Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 767 ggr
Sofie-K
0

Handpenning???

Hej!

Jag tog den 7/12 hem en liten Amstaff valp på prov mot handpenning för att se om hon fungerade med min andra hund och det fungerade utmärkt och vi ska behålla valpen. Priset som var satt på valpen var 3000 kr och vi betalade 1000 kr i handpenning, nu när jag ska betala resten vill ägaren att jag ska betala 3000 kr men betyder inte handpenning att jag ska betala 2000 kr till eftersom jag redan betalt 1000? Vill veta vad en handpenning innebär…?

Mvh Sofie

Sofie-K
0

Det var en vecka jag skulle ha henne hemma på prov alltså till idag den 14/12 Mvh Sofie

AnneN
0

Det beror på om de hade satt det totala priset på 3000kr eller 3000kr + 1000kr handpenning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sofie-K
0

När vi kom dit frågade jag vad priset var på henne och då sa dem precis som det stod i annonsen 3000 kr.

Dem sa även att hon var veterinär besiktigad, avmaskad, chippad och vaccinerad. Jag och min kompis Malin (pixelmollan) kollade bara lite snabbt igenom papprena men när vi kom därifrån sa Malin att det inte fanns några stämplar i vaccinations intyget. Vi kollade snabbt och hon kan ha fel men det känns som att dem försöker blåsa oss lite.

Mvh Sofie

AnneN
0

#3 du kan ju kolla upp vilken veterinär de varit hos och ringa dit och fråga om det står i deras journaler, är det din hund så måste du ju få veta om den verkligen är vaccinerad eller inte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monicany
0

Tycker nog att du bara ska bet. de resterande 2000 :- kräv att de ska vacinera om den om det inte stämmer ,du kan ju prova och ringa till stället som dom påstår att hunden är vacinerad på och höra om det stämmer. Hoppas att allt löser sig de ska ju va kul att skaffa hund inte dessa trågigheter.

Bekarim
0

Handpenning betyder ju "förskott på betalning" så med andra ord ska du bara betala 2 000 skr.

AnnL
0

Kan heller inte se annat än att du ska betala 2000 kr. Handpenning är förskottsbetalning.

Kolla även upp så allt stämmer med vaccinering o chippning. Det ska vara gjort av uppfödaren om hon (han) är en seriös sådan.

Hoppas det löser sig.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Sofie-K
0

Tack för alla svar:)

Var som jag tänkte att man inte både ska behöva lägga handpenning + pris.

Mvh sofie

Mischa
0

Det slutliga pris ni kom överens om gäller, muntliga avtal är minst lika bundna som skriftliga dock jobbigare att bevisa.

≧◔◡◔≦

PillanN
0

#8 Har ni inga papper(avtal)skrivna? Kan bara hålla med i de tidigare svaren du fått.Du ska endast betala 2000 kr till.

Verkar väldigt skumt måste jag säga. Du kan ju påpeka för söljaren vad reglerna för att sälja en valp innebär ;)

Lycka till!

Karizma
0

Får jag fråga skrev du på papper ang prova-på-veckan och att ni betalat handpeng på henne? 3000 är ju himmla billigt även 4000är billigt men bara för det ska dom inte tro dom kan höga priset så där. Sen gäller det ha allt på papper och påskrivet med, jag är stenhård så.