Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2400 ggr
L1ll4n
0

Vilken ras tror ni det är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, vilken ras tror ni våran vovve har?
Har skrivit innan, för ett väldigt bra tag sen att vi inte vet vilken ras han är. Men vi har våra gissningar.
Han har stämpel i örat, men den går inte läsa.

Så, vad tror ni?

L1ll4n
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild kommer här.

Karizma
0

en fråga stämpeln i örat är märkning ofta kan den ses av vetrinär som kan se det bättre. Är det en omplaceringshund så bör ni veta vad det står o skriva er som ägare. Ras gissar jag Labb mycket söt måste jag säga ser pigg o glad ut

[Empisen]
0

Gissar på jaktlabbe jag Glad

L1ll4n
0

#2 - Jo, vi har funderat på att åka till en vet. och kolla. Men har inte haft tiden till det oså ;p Kostar det något att kolla det hos vetten? :p

#3 - Det har vi också gissat på. Noah är runt 65cm i mankhöjd :)

[Empisen]
0

#4 Det kostar nog, ingenting är gratis nuförtiden ObestämdTungan ute

L1ll4n
0

#5 - Så sant så :p Men tror inte det går över tusenlappen iallafall :)

Karizma
0

Inte så dyrt att bara kolla en märkning ett måste iaf om det är eran hund kommer han bort står ni inte som ägare, är märkningen dålig så tipsar jag om sätta chip i han. För enligt Jordbruksverket måste man stå som ägare på sin hund och den ska vara märkt enligt svensk lag :) Bara en tanke jag hade tagit den lilla tiden det tar iaf för det är en säkerhet med. Även polisen kan kolla märkningen. Ot fråga står ni änds som ägare?

[Empisen]
0

#6 Nej, över tusenlappen går det absolut inte ;)

Karizma
0

Jag har vart och kollat märkning på 2 hundar dessa var hundar som var jakthundar men vägra lämna våran trapp det var helt gratis att kolla märkningen, även 4 katter som jag kollat men de var omärkta gratis det med. Ägare fanns till alla djur :) Men jag tipsa ena som hade jakthund att göra om märkningen för den var dålig vetrinären kunde knappt läsa den.

Mischa
0

Är det en svensk omplacering?

labbe känns ju inte omöjligt, men jag tycker mig även skymta rottweilerdrag.

Men det går ju garanterat inte att se på utseendet vad hunden verkligen har i sig utan rena spekulationer för skojs skull.

≧◔◡◔≦

L1ll4n
0

#9 - Jasså ;p Får ta och kolla upp det :)

#10 - Ja, det är en svensk omplacering. Fick han för några år sen och vi har inte riktigt kollat upp för vi har inte tänkt på det. Men nu blev jag intresserad av vad han verkligen var för ras.  När man träffar någon som hälsar på honom och dom frågar vilken ras vill man väl inte precis svara att man inte vet ;p

Mischa
0

#11 fast vet man inte så vet man ju inte, bara till att svara:

En äkta bastard :)

≧◔◡◔≦

L1ll4n
0

#12 - Haha, det är sant ;p Han är en riktig klumpeduns den hunden ;)

[Hilo]
0

Ser lite labbe, lite rottweiler..

Vet man inte kan det vara vad som helst.
En undran bara - utan att ta det på fel sätt.

Har ni tänkt att åka till en vet. om hunden behöver det. Ex Vaccination m.m. Eftersom kostnaden var väldigt viktig här..
Sen undrar jag samma sak, står ni som ägare så ska det ju stå på ert papper vilket chipnummer han är.
För enligt lag ska han ju som sagt vara reggad..

Här kostar en koll på chip, eller stämpel ingenting..

L1ll4n
0

#14 - Vi fick inga papper alls av de förra ägarna och vi har inte alls tänkt på det förrän nu. Har ju gått några år, men när man har fullt upp så är det lätt att man förtränger sånt ;p

Vi ska åka in till vet. och kolla om han har chip osv. :)

[Hilo]
0

#15 Låter bra det, så det inte blir några problem, lagligt sett så att säga.. Glad

Freke
0

Labben lyser igenom men sen är jag inte säker på att det är något mer, likaväl som rottis kan det vara en vanlig "utställnings" labbe..

