När skaffa hund?
En hund lever i många år och INGEN kan garatera att man kan ta hand om den hela hundens liv. Man kan bli sjuk, bli av med jobbet, eller annat som kan leda till att man måste skiljas från sin vän.
När har man egentligen en tillräckligt stadig tillvaro för att tahand om en hund tycker DU?
Jag arbetar inte och har dålig inkomst pga det min man arbetar men vill säga att ha en hund kostar inte så mycket i mån. Jag anser att när man har TID med en hund för där är ofta felet så kan man skaffa en hund. Sen visst pengar ska man ha fr köpa en hund men just månadskostnad är inte skyhög iaf :) Att ha en innekatt kosta lika mycket, då räknar jag in försäkring mat o sand.
Jag skaffade min egna första hund när jag var 18 år.
Jag var arbetslös, o.s.v.
Men fick ändå ihop så att det räckte till mat och annat som behövdes, med hjälp från sambon.
Nu har jag två katter och en hund hemma hos mig
(min hane är på "foder" hos mosan)
Jag jobbar knappt 4 dagar i månaden och jag betalat allt själv till mina djur.
Jag anser att jobbar man 40/vecka och har hunden hos hundvakt hela dagarna skaffar man inte hunden.
Det är min åsikt, och jag skulle själv inte göra så. När tiden är mogen är svårt att säga. Men säg att man kan planera liite framåt i alla fall, för som du säger. ALLT kan hända på 10 år..
Svårt fråga, men jag anser att har man hjälp med, eller stadig ekonomi så tycker jag att man kan skaffa hund…
2, håller med där att ha hund kräver mer Tid :) Sen att skaffa hund är att skaffa en ny familjemedlemm inte dumpar man barnet när den är i trotsåldern. Ne man får allt ta o tänka till lite med.
Att skaffa hund är ett stort ansvar som tar mycket av ens tid i anspråk. Har man tur blir hunden 10-15 år gammal.
Är man ensam och jobbar heltid ska man helt enkelt inte skaffa hund, enligt min åsikt. Visst - man kan ha hunden hos dagmatte/husse, men det är ingen bra lösning i längden. En hund ska aldrig lämnas ensam mer än max 6 timmar per dag enligt lag.
Skulle man bli arbetslös får man snåla lite för att pengarna ska räcka till hunden också.
Man kan så klart bli sjuk… inget man räknar med precis. Det kan man bli om man skaffar barn också, inte lämnar man bort dem ??
Man är mogen att skaffa hund när man inte tvivlar en sekund på att man kan ta hand om den även om det krävs uppoffringar. Jag vet 15-åringar som är fullt kapabla att ta hand om sina hundar men även 40-åringar som aldrig skulle skaffat hund från första början, så det handlar inte om ålder utan om intresse.
Zabelle
4,Sex timmar?,det är väl fyra timmar sen måste den ut med någon?.
Jag anser att när man har tid råd och ett intresse för att skaffa hund ska man göra det,allt kan hända och enligt min erfarenhet så funkar det fast det kan bli livskriser ibland
#5 Enligt allmänna rekommendationer är det 6 timmar. Den nya lagen trädde i kraft 1 maj 2008
Zabelle
5, tror det är 6 tim men som ingstängd i bur vid jakt utställing bil mm är det 4e tim
? Jag tror det är rätt tätt o gå ut 4e tim men jag gör det 
11. Regler och lagar för hund och hundägare
NYA REGLER som gäller fr.o.m. 1 maj 2008:
Det blir nya strängare regler för skötsel av husdjur from 1 maj 2008. Jordbruksverket har fastställt hur hundar (och katter) ska skötas av "vanliga privata djurägare". Reglerna gäller alla oss som har hund! Tanken med reglerna är att ge djurägarna praktiska råd så att de kan ta ansvar för att erbjuda hunden ett bra liv.
Några exempel:
- Hundar ska rastas minst var 6:e timme.
- Hundar som hålls inomhus skall regelbundet rastas utomhus.
- Tillsyn av hund skall ske minst 2 gånger om dagen.
