Freestyle träningar/tävlingar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag börjar med lite länkar då

länk 2

Och här har vi Lizzy som är under inlärning där av lite flamsigt
Gud så himmla ducktiga
mycket trevliga klipp du vissar. tränat länge med dom?

#4 Med scäfer kornsingen i ett halvår och amerikaneren fick jag hem för ca en månad sen
oj då har du lärt dom snabbt :D chäfern var ju himmla duktig :) mycket kul o se :)
Vilka trevliga klipp! :) Får man komma med tips?
Du har flera svåra rörelser i #1 och #2, så som vänd, om, backa in mot dig och sådär. Toppenfint :) Jag tror dock inte du behöver ha handtecken alls i slalomet, hunden är så duktig ändå! Så det behöver du inte. Sen var det väldigt mycket slalom, i alla fall i #1, och slalom är ju jättekul men det blev lite mycket. Det får man ju också avdrag på vid tävling eftersom det är inte kul när det blir för mycket upprepningar. Om du ändå vill köra slalom finns det ju massor med varianter på slalom! Slalom rakt fram, slalom åt sidan, sla, zack, åttan… Finns nog lite fler men de är de jag kommer på på rak arm.
Ni var jätteduktiga! Det är därför jag kommer med tips, för att ni är så pass duktiga :D Har ni tävlat? Om ni inte har det så borde ni tävla! Ni har väldigt, väldigt goda chanser att vinna klass 1 om du ställer upp!
Men glöm inte de obligatoriska momenten, jag tror du missade att ha med alla 3 samtidigt i dina videor :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag har bara 1 video på mig och Oliver när vi tränar. Det är för en uppvisning och vi slängde ihop programmet jättefort med bara lätta rörelser (inga avancerade som i #1 och #2!) så att det skulle gå snabbt och lätt, och framförallt säkert :P Det var en uppvisning här på torget (med massa barn springades) så lika bra att köra säkert och jobba nära varandra!
Alla handtecken i snurrarna osv är tänkt som artistiska rörelser, men det ser snarare ut som att han inte kan.. Men det är tänkt artistiskt, även på "runt" där i början.
Lagt upp den här videon förut!
Ska nog ge mig ut och filma en ny!

#7 alla vidosarna är bara improvisation det är inget program därav mycket slalom och han behöver träna på det då han inte riktigt fattar och stannar mitt i mellan benen.
Men det var mycket bra att tänka på ska försöka komma ihåg det vid nästa träning och speciellt positions rörelsen för den tror jag jag är dålig på spinn har vi fått in ganska bra nu och slalom då.
Nej vi har inte hunnit tävlat än ska köpa tävlings licensen denna månad så det får bli till nästa år.. Tills vidare kör vi under uppvisningar.

#8 JA ni är ju super duktiga hur länge har ni tränat? och har ni vart ute nå på tävlingsbanan? jag tycker det känns så pinsamt att åka på tävling själv jag känner ingen som kör Freestyle mer än jag då..
#9: Jahaa, bara improvisation :D Det såg ut som ett program tycker jag! Dååå förstår jag :D Hehe. Jättebra!!
#10: Vi har tränat från och till sen han var 10 veckor (nu är han 1½), men jag utbildade mig till freestyleinstruktör i våras och sen dess har vi börjat köra lite mer :)
Det finns massor som kör Freestyle! Brukar vara många på tävling (lite beroende på var man bor). Jag har själv ännu inte hunnit tävla eftersom hunden måste vara 1 år, och vi har liksom inte hunnit sen han fyllde. Än så länge är han ganska unghund-ig och lite trotsig så vi ska nog tävla när han blir strax över 2 när han vuxit till sig liiite, så vi känner oss säkra båda två :)
Ser riktigt bra ut, trots att det bara är improvisation. Fortsätt träna, och dra ut på tävlingsbanorna sedan! 
Måste bara fråga, har du tagit hjälp när du lärt schäferblandningen att hoppa över ryggen eller har du fixat det själv? Skulle vilja testa det. 
#13: (vet inte hur crazzysazza har gjort, men ett förslag: minns du hur vi tränade att hoppa över armen på freestylekursen? När din pappa hjälpte till? Gör så! Börja lågt, liggandes, sen på alla 4 och så höj så mycket hon klarar. Mer fart - bättre hopp)
#14 Ah! Jag misstänkte att det var lite sån stil som man kunde köra. Får se om Idelma fattar vinken om jag hukar, får väl ha med någon som "ledare" så att säga. :)

#13 jag gjorde som #14 sa men när jag väl ställde mig på alla fyra så hoppa han antingen bakom eller vid huvudet så jag stog på alla fura med rumpan mot en vägg och parera med endra armen så han fattade att han skulle över ryggen och sen öka jag sucksesivt och nu kan jag stå upp böjd:P
#16 Ahaa! Då är det bara att börja träna då, tack så mycket! 

