vad har ni för foder erfarenheter?
bakgrund: valpen vi ska hämta äter klass - färskfysen mat och har fått lite Purina valpfoder också (torrt) men huvudfödan är klass.
Nu då den kommer hem till oss, får vi med klass men tyvärr kan vi inte fortsätta med detta färskfrysta foder, då vi inte har någon plats för det i våran lilla frys.
Så vi började titta runt på andra foder, både färskfrysta och torra…Har kollat tex. Bravo, tänkte mest på hur det färska var förpackat, lättare att få plats med i lilla frysen. Och att det fanns torrt, om man behöver det också!
Men så innehöll det spannmål så som vete och jag skulle helst vilja slippa spannmål som vete i fodret. Pga. tidigare erfarenheter med hund - vete.
Nu kikar jag på torrfoder så som Standart, någon som har erfarenheter av detta?
Jag skulle verkligen vilja hitta ett svensk tillverkat foder, då vi har andra regler ang. antibiotika och steroider till boskap i förebyggande syfte än andra länder, då det är boskaps kött i hundfodret.
Vet någon av andra svensktillverkade hundfoder, som inte innehåller vete?
Hoppas detta nu inte blev för långt :) Ha en bra dag!
mvh
Standart är ett väldigt bra foder (iallafall till min hund och flera jag känner). Jag ger min fodax färskfoder men även standart fast då som godis för ifall det blir något fel med levernasen eller om vi skall iväg där det inte finns tillgång till frys är det ju bra att hunden redan är van vid ett torrfoder också. Jag ger min Hjorten fast eftersom min vovve är 6 år och kastrat så får jag hålla igen lite för annars tittar gubbmagen fram
. Annars så finns det ju oriijen som är helt utan vete. Gav det till katterna ett tag med bytte sedan tillbaka.
Men jag skulle iallafall testa Standart då iallafall min och en kompis hund inte har haft några problem med att gå över från färskfoder till torrt, fast alla är olika och reagerar olika, bara ta det lungt och bröja lite smått. Lycka till!

Tyvärr är nog orijen det enda torrfodret som är 100% fritt från alla spannmål.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag gav mina hundar standart innan,.. funkade superbra!
fick tips om ett nytt foder, som skulle vara utan spannmål.. North Pole heter det..
kostade 299kr/15kg..mot Standarts 435kr/15kg..
så vi har testat det nu, o det funkar än så länge jättebra.
men.. det är ris i.. är inte ris ett spannmål?.

#3 Ja ris är spannmål
_**/Mvh Anne
Är detta "North Pole" ett svenskt foder?
Hittade ett foder som heter Brit - Sweden, undra hur detta är då, ska läsa om det innehåller vete :)
Jag använder färskfodret Nordic. Jag har det glutenfria alternativet eftersom min tik lider utav allergier. det heter Nordic Special+ och finns som fäskfoder och som burgare som är lättare att hantera än korvarna.
Min hane åt tidigare torrfoder och han var väldigt dålig i magen och så fort jag bytte så blev han bra, så färskfoder är något jag rekommenderar! Billigare än torrfoder är det oxå. Nordic är enligt min åsikt det bästa på marknaden!
Jag ger även mina en msk kallpressad rapsolja/måltid och ishavsalger.
Lycka till med fodervalet!
mina erfarenheter står i artikeln härinne som heter för och nackdelar med färskfoder
Japp, jag vet :) men nu undrade jag efter just Standart och om någon visste av ett svensk tillverkat foder utan vete?
Tackar för alla förslag som kommer upp och jag skulle gärna ge färskfoder men just nu har vi en mini frys och ingen plats om det inte möjligtvis är packat som tex. hamburgare.
Ska kika in hos Nordic också och läsa, det är ju en valp, så det måste ju passa för den skull också :)
Tar gärna emot mera förslag, som jag kan kolla på…
SVENSKT FODER
UTAN VETE

Nu har jag efter lång väntan äntligen fått svar av en återförsäljare av fodret north pole om vad det innehåller. Se bifogad fil
_**/Mvh Anne
Jag har kört med min överviktiga hund Royal Canin (överviktsfodret och ledfodret). Min hund har verkligen älskat det. :)
Och med min hundvalp har jag vanligt Pedigree valpfoder .:)
/ Sabina