Godmorgon 8/12
Kände mig så utvilad och pigg i går förmiddag men på eftermiddagen slog den till med full kraft… förkylningen. Sitter på jobb och snörvlar, har laddat med pappersnäsdukar, Baffucin och panodil.
Alla tips och huskurer mot förkylning mottages tacksamt. Jag ska på bonusdotterns bröllop på lördag och måste bli frisk till dess. 
Zabelle
Godmorgon!
#0 Grattis till bröllop!
Idag ska min vintervita dvärghamsterhona föda sin första kull…så vi väntar bebislycka här hemma.

#0 Jobbigt med förkylning. Man blir ju alltid förkyld när det minst passar, men det är ju många dagar kvar till lördag så då känner du dig säkert bättre. Mitt tips är att ta det lugnt, dricka honungsvatten och gärna ha en varm hund eller katt nära till hands.
#1 Lycka till med hamstern :)
Idag ska jag till barnmorskan. Går dit jätteofta såhär mot slutet. Hoppas att jag slipper blodprov denhär gången för stick i fingret är något jag INTE gillar. Prillan vägrar nästan att gå ut när det är såhär slaskigt ute. Hon "tittar under lugg" upp på mig helatiden och gå en bit efter med svansen nere. Not happy.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#2 Tackar!
Jag tycker inte heller om stick….vare sig i armen eller i fingret. Och när man är gravid är man värsta nåldynan.
Kram!

#3 Jag föredrar armen. Fingrarna har man ju mr känsel i och man använder dem helatden. Får alltid ont efteråt. Äh, jag har ändå något smärtsammare att vänta så jag ska väl slute sjåpa mig nu :P
Med Vänliga hälsningar
Godmorgon!
# 0 Vet att Cristine på LK har någon dunderkur man kan dricka. Skickar en krya på dig kram. 
idag kommer Spikes till mig och har Snodden med. Vi ska först ta en tur i skogen sen blir det fika hos mig. Det ska bli roligt. 
Ha en bra dag.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#0 Jag lider med dig, själv har jag laddat upp med näsdukar, nässpray & Bafucin inom räckhåll från datorn. Inte alls kul att vara förkyld, kan ju inte ens gosa med råttorna & gerbilerna då jag vill minimera risken att smitta dem 
Vet en dunderkur mot förkylning, men den är så vidrig så jag är hellre sjuk än att ta den.
1 stort glas (tex ölglas) Mjölk 1 hel vitlök
Värm mjölken och fyll det stora glaset med den varma mjölken. Pressa i en hel färsk vitlök (ja en hel vitlök, inte bara nån klyfta). Drick allt i ett svep.
Ett av mina ex gjorde alltid denna brygd då han blev förkyld och han var alltid frisk igen dagen efter, men det rekomenderas att man stannar hemma den dag man dricker detta för folk kan reagera negativt på att man stinker vitlök på flera meters avstånd.
#1 Hoppas allt går bra med hamsterfödseln 
#2 Håller tummarna för att du ska slippa bli stucken denna gång.
Jag förstår Prillan, jag tycker inte heller om att vara ute i slasket.
#5 Hoppas ni får en riktigt bra dag med hundarna i skogen 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 Jag drack nåt liknande i gårkväll, varm mjölk, 2 klyftor vitlök spetsat med honung och ingefära. Skitäckligt!!!
Fast jag vet ju inte hur sjuk jag varit om jag låtit bli…. jag är ju i alla fall på jobbet, träffar inte så mycket folk och ska inte andas på nån!! 
Zabelle
God morrn! Vart vaken ett tag och ute med :D allt ska tas lugnt idag ska ta svinsprutan om det finns någon denna gång 3e gången gillt att få den
Hoppas alla förskylda blir friska snart själv tar vi oss en dos varje dag vitlök-honung o vatten ihopkokt jätte äkligt men tror den är bra iaf.
3, hoppas det går bra med hamsterbäbisar spännande
är de som andra djur inte får så många första kullen eller kör de ofta samma antar ungar?
Hoppas alla får en bra dag 

Stick i fingret slapp jag inte, men det var lika bra det för jag har jordens järnbrist. Det är nog därför jag är så trött och hängig. Jag har ätit järn i flera månader men nu ska jag dubbla dosen och äta mer c-vitamin för depåerna blir bara mindre och mindre.
Med Vänliga hälsningar
#9 Du får komplettera med järnrik kost. Inte slarva med maten!!!
Zabelle

#9 Ja, jag är lite dålig på vad för mat som innehåller järn. Rött kött äter jag ganska ofta men blodpuddig tvärvägrar jag. Vad finns det mer?
Med Vänliga hälsningar

