt direkt ;p.
Hon är signalkänslig, och ja, lite känslig helt allmänt.

Det är svårt att säga vad som egentligen är genetiskt, personligt, miljöbetingat och inlärt.

Dock är Border collie-blandningar ingenting som jag gärna förespråkar, de kan, som alla andra blandningar bli precis vad som helst.

zabelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag har tillhört de som sagt - aldrig någon hund som ens varit i närheten av Border Collie Skrattande Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig…

#3 Tror också att det kan bli problem om hunden inte får utlopp för sin energi och får använda hjärnan.

#4 Någon slog ihjäl en geting med en ihopvikt tidning är min hund var liten…. han är fortfarande rädd för ihopvikta tidningar och allt som surrar. Ser han en svart fläck i taket vågar han inte vara i rummet… kan ju vara en farlig fluga.

#5 Jag fick också precis "rätt hund" för mig, men han var rena katastrofen i sin tidigare familj.

Zabelle   

CarinaO
0

En av våra hundar är blandras med Bordercollie och han är hälften Labrador.Han har mest egenskaperna av Border eftersom han vill valla hela tiden..kan vara en nackdel men han lyder ganska bra när man säger till honom!Ser också ut som en Border men lite kraftigare..

willowpysen
3

Willma är en mix av BC/Schäfer, vet dock inte hur mkt av varje. Hon är smidig, alert, lättlärd och otroligt lyhörd, lite försiktig. Tycker hon har mkt av BC:ns sätt. Älskar att jobba, springa på stora ytor och leta efter bollar, lära sig nya tricks osv. Har inte vallat med henne, men hon kräver sin aktivering för att må bra givetvis. Hon älskar att hänga med överallt i bilen, om vi ska hälsa på hos andra eller när hon hänger med mig till jobbet (som personlig assistent). Ibland undrar jag om det inte är lite inkorsad flat i henne eller nån annan retrieverras, för hon ääääälskar att bära på saker och hon älskar vatten och att bada och slänger sig gärna i första bästa vattendrag :) en riktigt go familjehund är hon som älskar allt och alla och har ingen speciell favorit utan följer med glädje med första bästa människa som leker med henne, så henne vågar jag aldrig lämna tex. utanför en affär, med tanke på alla hundtjuvar som faktiskt finns….

"En stund i taget - här & nu"

zabelle
0

#7, 8 Jättekul att ni la in bilder!! De är så fina båda två, kul att jämföra vad man hittar för likheter i utseende också.

Min kille är lite större än en BC, han väger ca 30 kg.

Zabelle   

willowpysen
0

#6 Hade någon sagt bara för några månader sen att jag kommer ha en BC-mix så hade jag nog skrattat och sagt ALDRIG I LIVET…. Men som du sa, man är väl inte sämre än man kan ändra sig. Willma köpte vi i början av december så vi har bara haft henne i drygt en månad. Men hon är underbar och den bästa hund jag nånsin har haft, ute är det full rulle, men hon lyder bra och inne är hon värsta gos-hunden som gärna ligger och myser så länge det inte händer nåt, för om barnen eller jag lockar henne till att leka eller göra lite tricks så är hon med på noterna direkt. Hon är verkligen underbar, 2,5 år är hon och jag hoppas att hon får hålla sig frisk läääääänge så vi får ha henne hos oss i många år :)

"En stund i taget - här & nu"

[Wolverina]
0

Har en Schäfer 50%/BC 50% och jag ser inte mycket av BC i henne tack o lov :P förutom den smarta och interligenta sidan. Annars har hon allt från Schäfern :)

Svea-
0

Här är bilder på "våra" bc-blandisar.Dom är syskon.Samma mamma & pappa.Det är dock ett år mellan dom.

Mistle
0

Jag lägger också in en bild på min dam då :).

Karizma
0

12, dom var fina :)  vad sa du det var mer för ras i dom?

Svea-
0

75% BC & 25% flatcoated retriver.Den brun-svarta heter Tuva & är snart 10 år.Hon ser ut som sin mamma,men Tuva har bruna tecken det hade inte hennes mamma.Pappa har sk "klassisk" svart-vit BC teckning.Sigge som den svart-vita heter har alltså mkt mer av pappas teckning plus lite exrta prickar här å där,har fått mycket mer "flatte" huvud-kropp än Tuva som mer liknar BC i huvet & kroppen.

zabelle
0

#10 Jag håller med dig, tycker också att det är den bästa hund jag haft. Det blir svårt att hitta en sån lojal och tillgiven hund igen.. 

#12 Dina två vovvar har samma uttryck i ansiktet som min Glad När man pratar med honom så åker öronen upp direkt när det är nåt ord han förstår.

När man läser om era hundar har alla gemensamt att de är fysiskt aktiva, lättlärda och älskar att följa med på allt. Men man ska nog vara beredd på att man får en hund som vill ha mycket uppmärksamhet när där är BC i dom. Min är i alla fall en riktig sällskapshund med betoningen på sällskap…Han är aldrig många cm ifrån oss, även om han sover Glad

Har någon av era hundar sporrar på bakbenen? Min har det, men de sitter liksom bara "löst" i skinnet. Vi har låtit dem sitta eftersom han var så gammal när han kom till oss (8år) nu är han 10 och har aldrig haft problem med dem. Däremot har han brutit framsporrarna några gånger så numera lindar jag frambenen när vi är ute och busar.

Zabelle   

Mistle
0

#16 Dooley´s har inga sporrar bak men en (eller två?) av hennes syskon vet jag har det.

Svea-
0

# 16 inga sporrar..inte heller på dom syskon jag känner till.