Valp + agilitylek ?
Hejsan! Min hund är 6 månader snart och jag vet att man inte får träna Agility förens dom är 1år.
Men hur är de egentligen med att leka på hindrena?? Jag ser inte det som träning och jag hoppar såklart inte med henne! Men att gå genom tunnlar, slalom, upp på "bryggan" som på bilden - det kan väl inte vara skadligt för henne. Det är ju lek och bus och lite lydnadsträning.
Har nämnligen fått syra miner för min bild om att man absolut inte får träna hunden. men detta är inte träning anser jag :S hon fick leka lite i typ 5 min efter att vi tränat lite fot, sitt, ligg bland andra hundar på klubben.
Vad tycker ni?..
Så länge ni har kul och hunden klarar de lätta hindren som du räknar upp så gör det inget,var bara försiktig så hunden inte skadar sig eller ramlar ner
,de tuffaste hindrena är ju långhindret flera plankor i följd,och A-hindret som dom måste ta i hårt på.,Resten är ju samma som i skog och mark,krypa genom stubbar klättra på trädstammar osv osv…Men vill du vara helt säker och tänker fortsätta träna aktivt så är det ju höftleds röntgen och eventuellt armbågs röntgen som gäller.
När kan man göra en sån röntgen och vad kostar det?

#2 en höft/armbågsröntgen brukar göras då hunden är mellan 12-18 månader (vuxit klart), vad det kostar kan variera rejält så det bästa är att kolla med veterinärerna där du bor.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2.tror de bör vara färdigvuxna och är det tik ska dom inte löpa? vet inte men gissar på det :)
2,Som anne skriver,men jag har alltid väntat tills dom blivit i alla fall 2 år,eftersom hanar inte blir färdigvuxna föörän senare,kostnaden kan du ringa din vett och höra efter om;-).
4,har också hört detta om tikar…
5 ja det sa våran vetrinär att när de löper kan de vara mera lösa i fogarna tror jag det var iaf då blir det att de har dåliga höfter fast de kan ha jätte fina i vanliga fall. Jag hörde om detta då jag funderar på att rönka chanel priser hmm det kommer jag inte ihåg vad det var… Jag ville rönka då vi har trappor
Jag började "träna" Agility med min valp när han var 4 månader. Alltså springa igenom tunnlar som han älskar och göjorde utan att jag behöver säga till honom. Sen har vi gått på balanshindret och A-hindret utan problem nu när han är lite större. Fast nu har dom tagit bort hindrerna för vintern. Körde även lite slalom.
Han gjorde allt med egen vilja. Var nästan tvungen att stoppa honom då han gick upp balanshindret och A-hindret själv. Och han kan trilla ner och slå sig om jag inte går brevid.
7,Men då är väl din höftröntgad?
hmm det är väl en valp du har 7?
Jag skrev "TRÄNA" alltså allt är på lek. Alltså skoj träna. Han gör allt med egen vilja. Skulle aldrig tvinga honom till något?
Varför ska ni alltid ifråga sätta mig? Kanske bara var 1 gång varje vecka som han gick på balanshindret och jag hålde i honom. Han går på själv och har alltid gjort. Även på A-hindret. Sen har vi kört slalom 2ggr alltså fram och tillbaka inget mer. Allt är ju lek med en valp, och det vet ni väll också?
10,Du är på ett forum så det får du räkna med,det får alla andra också,håll en trevlig ton tack…
Som jag skrev ovan i 1 så kan man visst leka med de LÄTTA hindren,A-hindret är inte ett sådant ej heller balanshindret,och absolut inte för en valp.
Att börja lek-träna med valpen tror jag inte är något problem, sålänge man håller sig till dom enklare hindren. Hoppa ska väl inte Valpar göra, och även balanshindren skulle jag ta det försiktigt med eftersom de krver att hunden är både fysiskt och mentalt mogen för det.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
En tränare till mig var till och med med när jag lät Dixon testa att gå på balanshindret första gången. Nu springer ha upp själv på det för han tycker det är kul, så man måste stoppa honom och lyfta ner honom då jag inte vill att han ska gå får många gånger. Även fast han vill själv. Nån gång ibland är absolut inte farligt eller skadligt. Håller man i valpen så den inte ska trilla ner är det inte farligt alls.
Alla tycker och tänker olika!
13,Jovisst tycker vi olika,men nu när du förklarar att du stoppar honom och lyfter ner honom så förstår man ditt inlägg på ett annat sätt,fast jag skulle inte äventyra det ändå, hade fått tokskäll om jag hade tillåtit en sådan sak när jag jobbade som instruktör,eftersom dom är långt ifrån mogna för det i den åldern.

Med min valp som nu är 6 månader har jag tränat framåt med hinder ( Ej några bommar utan bara hinderstöden)
Tunnel och slalom.
Jag skulle ALDRIG låta min valp gå upp på något balanshinder. Det är en valp och den kan ta ett sned steg även fast jag håller i.
Och eftersom jag ska tävla Agility med henne vill jag att kontaktfälten ska sitta innan jag kör hela hindert.
Pixelmollan-Du frågade faktiskt "vad tycker ni?" då säger alla såklart precis vad dom tycker, det får du räkna med
Jag skulle inte ta upp honom på några balanshinder, han tycker säkert det är jätte kul, men Valpar är inte så smidiga och dom ramlar lätt, dom kan för det första skada sig, men sen kan som också bli rädda för höga höjder, eller iallafall sådana hinder.
16.Men pixelmollan har väl inte invänt om något i sina inlägg?
17,Hon menar någ 13? Jag tycker inte man ska överstrida sin valp iaf jag kan inte så mycket om Valpar o hundar i sig men vet att man inte ska hoppa iaf med en valp/unghund de busar så det räcker. Sen kan man öva en del markövningar men allt ska vara på Lek antar det är lätt att få en hund att tycka det är trist med.
#17 Ja, jag menar inlägg #13, hon verkade bli lite smått irriterad när du sa vad du tyckte.
Japp alla får säga vad dom tycker ^^ Exakt vad jag ville.
Tanja har provat - slalom, bron på bilden(någon som vet vad den kallas?) och tunnel. Inga andra hinder.
Ville bara göra mig ännu tydligare ^^
Så länge man inte tränar i tränandets anda, utan i lekens anda, och inte för ofta och på ett säkert sätt så blir det nog bra.
#20 Bron = bryggan. 
Hje jag har tävlat har tävlat i ett år nu med min 2/½ år gammla jrt och jag gick nybörjarkurs med honom för en svensk Agility mästare bär han var ca 6 månader det finns ingen lag för att inte träna inom en viss ålder var bara försiktig med dom höga balanshindrena så att inte hunden ramlar hoppa går också bra att låta honom gör iaf låga hinder ca 10-15 cm