Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2792 ggr
[marion69]
0

Bångstyrig vid löp

Min hund löper just nu och jag tycker hon blir "extra allt". Har hon några olater, så blir dom dubbelt så värre när hon löper.

Det här är min första tik som löper. Innan hade jag en kastrerad tik.

Hur beter era hund sig när dom löper?

Inget man kan göra nåt åt? Jag har hört att man kan minska på maten när dom löper, så blir dom lugnare? stämmer det?

AnneN
0

Nej nej inte minska på maten då de löper, men om hon efter löpet blir skendräktig så kan det i vissa fall hjälpa med att minska portionerna lite och öka motionen.

Det är mycket hormoner som rusar runt i kroppen vid löpperioderna, precis som då vi tjejer har mens. Att tikarna blir lite extra knäppa är nog inte så mycket att göra åt om vi inte vill kastrera så de slipper löpa.

Min "lilla" Velvet som är iallafall ganska lydig och lyhörd i vanliga fall blir totalt knäpp vid löp, hon glömmer de mest enkla sakerna som tex fot, hit, sitt, ligg, stanna, lyssnar inte för 5 öre. Så under löpperioderna så är det kopplet på som gäller så fort vi är utanför dörren, vill jag att hon ska kunna få springa av sig lite så tar jag med den 15 meter långa dressyrlinan så hon inte kan smita.

Visst går det säkert att träna upp kontakten och samspelet så att det fungerar bättre under löpen, men jag skulle aldrig någonsin lita fullt ut på en löptik.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trollhassel
0

Prillan blir lite tossigare än vanligt. Skäller mer, lyssnar mindre och är tjurig mot vissa andra hundar. Jag tycker inte att hon blir så farligt jobbig, men visst är det skillnad mot hur hon är annars. Hon är ju så lyhörd och duktig när hon inte löper.

Jag hade en afghanhundstik tidigare och där kan vi snacka tjurig! Ojojoj, hon var inte att leka med när hon löpte :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[marion69]
0

Nej jag litar verkligen inte på henne under löp, så jag håller henne kopplad. Hon blev skendräktig en gång, får hoppas att hon inte blir det nu. tack för tipsen.

Karizma
0

Jag har tur antar jag som har en hund som funkar lika dant trots löp. Men hör att många får som du och nu är det hennes första löp? Då är det ännu värre :) du ska se att det blr bättre isf andra och 3 löpet. Lycka till

[marion69]
0

Jag tror det är hennes.. få se nu.. sjätte löp nu. Hennes löp var försenat. Hon skulle fått den i slutet på november.

Hon brukar inte vara rädd för raketer. Nu är ju smågrabbarna ute och smäller dagarna innan och hon hoppar till och blir rädd. Tänk om det gör så att hon blir rädd nästa år också?

[Hilo]
0

Min tik jag har nu blir bara bättre under löp.
Hon blir liite kinkig med maten, men inget problem.

Har dock haft en tik som vart väldigt aggressiv mot andra hundar så henne vart det munkorg på. Hon kastrerades sen i samband med juvertumör och livmodercancer..
Tiken jag hade nyligen vart döv Flört
Hon hörde inget vad man sa och allt man sa gjorde hon tvärtemot..
En riktig problemtik.. ALLT var roligare än oss, spelade ingen roll vad man gjorde. Sen hade hon ju ovanan att åka på extrema skendräktigheter… Ujuj.

Eriiccaa
0

Mina tikar blir knäppa under löp. Uppvaktar varandra och håller på.

Sen får dom inte å lösa då jag inte vill riksera något under den tiden vilket resultara galna hundar i kopplet då dom är vana att gå lösa.

fridaas
0

Jag hade bara haft Celine i 2veckor när hon gick in i löpet, men hon blev ännu mer rädd för allt om det nu var möjligt, och lyssna, varför ska man göra det?! Dra i kopplet, vägra lyssna, kissa inne osv osv..

Men som tur är har det försvunnit nu :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.