Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2519 ggr
Eija
0

Tasstugg....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har ett bekymmer, min omplacering som har vait här nu i ca 8 mån, har återfallit till tasstugget….han hade nämligen en tendens till att tugga på ena tassens klor när han blev stressad eller nervös….något trigga honom till det….och när man var där o försökte få honom att sluta så morra han….

Så jag har ignorerat hans beteende i början, och min andra hund var där o sa till honom när det hände….så han sluta helt med det och allt har varit så fint, och han har avancerat till att älska att väcka mig i sängen….jättekul….tyckte han….

Men så nu huxflux kring nyåret så börja han återfalla till detta beteende igen, och imorse var det första gången som han inte ville ens komma upp o väcka mig…han ligger i sängen fortfarandes, men är lite orolig när man kommer in och  han ligger där före, då hoppar han ner…och kommer upp sen när jag har lagt mig….

Vet ju att det tar sin tid att han skall känna sig riktigt lugnt o säker här, men jag blev så förvånad nu när han har återfallit till detta igen…..har funderat o funderat, om man har gjort något annorlunda eller om något har hänt, men kan inte komma på något alls….det enda är ju då att det small lite på nyåret som han är rädd för, men det har ju åskat o så under sommarn, och det går ju över direkt när mullret o smällarna sluta…..

Visserligen har han hela tiden varit lite avvaktande mot min särbo just när vi skall lägga oss, då har han blivit orolig när han har kommit in….men sen har han hellre legat bredvid honom i sängen när vi sover…så det är inget som har ändrats där heller…

Han är ju inte här på heltid, utan kommer när han är ledig…han jobbar ju skift, så det kan bli allt från 4 dagar till 11 dagars ledighet, och däremellan är han borta i en vecka…så det blir lite turbulent när han kommer..hundarna är överlyckliga då…och sen när han åker så blir den lilla lite ledsen o gnäller ett tag….

Frisco vet dessa rutiner sen han var liten, så det räcker att vi säger att pappa skall jobba, då vet han å går undan o ställer sig i fönsterspanet och kikar ut istället…Milo har börjat märka detta med och lugnar ner sig snabbare nu när han har åkt….så jag tycker inte att detta kan vara någon orsak heller egentligen…..

Så kanske det finns någon här ute som kan lite om sådana här beteenden….är ju inte så erfaren inom omplaceringar, har ju bara haft en förut, men så var det inte med den…och han var mycket äldre o  hade råkat ut för många ställen där han hade bott förut….

Men jag tror att lilla Milo har blivit illa behandlad, alltså av barn som har varit hårdhänta, och att han har inte fått vara ifred….så därför har jag varit väldigt noga med att inte gå på honom, utan låtit han komma istället, och det har funkat jättebra hitintills….

Man önskar så att hundar kunde tala, så man visste vad som var fel…..

Kan tillägga att han slutar att tugga om man säger "nej" eller morrar till….men efter en stund så kan han börja igen om man bara pratar med honom, eller styrker på han lite försiktigt……och så rätt som det är kan han komma själv o ställa sig mellan mina ben o vill bli klappad…så vi blir så förvirrade av hans beteende nu igen…..

Nu har jag funderat på att ignorera honom och bara stryka han när han kommer själv…får se hur det blir, och  nu har min särbo åkt hem igen för en vecka, så vi blir själva igen….

Kan ju oxå tillägga att det är bara jag o min särbo här, inga barn eller andra vuxna heller för den delen…min dotter har man ju hälsat på någon gång då o då, men dit gillar han att vara….så där finns det inget heller att ta på…

Så det var lite av vad jag kan berätta om detta….kul om någon vet mer….men jag tar det lungt med honom här nu och hoppas att detta är något tillfälligt och att det vänder snart igen….

Hoppas att det blev i rätt kategori….foto på lilla Milo

Hälsningar

Eija

spikes
0

Det enda jag kan komma på på rak arm är en aktiverings boll eller liknande när han börjar tugga på sig,säg inte nej utan ignorera hans tuggande och ersätt bara med något tuggben eller nått han tycker om.

AnneN
0

Jag funderar på om tuggandet kan bero på torra tassar eller något annat tassproblem? Det är ju väldigt vanligt att de kan få torra tassar då det är kallt och dessutom många vägar som saltas istället för sandas, om så är fallet så kan jag rekomendera att smörja hans tassar med tassalva eller liknande.

