Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1804 ggr
Sofie-K
0

Få rumsren?

Har ett litet problem med min lilla valp på 12v..

Jag ställer kl på 07.00 varje morgon fast jag är ledig för att gå ut med Zinho, då är hon jätte duktig och sätter sig och kissar direk men hon bajsar inte fast jag vet hon behöver så jag går och går och går på gräset och ingenting händer. Sen direkt när jag gått in bajsar hon inomhus och hon gör det såfort man vänt ryggen till så jag kommer aldrig på henne och kan säga fy.

Hur ska jag göra?

Visste inte riktigt vilken tråd jag skulle sätta i.

MVH Sofie:)

spikes
0

Din hund är en valp och är inte fullt utvecklad inuti ännu så olyckor sker ju oavsett vad.

Det enda du kan göra för att få hunden att bajsa ute,blir helt enkelt gå tills den bajsar"varma kläder på",beröm massor när valpen gjort rätt.

Brukar du gå till samma ställe varje gång?,en del Valpar vill helst det och en del vill upptäcka världen snabbare…

Trollhassel
0

Som Spikes säger så är din valp så liten att den inte fått kläm på att man kan och ska bajsa ute. Världen utomhus är så stor och ny att Valpar kan känna sig ovana och obekväma med att bajsa ute. En hund som bajsar är ju ganska oskyddad, därför vill de gärna bajsa på en trygg och lugn plats utan en massa åskådare. Förr eller senare måste valpen bajsa och då är det ju bra om ni är ute tills dess, annars kommer den välja att bajsa inne där den känner sig tryggare. Rasta valpen på samma ställe varje morgon till en början. Tillbringa mycket tid där så valpen känner sig trygg med platsen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kakan81
0

Emil är 6 månader och kan fortfarande göra så ibland. Jag har upptäckt att han inte "kan" koncentrera sig på att bajsa om det regnar kraftigt så jag har fått köpa regnrock. Och att jag som Spikes (#1) säger får ta längre promenad än vad jag tänkte.

Grannens hund tycker inte om att bajsa på gården, så de måste alltid gå så han kommer bort från tomten.

Beröm när valpen gör rätt, vårt fyande brukar kunna göra saker sämre. De kan ju inte svenska.

Royalz
0

Du ska inte fya valpen när den gör ifrån sig inomhus!

Håller med #1 bara att gå och gå runt på gräsmattan tills valpen bajsar. Vet själv att jag fick vara ute i upp till en timme ibland, inte så roligt men vad gör man?

Testa att lägga ut bajsen när han gjorde inne så känner han sin doft och så kanske han bajsar där.

Nu är min valp 6 månader och det kan hända någon kissolycka inne kanske 1 gång i veckan om jag glömmer bort tiden och inte går ut med honom. Så det dröjer tid, iaf för min valp.

Min valp kissar fortfarande hellst på gräsmattan utanför, åker jag iväg så håller han sig hellre 4 timmar än att kissa på främmande platser. Men skulle det krisa totalt så klart han kissar men inte ofta.

Trollhassel
0

Jag hade en hund som började sitt liv med att uppleva stress när hon var ute. Hon blev rädd för bilar, cyklar…allt som susade förbi. Ingen aning om varför. Henne var det svårt att få rumsren och hon ville helst bajsa och kissa precis intill husväggen på framsidan. Mitt råd är att ta det lugnt med strapatser i början och se till att valpen är trygg med att bajsa ute innnan man drar med den till nya platser där den förväntas bajsa.

Hunden jag har nu har varit en riktig "blessing" nr det gäller rumsrenhet. Hände allt som allt 6 kissolyckor och 1 bajsolycka under hennes uppväxt. Frågan är om det var hon som var extra duktig eller jag som var ihärdig och envis med att gå ut :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Karizma
0

Bra tips har du fått och förklaring med när det gäller varför så små Valpar kan göra det inne. Sen bra svarat av 5, det är bra läskigt att vara ute för vissa saker kan kännas stressande. :)

Sofie-K
0

Vad ska jag göra när jag ser henne göra ifrån sig inomhus? Hon måste ju på något sätt förstå att det är fel annars lär hon ju sig aldrig att hon ska göra det utomhus? eller har jag fel? Tack för alla bra svar:) MVH Sofie

Royalz
0

Du ska ignorera och bara torka upp. Men när hon gör ifrån sig ute ska du berömma massor.

