Dobermannmixar!
Satt och tittade igenom mina bilder på datorn.
Kikade lite extra mycket på Rinoa..
Har ju alltid älskar dobermannmixar - Där man anar dobermannen givetvis.
Haft två, Rinoa och Leo, men bara Rinoa som man såg dobermannen. På Leo var den obefintlig.
Nåja, jag vet i alla fall en, väldigt snygg dobermannmix här inne på iFokus, Zappa!
Så nu vart jag sugen på alla er som har dobermannmixar.
Bilder och lite info vore roligt, så man har något att läsa i vintermörkret.
Givetvis är dobermannmixar utan uppenbar dobermann välkomna.
Bifogar lite bilder på Jessy "Rinoa" Heartilly.

#4 Ja, hon är så snygg din Velvet!
Där kan man i alla fall ana en dobber, tillskilland från brorsan Mischa hehe 

Åhhhh jag tackar & bockar Hilo
. Jag tycker oxå att Dobbismixarna är otroligt snygga. Den som mixade fram våran prins Zappa, lyckades otroligt bra tycker jag.
Zappas mamma är en brun Dobermann & pappan är Dobermann/ Schäfer. Det jag tycker är finast med honom är huvudet, brett & inte sådär långnosad.
Hilo, din Rinoa va superfin, synd att det blev så kort stund ni fick tillsammans.
#4 Anne! Din lilla? Velvet
. Tycket att hon ser ganska kraftigt stor & bitit ut. Vad väger hon? Jag hoppas att min Wilding inte blir för stor, med tanke på att Zaps är både hög & grov, vill jag kunna hantera dom på promenader.
#7 Ja men han är ju sååå SNYGG! Älskar skallen på honom! *kär*
Rinoas föräldrar sas vara renrasig mamma dobermann och renrasig pappa schäfer. Men pappa såg då inte ut som en renrasig schäfer. Han hade tydliga dobermannantydningar, och vem vet, kanske något annat. Mamman såg renrasig ut, men eftersom jag inte sett stamtavla så kan jag ju inget säga
Ja, det var hemskt synd..
Men hon har det bra nu, och r fri från alla problem.
#8 Vi vet egentligen inte så mkt om Zappa, mer än att han kom till sverige med färjan från Danmark & att ngt gick snett i Skåne, där han blev avkastad.
Det vi undrar över, som du kanske kan svaret på. Kan Dobermann eller Schäfer ha sporrar på bakbenen?? Zappa har det & många frågar VARFÖR & vi vet ju inte!
Mitt inlägg lät lite konstigt, ser jag. Jag menar att, kan dom raserna födas med bak sporrar? Är vad jag förstått bara vissa raser som har sporrar bak?

