Stryphalsband
Måste fråga, efter en kund på jobbet idag vart jag lite nyfiken på hur vissa tänker!
Vad tycker ni om stryphalsband på en hund som drar i kopplet?
Tycker ni det är okej att använda det på en valp?
Anledningen till att jag frågar är för att jag fick in en kund på jobbet som ville byta sitt kedjestryp till en större storlek, för hennes valp på snart 5 månader höll på att växa ur halsbandet!
Viste inte vart jag skulle sätta i för kategori.

Jag gillar inte helstryp och absolut inte på en valp! Om man vill få sin hund att sluta dra i kopplet så får man träna på det. Hunden ska inte undvika att dra på grund av att det är obehagligt att göra det, utan för att den vill gå fint och vet att matte/husse uppskattar det.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Nej, det är inte ok på valp, visseligen brukar jag hålla mina åsikter för mig själv om inte kunden frågar efter dom.
Stryp skall användas på en hund som kan gå i koppel, det är ett korrigeringsverktyg från början, men funkar ju såklart inte på det sättet personen vill när det är konstant åtsnörpt.
Det finns även teorier om hundar som ligger på desto mer i kopplet pga helstryp för att få en euforisk känsla av att bli strypt (stog i senaste hundsport vill jag minnas), men ja det är enbart teorier.
≧◔◡◔≦
Inte på valp skulle jag säga..
Absolut inte på någon hund valp eller vuxen i något fall alls,precis som 1 säger så handlar det om kontakten med sin hund,jag vet chäfrar som pgr av stryp och drag har fått avlivas för då är dom slut i nacke och kotor.
Jag har absolut inte nåt posetivt att säga om stryp, tyvär säljer vi grymt mkt av det och även andra hjälpmedel som halti, dresyrsele m.m Men tyvär måste jag hålla mina åsikter för mig själv om inte kunden frågar vad dom ska göra, eller vad man tycker. Många som tyvär skyller på hunden och säger att den är för dum för att fatta, vill bara säga åt dom att det är dom som är för dumma för att ha hund! Men får inte det för min chef:p
5,Jag förstår dig absolut,finns mycket saker som sälj som borde både förbjudas och bojkottas,man blir ju rådlös på folk ibland

Vad är det för fel på vanligt halsband eller sele i kombi med att man tränar hunden och håller en god kontakt?! Jag begriper inte. *suck* Måste säga att många av de hundar man möter med stryp drar och är oroliga. Jag tror att obehagskänslan gör saken värre och hundarna blir triggade och nervösa. Det låter logiskt för mig.
Med Vänliga hälsningar
8,Ju mera strypet spänner åt ju värre drar hunden,har dom sen ingen kontakt med den utan rycker och sliter i kopplet så är inte nackskador långt borta,till det får dom en osäker utåtagerande hund,eller en hund som kryper för minsta vink,och hur många får man inte höra då som verkligen tycker hunden är så lydig,när den i själva verket lyder för att den är rädd,detta gör dom i stället för att jobba positivt och få en lycklig lydig hund…och vad jag tänker om sådana passar sig inte att skriva ner här!
Stryp är verkligen inte bra för valpar

#9 Precis. Det är obehagligt att se. Jag låter mina tankar vara osagda också. Lugnast så.
Med Vänliga hälsningar
#7 ja jag har iaf lyckats övertala mina kolegor att sluta beställa in dom där halsbanden cesar kör med som håller uppe dressyrlänken, det tog sin tid att få bort den men nu är den borta=)
Det värsta jag vart med om var när en man i 40-50 års åldern kommer in och ville beställa ett stackel till sin hund, det fick han självklart inte, men satan vad han var arg, han stod och skrek att jag var inkompitent jävlel som inte borde få jobba i butik då vi inte kunde sörva kunder efter deras önskemål, inte kul. Har haft några andra som ringt och försökt övertala att vi ska ta in det. Deras ursäkt för det mästa är att man behöver bara använda det en gång då hunden inte vågar dra nåt mer sen:o vet inte varför man vill ha en rädd hund!
12stackel är väl förbjudet har jag för mig i alla fall,folk är inte kloka…fråga nästa gång om dom vill prova ett sånt och få ett ryck av det…

