Bada Hunden
Nu satt jag och kollade på ett program som har gått varje söndag top dog usa.
Intressant program, och bästa delen med elefanten som va med…
Men nu idag sa ena, en profitonell hund människa (minns inte riktigt vilket titel hon har) sa att man ska bada hunden 1 gång i månaden de kan väl inte stämma??…
Huden å pälsen kan de inte vara bra för??, visst att spola av hunden e ok, men nu sa dem att bada hunden med shampoo å sånna saker..
Tycker de låter väldigt konstigt att dem säger att man ska göra det..
Elr har jag fel?, jag trodde det räckte med 1-2gånger om året såvida inte hunden har rullat sig i bajs vill säga…
Nej du har alldeles rätt,man ska inte bada en hund så ofta,fettet i hudlagret förvinner då,på sin höjd kan man snabbt spola av det värsta om det skulle behövas,men oftast går det att borsta bort….
I USA är dom sanslösa med sina djur………
#1 jag märker de… de e ju synd om hunden när man badar den så ofta, kasnke annat med naken hunden?, men ändå… pälsen blir väl inte vacker för det..

Jag badar min hanhund en gång i månaden.
Även en pudel badar jag varje vecka.
Tror det beror på vad man har för hund och hur man själv orkar.
#3 jag skulle aldrig bada en hund så mkt, i sånna fall spola av den när detregnar/snö och el som sakt om den ahr rullat sig i bajs…

4# Upp till var och en.
Pudeln är en utställningshund och för att slippa tovor är det lättast att bada en gång i veckan.
Den andra hane än nerklippt efter haft 10 cm päls och blir smutsig lätt.
Sen är jag otroligt kinkig när det gäller hur mina hundar ser ut.

Alla hundar har olika pälsar och hudtyper. Vissa hundars pälsar och hud blir uttorkade av bad med shampo så ofta som en gång i månaden, men andra påverkas inte. I princip tycker jag väl att det låter lite väl ofta. Jag själv badar min hund efter behov. Jag shamponerar henne naturligtvis inte varje gång jag badar henne, men bad blir det nog ungefär en gång i månaden. Sedan finns det ju en uppsjö olika shampon som är anpassade efter olika pälsar och hudtyper. Jag använder ett skonsamt och milt shampo som jag int tror skulle skada min hunds hud om jag så shamponerade henne en gång i månaden.
I praktiken vill jag påstå att man inte badar hunden för ofta förns man märker att huden och pälsen är torr och skyddar dåligt. Pälsen ska ju fungera som isolering, vilket inte torr och risig päls gör.
Min Afghanhund shamponerade jag en gång i månaden, minst. Hennes hud och päls var kanonbra. Om jag slarvade med pälsvåden på henne blev hon väldigt flottig och dålig i pälsen. Hennes uppfödare sa att man kunde shamponera en gång i veckan, men där tyckte jag att gränsen hade gått.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Beror väl på hundens tillstånd.
En kompis har en hund med hudsjukdom och han måste badas en gång i veckan..
Beror lite på vad man har för pälstyp på hunden.
Vissa hundar kanske har jättedålig päls, medans andra har en superpäls..
Som Eriiccaa säger så är ett bad ibland bästa sättet att slippa tovor i pälsen.. Speciellt nu med alla lera och skit som är ute.
Jag badar min hane när han päls blir för fet och smutsig, typ varannan månad kanske.
Min tik är lite efter behov då hon har sådan irriterande pudelpälstyp.
Vilket nu blir avsköljning en gång i veckan och kanske schampo en gång i månaden p.g.a. allt skit som blir som lerkakor på hennes mage och ben. Mindre trevligt och det är säkert inte så kul för henne heller..
På sommaren blir det ju inte så ofta givetvis.
Vill inflika här att,fodret man ger sin hund har väldigt mycket att göra med kvaliten på pälsen…..rätt foder en lätt päls och tvärtom
#8 Absolut, men ang. smuts i pälsen som jag pratar om så tror jag inte att något foder i världen kan få det är bli bättre på den biten
Båda mina hundar har kanonpäls, men miljön de ofta rör sig i gör de ofta skitiga eller dammiga 
9,Näe men det är klart lättare att få rent en päls som har fått ett vettigt foder
,inget i denna värld kan få mig att tro att champoonering så ofta som en gång i månaden är bra för en päls/hud,inte ens det mildaste champoo i världen…får hunden fet päls eller fryser den så beror det på att fettlagret är inte som det ska,och det har att göra med badandet för ofta och fodret…ska väll tillägga att jag har haft mycket olika pälsar på mina hundar genom tiderna
#10 Jodå, jag har också haft en uppsjö av pälsar, tyvärr. Gillar inte långhårs pälstypen p.g.a. allt grus och smuts som dras med in i extra mängder i dessa tidern, haha.
Klart det är lättare att få rent, men leran rinner ju inte bara av pälsen oavsett hur glansig päls man har, det var så jag menade.
Oftast så borstar vi av den torkade leran på tikens mage, men ibland blir det för stora tovor av smutsen och då måste man schamponera lite 
tycker jkorthåriga drar in mkt mer… i alla fall den tiken jag passar..
passar en pitbull tik å hon drar in så för bannat mycket grys än min halv långhåriga hund gör… så usch för det… fast bryr mig inte så mkt ändå.. hundar ska få vara hundar..
å nej till att bada djur så himla mkt som 1 gång i månaden el ännu värre, 1 gång i veckan….
#12 Här är min lilla tiks halvdagsverk av grus.
Hon är lite mindre än en normalstor katt och har pudeltyp till päls. Inte riktig pudelpäls, men ungefär.
Min hane, retriviermix, något kortare päls än labradoren, drar inte in något alls!
Kanske lite damm under tassarna men det är icke märkbart.
Vår långhåriga schäfer ska vi inte tala om!
Jisses vad skit han drog in!
Rottisarna har inte dragit in märkvärigt med skit, men schäfer/dobermannmixen fick man dammsuga efter varjedag.. Hon hade schäfertyp till päls.
Så jag föredrar helt klart pälstyp av fransk bulldogg eller dylikt.. 

