artros
Min whippet har fått artros i sin ena handled. För att stödja leden så hon ska kunna springa så mycket som möjligt utan att få ont har jag tänkt linda den. Jag funderar på om det finns någon slags ortos man skulle kunna ha? Benet är så smalt och litet att det nog inte finns något färdigt men kanske någon kan ge mig tips på var detta kan finnas eller något annat jag kan ha nytta av? Jag lindar nu med "kladdbinda" men det funkar inte när det är blött. Då blir bindan blöt och kall och det kan ju inte vara bra för leden. Jag tänkte mig något som står emot väta, stabiliserar och håller varmt och som kan fästas med kardborreband eller liknande.
Är det någon annan som har erfarenhet av artros hos er hund? Detta är ju vanligt både hos människor och hundar när de blir gamla.
Min hund får smärtstillande när hon har ont och glukosamin för att smörja leden.
Svärmors hund led av artros, hon gick på metacam (stav?) hela livet sedan hon fick det, och sedan gick över till starkaste dosen cortison då metacamen slutade verka, vilket cortisonet också gjorde..
Vilket var huvudsaken till att hon avlivades 10 år gammal..
Den erfarenhetn jag har av det att det var tufft för henne.
Tufft för oss och det slutade ju också som det gjorde.
Jag hoppas din hur inte får samma besvär, eller lika illa i alla fall.
För roligt var det inte.
Mitt tips blir att du lindar men köper en hundsko som täcker lindan.
Spike jag har är 12 år och har fått problem med artros i ett ben,han får glukosamin och det går bra än så länge,men vi kommer inte att ge smärtstillande där går våran gräns

#2 Jag har en hundsko hemma. Just nu är det så kallt att det inte är blött ute. Vad är det för fel att ge en hund smärtstillande? Min hund har artros i en handled. Hon har inte alltid ont eller besväras av det. Inte skulle jag avliva henne för det. Då ger jag hellre smärtstillande vid de tillfällen hon har ont. Tycker du att det är fel? Jag förstår inte det.
#1 Min hund är 10 år snart. Nej, jag hoppas inte det blir värre.
2,Nej jag sade inte att det var fel,jag menade att våran gräns går där,alla är vi olika

#4 Du får gärna förklara hur du tänker för jag förstår inte. Om din hund har ont får den inte smärtstillande då? Vid operation t.ex. brukar vetr. skriva ut smärtstillande ett par dagar. Skulle du inte ge din hund den medicinen då? Är det bättre att låta min hund har ont ibland och låta bli att ge henne smärtstillande eller skulle du avliva henne pga artros i en handled? Hon är en pigg hund i övrigt. Varför ska man undanhålla hunden den hjälpen när den finns?
5,OK jag ska förklara bättre
.
Ja självklart får han det vid en op eller en annan tillfällig skada,men om jag nu tar våran herre Spike härhemma som är 12 år som exempel då,han har artros i ett framben,och haltade på ordentligt ett tag,glucosaminet har hjälpt honom enormt,men skulle han börja påvisa att det inte hjälper längre och att han börjar tackla av ren fysiskt så skulle inte vi sätta in smärtstillande på honom,åldern tar ut sin rätt och jag är emot att låta min hund äta smärtstillande dagligen livet ut..
Hoppas du förstår hur jag jag menar nu…jag klandrar alltså inte andra för att tänka på ett annat sätt,detta är våran gräns som vi drar,som sagt alla är vi olika

#6 Jag förstår. Jag kommer inte heller att hålla liv i min hund när hennes liv mest bara består av smärta eller annat elände. Hon ska vilja leva och ha glädje av det.
7,Precis så menar jag,har själv sett skräck exemplar där hunden endast lever för att den har tabletter i kroppen,och trots det inte kan hålla kisseriet och annat,sånt klarar inte jag av.
På Hund 2009 fanns det en föreläsning om just artros som jag gick på, kvinnan som höll föreläsningen sa mycket bra och viktiga saker.
Bland annat att många, dom allra flesta veterinärerna säger helt fel saker till ägarna som har en hund med artros, dom säger oftast något i stil med "låt din hund gå på smärtstillande och den måste vila, inga långa promenader eller liknande."
Det är helt fel, om hunden får artros ska man kunna vara lika aktiv som man varit innan, självklart ska man tänka på hunden, hur mycket den orkar o.s.v. Om man t.ex kört spår en gång om dagen med sin hund kan man istället köra spår varannan dag och dagarna däremellan gå en långpromenad, sen får man vara berädd på att få masera hunden efteråt eller liknande.
Så dom veterinärer som säger så som jag skrev ovan har fel.
Hoppas ni förstår vad jag skriver 
9,Ja och det stämmer,dom behöver ju smörja lederna,men man får ju avväga hur mycket dom klarar av
#10 Precis 

#9 Vad hette föreläsaren?

#13 Tack!
#14 Varsågod 

#15 Jag vill tacka ännu en gång! Jag har blivit medlem i hundartrosföreningen och beställt en ortos till min hund. Fantastiskt! Jag trodde inte jag skulle hitta någon och så fanns det färdiga sydda till hund! Helt otroligt!
Tack ska du ha!
#16 Åå, det var så lite så, vad roligt att du hittade det du sökte! 
måste fråga vad är Artos? Är det ledproblem?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
18, tack då var det med leder o göra. Låter som en trist sak att få, men blir dom värre nu när det är kallt ute?

Nu har ortosen kommit. Det gick snabbt!
Tyvärr var fästet till kardborrebandet lite kort och whippettar har smala ben. Jag har sytt dit tryckknappar för att det ska sitta kvar.