Människor ;)
Hej!
Måste bara få "pysa" lite. Vår Emil älskar andra hundar och alla människor. Han blir så till sig. Eftersom han är liten (dvärgpudel/chihuahua-blandning) så hoppar han gärna för att han vill komma upp till personen.
Vi försöker träna på att man inte måste hälsa på alla man möter. Så länge de inte bryr sig om honom utan bara går förbi går det jättebra. Men så möter man de där människorna som går upp i falsett och "en sån liten hund!!! Den kan inte vara mer än 10 veckor!"
Då är det ju kört, Emil börjar hoppa och snurra runt dem och hålla på. Kallar jag in honom så tycker de att man är taskig och talar om det "han måste ju få hälsa". Jo visst, men kanske när MATTE talar om att det är okej.
Dessa falsett människor skulle jag ….. ja jag vet inte. Men det är ju mer träning för oss.
Får tänka så istället.
Jag flyttade inlägget till beteende,det handlar ju om hur din hund beter sig då den möter människor..
Ha ha jag blir så full i skratt
Vi har ett äldre par hemma som fyller fickorna med hundgodis innan de går på promenad. De älskar hundar men har ingen egen så de hälsar på ALLA hundar de möter med just "falsett-rösten" och de vill då bjuda på hundgodis. Jag har inte hjärta att säga åt dem…. min hund njuter i fulla drag av uppmärksamheten 
Men jag förstår ditt dilemma när du vill lära din hund att inte hälsa på alla.
Zabelle
hahah, lite kul iaf :) Men jag förstår att du blir frustrerad jag tycker att folk kan iaf fråga får jag hälsa på hunden. Sen kanske det är bra attt träna med att be någon/några stanna o prata med dig inte med Emil sen gå vidare. Kanske kan detta vara en bra övning?
Jag har 1 liten hund som vi gärna säger hej till med ibland inte alltid, trevig liten glad hund som chanel tycker är rolig o hon har en bra matte med så lite småsnack sen går vi vidare dok kör inte jag med pluttplutt snack utan hälsar sen struntar jag i hennes hund.
Det är många som oxå ska hälsa på våran chanel och det går bra hon brukar hälsa sen räcker det, en får väl klia mycket men godis det tar hon inte från andra det måste jag godkänna tydligt innan hon tar det.
#2 lite gulligt är det iaf där de måste vara en poppis bland hundarna. Vi har en tjurigt par här som minnsan klan påpeka ett o annat till hundägare och beskylla med. Mig har dom inte sagt ett pip till men så är chanel lugn o skiter blankt i dom. Hade hellre haft ett par med godis i fickorna som sen gillar hundar :)

#1 helt okej. Jag var inte säker.
#2 Jag kan se det roliga i det jag med.
Paret hos er skulle jag nog älska. Det är skillnad på om en har godis med eller om alla har det…..
Jag förstår att de tror att Emil är liten, men han är faktiskt 6 månader.
#3 Ja det är lite kul och lite irriterande.
Jag har tänkt att göra den övningen som du föreslår när han lugnar ner sig lite.
Jag vet inte vad det är med småhundar och folk. ;) Ibland skulle jag vilja ha en tjurig rottis som ingen vågade närma sig. (missförstå mig rätt) En liten hund verkar vara allmän egendom. Jag vet att jag har kommenterat till mannen att "titta vilken lite sötnos". Men jag har inte kastat mig över och hälsat på alla hundar och definitivt inte utan att fråga ägaren om det är okej.
#4 Du får helt enkelt säga nej vi tränar han ska inte hälsa på folk kanske nästa gång vi möter er men just nu måste han träna med mig på vara lugnare av sig vid möte av personer samt hundar. Man får vara lite hård så mot folk med, fast man har en söt hund vill man ju kunna gå normalt. Kan ju säga att jag möter 3 st hundar som lägger/sätter sig ner allt för hälsa på chanel även folk (så inte bara hundar dom ska hälsa på heller). Så går vi runt sjön som är en stig så måste man gå i högt gräs för slippa hälsa på dom. Jag tycker väl att man ska kunna säga nej itne hälsa till sin hund men deras mattar har allså gått med på att låta sin hund vägra röra på sig till man får hälsa på den dom vill. Vi struntar ju i hälsa på dom iaf utan traskar förbi dom.