Jag tror också det beror mycket på hur man har möjlighet att bada hunden.
Jag själv har ett höj och sänkbar hundbadkar hemma och för mej tar det ungefår 20 minuter att bada. Sen har jag en stark fön som jag torkar mina hundar.
-Kan ju tillägga att detta är bara det jag sopade upp runt sängen.. Vad som fanns i hennes bädd och i resten av lägenheten vet jag inte för det fick dammsugaren ta hand om 
Jag tvättar av Silver på magen om han väldigt smutsig med ljummet vatten. Badar honom med champo gör jag bara 2-3 ggr om året.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
11,Snodden drar in mindre än Spike här hemma,men bägge är jätte lätta att torka av innan insläpp,och borsta ur sen.
Hade inga problem med varken yorken pyrren samojeden eller groendalen osv heller,däremot har jag haft omplaceringar som fått dåligt foder och blivit toviga och därmed dragit in mera skit,tills dom fick mitt färskfoder då blev det lika lätt som med de andra,dom frös även när det var för kallt pgr av att fettlagret var rubbat på dem.
#17 Well, mina hundar får bra mat och har inga mjäll eller torr hud/päls. Det är ändå svårt att få bort all skit från tiken 
Så jag står fast vid att mina korthåriga vovvar dragit in mindre skit än de med läng päls
Men men, alla har vi olika erfarenheter och tycke och smak!
18,sant
Kanske är tikar lite mer skitiga? Chanel drar in en del men jag har med mig en borste och en liten tvätthanduk jag drar av henne utanför med. I sängen får hon vara men hon har sitt påslakan att hon är så grusig lätt skaka av smutsen ute sen iaf :)
20,Tror det är individuellt,jag har 2 skitgrisar,en liiite mindre än den andra,men bägge älskar skitigt vatten lera och rulla av sig i vått gräs osv osv…Spike är värre på det viset att han gärna gräver i jorden,vilket Snodden inte gör och han kan även rulla sig i hästskit och sånt,det är inte heller Snoddens melodi,så skitiga kan dom bli det lovar…jag gör som du har skydd över sängen som är lätt att tvätta och får jag gäster så byter jag till det snyggare
,men som sagt det mesta går av redan utanför dörren.

Prillan går långa omvägar kring leran och om det är blött på backen så går hon med höga knän och vill in :P Hon har knappt dragit in ett sandkorn någonsin :P Riktigt fin i kanten.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
jaja prillan är ju en fisfintjej ;) 21,Ja chanel är lite mer son dina grabbar. Här traskas det gärna rätt igenom vattenpälar stora med,rullar sig o blött gräs och bangar inte för dra sig genom snorig buske om tillfälle finns. Mycket skräp blir det som fastnar, men lätt o torka av det blöta/smuts under magen där är hennes päls rak o lite glesare med.
Pudlar vet jag bör man shampoonera ungefär 1 gång i månaden. Så som många sagt beror det säkert på vilken hund och päls/hudtyp hunden har.
Jag badar Oliver med shampoo kanske…. Var 6 vecka eller så. Men skulle säkert kunna göra oftare :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vi badar våra hundar när dom luktar illa, eller har rullat sig i ngt som stinker och inte går att torka bort. Sen vi hämtade Zappa i April i år, har vi badat honom 2 ggr och Wilda 1 ggr.
Vi borstar dom däremot ofta, och tvättar samt torkar tassarna noga, men det är för hundarnas bästa & inte att dom skitar ner.
Jag bryr mig inte ett skvatt om dom drar in grus, sand eller dyl för jag dammsuger ändå varje dag
.

