Hund + kanot?
Går det att kombinera kanot paddling med hund?
Jag och killen skulle vilja göra en liten resa på några dagar med kanot till sommaren och vi skulle tycka att det vore roligt om hunden kunde följa med.
Hunden är en Flatcoated retriever som fyller två i Augusti.
Han gillar att simma, så fort vi går vid vatten så hoppar han i vattnet och simmar bredvid oss. och stannar vi vid vattnet så simmar han runt i vattnet själv, fram och tillbaka :)
Finns det någon som har med sig hund när ni åker kanot/kajak? hur gör ni, sitter hunden i båten eller simmar den bredvid?
Jag tror inte att våran hund kommer gilla att sitta i båten då han gillar att simma så mycket, men jag vet ju heller inte hur långt han orkar simma?
Någon som har några tankar? :)

För många år sedan hade jag sommarjobb som hundskötare hos en familj som bodde vid vattnet.
Varje dag tog jag på hundarna (2 labradorer) varsin flytväst och satte dem i kanoten och paddlade ut i skärgården (i stockholm).
Det gick alldeles utmärkt att ha dem sittandes i kanoten medan jag paddlade, stannade då och då vid någon liten ö och lät hundarna bada och springa av sig lite energi innan jag paddlade vidare med hundarna i kanoten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har sett flera som paddlar med hundar och även eran ras de älskar att paddla med sina mattar o hussar. Vart en fröjd varje gång jag sett det o hur glada deras hundar är i det med. men jag tror att det kan vara bra o testa det innan lite mindre tripper innan ni far i väg på eran paddelresa :) Gud vad kul, och jag tor eran hund kommer gilla det :)

va kul att det finns andra som tar med sin hund :)
Vi har provat att ha med hunden i en roddbåt men då ville han hellre simma och vi försökte bara halvhjärtat hindra honom från att hoppa i.
Men är det någon som vet hur långt en normaltränad hund klarar att simma?

#3 Jag har ingen aning hur långt en normaltränad hund kan simma, men ger mig på en vild gissning på max ett par hundar meter utan vilopauser, men absolut inte mer.
_**/Mvh Anne
3 jag tror man kan låna flytväst annars. Men simma det bör dom kunna göra rätt långt men lite säkerhet så tycker jag man ska ha väst.

Hur långt de orkar simma påverkas ju även av omgivningen, tex strömmar i vattenet, vågor, vind, värme, kyla, mm.
_**/Mvh Anne
hittade anonnser på flytvästar på blocket
bla denna http://www.blocket.se/kristianstad/Flytvastar_for_hund__Baltic__24656667.htm?ca=14&w=3 det var 3 olika storlekar.