#7 Ja jag tycker att hon är liten, väger ju bara ca 20 kg 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ok, 20kg va ju lite lagom. Men på bilden ser hon enorm ut.
Söt är hon
#13 Sööötis
Ja hon är söööötare än gooodis :D
Tycker hon ser väldigt mycket ut som en dobermann och så men det är ju något mer, trro inte på amstaff eftersom dom inte så ofta heller är helfärgade och hon har bara liiiiiite vitt i ljumskarna så det bör ju vara en ras som är helfärgad som är blandat med :S
Det är väldigt intressant kan jag tycka hur stark nedärvningen är från vissa raser på just det estetiska.
Dober kan väl slå igenom ibland och oftast till färgen men "amstaffmixar" syns nästan glasklart vilken hundtyp dom tillhör även om den enbart är en liten del av det stora hela.
≧◔◡◔≦
Håller med !
Våran granne har en amstaff som är lika gamal som min tjej och den är dessutom bara hälften så stor så det gör att man tror ännu mindre på amstaff i shiva och hon är väldigt tunn, det är inte något i hennes utseende som skulle kunna säga att det är amstaff i men jag tycker att dobermann utseendet lyser igenom.
Men brukar inte amstaff i det närmsta alltid vara tecknade ?
Lixom dobbisar är alltid tecknade så det är ganska osannorlikt att hon skulle födas helsvart utan några tecken alls ?
Mycket förvirrande det här, men hon får vara vad hon är för hon är ändå min älskling.
#19 Amastaffar kan allt vara helfärgade och även variera i kroppstyp, men ska hon föreställa 50/50?
Det är alltid omöjligt att säga en hunds genetiska ursprung baserat på utseende då allt inte slår igenom eller ens nedärvs.
Men jag har verkligen märkt att dom flesta blandraser av bulltyp brukar ha mer eller mindre dom dragen.
≧◔◡◔≦
Jo hon ska vara 50/50. Jag tog henne som omplacering och dom sa att den som fött upp henne hade ca 28 hundar och 0 kolla :/
Dom såg dock att mamman var dobermann och hon hade stamtavla till den (hur man nu kan komma ihåg det om man har 28 hundar och 0 koll) och att hon hade diverse andra hundar varav en amstaff som inte ens hade svart i färgen.
Hon hade någon labrador liknande och en vinthund som hon inte kom ihåg vilken ras det var och lite annat smått och gott :(
Jag undrar om det inte skulle kunnat vara "vinthunden som hon itne kom ihåg vilken ras det var" eftersom hon spårar något ENORMT och behöver springa,spirnga,springa och åter springa MASSOR.
Hon är 5 månader och 53 cm i mankhöjd dessutom :)
#21 oj, låter som en valpfabrik.
Svart som färg är oftast dominant anlag hos dom flesta raser, det är dock inte vidare vanligt hos amstaffen överlag.
men som sagt, hade hon så många hundar av blandade kön är det inte så konstigt om nån annan "kommit till"
≧◔◡◔≦
Nej det enda amstafflika hon har är att hon får en rynka mellan öronen när hon är nyfiken men det kan vara för hon har mycket överskottshud att växa i :D
Javisst Tixy - Det syns verkligen!
Mycket vacker tik! 
#27 Då är det inte jag som ser fel då, hihi.
Ja, visst är hon?
Just nu ligger hon och värmer mina fötter, hihi.
#28 Hehe nej, verkligen inte, tycker man ser dobbern tydligt.
Aw, mysigt! Behövs i den här kylan.
Hilo. Tack så mycket. Fin din kille med, han såg ut att vara en bastant pojke !
#30 Haha jodå!
Med en vikt på över 55 kilo och en mankhöjd på ca 72-73 cm så var han topp tre största hundar i byn 
Ingen som ville hälsa på honom inte ? :D
Min flicka är 53 i mankhöjd och 20-25 kg och redan nu backar folk för henne, det roliga är att hon backar först men folk tycker hon är läskig även att hon sitter bakom mattes ben och blundar ! Och hon ska ha vakthunds ras i sig ! Det är matte som får vakta henne :D
Hon vaktar inne dock när det kommer folk, är det någon mer som haft det problemet ?
Hon sätter sig vid mina fötter och morrar och skäller och får en sänkt kropps ställning men när jag går ifrån henne så lägger hon av när hon ser att matte inte ser någon fara typ.
#32 Jodå, väldigt många faktiskt. Speciellt barn.. Vet inte varför, men han var väldigt populär, speciellt hos en granne som avgudade honom, och det var ömsesidigt, hehe. Han var ju i och för sig snäll och trevlig.
Haha vad skönt, annars brukar dom ju kunna få vara hur snälla och trevliga som helst men är de stora är de FARLIGAAAAA iaf här omkring alla har mini hundar :D
#34 Ja, sådana har vi här 
Min labbemix är en Pitbull häromkring, för se som inte känner oss eller så, hehe.
Om man inte har mini hund här har man oftast amstaff mix och tyvärr hamnar mixarna hos lite fel folk relativt ofta, det är inte någon som huggit ännu men många som gör utfall och morrar och skäller på allt och alla så tror det är därför folk är lite rädda för större hundar här. :(
#36 Tråkigt.. Här har vi faktiskt två labbar som är aggressiva. En rottweiler, men hon har flyttat och en schäfer som snart ska flytta..
Nåja, vi har vågra mysiga hundar, och din dobermannmix är bara helt underbar!! 
Hon är verkligen något extra med !
Har haft många hundar med mina föräldrar men det känns som hon har något dom iandra inte haft :)
Hon är relativt korkad oxå :P Härom dagen skulle hon leka med mormors flat på 11 år och hoppade upp på honom och fastnade på hans rygg och han blev rädd och slängde sig ner för trappan så hon dundrade i backen rejält sen sprang hon rakt in i samma trappa utan att ens försöka stanna eller hoppa upp på den :D Hon tänker sig aldrig för det minsta :D

är #4 och #6 syskon?
haha så härligt att se syskon i blandraskullar kan bli så olika 

#39 Japp de är kullsyskon 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!