Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1159 ggr
Royalz
0

Kan man gå 3,5km..

Kan man gå 3,5 km med en valp på snart 6 månader? Eller är det för långt? Brukar inte gå så långt annars, utan bara runt kvarteret som tar 10min. Annars springer han fritt hemma.

Behöver svar rätt fort :)

spikes
0

Ut och gå,men stanna och vila…det har jag gjort med alla mina Valpar,ta det i valpens taktFlört

Tixy
0

Så länge du tar det i hundens takt, och vilar om han behöver det, så ska det nog gå bra. Glad

Freke
0

Precis som alla sagt, lyssna till hunden och låt hunden bestämma takten då kan du gå hur långt som helst, ta med dig en vatten flaska ifall det tar lång tid att komma hem igen, (skaffa Dig vanan att alltid ha en flaska med, blir lättare sen vid riktigt långa prommisar)

Lycka till

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Royalz
0

Okej vad bra :)

För ska nämligen gå till min pappas jobb tänke jag och hälsa på :) Han kör hem oss sen på lunchen.

Tina-A
0

I valpens takt, som andra sagt :) Det finns riktlinjer att gå efter, som dock självklart måste anpassas efter sin egen hund som individ.

Varje månad + 5 minuters prommis brukar man säga, vid start vid 2 månader. Så 2-3 månader - 5 min prommisar, 3-4 månader - 10 min prommisar, 4-5 månader - 15 minuters prommisar, 5-6 - 20 minuters prommisar.

Vet inte riktigt hur lång tid det tar att gå 3,5 km men om man vet hur lång tid det är så kan man ju också bedömma om sträckan är rimlig.

Men så länge man går i valpens takt (kanske hunden får vara lös och leka, springa och vila när den vill) så kan man ju gå längre sträckor, eller i alla fall längre tid :) Ibland kommer man ju ingenstans på 20 minuter.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Royalz
0

Ska ev börja skolan nu till vårterminen.

Kan man gå 3,5km med hunden då varje morgon? Han kommer vara 7 månader precis när skolan börjar.

Kommer kanske inte bli exakt varje dag utan kanske varranan dag.

Håller på för fullt med ensamträningen men tror inte han kommer kunna vara själv 5timmar redan i januari, så han får bara på pappas jobb som ligger precis brevid skolan.