Dominant valp... Hjälp!
Jag har två hundar Junior har jag skrivit lite om här tidigare, han är blandning mellan rottis, labrador och amstaff. Sen har jag Hannibal som är en eurasier. Junior är nu ca 6 månader och Hannibal är 1½ år.
Vi har märkt att Hannibal är väldigt vek och ranglåg. Och nu så har Junior mer eller mindre tagit över här hemma. Under jul och nyår va vi hos min mamma och där började Junior va lite små elak mot Hannibal. Kan tillägga att mamma har en setter tik.
Jag pratade med uppfödaren till Junior och hon har nu tagit hem honom igen och låtit honom träffa mamma och två syskon. Han har ju visat sig vara ganska dominant men där har de funkat bra då både systern och mamman har visat klart och tydligt att han är lägre i rang än båda dom.
Nu funderar jag på om vi kommer att klara av att ta hem honom igen. Hundar faller ju lätt in i ett gammal mönster. Så de lär ju vara jag som kommer behöva se till att Junior inte får storhetsvansinne när han märker att han kan bestämma över Hannibal.
Jag vill jätte gärna ha tillbaka Junior för han är en smart å super go hund. Men om jag inte klarar av de så är de ju bättre för alla att han hittar ett annat hem.
Vet inte vad jag ska göra. Kom gärna med tips och råd eller bara funderingar. Vill ju bara att alla ska få de så bra som möjligt.
Hopppas du får bra svar men dominat o sånt tror jag inte på. ska iväg