#11 Kikade på Matdagboken.se efter järnrika livsmedel och hittade denna lista:
Livsmedel
Innehåll per 100 gram
39,5 milligram
35,5 milligram
26 milligram
20,65 milligram
19,8 milligram
19 milligram
18,7 milligram
18,48 milligram
17,7 milligram
17,3 milligram
17 milligram
Måltidsersättning chokladsmak pulver Nutrilett Intensiv
16,6 milligram
16,1 milligram
15,2 milligram
15 milligram
14,6 milligram
13,3 milligram
13,3 milligram
Special K Bar, red fruit, berikad
12,9 milligram
12,86 milligram
Special K Bar, Chocolate, berikade
12,8 milligram
12,4 milligram
Frukostflingor fullkornsvete Weetabix
12,14 milligram
11,67 milligram
11,4 milligram
11,34 milligram
11 milligram
11 milligram
11 milligram
Frukostflingor berik Kalaspuffar
10,17 milligram
10,03 milligram
10 milligram
10 milligram
10 milligram
9,9 milligram
9,72 milligram
Frukostflingor vetekli malt rostat Allbran Plus
9,6 milligram
Leverbiff mald lever stekt hemlagad
9,6 milligram
9,4 milligram
9 milligram
Vällingpulver fullkorn berik osockrat
9 milligram
8,8 milligram
8,7 milligram
8,7 milligram
Hårt bröd råg sesamfrö vetekli -groddar -fiber 24% fibrer Wasa plus
8,6 milligram
8,6 milligram
Hårt bröd vetestärkelse betfiber mjölk 7% fibrer Semper glutenfritt knäckebröd
8,4 milligram
8,4 milligram
8,38 milligram
8,2 milligram
Frukostflingor berik Special K
8,17 milligram
8 milligram
8 milligram
8 milligram
8 milligram
Vegebitar, grytbitar av veteprotein
8 milligram
8 milligram
7,9 milligram
7,9 milligram
7,8 milligram
Leverpastej bredbar ca 24% fett
7,7 milligram
7,7 milligram
7,5 milligram
7,5 milligram
7,5 milligram
7,5 milligram
7,4 milligram
7,4 milligram
7,3 milligram
Frukostflingor berik ris socker kakao Coco Pops
7,24 milligram
7,2 milligram
7,2 milligram
Frukostflingor berik Corn flakes majs
7,16 milligram
Frukostflingor berik Rice Krispies
7,16 milligram
7,1 milligram
Frukostflingor berik Havrefras
7 milligram
7 milligram
6,99 milligram
6,9 milligram
6,9 milligram
6,9 milligram
6,81 milligram
6,8 milligram
6,8 milligram
6,7 milligram
6,7 milligram
Leverpastej bredbar 3-3,5% fett
6,6 milligram
6,4 milligram
6,3 milligram
6,2 milligram
Ost- o skinkpaj mellanmjölk matlagningsgrädde hemlagad
6,2 milligram
6,17 milligram
6,1 milligram
6 milligram
6 milligram
6 milligram
6 milligram
6 milligram
5,91 milligram
Vignabönor svartögda bönor torkade
5,8 milligram
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#12 Åh, Tack Anne!
Med Vänliga hälsningar
God morgon!
Jag mår inge vidare idag heller, så det blev ingen skola idag. Troligtvis blir det imorgon. Får se om orken finns, idag verkar det inte så.
Idelma ligger hos mig i soffan och sover. Mysvovve.
#11 Baljväxter har en hel del järn, om jag inte minns helt fel. 