Om han är röd mellan trampdynorna/tårna så kan det vara svamp och mot det finns också bra behandlingar om du kikar i artikeln om huskurer.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trollhassel
0

Min mammas hund tuggar på en tass. Han är från början omplaceringshund och var stressad och nervös när han kom. Har tuggar till och från och när han väl har börjat så slutar han inte för att han får godis eller tuggben. Han blir som besatt. Det hjälper för stunden med prommenad och tratt tills tassen torkat.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Eija
0

Tack för era svar…

#1…han har en aktivitetsboll och jag har kört den varianten med och även börjat leka med han för att få honom på andra tankar…men när detta sker så springer han o gömmer sig bakom soffan, han vill vara ifred o är nästan lite manisk o biter bara mer när man gör sig uppmärksam på honom

#2…jag har kollat upp hans tassar och det finns inget som tyder på det, och då skulle han nog bita/slicka på ett annat sätt liksom…jag förstår precis vad du menar, trodde det först när jag fick hit honom och han börja sådär….har haft en hund förr som hade kroniska tassproblem direkt när det blev antingen blötväder eller på vintern salt på vägarna och man var tvungen att gå där….så jag hade salva till henne….

#3…Låter liknande som din mammas hund hade…han blir oxå manisk o han liksom valsar runt runt o biter, och kommer man nära o försöker att prata lugnt med han så morrar han tillbaka…man får absolut inte röra honom…

Men min andra hund tillrättarvisar honom, och då slutar han…för han utstrålar en upphetsad sinnestämmning som min andra hund känner av direkt, och då säger han ifrån med en morrning…och så fort han slutar så går Frisco därifrån…

Det var mycket tack vare honom som Milo la av mer o mer….Milo känner sig nog trygg hos honom, och följer han överallt…..det samma gjorde min andra omplacering….så Frisco är väldigt duktig i att liksom ta hand om…..

Ibland får jag en känsla av att han har respekt för karlar på något vis…man vet ju inte om han har blivit slagen heller….paret som hade honom var ju rätt unga och hade två småbarn, plus en stor grand danoa (stavning)…dom hade separerat och hon hade båda hundarna o barna…så därför så orka hon inte att ha kvar Milo, p g a han var stressad av barnen sa hon…..

Men jag tror det var mer…för när en hund morrar o gör skenattacker så har han verkligen blivit provocerad och litar inte riktigt på människan tror jag…för jag ville ju titta på tassen när han börja sådär …och då morra han ju, men jag ignorera detta och fortsatte att prata lungt med han och skulle kolla… då tog han o greppa tag i min panna med tänderna, eftersom jag satt nedböjd o kika neråt….det gick kanonsnabbt så jag hann inte ens reagera med annat än förvåning….men det var inte något bett utan en varning

Så då lät jag han vara…..och sen tog vi det lugnt med honom och varje gång som han satt igång så kom ju Frisco som sagt var….och nu hade han inte rört tassen på flera månader….

Och jag har kunnat hur bra som helst kika på tassarna, jag har klippt bort överflödigt hår runt trampdynorna nu till vintern så att det inte skall fastna så mycket snö där och det har gått hur bra som helst….han stog så still hela tiden jag klippte…..

Nu har han inte attackerat mer gånger, för han ser ju att ingen gör honom illa…men han morrar när tasstugget är igång om man går dit o skall försöka lugna ner han…jag tycker så synd om han….nyss så la jag mig ner på gästsängen när han låg där och vips så hoppa han upp o börja tugga..så jag prata lugnande med han, men då hoppa han ner på golvet o sprang iväg en bit o stod där o kika på mig….precis som att man var världens farligaste monster….

Ja man blir så fundersam över vad det är som har triggat upp hans beteende igen…..

Tack iallafall för svaren….

spikes
0

Undrar om han har fått bannor när han har tuggat och därmed tuggat ännu värre,har du testat strumpa eller sko?

Eija
0

#5…nej det har jag inte gjort…..skall nog prova det om det blir för intensivt…nu ligger han so sover så gott, den lilla krabaten….han är ju så go, och kommer rätt som det är o vill kela….och på bara ett ögonblick kan tvärt börja tugga när jag säger något….så jag har t o m funderat på i vilket tonläga jag pratar…..för man sänker ju sin röst som om man prata med en unge….och det kanske är det han stör sig på….ja, ja….en får hålla ögon o öron på skaft så kanske man kommer underfund med vad det är som triggar honom…

Tänkte som så, att barn låter ju ljusare på rösten och kan kanske vara orsaken….Men hur som helst så låter jag honom komma….så på det viset är det så bra att jag är själv här….inga andra som kan störa…..

Tack för ditt tips….så rart av er alla som vill hjälpa mig….

Eija