Vad exakt är det som han gör?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#2 Ett bra exepel är när vi hade kommit in från en promenad och stog i hallen då lilla Junior jagar iväg Hannibal. De gick ganska fort så såg inte exakt vad som hände. Men de va iaf tydligt att de va Junior som mer eller mindre jagade iväg Hannibal.
De jag är mest rädd för är ju att de faktiskt är amstaff i Junior och de har visat sig tydligt. Inger illa menat om amstaff, de är en ras jag tycker om. Men blir de fel så kan de gå riktigt illa. Jag tror dessutom att Junior kommer få storleken av en rottis då han har väldigt stora tassar och grova ben.
Junior har även börjat skälla på folk som ska hälsa på honom och han försökte bita efter min morbros som skulle hälsa på honom. Skällandet kan komma från Hannibal som också skäller på främmande människor. De har ju inte så mycke med hur han beter sig mot Hannibal men de visar ju lite att han tror att han står lite över alla andra. De är iaf vad jag får kännslan av.
Jag tror du gör det otroligt lätt för dig genom att säga att valpen är "dominant", jag kan inte tyda nån dominans av vad du beskriver.
Han är valp, vet inte vad som förväntas av honom och han har börjat mogna och av ett par driftstarka raser varav en dessutom har en del vakt.
Har ni gått valpkurs?
≧◔◡◔≦
#4 De va uppfödaren som sa att han va dominant så de är inte jag som har kommit på de. Ang rubriken kom jag inte på något bättre att skriva.
Sen är de inte bara de… de är svårt att beskriva men de är ganska tydligt att de va han som bestämdehär hemma. Jag vet inte men jag tycker iaf att en 5-6 månaders valp bör inte bestämma över en som 1½ år. Att han skulle ta över och bestämma senare hade vi nästan räknat med men är han fortfarande valp.
Va de gäller valp kurs har jag letat efter de men inte hittat någon tyvärr.
Din äldre hund är ju inte fullt vuxen han heller, jag tror det kommer att komma en punkt då han säger till, men det får även du vara redo på att det kan hetta till ordentligt.
I värsta fall kanske det finns någon instruktör som kan hjälpa dig privat och se hur han funkar i verkligheten.
≧◔◡◔≦
Finns inget dominant i en valp,en hund lever som vargen i en familj,alla har dom olika sätt att tackla saker på,en del faller undan och en del går på.
Konstig uppfödare som inte vet att detta med dominans är förbi för många år sedan,både inom hund och varg.
Dom behöver nödvändigtvis inte ryka ihop eftersom det är 2 hanar,det kan hända att din äldre hund helt enekelt tacklar sitsen på detta sätt,men märker du att han är för bråkig och den andra börjar må dåligt av det så får du ju sätta P för det,lär hunden att gå och lägga sig tex,avbryt situationen med annat aktivitetsboll eller nått.
#6 De är ju de jag är rädd för eftersom att de är så pass tuffa raser i Junior. Vill ju inte att de händer Hannibal nått bara för att han sa ifrån till Junior. Och jag vill ju kunna läna hundarna ensamna utan att behöva oroa mig för att de händer nått. Tycker synd om dom om man ska behöva sära på dom bara för att man ska åka å handla. De blir ju inge kul varken för mig eller hundarna.
Jag har även en till fundering. Kan de hjälpa att kastrera Junior när han är redo för de? Alltså inte nu. Pratade med en veterinär för ett ganska bra tag sen som sa att man inte ska kastrera en hund innan dom är ett år. Men hon sa också att om jag fick problem innan de så kunde de gå att fixa tidigare. Kan ju inte låtabli att undra då om de finns något annat sätt att "kastrera" en hund på innan den är 1 år?
#7 Jag förstog inte riktigt hur du menade med att avleda?
9,Han är valp ta fram en leksak eller annat åt honom som han kan sysselsätta sig med så han glömmer sitt ofog för ett tag.Kastrerar gör man bara om inga andra utvägar finns och av medicinska skäl,annars jobbar man med hunden så det funkar.
#10 Han har kastat sig efter Hannibal och de va inte bus. Och ofta är de leksakerna som gör att de blir tjafs. Junior tar allt och vaktar dom hela tiden.
Va jag har hört så är de bra att kastrera sin hund så den slipper stressen över att inte få para sig. Och ännu mer om man har två hannar som dessutom blir revaler om tikarna.
11,Jag har haft hanar i alla år både 2 och 3 stycken sedan 1990-talet och det är ingen fara alls,det är lugnare än att ha 2 tikar.Men herrgud han är valp klart det är bus,han vet ännu inte vad allvarligt bråk är.
#12 De va inte bus! De kan både min mamma och sambo vittna om. De va inte bråk eftersom att Hannibal sprang iväg men de va inte bus.
12, ta fram det som skrivits om domenans och tipsa henne om lite böcker du gav ju mig kals tips.
13 gå lite kurser och ta lite hjälp är mitt tips, en valp är en valp.
#14 Jag har letat kurser som en galning. Men dom startar inte förens till våren =/
Ska prata lite med uppfödaren och se hur han fungerar där. Så får vi se sen hur de blir.
15,Läs Anders Hallgrens böcker och Frekes artikel härinne om dominans eller inte…..du kan aldrig få mig att tro att en valp är dominant alls.Ta reda på fakta om hundens språk så förstår du den bättre.
#16 tack för tipset om böker.
Och förövrigt så är jag inte korkad. De är ju trotts allt jag som har vart me när allt har hänt och har haft valpen i ca 4 månader. Om du bara tänker tilltala mig som att jag är korkad och inte kan någonting när jag ber om råd hurvida jag ska ta hem honom igen och om jag klarar av de så vill jag nog helst att du inte säger nått alls… Jag blir både arg, ledsen och irriterad när de bara låter på dig som att jag inte kan något alls om hundar.
17.jag har inte sagt att du är korkad någonstans,jag ger dig tips om det ta det till dig i stället.Jag skrev min åsikt om det och det har alla rätt till.
#18 Jag har tolkat de så. Och har tagit åt mig personligen. Tycker att du borde ta åt iaf lite av de. Bara de att du skriver snälla vän låter som att du pratar med något litet barn för mig. Jag anser mig inte vara ett litet barn. Dessutom låter de inte som att du tar mitt problem på allvar. Jag va me när allt hände. Jag har haft hundar omkring mig i stort sett hela mitt liv och jag anser mig kunna se skillnad på bus och när de är allvar. Dessutom har jag inte sagt att de har varit nått bråk mellan hundarna. De som har varit är att Junior bet efter Hannibal så att Hannibal kastade sig iväg och de såg vi alla tre att de inte va bus från Juniors sida. Du får tro vad du vill men bus va de då inte.
Om de är någon som kan hjälpa mig lite hurvida jag kan klara av att ta hem honom eller om de är bättre att han får flytta till ett nytt hem så blir jag väldigt glad för hjälp. Vill så gärna ha tillbaka honom men om de inte kommer fungera med Hannibal är de ju bättre för alla att han får ett nytt hem. För om jag ska ha två hundar som hela tiden går på helspänn å bråkar om man inte har stenkoll på dom hela tiden då blir de ju bara jobbigt. Jag kommer inte orka de och hundarna mår ju inte bra av de heller. Om de nu är så att hundar är en familj som ni så fint sa så mår väl ingen bra av bråk??
19,Men då har du fått helt fel uppfattning om det jag skriver,men vill du inte ha mina tips utan att missförstå det jag säger,så får du väl leta vidare….
#20 Men om jag inte förstår kanske du kan omformulera dig. De är ju inte så att jag sitter å missförstår dig med flit om de är de du tror. Jag råkar dyslexi dessutom så ja jag har svårt för att både läsa och skriva. Förlåt om de stör dig på något sätt. Dock tycker jag inte om att bli kallad för lilla vän iaf.
21 Kom på man kan även ta hjälp av en som kommer till dig o ser hur hunden funkar och hur ni samt eran andra hund funkar, hmm vad heter nu en sån person
Kan även ta privatkurser du kan googla fram och se om det finns i din stad.
#22 Jo jag har funderat på de. Men just nu är de om jag ska försöka ta hem honom igen eller om de är bäst för alla att han får flytta till någon annan. Just nu är han hos uppfödaren. Jag känner mig väldigt osäker på hur de kommer bli och om jag kommer att klara av de om de blir problem. Vill ju inte att någon blir skadad varken hundarna eller jag. Allt vart så jobbigt och har gjort att jag har blivit väldigt osäker.
21 Jag skrev snälla vän inte lilla vän,har nu tagit bort det eftersom du missförstod att det var ett snällt uttal,jag vet inte vad du vill att jag ska omformulera för någonting,och dyslexi har jag väldigt stor förståelse för eftersom jag har vänner och en son som har det,tänk lite på hur du uttalar dig du med…
I övrigt har du fått bra tips…..
#24 Jag vet inte heller vad du borde omformulera men tydligen så är de ju något jag har missförståt? Då kan de ju vara så att jag förstår de bättre om du formulerar om de. Och jag har blivit ledsen och tagit åt mig personligen av de du har skrivit de är inget jag bara kan ändra på. Jag vet inte vad du förväntar dig av någon som känner sig ner tryckt? (Dålig formulering jag vet men jag vet inte vad jag snnars ska skriva) Att jag ska sitta å ta åt mig allt å bara svälja de? Förlåt isf för sådan är inte jag. Jag är väldigt kännslig de va därför jag frågade om råd här från början hurvida Junior bör få ett nytt hem eller inte.
Nu tycker jag att vi kan hålla oss till ämnet. Jag har ingen lust att diskutera annat än just hurvida jag kan klara av att ta hem Junior eller inte. Tack på förhand.

