Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 2822 ggr
Bekarim
0

Varför inte säga blandras?

Denna diskussion har varit upp på ett amstafforum jag är medlem på och jag måste hålla med de irriterade uppfödarna av rasen…

"Varför säga amstaff när det är en blandning"

Amstaff är ju en ras men flera som har blandning mellan amstaff och tex pitbull el engelsk staffordshire bullterrier säger att de har en amstaff utan stamtavla…

Har dels en väninna nu som fått 12 Valpar, pappan är amstaff/pitbull och mamman pitbull men i annons säger hon amstaffvalpar…. Dessutom har de parat mest för att tjäna pengar vilket gör mig illamående om jag ska vara ärlig.

Jag älskar Wilma över allt annat och när någon frågar var hon är för ras säger jag givetvis blandning mellan amstaff och engelsk.

Hur ser ni på detta? Ingen som har en blandning schäfer/labrador säger ju att de har en schäfer utan stamtavla Tungan ute

spikes
0

Visst sjutton använder man blandis mellan….som i detta fallet Spike chabrador rottis,samtidigt som jag inte gör skillnad på renras och blandras egentligen alla stammar ju från vargen.

Bekarim
0

Precis, jag gör inte heller skillnad och tycker att någon hund är bättre än någon annan men jag kan ju till 100% förstå uppfödarna av renrasiga.

Eller…. Klart att jag tycker att min Wilma e bäst hi hi hi Flört

spikes
0

2,Haha ja ens egna går ju alltid förstFlört

Karizma
0

En del skulle inte änds titta åt en blandras det har jag med fått lära mig, och jag tar inte åt mig så gör inte det du heller. Låt dom vara trångsynta och tycka att en renrasig hund är hund men blandraser är något annat. Jag tycker själv att vi har en jätte trevlig hund här hemma :)

spikes
0

Haha ja och jag vet ju inte hur många som sagt till mig och andra speciellt "bruksfantaster" att när ska du skaffa en hund och inte en sån där collie?,jag svarar bara lugnt att folk som du ska inte äga en collie för ni vet inte hur man tar hand om en.Och ser ni inte hunden i collien så är ni inga hundmänniskorFlört

Bekarim
0

Sedan finns det ju en hundtyp för alla och jag tycker det är underbart så Glad Det e ju likadant när man ska hitta en egen partner, alla passar inte alla och så ska det ju vara.

För mig är det viktigast att hunden passar mig som person och det gör Wilma, vi är lika sociala och tjuriga båda två hi hi hi Flört

Karizma
0

5. haha gösses min mamma hade en collie som var utbildad (skitlänge sen typ 50talet) iaf han var utbildad til militärhund och han kunde massor har jag hört mamma berätta många gånger. Bla han rädda en kattunge som klättrat upp på taket han gick upp för stegen o tog ner han i nakskinnet sött :) Han kunde släppa in folk som kom om mamma/gammelmormor var ute men de fick snällt vänta tills de kom hem igen inne han vakta dom stenhårt.  Men iaf en collie är väl en jätte mångsidig hund vall-lydnad-agility ja till allt funkar dom inte alla brukshundar som håller dom måtten :D

spikes
0

7,Ja det är nog det som är problemet många ggr,en collie är extremt smart och kan köra över sin förare blixtsnabbt om man inte är uppmärksam,och då får dom gärna stämpeln att dom inget kan eller är obildbara osv osv,så inte vet dom hur man tar hand om en sådan ras egenskap om dom säger såFlört

FiaLi
0

I just det här fallet är det ju totalt dumt att säga amstaff, eftersom valparna består av mestadels pitbull?

Min kompis har en amstafftik som inte är reggad i skk eftersom båda föräldrarna inte har stamtavla; därmed blir hon ju reggad som blandras. Då tycker jag det är naturligt att säga Amstaff för det är ju faktiskt det hon är..

spikes
0

9,Fast jag skulle nog sagt blandis om nu hunden stod som det.

[Hilo]
0

Enda jag säger är retrivier om min hane.
Han är ju trots allt en mix av labrador retrivier, golden retrivier och flat coated retrivier = retriviermix

Alla hundar utan stamtavla är blandraser, eller mixar som  jag säger.
Dock kan jag tänka mig att varför många säger amstaff när det är en amstaff/pit, är att många anser att det inte är någon skillnad på raserna. Det är "samma ras", med olika namn..

Min lilla tik är t.ex. en polsk mix  Skrattande

AnnL
0

Jag säger rondellblanding när någon frågar eftersom Silver har 6 raser i sig. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

AnneN
0

Är hunden inte 100% renrasig så tycker jag det är självklart att man inte säger att den är renrasig, blandras är blandras (finns även andra benämningar för blandisar)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hilo]
0

#13 Finns en hel drös

Blandras.
Mix.
Bastard.
Gatukorsning.
Korsning.
Rondellhund.

Skrattande

Freke
0

Själv brukar jag beteckna de flesta under hund, hundar..

oavs. ras

vilket brukar reta upp de flesta rasmänniskor, hundar brukar inte ta illa vid sig att man kallar dom för hund, ddet är mest deras hussar/mattar som tar illa vid.. Flört

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Mischa
0

Din hund är en blandras, varför skulle det vara sämre att du är ärlig.

Vissa annonssidor tillåter inte pitbullannonser så därför skriver man amstaff istället, men fortfarande ljuger ju din vänninga om valparnas ursprung i annonsen om hon skriver amstaff.

Det förekommer så otroligt mycket lurendrejeri och skitavel inom den här hundtypen, folk köper sig amstaffar och pitbulls utan tavla för att sedan upptäcka att dom blivit lurade eller i värsta fall blir valpen sjuk pga dålig avel.

Det bedrivs just nu en stor insats för att få ner några utav sveriges produktivaste lurendrejare inom den här hundtypen, dom gör egna "stamtavlor", linjeavlar på sina blandraser (mor x son) och sätter hundar som gett dåliga avkommor i avel.

≧◔◡◔≦

TjockaBerta
0

Eftersom jag själv haft en chihuahua läser jag många chihuahua-annonser. Jag har gjort samma iakttagelse som trådskaparen.

Varför annonsera ut en hund som en chihuahua som bara är det till ca 25-50% om inte för att kunna rida på popularitetsvågen och kunna sälja en blandis för mera pengar.

Detta irriterar mig. Tala sanning! kalla det hellre för chihuahua-blandis eller något liknande.

Jag har inget mot blandishundar men jag tycker det är fel att göra pengar på att ta kullar hur som helst och försöka sälja dem dyrt.

No offens! Nu är jag överlycklig och störtkär i min cockerpoo. Men det var vad han utannonserades som också.

>>>Malum domesticum<<<