Vi har alltid kört att hunden ska få komma ut i skogen. Oavsett ålder. Att springa i terräng ger muskler som dom ska ha, om man jämför med träning just för att bygga muskler. Så länge valpen kan vila och du inte stressar på tempot, så är det ju ingen större fara.
När jag får min pudel så kommer vi gå i skogen dagligen, då vi har 3-10 minuters gångavstånd till skogen, beroende på hur stor skog man vill vara i osv.
Varför skulle inte din valp få gå i skogen?,det är en skröna från förr,ta men valpen ut hur mycket du vill,men se alltid till att ha god tid på dig och gå i valpens takt,stanna och vila osv osv….det bygger man upp benstomm och muskler perfekt på dem om dom får röra sig fritt och i sin egen takt.
3,det är bsolut inte sant!,gammalt snack som borde gått i graven för länge sedan.
Min Boss har då följt med på storhundens promenader från dag 1 hos mig. Man får anpassa tempot, och vara beredd att bära om valpen blir trött.
Idag, 13 veckor gammal, hänger han utan problem med på promenaderna utan att jag behöver bära honom.
Däremot får man anpassa miljön lite, vid svår terräng, tex högt gräs, så hjälper jag honom fortfarande (till hans stora förtret).
/Aremea
med border collierna Sam och Boss

Ok.. Ingen fara med andra ord. Men hon sov bra länge efter! Men hon är ju bara van med 5/10 min ute i trädgården. Har hört att dom bara ska vara ute så, dom första veckorna.. Att dom annars kan bli överaktiverade, och överaktiva vuxna hundar pga, det ;) Men bara man tar det i valpens takt ska det väl gå bra tycker man!

#7 Att de skulle bli överaktiva som vuxna låter helt fel. Kan tänkamig att det i stället skulle bli tvärtom eller i allafall stimulerade och lugnare.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
5-10 minuter då har hon lärt sig att kissa o bajsa snabbt :P Jag tor inte det är skadligt att låta sin valp röra på sig man går ju efter deras takt och jag tror de mår bra bra att röra på sig.

Jag har låtit Wilma vara med i skogen och hon älskar att springa runt och "läsa tidningen" bland träden 
Frågade min tränare sist om detta med längden på promenaden och med tanke på hur mycket energi hon har tyckte han gott och väl att jag kan gå lite längre. Inte så att jag nu springer maraton men promenaden vi går tar ca 30 min och då får hon springa lös på strandpromenaden. Valpar ska ju röra på sig men inte få överdrivet med motion så det passar henne bra.
Wilma har enormt med energi så skulle jag anpassa henne efter alla råd om 30 min/dag så skulle jag ha ett rent helvete hemma 
@ # 12
Samma här. Om jag hållit Boss inne hela tiden förutom 30 min skulle jag nog inte ha en lugn stund. Idag har vi gått en promenad a 40 min, två på 20 min och så sex-sju "kiss-bajs-lekpauser" i trädgården, när han säger till att det behövs.
Som sagt allt i hans tempo… (förutom när jag faktiskt bromsar honom lite…)

Mina hundar har alltid fått vara med i skogen så fort som möjligt.
Glömde ju skriva vad hon växer 3 jätte söt :)