Fråga om skendräktighet
Quila är ju som sagt skendräktig nu, och hon brukar bli det efter varje löp…
Men för tillfället går hon med olika busar och piper och sedan bäddar hon ner dom i korgen, något som jag inte kan minnas att hon gjort förut.
Hon "adopterade" visserligen en gosedjurs-sköldpadda för något år sedan, men det var mer att hon gick omkring mycket med den och pussade väldigt intensivt och mycket på den.
Vi kom precis in från en promenix nu, och direkt när vi kom in så började hon pipa och gnälla och hämta busar direkt och förut när jag pratade i telefon tog jag en av hennes busar och kastade ner på golvet och då började hon gnälla och gny direkt…
I vanliga fall ligger hon nästan aldrig i sin korg, men nu ligger hon där hela tiden och bäddar, smågnäller och hämtar busar samt är väldigt trött och vill mest bara "vara" …
Ska jag bara ignorera hennes beteende eller hur ska jag göra?
Ska jag ta bort alla leksaker så att det inte finns något att hämta?
Har kört lite extra hjärngympa dom här dagarna samt varit mer aktiva på promenaderna, något mer jag bör tänka på?
~Quila Roze~
Mindre mat är ett bra hjälpmedel också…

#1 Tack, ja maten drar vi ner på varje gång hon är skendräktig.
~Quila Roze~

Mindre mat och ökad motion kan hjälpa för en del. Det finns även medel som veterinären kan skriva ut om hon får det mycket jobbigt under skendräktigheten.
Har själv aldrig haft en tik som tagit leksaker som Valpar, men skulle min tik göra det så skulle jag nog plocka bort de sakerna tills skendräktigheten är över.
Håll även lite koll så att hon inte får mjölkstockning om hon får/har mjölk i juvren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dum fråga, men hur märker jag att hon får mjölkstockning?
Blir det hårt runt juvren?
Mjölk har hon iaf…
Medlet du pratar om som vet. har, funkar inte det bara om man får det i början?
Eller kan man gå in nu och avbryta skendräktigheten med det?
Känner att jag har ganska dålig koll iom att hennes tidigare skendräktigheter varit lugnare.
~Quila Roze~

#4 Vid mjölkstockning kan de få som hårda klumpar i juvret och det gör rejält ont, så får hon det så lär du nog märka det, då bör du kontakta veterinär omgående.
Har för mig att medlet heter Galastop eller nått liknande och att det kan hjälpa att avbryta eller dämpa skendräktigheten även efter den satt i gång.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#5 Okej, tack så mycket.
Kände snabbt nu och juvren känns bra… Vill inte hålla på och känna för mycket så att man inte främjar mjölkproduktionen, men det känns inte speciellt hårt, mest mjukt och hängigt 
Just det, Galastop heter det, tack!
Tog bort alla leksaker nu, och hon tittade på mig som om jag tog ifrån henne det dyrbaraste i världen, aningen hjärtskärande
Men nu ligger hon iaf i sängen i stället för korgen, utan "valpar" 
~Quila Roze~
Åh, snor du hennes Valpar
tror med man ska ta dom. Jag googla lite om skendräktig het o detta verka rätt vettigt http://www.freewebs.com/annafrisk/artiklar.htm

#7 Hihi, ja hon tyckte nog att jag var jättedum.. 
Hon har legat och sovit i sängen en timme nu, och inte gnytt eller letat något efter sina "valpar", så det känns som att man gjorde rätt och tog bort dom för henne.
~Quila Roze~