Svårt att avgöra när man inte ser hela hunden i profil så man ser kroppsbyggnaden?!

Om du promt vill veta vad det är i honom så finns det bara ett sätt om man inte kan härröra via papper på honom.

Det är att Blod-typa honom.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Karizma
0

lagen ang vara märkt och stå som ägare på sin hund har väl funnis ett tag, lite lathet tycker jag det låter som att ni inte kollat upp detta innan. Visst kostar det att ha hund men så himmla dyrt är det ändå inte att man behöver strunta i det i 2 år. Vill inte vara elak men men men alla är vi olika.

Mischa
0

#17 vad är det för blodtypning som skulle kunna avgöra härkomsten?

Det enda som finns är DNA typning men det binder ju endast samman påstådda besläktade individer.

Det finns även nån annan form av prov (vet ej vem som utför) som skall kunna avgöra rastillhörighet enligt marknadsföringen, denna har dock inte alla rasprofiler fulländade och har gett ganska märkliga resultat pga det…med andra ord inte vidare pålitlig och ett rent slöseri med pengar.

≧◔◡◔≦

Freke
0

#17 Det är en blodanalys likt den du skriver om i slutet, Då det är en gen-typning men görs via blodprov och inte den amerikanska som du syftar på, då det finns ett större genlager i tyskland än i USA och det är inte helt 100% men det är noggrannare än det som finns i USA.

ÄR i grund och botten en STR-analys.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

L1ll4n
0

#18 - Jag tror jag nämnde att vi inte har haft det på tankarna ens? Vi har inte tänkt på det och jag förstår att du kanske tycker att det är märkligt, men som sagt, vi har haft mycket att göra.

Men jag minns inte att jag sagt att vi haft honom i två år? Vi har haft honom längre än så..

[Hilo]
0

#21 Ta det här på rätt sätt nu.

Ni säger att ni haft så mycket att göra att ni inte haft tid att åka en liten tur till en vet. för att få en koll av ev. chip…?
Det tar 5 sek att läsa av en hund om den har chip…

Sen att ni "inte ens tänkt på det" - gör bara saken ännu mer märklig.
Menar inte att hoppa på någon eller så, men eftersom det är lagen så blri man extra nyfiken…

Rätta mig om jag har fel någon, men måste inte hunden vara reggad om man ska få teckna en försäkring?

L1ll4n
0

#22 - Jag förstår att ni tycker det är märkligt. Men det har hänt så mycket saker runtomkring så nej, vi har inte åkt in. 

Ingen idé att diskutera detta, vi ska åka in nu i denna vecka.

AnneN
0

Bättre sent än aldrig, vi (iallafall jag) dömmer ingen utan att veta alla fakta om vad som hänt runt om och just nu har endast L1ll4n själv dessa fakta.

#23 Vad bra att ni ska åka in och kolla, hoppas det kan släta ut nbågot frågetecken för er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

L1ll4n
0

#24 - Tack för stödet. Vi ska åka in så fort vi får tag på en bil (våran är tyvärr obes. och avgasröret måste bytas osv, haha). Annars får vi väl gå/ta bussen :)

Karizma
0

25, låter skönt att ni ska kolla av märkningen mena inte vara elak men jag tycker det är viktigt själv. Har haft hästar o katter jag tycker sånt är viktigt visst kan man glömma bort och bra att ni tar det så snart ni kan, och min första egna häst fick man lära sig en massa nytt man inte kan då man bara tagithand om hästar :) allså inte allt man tänker på. Och jag vet hur struligt det kan vara med bilar :S man skulle ha en bra vet i sin närhet vi får åka med en bit för nå vet. Sen har ni flera vetrinärer ring runt o kolla lite priser det kan vara olika om ni behöver märka han mm.

Eija
0

Jag tror att det kan vara en Chabrador….blandning mellan Schäfer o labrador, eller oxå en Tysk stövare….Glad

MaaariaS
0

#27  Håller med om labrador och schäfer delen…Flört

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

L1ll4n
0

#27&28 - Vi får väl se vad som är det rätta ;)