Elstaket
Usch usch, jag och mina hundar bor på min killes gård nu och han har hästar och hästar betyder elstaket. Mina är ju vana vid stan och där finns ju inget elstaket, de är dock vana vid hästar då de har varit ute och ridit förr. . .
Men förra veckan sprang Q in i staketet när hon försökte gå in och sno hästarnas morötter och hon skrek och sprang med rumpan i backen så hemskt att se, jag trodde hon skadade sig först så ville ta in henne och ja då ville hon ju inte gå ut igen "dumma jag tänkte inte" så det tog oss en och en halv timme att få henne att vara lugn ute igen. . .
Idag sprang B in i staketet och han skrek och sprang runt huset och gömde sig, han är omplaceringshund så tyr sig inte lika mkt till mig så kom inte direkt till mig, denna gången hade jag iallafall lärt mig något så han fick inte komma in utan vi busade ute sen var det bra,
Men fy vad hemskt det är att se och höra deras skrik. Hoppas de lärde sig så det inte händer igen. . .
=) nu har ja skrivit av mig lite. . .

Skönt att det gick så bra ändå! =).
Elstaket är en av mina numera stora skräcker när det gäller min hund. Hon sprang in i ett en gång vilket tog väldigt hårt på henne psykiskt, det tog närmare 1½-2 år innan hon var nästintill sig själv igen. Skitjobbigt.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jag har vart med om flera gg hundar som kommer imot elstaket en var vissligen ovanligt envis av sig att gå in till hästarna en Afgan tik himmla klonk var hon o ont fick hon ju varje gång med. Sluta med att man fick ha lina på henne för hennes skull itne att hon rymde utan just kan fastna i trådarna.
Stackarna men dom har ju helt klart lärt sig nu….Vad kan man lära sig av detta!?…jo att plötsliga händelser som halsband med spray dusch på för att dom ska sluta skälla,eller skrammelburkar från ingen stans för att dom ska lyssna osv osv…ger samma reaktion oftast….det är aldrig bra att äventyra detta
jo alla hundar lärde sig detta utan afganen och de är rätt smarta sägs det men hon tillhörde någ lite en klonka sorten. Det är otäckt med elstaket de är inte gjorde heller för gå av för hund så fastnar dom sitter dom fast o det kan gå åt fanders.
ursch så hemskt
Viggo fick också en stöt av ett elstaket för nån vecka sen, det är några som vill kunna ha hundarna på tomten som satt upp elstaket runt gården… Det var säkert över ett år sen jag hörde att dom gjorde det, och har aldrig sett hundarna på tomten, så jag trodde ärligt talat inte att dom använde det… Dessutom ser det ut som ett vanligt staket. Dumma dumma jag gick förbi där med Viggo i det dumma flexikopplet, han stack fram nosen, och så bara small det till
det var så hemskt, fattar inte hur man kan vilja gör så mot sina hundar…
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Inte bara jag som vart med om detta hemska,
1# vilken fasa, mina kom över det snabbt tack och lov, de springer inärheten av staketet men sneglar mkt på det och vet nog att man inte ska gå för nära. . .
#4 är inte afghanen den osmartaste hunden ? har hört det nånstans att de har lägst IQ men de kanske är påhittat =)
#5 stackars liten, hemskt å få en sån stöt i nosen. . .

#6 Jo jag hoppas verkligen att jag inte behöver vara med om det med någon mer hund! Inte själva elstaketet, även om jag gärna slipper det också, men effekten som kom efter det. Att få en så förändrad hund var verkligen inte roligt alls..
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
6, ne det tycker jag inte dom är de är därimot rätt smarta de lär sig jätte snabbt öppna kylskåp och skåp ovanligt snabbt och dörrar som är låsta. Därimot är väl det inte så lätt o lära dom eftersom dom måste vara på det humöret oxå. Men denna tjej kunde en del i "lydnad" men en del hyss hade hon ju försig man fick ligga steget före henne hela tiden :D Fina är dom men inte min typ av hund.
Ja dessa elstängsel, jag har ju både hundar och hästar och således även elstängsel.
Båda mina hundar har gått in i staketet och visst skriker dom, men inte av smärta utan mest av rädsla. Vi har inget jättedrag i vårat staket, men det smäller till bra när när dom springer in i det.
Men får jag välja mellan en stöt från staketet eller en spark från en häst (om hunden tar sig in i hagen) så väljer jag alla gånger stöten.
Min pudelpuff gick in i staketet när han var liten, men tack vare pälsen fick han bara en minimal puff,så istället för att bli rädd blev han förbannad och gick till attack mot tråden, jajamen han gick fram och tog hela tråden i munnen… Behöver jag fortsätta ;) sen blev det springa av.
Men, de flesta hundar lär sig fort att inte gå dit igen. Det absolut värsta är när ägaren börjar ömka sin hund, då får man räkna med att få en hund som går mils omvägar så fort den ser ett vitt snöre.
Jag har varit med om en gång att en hund jag passade satte tassen på ett elstaket, fick en stöt och gnydde till, sen gick hon inte i närheten av staketet nå mer.
9, har du bilder på dina hundar vart lite intresserad på se dinn lilla PudelPuff :)
#10 hon tog det med ro alltså
Min puffhane är en riktig simulanthund, skriker allt han kan för ingenting, han skrek nog en kvart efter kyssen på tråden.
Igår skulle jag sparka en boll till den andra hunden, laddade och drog en rejäl spark i bollen, då blev lillskiten så rädd så han skrek då med… Ja simulanthund var nog rätta ordet =) Men blir man behandlad som en baby som är det väl så det ska vara antar jag
Min förra hund, stor blandrashane på cirka 40 kg, blev rädd för elstängsel (eller rädd och rädd, vaksam mot dom) efter en händelse uppe i Dalarna. Vi var där när han var runt ett år och hyrde stuga i en by. Längst ner i byn fanns det en schäfer som blev hans lekkompis. Den familjen hade även en liten hage med två grisar…
Dom var superroliga, enligt min hund. Han hoppade över staketet och skulle in och busa. Sedan blev dom läskiga - dom lät ju konstigt! Och stank! Då skulle han rusa tillbaka, men kom tydligen åt eltråden, och vågade då inte hoppa över. Det slutade med att dom fick gå in i hagen och lyfta ut honom.
Efter den dagen stod han minst 1 meter ifrån staketet och kollade på grisarna istället. Allt var ju deras fel. 

#13 stackarn , det är hemskt när de får stöten från det hållet så de fastnar i hagen
#14 Sant, men han lärde sig något i alla fall. Och han var inte fullt lika kaxig mot grisarna sen. 

#15 hehe de e bra. . . Grisar ska man inte va kaxig mot har hört att de har kort stubin =)
#16 Fullt möjligt. Och en dumdristig ettårig hanhund kan behöva lära sig sånt.