Oreggad hund
Hur gör man om man har fått tagit över en oreggad hund?
En hund som man inte vet någonting om, var han kommer ifrån, ålder osv.. Han har inga papper och har varit i Sverige i iallafall 2-3år. Förra ägarna säger att han blivit vacc osv men det tror jag inte alls på. Hunden har nog inte sett ett vet över huvutaget.
Om man tar den till vet för att chippa och vacc mm kan man inte själv åka dit på det då? Är det inte olagligt att ha en helt oreggad hund?
Kan ju vara insmugglad 
Tacksam för hjälp!
Man ringer till vetrinären och tar en tid för helkoll och även vacc samt märkning OM den nu inte är märkt. Och inte tror jag man smugglar in en vuxen hund, och var den en smuggelhund som valp bör den ju träffat veten som liten för märkning mm. Jag har inga papper alls på min Chanel pga "valp" åt upp alla papper. Men jag kontakta hennes vetrinär o allt stämnde iaf. Men papper många är skit slarviga med viktiga pappar jag har tillhört dom med
Men tack vare slarv och insåg att det kan vara bra o veta vart allt är så skaffa jag mig en bra mapp/pärm
så nu är det ordning på allt.
Men han var antagligen valp när han smugglades in och inte har varit hos vet innan.. Saken är att det är ganska troligt att det är fallet eftersom man känner till fd ägare och tidigare erfarenheter 
Men okej det låter ju bra, då är det bara att ta det lille rackaren till en vet och få det fixat utan att hamna i finkan 
Tack!

JenD ja inte får du nått straff för att du köpt en oreggad hund, så det är bara att boka tid för id-märkning och Vaccination hos veterinären och kanske en allmän hälsokoll för säkerhets skull.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2, Ne du får inget straff om du övertar en omärkt hund för det är ju så den hamnar som omärkt. Bara ringa vetten o få den märkt vacc och sen är allt klart, be gärna om en helkoll vet.besikning det är skönt o ha det gjort iaf :)
Det är lungt, du blir inte straffad för att ha tagit över en oreggad hund…Min omplacering, hade inte papper….förra ägaren sa att dom fanns någonstans i någon låda, men att hon inte hitta dom….ja, ja….
Så jag tog han till vetten och dom gjorde en helundersökning på han och sen chippa jag han o reggade honom till jordbruksverket, och därefter så försäkra jag honom, så nu är han helt klar med allt…
Priset för detta var inte så dyrt…vaccination, chippning o undersökningen gick på 608 kr sen kom momsen till så det blev ca 800 kr för allt….och registreringen till jordbruksverket kostar 150 kr….
Okej tack alla, blev lite så nojig att dom skulle ta hunden eller nått sånt dumt. Men bra då ska jag boka tid och få allt kollat vaccinerat och försäkrat 
#5 Det var ju inte så mycket pengar, hade räknat med mer :)

"Alla hundar som bor i Sverige ska märkas och registreras. Hunden ska märkas med ett unikt id-nummer som är kopplat till Jordbruksverkets centrala hundregister. I registret ska det finnas uppgifter om hunden och om dess ägare.
- Du är skyldig att märka och registrera din hund innan den är fyra månader.
- Om du köper en hund som är äldre än tre månader ska du märka och registrera den inom fyra veckor.
- Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla ägarbytet.
- Du ska också anmäla till registret om hunden dör, om du byter namn på hunden, om du flyttar eller om förhållandena ändras på annat sätt."
Källa: Jordbruksverket
_**/Mvh Anne

# 7
Måste man bli medlem i SKK när man anmäler ägarbyte?
>>>Malum domesticum<<<

#8 Nej man måste inte vara/bli medlem i skk, men man måste registrera sig som ägare på hunden i jordbruksverkets register.
_**/Mvh Anne
#7 Okej bra, tack AnneN, inom 4v. Will do 

OK. Tack och god jul.
>>>Malum domesticum<<<
11, för att vara reggad skk bör den vara renras med papper allt sånt är klart när man hämntar valpen allså är den reggad uppfödaren har någ även papper på ägarbytet så det blir klart o fixat :D
#1: Självklart smugglas det in även vuxna hundar i Sverige. Oftast av ren okunskap skulle jag tro eller för att det är för jobbigt att fixa alla papperna. Rent penningamässigt är det nog inte lika lukrativt att smuggla vuxna hundar dock. Trams smugglades in när han var ca 6 månader och han är en stor blandras. Visserligen chipmärkt men inte regristerad i Sverige, det var det dock ingen som ifrågasatte. Men tullen gjorde en förundersökning eftersom han blivit smugglad.