Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettot-off-topic
Läst 3288 ggr
[Vargnatt-]
0

OT Fälla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte fråga er om ni vet vad det här är för något. Såg den på promenaden vi var ute på nyss. En fälla antar jag att det är, men för vad?

Freke
0

Det är en vildsvins fälla.

Hade ingångshålet varit ca 50-70cm hade det varit en grävlingsfälla.

Men av storleken att dömma så är det du tagit kort på en vildsvinsfälla.
I övriga Europa här dessa oftast i galler men inte här, där gör vi dom i trä.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Aha, en sådan har jag aldrig sett Glad antar att det är någon typ av tryckplatta eller nått sånt där inne som gör att en lucka slår igen av vikten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

ja det där är för vildsvin.

Freke
0

#2 Ja det brukar hänga ner som en spade ifrån taket och så lägger man foder längst in.

Spaden som hänger ner frigör öppningsmekanismen och luckan slår igen bakom svinet.

Hälsn. Freke

[Vargnatt-]
0

Ah okej så det är det den är till för, då vet jag :)

Den här har öppningar på båda sidorna, ser rätt igenom så ligger det utslängt mat inne i mitten

FiaLi
0

Varför fångar man vildsvin? För märkning?

spikes
0

6,Troligtvis för att kunna identifiera stammen och hålla ner dem på det visetFlört

Karizma
0

6, inte tror jag man fångar in för märka vildsvin, de förökar sig som bra den Obestämd tycker de gjorde bort sig lite att släppt ut dom som dom gjort här har vi drösvis med vildsvin. Har sett en hel flock när jag plocka svamp små och stora de sprang som bara den tur för mig för de ska vara farliga när de har ungar men dessa sprang.

Freke
0

#8 Helt rätt.

Oftast använder man fällor på ställen där man av en eller annan anledning inte kan skjuta direkt, så som i bebyggelse eller där det finns massa andra djur (hästar eller kor) eller om det är otroligt snårigt så man inte kan få ett "rent"skott.

För det är inte så roligt att ta ett eftersök på en skadskjuten gris, dom är lite griniga då!

Hälsn. Freke

spikes
0

9,Men jag har hört att i vissa fall gör dom så för att hålla rätt på kullarna antal osv,men men jag kanske har felFlört,Men tror nog det ligger lite sanning i det,för utrota dom vill man ju inte…annars visste jag att det var som du beskrev,dom är nästan värre än kaniner och rent lifsfarliga är dom,inget man vill möta i skogen.