#11 det värsta är väll att det aldrg finns några tävlingar här i närheten och man kan ju inte åka tåg och buss till brukshundsklubbar då de oftast ligger ute i skogen:/
Jag bor i västmanlandslän i Arboga så jag får väll se om vi hittar någon bra tävling nästa år först ska jag testa han på Agility plan innan jag startar han i freestylen.
Jag vet inte riktigt hur han kommer reagera när vi kommer till ett nytt ställe och ska dansa vi har ju mäst tränat hemma på gräsplättar här och där och på klubben. Det går bra men han é ett "monster" när man går med han kopplad så jag é lite nervös därför ska jag starta han först i Agility för jag känner att han fokuserar mer då
#18: Om han är jobbig när du har han kopplad gör inte så mycket, det kan inte påverka tävlingsresultaten. Du får nämligen inte ha din hund kopplad på tävlingsbanan, så du måste koppla lös hunden innan du går in. Låter du honom gå kopplad in på banan och sen släpper lös honom blir man tyvärr diskad! (för att man ej får ha kopplad hund). 
Jo, det är alltid svårare på att nytt område. Man får en liten stund på sig att "bekanta sig" med banan innan dom sätter på musiken, då får man öva och nosa och sådär. Men det är fortfarande lite nervöst på ny mark liksom :) Men det skulle säkert gå bra! Man kan ju alltid tävla igen om det skulle gå lite dåligt :P

#18 Men när får man ta av koppelet då är det precis innan min kliver in i "ringen" för han kan inte gå nära andra hundar lös det har vi aldrig tränat på kan man lägga koppel i fickor m.m? eller hur är det?
#20: Man kopplar lös precis innan man går in i ringen, men man får koppla lös lite tidigare också. Det står människor och hundar runt omkring ringen och tittar på, så det är ju liksom hundar nära.. Koppel kan man ha i fickan om det inte syns, men man får inte ha med godis in i ringen (diskvalifikation). Man får ha med ett föremål /leksak om det används i programmet på något sätt och därför inte är uteslutande en belöning för hunden.
Sen går man ut ur ringen lös också och kopplar hunden när man är utanför. Det brukar gå ganska bra fast det är hundar runt omkring, lite på grund av den nya situationen! Så oroa dig inte så mycket över det tycker jag, det händer nog nästan aldrig att hundar springer iväg till de runt om. Om hunden däremot gör det och du inte kan kalla in hunden, hunden blir "utom kontroll" och du måste springa och hämta den, blir du också diskad. Men jag har själv aldrig sett det hända! Tror inte det är vanligt alls.

#21 Inkallning kan han ju iaf . det kan komma harar springandes framför och om han då börjar rusa efter är det bara att ropa så vänder han..
Ja jag tror nog också att det kommer gå bra det är ju så pass stor plan att han inte kommer tänka så mycket på dom hoppas jag
#22 Antagligen lär han vara så fokuserad på dig och arbetet att han struntar helt i hundar och människor omkring. :)

#24 smart det lär ju funka med blodpudding också mamma gillar inte att jag lägger massa snusk i frysen:/
25,du får säga till henne att det inte är hon som ska käka det;-),levern avger bäst lukt vid upptining i fickan….men blodpudding kanske går lika bra

#26 fast det värsta är att han är ingen mat glad hund det ända som man får igång han med är hans gummi boll.. eller andra leksaker..
27,ja då kan det bli svårt med godis
#27: Men om du gör ett program på strax över 1 minut kanske han kan hålla sig koncentrerad den tiden ändå? :)

#27 kanske kan du på mågot sätt lyckas få in bollen som en del av erat program?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#28 ja det blir ju det:/
#29 Ja men det är ju inte många låtar som é så pass korta och det tar en liten stund innan han får suget att köra på.. Alltså är han seg i början..
#30 om han väl får bollen så släpper han den inte:/ Han har svårt för loss när det gäller den..

#31 om han är svår att få igång så kanske ni kan börja en stund innan ni ska in på plan?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#31: Man får klippa låten :) Man kan köra bara första minuten i en låt

#32 ja man får väll börja små köra lite.
#31 men 1 minut känns väldigt kort.. jag tycker att jag inte hinner med allt jag vill på 3 minuter:/
#34: Hehe, du får försöka förkorta det :P Programmet i klass 1 får inte vara längre än 3 minuter i alla fall ;-) När du blivit uppflyttad får du köra i 5 minuter!

#35 jorå det vetja:P men det jag tror jag ska satsa på är en lung låt så att går lite små sakta för han lär vara distraherad..
Men en sak fick jag veta idag iaf.. jag var ute och tränade med otto och Lizzy då Ottos "värsta finder kommer " tå han hundar var på den ena är en golden retriver som är mycket dominant jag kopplade han fort som ögat som vanligt men sedan testa jag honom och började köra lite trix och han sket i dom totalt så jag släppte lös han och tränade vidare! Jippi! Fast vi hade bollen då men framsteg iaf!
#36: grattis till framstegen :))
#36 Det är ju toppen! Bara att fortsätta använda sådana tillfällen till att träna lite, så blir det perfekt ska du se. :)

#37/38 tackar:D

Ny video på mig och Lizzy

Ny video på mig och otto
#41 Otto är ju för charmig 

#42 ja han är en riktig charmknutte, folk brukar säga att han ser ut som en valp:P
Vad duktiga ni är
Himma trevligt o se Lizzy är en fartbrutta ser det ut som, och tycker Otto ser trevlig ut ser cool ut och ni gör detta jätte bra gillar o se sånt här för hundarna tycker det är så roligt med :) Kul o se era klipp

#44 Tackar
#45 JA lizzy hon är en riktig fartbrutta men jag tror honstressar upp sig lite för mycket så jag försöker få henne att ta det lite lugnare när vi tränar.
Ja detta och springa lösa i skogen det är det bästa dom vet och mat då:P
Nu har jag spelat in en till video :) Filmat i ett långt svep, men klippte ihop det så att det ska se ut som ett program. Kanske tar jag en variant på det här programmet med och tävlar i 1an i vår.
Ska göra om det liiite bra :)
Filmades väldigt spontant. Har högklackade skor och fick för mig att spontant träna lite på en äng och.. Ja.. Jag kan knappt gå ^^,

#47 super snyggt och bra låt:P
Man blir så enormt glad och rörd av att se er,duktigt jobbat!

Jag och lizzy tränar på de nya trixen hon har lärt sig.