Du har fått jättebra boktips. Dominans är bara ett gammalt "modeord" som hänger kvar. Skit i programmen som går på tv, det är bara quick-fix å det funkar för stunden.
Jag kan lägga till Turid Rugaas bok, lugnande signaler. Det låter, enligt mig, som att du behöver läsa på mer om hundar, deras språk och utveckling.
Kolla in Turids hemsida, där finns det med en massa instruktörer som är utbildade av henne. Ring nån av dem och prata med dem, de kanske har något tips eller kan hjälpa dig på något annat sätt.
Klart du ska kunna ta hem hunden igen om du vill. Men det kräver kanske en del av dig. Lycka till!

Jag har inte läst alla inlägg kan jag ärligt säga på en gång, slutade läsa när ni började gnälla på varandra. Men om du är intresserad så kan jag skriva lite vad jag tror och tycker då jag arbetat mkt med bestämda hundar och även haft en flock som slogs och ja skulle vi inte brytit skulle de dödat varandra, nu är de alltid tillsammans både själva och med oss och avgudar varandra som syskon ska.
Jag tror du behöver tömma allt det gamla när junior kommer hem, det verkar ligga lite rädsla och oro i dig och detta för man över på hundarna.
Sen gäller det att vara stenhård mot dem kommando på dem hela tiden för att visa att du bestämmer och du är ledare och bestämmer hur man får bete sig i olika situationer.
Tänk inte på vad det är för raser i honom, det kunde likaväl vara en liten tax. Låt inte dessa raser få dej att bete dig på ett specielt sätt mot honom.
I mina öron får du kalla det dominans om du vill men annars kan man säga att det verkar vara en riktig buse som tror att han är kungen i familjen redan vid 4 månaders ålder.
Träna dem separat så du visar för båda att du är ledare innan du tränar dem gemensamt, ta bort alla leksaker, de behöver inte ha dem fören du känner att de klarar av det, eller bara när du är med, ge dem ständigt kommando, som gå och läg di när ni kommer in, när du diskar kan de sitta på varsin sida om dig. När du visat för junior att du bestämmer så ska han oxå fatta att han inte har rätt till att jaga bort hannibal eller skälla på honom utan det får bara du göra. . .
Kan ha förstått hunden fel med tanke på att man inte träffat honom, och ja det låter hårt det jag skriver men det handlar inte om evighet bara tills de skärpt sig.
Vi var hårda mot våra i 4 månader. nu fungerar min flock som en dröm flock.

En sak till, jag kan personligen itne rekommendera det ni gjorde att lämna tillbaka honom till uppfödaren och de hundarna, det är inte hundarna som ska fostra honom det är du.
Min yngsta har varit en pain in the ass många gånger men skulle aldri få för mig att lägga över tillsägningarna på en annan hund, då blir jag jätte låg i hennes ögon och hon kan även tappa förtroende för mig för jag finns där för att skydda henne mot faror. Så kolla så han inte fått men efter detta och blir rädd för andra hundar eller ser på dej att du inte kan skydda honom från faror.
#27 Tack för tipsen =)
#28 Vi lämnade inte tillbaka honom för att dom skulle få uppfostra honom vi hade egentligen tänkt omplacera honom då jag inte trodde att jag skulle kunna få ordning på honom. Men sen va de uppfödaren som tyckte att vi borde ha lite tid utan honom att tänka igenom allt innan vi helt bestämde oss för att omplacera honom.

#29 ok men då förstår jag, då missuppfattade jag det lite =)
Ja ge det en tankeställare och tänk ut träning och om ni har tiden och orken. . . Lycka till hör av dig om du vill ha mer tips eller bolla ideer. . .