Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2591 ggr
zabelle
0

Hundattacker under året

Zabelle   

Royalz
0

Det är ju attacker som sk "kamphundar" har gjort. Vart finns statistiken på andra hundraser som attackerat? Media skulle aldrig skriva om tex en golden eller en sheltie skulle dödat en annan hund eller ett barn.

Sen tror ju alla "gamla" att alla lite större hundar är kamphundar. Det finns ju vissa som anklagat en labrador för att ha varit en kamphund. Så i många sammanhang så är det inte ens säkert att det är en sk kamphund som ens är den som attackerat.

Royalz
0

Sen läste jag det här:

Helt sjukt alltså.

"[14/09/09] Insändersvar: Amstaff (Amerikansk Staffordshire Terrier), är en mördarhundstyp med ett medfött "killarinstinkt". Andra hundar kan INTE avläsa dens kroppsspråk och kan därmed inte "underkasta sig" som en normal hund ville görra som är medveten om att den är en "underhund". Oavsett hur mycket du ´´uppfostra'' och hur mycket "koll" du har på din Amstaff kan du aldrig förutse när det "klickar till" i hjärnan på den. Och då finns ingen du kan göra, den vill bara döda. Min bekymring är en ökande risk för att dessa "mördarhundsgener" blandas in i normalhunden."

Jag har en amstaff/pitbull och han är såå undergiven mot andra hundar och kan hundspråket superbra. Skulle han vara för "på" och den andra hunden säger till så lägger han sig på rygg direkt.

Helt sjukt vad dom hittar på för trams.

spikes
0

Inget jag fäster vikt vid alls,jag har min inställning och det finns inget som heter kamphundar,däremot finns det hundar man kan trigga olika snabbt,men ingen hund föds kamphund!,jag är så trött på allt snack om annat….

zabelle
0

#1 jag har letat efter statistik med andra hundraser också, men hittar inget… nån som är bättre på att leta?

Jag hittar bara enstaka artiklar… ingen sammanställning

Zabelle   

spikes
0

4,SKK kan kanske ha …bara en tanke,annars vet jag att golden ska ligga i topp och jag har för mig att belgisk vallhund näst efter,men jag kan ha felFlört,hmmmm Freke brukar vara bra på sånt.

zabelle
0

Freke…. var är du? Glad

Zabelle   

zabelle
0

Jag hittade den här artikeln, där man vill stoppa "farliga hundägare"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/farliga-hundagare-stoppas-1.564254

Zabelle   

Freke
0

Ska leta lite.. och kolla vilken statistik som finns.. Återkommer

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

zabelle
0

Hundarna som bråkar mest

1) Tax
2) Chihuahua
3) Jack Russel terrier
4) Akita
5)  Australisk boskapshund
6) Pitbull
7) Beagle
8) Engelsk springerspaniel
9) Bordercollie
10) Schäfer

kopierat från dagens Expressen

Zabelle   

Karizma
0

kul o se en lista vart hitta du den #9?

sen vill jag säga att stora hundar gör mer skada och ger publisitet i tidningen och jag gillar amstuff jätte trevliga hundar. Min son vart biten av en jackrussel som kommit lös han var redan rädd för hundar då och detta gjorde saken värre han vart ännu räddare, vi anmälde ägaren pga jag visste den ofta smet och bet barn. De fick en prick/varning íaf. (det var 8 årsen numera är han inte rädd)

zabelle
0

#10 jag hittade den i dagen Expressen bland husdjursidorna

http://www.expressen.se/husdjur/1.1224031/min-tax-tar-inte-skit-fran-vem-som-helst

Zabelle   

Karizma
0

Googlar man lite ang top 10 farligaste hundarna stämmer inte listan med #9 men ska kolla vidare o se vad man kan hitta en bättre nyare top 10 lista. men den var inte svensk lista :P och den var från 07 vill gärna ha en från 08-09 så man får ny statistik

http://www.petsdo.com/blog/top-ten-10-most-dangerous-dog-breeds

Karizma
0

Är det nån som kan få en svensk lista som är ganska ny med litar inte riktigt på att expressen gjort vidare undersökningar utan vill mer ha polisen som strycker under vad som anmäls och från vetrinärer vad dom får in, tänkte hundatacker mot hundar :)

[nataschaj]
0

Blir så tröt på medias skit snack om att de e bara kamphundar som håller på!… visst en liten del men dem kallar alla hundar för kamp hundar…

Här hemma gick de ryckte om att Gibson min svarta va en pitbull, å han va sååå farlig, … blir bara såå tröt, e människans fel att alla hundar blir som dem blir…

Men e nyfiken på den riktiga statstiken på hur de ligger till!…

AnneN
0

#12 Fast listan i #9 var över bråkigaste hundarna, inte farligaste, givetvis så är ju en stor hund farligare än en liten då de stora kan göra mer skada med ett enda bett.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

#12 den listan är från USA

och listan över bråkiga hundar är ifrån Sverige och i England ligger Maltsen högst som bråkigast och mest bett benägen.

Men sista jag hörde när det gäller bett så ligger tax på hög placering då det tyska tempramentet lyser igenom..

men jag ska leta lite mer, det jag vet att jag har utan att leta är statistik på hur det såg ut länsmässigt när det gäller angrepp i sverige.

Hälsn. Freke

AnneN
0

#16 Den statistiken är jag nyfiken på Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Här är en gamal ifrån SKK som dom släppte ut som är rätt intressant enligt mig iallf..

Lite rolig läsning är det..

Hälsn. Freke

Freke
0

Ifrån USA 88-93 Från PitBull.se

Hälsn. Freke

Xondah
0

#1 Tror du på allvar att tidningarna inte skulle skriva om tex en golden dödat ett barn?Obestämd

Jag har läst om golden som dödat annan hund så jag tvekar på att dem skulle skita i att skriva om ett barn blev dödat..

Karizma
0

aha var det bråkiga hundar :D ska kolla vad du fann 18,

Royalz
0

#20 Kanske skriva om det. Men aldrig att det kommer på löpsedlarna.

Xondah
0

Kanske skriva om de? Snälla nån..

spikes
0

Självklart skulle dom skriva om det var en golden som dödat ett barn,problemet är ju att dom inte alltid skriver ut rasen om det är en sådan….eller så kan det låta så här i tidningarna tex….en hund av okänd ras(troligtvis kamphund har osv osv),sen skriver dom rasen,och då har du redan problemet där.Flört