#14 Vilken tur att jag gillar bönor då :P
Med Vänliga hälsningar

# zabelle ,krya på dig snart! Vi använder dessa två produkter hemma vid förkylning.Dom är väldigt bra.Annars är det mjuka näsdukar,nån bra salva runt näsvingarna eftersom det snabbt svider å gör ont där annars.Lung & ro,vila..Fyy..krya på dig snart!
grått här med.. i dag igen..
är hemma i dag.. ska försöka göra massa smått å gott jag ej hunnit med.
Jag småfyser så i dag..bbuurr..
Ha en bra dag allihopa..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#15 Då är vi två.
Speciellt kidneybönor, mums!
#6 och 8 Tack för alla lyckönskningar med hamsterbebisarna.
#8 Honan ska få sin första kull, dom sitter i par för 1-2 kullar och sen går honan i pension. Vintervit dvärghamster brukar få 3-6 bebisar i verje kull, men kan få flera. Detta är min 3:dje vintervita kull här hemma och jag har hållt på i 3 år med aveln.
Kram!
God kväll!
Nu har Spikes kört hem. Vi har haft en jätte trevlig eftermiddag. Snodden satte Silver på plats ganska snabbt så det blev slut på hans försök att jucka. 
Så både hundarna och vi hade en underbar skogspromenad.
Därefter bjöd jag på kaffe o Spikes på jätte goda bullar o lussekatter. 
Tack för en fin eftermiddag Spikes. 
Kram.
19, hahaha, bra att snodden sa till han :D Vissa hundar ska bra jucka har det med visa sin status? En tik jucka på chanel hon var 11mån gammal chanel gick med på det första gången men andra gången vi gick sa hon nej, och den andre fick innan slänga sig på rygg. (jack russel blandras) Tycker det är skönt att hon klättrat lite i sin status, förut gick hon med kutrygg vid vissa hundmöten men det har släppt även för stora busiga curly ritriver hanar som grannen har.
# 20 Silver juckar på tikar som på hanar om han får. Men om han träffar hundar som säger ifrån slutar han ganska snabbt.
Därför försöker jag träffa sådana hundar så mycket som möjligt.
19,Nu har vovvarna ätit och Snodden är ute och kastar pinne med sig själv
,han borde ha varit lite trött,men han vilade säkert i bilen på vägen hem den busen
.Spike sprang runt heeeela tomten när vi kom och ligger just nu med huvudet i mitt knä,nu får inte matte rymma mer idag tycker han
.
Tack själv för en härlig dag,det måste vi göra om och till alla som inte vet det redan så är det en fröjd att se Ann och Silvers samarbete,man blir glad ända in i själen
.
Turen i skogen var ju härlig också,så skönt att kunna gå i godan ro och veta att vovvsen alltid finns där,och Silver glömmer nog inte Snodd på länge,men han är ju så duktig att fatta vinken tycker jag.
Kram tillbaka och pussa på Silver.
20,Javisst är det bra att dom säger ifrån,men man ska vara noga med att det är en stabil hund som gör det,annars kan det gå snett
.
# 22 Det är hundar som Snodden Silver behöver umgås med. Du såg, det tog lång tid att fatta vinken, men till slut så. 
23,Ja han testade ju mellan varven,men den sista gången hajade han galoppen absolut
,Snodden är ju sån att han tar i liiite hårdare för varje gång tills budskapet har gått fram,sen struntar han i det
,skönt med hundar som inte är långsinta
# 24 Nu ligger Silver som en utslagen hjälte på mattan på ovanvåningen. Han är nöjd med dagen precis som matte. 
Snodden är underbar i sitt temperament. Är det någon som har problem med andra hundar ska dom träffa Snodden. 
Leeenaaaa, när kommer du och Snoddis hit och är gosiga med Idelma? 
25,Ja Snodden fick en fin uppfostran av alla sina hundar han hade omkring sig både hemma och med min väninna på den tiden,och han har varit till nytta för många vovvar på många vis genom åren,Han har somnat nu och är fullt nöjd,snackar dock lite då och då
matte är lika nöjd hon
26,var booooooor du då?
#28 Jag bor ju uppe vid huvudstaden. 
29,men jag bor ju minst 50 mil därifrån…ska jag och snodden ta en jogging runda tänkte du?
,då står jag på öronen och snodden tror då att jag är fullständigt knäpp det har hänt förr
Godkväll!
Här har vi legat och sovit större delen av dagen pga den vanliga tröttheten som finns.
Men det ska bli bättre nu när jag börjat äta järntabletter.
Nu på kvällen har det blivit långpromenad för vovven och snart blir det dusch för både henne och mig. + att jag fick världens skönaste massage..
Ann o Spike - Roligt att ni haft en skön dag! Jag är bara liiiite avundsjuk. Hade hellre varit med er än suttit och snörvlat på jobb.
Nu sitter jag i soffan hemma och snörvlar istället. Ingen feber än, så det blir till att masa sig till jobb i morgon oxå.
Tack alla för glada tillrop och förkylningstips!
Zabelle
32,Ja nu har du missat nått riktigt mysigt
,krya på dig
# 22 Krya på dig. hoppas du använder någon av dom goa
huskurer du fåttt.
Kram.
#30 Äh, 50 mil joggingrunda är väl inget för dig och Snodden?
Eller så kan väl han och Spike dra dig i en pulka med jul undertill?
35,Haha då får det nog bli du som joggar hit,själv har jag en skada som gör att jag inte kan varken springa eller jogga
#36 Äh, då får Idelma dra mig på en pulka. Här springs minsann inte, knäskada på båda knäna.