#5 Alla frågar inte. Då skulle jag definitivt säga nej. Men när de utbrister i sin falsett "vilken söt hund" så drar Emil mot dem (han ställer sig upp på bakbenen oavsett hur kort eller långt koppel jag har) och då anser de att eftersom han är så glad och vill till dem så är det okej att börja klappa utan att fråga. Får göra mig en special mössa med skylt "skit i oss och gå förbi" 
6,Det är då det är ett ypperligt tillfälle att träna kontaktövning,eftersom du alltid ska vara den mest intressanta
.
ÅHHHH en collie!!!! dom är ju såååå vackra!!! får jag höra ofta,det roliga är att ger dom honom något så spottar han ut det på dom
,och det oavsett vad det är
…hahaha Ann lyckades lura i honom en bit köttbulle,men eftersom vi tog en lång prommis så syndes det att han gillade Ann,och tyckte han kunde få smaka av Silvers kokta lever
,men är det okända jag inte umgås med så spottar han direkt,har fått en del sura miner av det…men det tar jag med ett stort smile
Åh sånna fasettmänniskor finns här oxå, vilket skrämmer Celine ännu mer, då hon redan är väldigt rädd för främmande människor, blir inte bättre av att de går upp i falsett och går nära henne.
Hon backar och försöker gömma sig bakom mina ben med svansen mellan benen.. Då blir man helt plötsligt en djurplågare istället som slår sin hund *suck*
#8 jag håller med att det är jättejobbigt, har en hund som din, som blir rädd, problemet är bara att han inte nöjer sig med att gömma sig, han försvarar sig själv, och mig, om han tycker människan är läskig
Det är väldigt obehagligt då med folk som inte frågar först, eller ännu värre, frågar men skiter fullständigt i svaret. Känner ju att det är mitt ansvar om han skulle bita någon, men det är inte så lätt att styra människor 
#6 Jag har nästan funderat på att köpa ett sånt där halsband man får välja text på, och skriva "rör mig inte!" eller nåt sånt
Eftersom jag vet att han inte gillar när främmane människor kommer fram
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
dubbelt
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
6, ja du får väl vara lite elak o säga att han ska inte hälsa på folk ute ett tag då ni ska träna på kontaktövningar. som 7 ger tips om.
7 Visst är det skönt att ha en hund som inte tar godis av andra det känns lite tryggt för man vet ju aldrig vad det är i det iaf sjuka personer finns det. Chanel tar det inte änds i munden utan luktar ibland o ratar det helt :) även lärt henne att spotta ut det som man hittar ute sist var det nån sorts fetaost folk hade lagt ut till änderna sånt minnan duger o ta men gud vad äkligt potta ut det snabbt när jag säger spotta ut/loss
#0 Alla frågar tyvärr inte. Om du inte tycker din hund ska häsla, så försök att avleda med godis eller leksak när du passerar dom du inte vill han ska hälsa på. Eller säg ifrån. Nä min hund ska inte hälsa idag.
Har åkt mycket buss och tåg, träffat på många som vill hälsa på Silver eftersom han är liten och söt. Kan säga både ja och nej beroende vad det är för person som frågar.
# 7 Haha Lyckades lura i Snodden av Silvers köttbullar några ggr. tills han förstod att jag hade levergodis i andra fickan. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
12, det kan jag tänka mig att han anser dig som trygg godisgivare med :D hahaha levergodis det har ingen mer bjudit på här de skulle säkert trilla ner. (bara såna där leversnittar torkade man köper ratar dom med :P )
11,Ja det är det men detta har jag inte lärt honom,utan han har varit sån sen vappis
12. Ja det gjorde du
,men du har ett plus där för hade Snodden inte gillat dig så hade han spottat ut allt
14, jo jag har inte heller lärt henne kan man lära ut det? skulle ju vart jätte bra isf :D Bara lärt henne spotta ut det hon hittar folk slänger ju ben ute och en massa annat, även kattbajs smakar ju gott fy vad äkligt då säger jag bläää för det är blää med kattskitpuss nejtack :D
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag bara måste säga att hade jag sett Emil hade jag nog pussat han med för han är docksöt liten skit :D Men hade förståss frågat och respekterat dig om du sa nej :) sen trillar jag inte i fasset heller hehehe
15,Klart man kan lära dom det

#17 Tack! jag förstår att de tycker han är söt. Det gör ju vi med. :D
Tycker bara att det är lite komiskt att folk ska använda falsett rösten till små hundar och blir less på de som inte frågar först.
Jag brukar säga ja till de som frågar och inte använder falsetten.
19,samtidigt kan det vara en vana för folk också,det ger ju en positiv stämma när man pratar med hundar även sina egna.

Wilma är också hoppig när vi möter folk, tog upp detta med tränaren när vi var på stan för att socialträna henne i veckan.
Egentligen är det faktiskt dessa människors fel eftersom de antingen lutar sig fram eller går ner på huk.
För hur gör hundar när de leker, jo de går ner med framdelen vilket i den här situationen uppfattas som lek av Wilma.
När folk hälsar upprättstående så lyssnar hon på kott kommando efter hon hälsat och ställer/sätter sig vid mig.