- Hunden ska få sina behov av social kontakt varje dag genom kontakt med andra djur eller människor några timmar varje dag.
- Hundar får inte hållas bundna inomhus
- Hundar får inte förvaras i bur annat än vid speciella tillfällen (utställning, transport, jakt)
- Djurägare som inte följer de nya bestämmelserna kan få betala vite (böter). Är det brott mot djurskyddslagen kan det bli fråga om fängelse upp till 2 år.
Läs mer på Jordbruksverkets hemsida
#7 jag hittar inget om hur länge man får ha en hund sittande i bur.
Var 4:de timme går vi också ut med vår 10 åriga vovve. Inbillar mig att de får svårare att hålla sig när de börjar bli äldre.
Zabelle

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:
* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
Källa: Jordbruksverket
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Tack Anne, jag hittade inte det. 
Zabelle
Jag har alltid gått ut med mina hunder var 4:e timme under dagen då…inte natt…
, för då sover dom lika gott som en annan….
Så till när man är redo för att ha en hund……ja, jag anser då att har man har ett jobb som kan skötas samtidigt som man kan ta hand om sin hund på bästa sätt, så är det ok….vissa kan ta med den, och andra har så bra att en jobbar skift o finns tillgänglig när den andra jobbar, eller att man har barn som kommer hem från skolan och tar hand…..ja det finns många allternativ…
Men som sagt var är det viktigt att inte hunden får vara ensam längre tider…för mig har det alltid varit en samvetsfråga, jag har inte lämnat min hund ensam längre än 2 timmar någon gång när jag jobba…har haft tur att någon alltid kommit hem under en viss tidsgräns….
Och under några år hade jag inte någon hund eftersom jag ansåg att det inte fanns möjlighet till det för just arbetet, då var min dotter så ung oxå….
Men sen när hon hade fyllt 12 år så blev vi med hund, och skötte om henne tillsammans…funka hur bra som helst, och idag är jag sjukpensonär sen många år och därför alltid hemma…..fast när jag åkte in på akut operation av hjärtat, så blev jag borta i 2 veckor, och det var kämpigt för mig….jag tänkte på min hund hela tiden…(Han var själv då)….men jisses, min dotter o särbo tog så gärna hand om han…
Särbon var sjukskriven just då för operation av nyckelben, och min dotters fästman var arbetslös….så dom var hemma båda två killarna…så dom hjälptes åt….och Frisco älskar ju att vara hos dottern lika mycket som hos särbon….så det ordna sig så bra….
Men om ingen hade kunnat ställa upp…då hade man fått lämna in han på hundpensionat så länge, och det hade varit jobbigt för mig iallafall….
Så visst finns det saker som kan hända, men det är ju inget som behöver hindra en till att skaffa sig en underbara livskamrat….detta är ju bara tillfälliga saker…..
Den ekonomiska biten är inte alls tungande, och minst bekymmersamt…..det är ju hundens väl o ve som kommer i första hand…och visst kan det vara jobbigt ibland med, dom är ju som barn…kan bli sjuka o slå sig, behöver läkarvård o omsorg….
Men känner man att man kan o är rätt i sitt tänkande som hundägare, så ger hunden tillbaka så mångfallt, och alla besvären är som bortblåsta för bara den där goa pussen o svansviftet när man har kommit in, bara efter att ha varit nere i källarn o fyllt på pelletsen……
För hur det än är så är det ju vovven som står där i hallen och överlyckligt tar emot en, när man kommer hem…ingen annan…
Kostnaden av en hund beror på ras, storlek, vad du ska ha hunden till osv. Min hund kan jag säga kostar en hel del då han är stor, hans kurser har kostat, allmänlydnad så som valpkurs. Släde och tillbehör till det kostar. Utrustningen för att träna skydd kostar. Han äter en hel del mat eftersom han är en stor hund.
Ska man ha en arbetande hund som min tex som lägger ner sin vikt inom skydd eller om man skall tävla osv så gäller det att ha ekonomi också. Har du en stor hund så kräver det att ens eknomi klarar av matkostnaden.
Ska man ha en hund för enbart promenader och som sällskap och inte tävla, träna eller gå några kurser så rammlar summan ner på en billig peng.
Äns boende spelar in också. Man kanske ska skaffa hund och vill ha en Sankt Bernhard eller Grand Danois men bor i en lägenhet på 40kvm, då anser jag att man antingen tänker om på valet av ras eller skaffar större.
Personligen anser jag att man ska ha hund när man har en stadig inkomst, gått om tid och möjligheter oavsett vilken typ av hund man skall ha. Jag ser hundar likadant som med barn, ens privata situation spelar stor roll för att ha ena av dem.
8.Ok då är det jag som tar det för normalt med 4 timmar,6timmar tycker jag är för länge oavsett
8 och 9 bra framtaget detta kan inte tjatas för lite om, finna många som inte vet om att man tex INTE får ha hundar i bur inomhus det får man allså inte ha. Och själv går jag ut var 4e tim med en långpromenad på närmare 2 tim (dok vid för kallt vill hon itne det trots täcke och skor) sen är våra rastrundor ca 30 min promenader. Kvällkiss gör hon så snabbt hon kan då hon är mörkrädd. Sorry lite OT.
Men skaffa hund är när man har tid och intresse då hoppas jag att man anser att den hunden man köper och hamnar som alla sina familjemedlemmar och att man ser till djuresbästa har man inte mycket pengar på banken glöm inte försäkra sin lilla vän.
#14 Klart man får ha hunden i bur inomhus, sålänge den inte är stängd.. 
14, öppen bur får man ha men inte stängd helt rätt
missa skriva det hehe
#16 Annars låg jag illa till
Min förra hund sov ju i en bur, men öppen då givetvis. Hon låg alltid där inne, helt frivilligt 

#0 Skaffa sig hund kan man göra när som helst, men tillräckligt trygg tillvaro anser jag när man är så pass mogen att man kan ta vara på sig själv och ta sig an något som är helt hjälplös, vilket en hund är fram tills dess man lärt den något.
Sen är det lite beroende på vad och varför man skaffar sig hund.
Se som en hjälpmedels hund kan man skaffa för att klara sig, lite som jag har med min….
Då jag tack vare honom slipper en massa jobbiga mediciner.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Har också en hund som ligger i bur hela natten, också frivilligt 
Jag skaffade inte min hund förrän jag blev sjukpensionär. Det gjorde jag mest för att jag behövde något som jag kunde syssla med på dagarna och som gav mitt liv en ny mening.
För övrigt tycker jag att när man är säker på att klara av en hund och har tillräckligt intresse kan man göra det.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag är sån som aldrig är säker på någonting för att jag ständigt underskattar min förmåga. :P
Mat och föräkring kostar pengar, även koppel och halsband, men vad mer är viktigt att lägga pengar på? Känns som det inte är så dyrt att ha hund, precis som många ovan säger.
NU har jag all tid i världen. Jag är arbetssökande och får alltså in ca 3000kr i månaden som jag inte använder till något vettigt… Det känns som om jag ska ha en hund så är det verkligen läge att skaffa det nu eftersom jag antagligen aldrig någonsin igen kommer ha möjlighet att var hemma såhär mycket. Jag har så mycket tid att lägga på träning och utevistelse..
Jag bor i en tvåa med två personer, det är alltid någon hemma och jag tror inte att det skulle vara svårt att hitta någon till utanför hemmet som kan tänka sig ställa upp vid behov av hundvakt.
Kanske befinner jag mig egentligen i rätt läge just nu..
20, känns det rätt och dina 2 andra tål hundar så varför inte? Koppel o halsband kostar itne så mycket vi köpte i läder ca 200kr får båda och bra läder med så de lär hålla i flera år, har reserv med billigt som jag köpt på ÖB inte de bästa men reserv. Försäkring hmm har jag inte riktig koll på kör på autogiro så det bara dras (inget jag märker av) men tror det var ca 200kr i mån, mat färskfoder 400kr lådan vet itne hur länge det räcker men gissar 4 mån. Hon är mellanstor hund så äter inte mängder med mat iaf :D
Jag är arbetslös och har hund. Vår förra hund gick bort i januari. Jag tänkte vänta lite att skaffa hund igen men saknaden blev förstor för både mig och barnen så vi fick hem vår valp i februari. När jag är iväg och jobbar och så då är min mor dagmatte. Hon tycker det är perfekt, hon får ha hund men slipper hela ansvaret.