Ozzy & Mini är puff blandisar.Deras päls blir väldigt fort skitiga och luktar uuurrkkk…så dom badar och trimmas minst en ggr per månad.Ett måste tror jag det är om hunden inte fäller.
dom andra badas när dom behövs badas.
Jag tycker man ska ha en powder puff ett tag i alla olika väder å vind å sen kan man nog uttala sig om just den rasen behöver badas ofta eller ej.
Jag har lärt mig mycket pälsvård på dessa två ull-lurv-tussar-troll-bollar.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag badar bara Quila om det är nödvändigt, typ när hon rullar sig i koskit hos svärföräldrarna 
Annars blir hon väldigt sällan skitig faktiskt, tack o lov 
~Quila Roze~

#18 Håller med du!!
Tzar kan drar in ett helt grustag om han finge, Izzie, fastnar knappt något på.
Men tack vare hans flaggor på frambenen så lyfter han upp en mindre sandlåda när det är bött ute, men den som kom på "pluto handduken" var inte dum inte.. funkar kanon får med sig både vatten och skit, visst är det ändå en hel del kvar men ingenting i jämförelse om man inte skulle använda den.
Men Tzar's pälsvård är oerhört enkel, då han har en annorlunda päls struktur jämfört med schäfer då han mer är som en gås, vattnet uppe på honom droppar av, han blir helt enkelt inte blöt.
Och borsta honom gör jag knappt, behövs inte.. Bara om det fastnar massa frön eller kardborrar.
Bada med schampo, gör han max 4ggr per år.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Sen Viggo blev könsmogen brukar vi bada honom rätt ofta faktiskt (eller ja, på magen) för han kissar på sig själv
han blir alldeles gul och luktar riktigt äckligt… Men försöker att inte bada honom för ofta, känns inte bra.
Dobby badar jag typ inte alls, bara om han skitat ner sig rejält, det behövs liksom inte då det bara rinner av hans päls.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
28,Samma sak med Snodd
29,det räcker ju oftast att spola av dem då,min york som jag visserligen hade kortklippt hade jag det så med,men var det för bedrövligt tog jag potatismjöl,men bada hel fick han göra samtidigt med de stora
#30 jo men det hjälper inte så mycket, han är lika gul och kissig då
Nu blir det inte mer än en gång i månaden iaf. potatismjöl har jag aldrig provat, hur gör man med det?
31,det arbetar du bara in på dom ställen det behövs,sköljer ur och borstar efteråt
,finns inget skonsammare,jag brukar ta det i snoddens vita krage om det behövs innan en champoonering
#32 okej, men man behöver int blöta pälsen innan? tack för tipset, det ska jag prova 
33,det gör du som du vill med,det går att använda som torr champoo också

Pälskvalitén…. E väl som med oss människor, det beror på vad man ger hunden att äta och inte om man använder schampoo var & varannan vecka 
35,det beror mycket på fodret absolut,men det beror också på om det badas för ofta…
Om det nu var mig du svarade?

Ha ha ah, svarade inte någon utan bara en tanke ;)
37,ok
Nu under vintern kanske det blir att jag badar Dixon varranan månad eller nått. Eller det blir helt enkelt när han börjar lukta illa.
Kan säga att här badas det ungefär 2 gånger i månaden. Har en sk "pälsras" Om jag inte skulle bada honom skulle hans päls tova ihop sig totalt. Man märker med en gång när man måste bada honom, eftersom pälsen blir ful. Han fäller ju inte sin päls som andra hundar gör, därför blir det mer bad.
Så givetvis varierar det beroende på vad hunden har för pälstyp.
Använder man bara ett bra hundschampo är det inga problem med bad så ofta som jag gör :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Elvis badas med schampo vid behov bara, kanske blir varannan månad. Avsköljningar händer lite oftare.
Hubert däremot, pudel i tovåldern, försöker jag bada en gång i veckan, annars blir det varannan vecka. Sköljer av honom tycker jag jag gör efter nästan varenda promenad :P Lera är superkul att gå och plaska i och så är han en sån som pinkar ner hela magen och frambenen -.- Men han är fin päls och hud ändå :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives