Blind hund avlivning?
Kan inte låta bli att ställa frågan härinne….om ni hade en hund och den av någon anledning skulle bli blind men i övrigt frisk,skulle ni då avliva den och anse att den inte får leva ett fullvärdigt liv?.
För mig är skillnaden stor mellan detta och ett elakt benbrott som kan leda till att hunden måste bli trebent resten av livet…
För mig beror det ju helt på hur hunden klarar det, och hur man själv bor. Skulle jag av någon anledning inte kunna ha kvar hunden, skulle jag antingen försöka flytta eller omplacera. Men i första hand skulle jag verkligen försöka få det att fungera.
#0 En blind hund ser jag inte som något större problem, men däremot en trebent hund hade jag tagit bort. Men det är min personliga åsikt…
Zabelle
1,Ja för mig känns det hemskt att ens tänka tanken att göra mig av med den bara för det,man ger ju allt då och hjälper hunden till ett värdigt liv i så fall,och sen är det ju så här att en hund går mer på lukt och hörsel i vanliga fall också,jag tror det skulle vara svårare med en hund som tappar det i så fall….men inte omöjligt det heller.
Man får ju faktiskt ta med när man skaffar sig en hund att allt kan ju hända….
Säger samma som i HiF
Beror på vad man har hunden till, hur ens egna situation ser ut och hur hunden tar det.

Finns en tråd om detta 
En hund kan klara sig alldeles utmärkt som blind, man får bara som ägare tänka lite på att hunden kan ha lite extra behov som tex att man inte bör möblera om så ofta för att hunden kan bli stressad av att den inte känner igen sig och går in i allt som är flyttat.
Såg någonstans, mins inte vart, att någon skrev att man inte kan ha en blind hund lös tex ute i skogen på promenaderna. Men det förstår jag inte varför man inte ska kunna, håller man bara koll på hunden och ser till att hunden kan höra vart föraren är och kommer bra på inkallning så ser jag inte problemet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Det är sant. Lukt är nog det värsta dom skulle kunna förlora, då dom använder luktsinnet hela tiden. Hörseln skulle dom väl klara, men det skulle bli en omställning som heter duga. 
2,Precis jag hade en omplacering som dom hade skadat illa och han hamnade på strömsholm och hela benet från höften gick av,han hade vi kunnat rädda med att amputera benet,dom försökte fixera det i 3 dygn,sen sa både jag och uppfödaren att det var bättre att han fick somna.
4,kontrar dig med att sånt får man ta med i beräkningen,allt kan hända och man ger inte bara upp då,mina hundar är lika viktiga för mig som mina övriga familj…min åsikt.