Jag tycker också man kan skaffa hund när som helst bara man tänker på vissa saker. En hund lever mellan 10 -15 år så man måste vilja ha hund sålänge så att det inte bara är en inpulsgrej. Att jag säger så är p.g.a att där jag bor är det en del som inte tänkt på de här 15 åren och tröttnar efter några år tyvärr och säljer hunden vidare.
Lite tips som jag använde
Tänk igenom vilken ras du vill ha och vad du vill ha den till. Vissa raser kräver mer, motion med mera och vissa kräver mindre. Vill du tävla i något eller bara ha sällskap?
På biblioteken kan du låna fina böcker om hundar, hundraser och om det hur det är att ha valp.
Enligt mig är första året (om man skaffar valp) både underbart och jobbigt, när valpen hittar på hyss och när den kommer i så kallad trots ålder. Men med mycket träning och tålamod så blir det bättre.
Lycka till
Tack för alla tips och åsikter.Det är bra att höra hur folk tycker och tänker för att kunna bilda sig en egen uppfattning. :)
Jag insåg precis att om jag ska skaffa hund måste jag köpa en större säng. Eller så får min pojkvän sova på golvet, haha.. ^^
Hahaha. Beror på vilken storlek du har på hunden. Vår hund ligger i min fotända..men hon är en Chihuahua/dvärgpinscher. En Labbe t ex är ju liite större.
#24 Haha, vilken tur du har. vare sig det är katter eller hundar har jag erfarenhet av att de gärna breder ut sig över halva sängen. Mammas hund är ändå jackrussel/king charles och inte så stor så man tycker ju att hon inte borde ta sån plats. :P
Jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna tänka mig.. En lite större hund iallafall. Nyfiken och med gott självförtroende. Någon som vill vara med men också kan ta en soft dag framför teven.. Jag vill gärna träna lite lydnad och kanske agillity på hobbynivå också.
#25 Min stora hund får hålla sig till sin korg, sängen är redan upptagen av mina två katter. Knappt jag själv får plats. De tar upp 2/3 av min säng när de sträcker ut sig. 
Zabelle
#26 det låter mer bekant i mina öron. ^^
26, hahaha ja du här har vi en chanel som för totalt dövöra hon brukar lägga sig så att hon får kudde med o givetvis våra kuddar. men hon får dövöra o hör inte fattar inte när man säger till henne flytta på dig men får flytta på henne själv. Annars sover hon vid rumpan eller fötterna hos nån av oss. Men fick hon säga sitt så hade hon sovit på tvären på alla kuddar o ta all plats. Vi hade katter med ja gösses de tar plats en sov alltid på mig o en runt huvet var rätt jobbigt för man fick ofta en kattsvans på näsan
Men vi fick omplacera våra katter då sonen inte klara av dom mer allergi.
#26 Det känner jag igen förutom att min hund är lärd att inte sova på möbler men katterna ska tamme tusan sova på vardera enda om mig om nätterna och tank då också på att jag har en Main Coon blandis och en Norsk Skogkatt blandis, deras storlek + min lilla säng = vart ska jag ligga. ^^

Vi var 20 när vi skaffade vår hund.
Sambon jobbade och sen pluggade och jag gick hemma.
För oss kändes det som helt rätt tillfälle, och jag visste att vi hade tiden, ekonomin, viljan och engagemanget.
~Quila Roze~
#30 Låter likt min situation nu. Och det har gått bra? :)
Jag skaffade hund för att jag kunde, hade möjligheterna att rasta hunden om dagarna då jag jobbade, nu är jag i princip arbetslös så det löser sig så :)
≧◔◡◔≦