AnneN
0

#7 Om du kommer på henne med att göra sina behov inne så kan du snabbt som attan lyfta ut henne på gården så hon får avsluta där och då hon gjuort klart ute så beröm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bekarim
0

Wilma är i det stora hela rumsren nu, händer det en olycka (kiss) så är det jag som väntat för länge.

Jag går ut vid 5.30-6, direkt efter maten, direkt efter bus och direkt när hon vaknat.

Nu har det inte hänt en olycka på 1 v och hon har även börjat gå i hallen och gnälla eller hoppa mot min jacka för att visa att hon vill ut.

Joline
0

Vet inte hur rätt det är, men jag gav Aquila frukost först.. då bajsade hon nästan direkt vi kommit ut.

Nu säger hon till när hon vill ut… (Hon är nu 11 veckor)

/Joline

LinaK
0

#11 Det fungerar säkert för vissa Valpar (så som med din) Glad Men för andra Valpar är det bråttom bråttom med kisserie precis när dom vaknat.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kakan81
0

#7 Saken är den att obetydliga saker som VAR hunden kissar och bajsar (med mera) kommer de bara ihåg i 3 sekunder. Därför måste man vara riktigt snabb för att hunden ska koppla fyandet till var de bajsade annars kanske de tror att man bannar dem för något annat beteende, kanske ett som man vill att de ska ha om man har riktig otur.
Därmed anser jag att det är mycket lättare att fostra med positiv förstärkning än att hinna med och korrigera inom tiden.

Men att lägga ut på en plats så valpen känner doften, vara ute tills den bajsat (att vara ute innebär ju inte att man måste gå långt) är jättebra och snart kommer din valp att ha kopplat ihop att bajsa gör man ute.

spikes
0

7,Det gäller att ha ögonen öppna alltid tills hunden kan klara att inte göra på sig inne,en valp som kissar tex tar du upp snabbt och håller handen under baken,då slutar den kissa direkt och gör klart när det kommer ut.

13,Som sagt man ska ALDRIG fya en hund som gör på sig,det är inte deras fel att dom inte kan hålla sig,utan där har matte och husse hela ansvaret!.Det rätta är att ignorera och ta ut dem direkt.

Aetlun
0

När jag rumsrenhet tränade min äldste vovve (fyller 7 i feb) för en massa år sedan - då var det motion som gällde för matte.

Så fort Atlas hade ätit, sovit, busat, legat och tittat en stund eller bara gått runt och nosa - då var det upp i famnen, ner för trappen (bodde en våning upp) och ställa ner han på gräsmattan nedanför. Oftast kissade han, men precis som du har problem med så var han också kinkig med att bajsa. Men när jag vande honom efter nån vecka att vi alltid gick till stället han bajsade först på - fungerade det i princip varje gång.

Ligg i och ge dig inte, jag fyade aldrig Atlas, utan torkade upp och sprejade på fläcken med en blomflaska som jag blandat 9+1 med vatten och ättika i. Tog 6 veckor, sen var det långt mellan olycksgångerna.

Kakan81
0

#14 Jag är absolut inte för fyande i någon situation! Men jag försökte förklara för frågeställaren varför det inte funkar så bra med att fya när hunden bajsar inne.
Vi kan inte bara säga att hon gör fel, en förklaring kan vara på sin plats lika väl som vi förklarar hur hon kan göra i stället.
Om du läser hela inlägget ser du att jag tar ställning för positiv förstärkning som uppfostran.

spikes
0

16,Ja jag förstod det,men som du skrev det är det lätt att tolka det som om det är ok som absolut sista utväg,det förtydligade jag.

Kakan81
0

#17 okej. Då är jag med.