#13 ja stackel är förbjudet att använda i Sverige
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#13 Ja stackel är förbjudet i sverige, men vi har leverantörer som har det, och det vet dessa människor om. Men hallå, det är inte dom som gör fel, det är juh hunden! Och om hunden ska lära sig så måste man ge den lite smärta och rädsla! Ryser bara på tanken hur dessa hundar uppfostras av dessa ägare.
Är emot strypkoppel både på valp och vuxen om man inte har en lydig hund som inte drar. Hade själv något slags provisoriskt stryp på Trams innan jag hann köpa ett halsband och kan lugnt säga att han inte drog mindre och jag tyckte det var väldigt obehagligt att det drog åt så runt halsen.
#16 Har stryp på min hane, men så drar han inte heller..
Vet inte varför han har det.. han har samma som när vi hämta honom.. så det vart väl kvar
17,Men då har det liksom bara hängt med då…
Men jag förstår inte vad man ska med stryp till överhuvudtaget,om hunden inte drar så varför då ett stryp liksom…fattar inte?
#18 Ja, inte kommit oss för att köpa.. det är som du sa.. hänger med..
Han drar ju inte, så på den biten är det ju lungt.. dessutom är han lös 99% av tiden..
19,ok då förstår jag
,jag mende generellt
#20 hehe lugnt.. undrar själv ibland.
ska iväg och köpa sele.. det är ju det säkraste, men pengar och tiden… ojsch…
Jag har både halti och halvstryp på min hund.
Helstryp är jag helt emot eftersom det kan kväva hunden, men halvstryp ser jag inga som helst problem med alls.
Angående haltin som är oxå är nämnt här, så är det endast för att hon drar som en tok annars, och ja vi tränar på att få bort det och jag tycker då att haltin hjälper mig med det. Sen vi skaffade en halti, har hon slutat dra lika mkt, både när hon har den och när hon är utan. Är vi hemma och ute på kvällarna har hon ingen, men ska vi ut någonstans på dagen när mkt människor och andra hundar är ute så har hon den på sig.
22, varför har du halti? ofta får man inte gå på kurs med en sån medans vissa tipsar om det. Jag har sett en som har en sele på sin hund o jag tycke den såg fin ut, iaf denna sele gjorde att den drogs åt vid frambenen detta skulle förhindra dragandet o det gjorde det inte. Jag hade någ tränat mycket kontakt med hunden om den drog för det kan itne vara så kul heller för hunden o släpa på husse/matte. Själv får jag ont i axlarna av dragande hundar tack o lov går chanel jätte fin många som vill byta hund med mig :P Men träna kontakt är mitt tips. Sen #0 jag gillar inte stryp halvstryp är ok men ne inte stryphalsband.

#23 den typ av sele du skriver om brukar kallas "gå-fint-sele" och på hundar som drar mycket så är den inte bara obehaglig utan ger även skavsår i armhålorna på hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
24, ja det låter ju inte så himmla bra den selen jag såg ju att den itne hjälpte ett skvatt heller. så det är inget jag säger är bra utan mer att träna upp kontakt med sin hund.
#24 Den selen passar inte alla nej, här i byn har vi två hundar som har den selen.
Den funkar KANON, och inga skavsår på hunden..
Ja, säger ju inte att det är bra att de använder dem, men vad vet jag, de kanske använder den som träningsredskap, inte frågat..
Menar bara att allt är inte skit för alla, det är en sele..
Både dresyr selarna (Finns en hel uppsjö av dessa) halti och även stryp är en j**** lathets grej, gåfot selarna skapar smärta i armhålorna om dom drar, sen finns det dom som drar åt i bogen på hunden så frambenen ska korsas om den drar, allt sånt där som ska göra att hunden slutar dra skapar nån form av obehag. Dom säljs ofta till okuniga människor som inte vet hur dom ska träna hunden, det är biligare än att skaffa en instruktör.
#22 Har du halvstryp som sitter rätt på hunden så ska det strypa oxå! Därimot har du ett som är lite större i storlek så det inte drar åt, är det helt ok, men inte om det sitter som det ska.
Men varför ska man använda halti och annat som gör hunden illa?,vad uppnår man med det?,jo att få en hund som får ont varje gång det gör fel,hur sjutton kan man få en glad hund av sånt?,
Min åsikt är att det är quickfix ägarna har pgr av okunskap eller ren slöhet inte lust att jobba med sin hund så den mår bra i kopplet.
Låter kanske elakt men det är den krassa sanningen.
27, halvstryp det torde jag inte skulle ge stryp alls, utan ett halsbans som vart som minst lika stor som hundens hals är det jag tycker är ok.

#30 Halvstryp ska dessvärre strypa om det sitter rätt, som sakt. Jag har halvstryp på Jelisej men det är för stort så det stryper inte alls. Bara lätt att ta på och av.
Med Vänliga hälsningar
haha så har jag med haft det på en hund som jag hade här en tid på foder. Och jag trode det var rätt att ha det så :D
#23 Anledningen till haltin är för att hon drar, vi går ingen kurs för det finns inga här lediga platser just nu.
Vi tränar väldigt mkt kontakt, men är det mkt folk och andra hundar så stängar hon av öronen och fokuserar bara på det. Någonting som vi tränar på dagligen. Mitt mål är inte att hon ska gå omkring med halti resten av sitt liv, utan det är bara högst tillfälligt just nu, tills hon lugnar ner sig bland andra människor och vi har kommit in på en kurs.
#27 Det stryper henne inte! Och jag tycker att det är väldigt dåligt att säga att bara för att man använder halti/stryphalsband/gå-fint-sele eller vad det nu kan vara så är man lat.
Visst vissa kanske är det, men många är det inte. Många av mina vänner har/haft halti på sina hundar och de är helt underbara hundar, levnadsglada, lyckliga och framför allt väldresserade.
Så länge som det inte skadar hunden tycker jag att det är okej! Och gör man rätt med en halti så skadas inte hunden.
#28 På vilket sätt skadas en hund av halti om man använder det rätt? Visst drar man till av bara f*n så skadas kotorna i nacken på hunden, men det gör den även med ett vanligt halsband oxå.
När jag använder halti så är det kopplat tillsammans med halsbandet, jag kan styra henne med "fingertopparna", alltså väldigt löst och hon fattar på en gång, inte skadas hon av det!
Och det handlar inte alltid om okunskap och lathet. I vissa fall behövs det en halti eller dylikt.
Halvstryp är väll okej att använda?
Jag kanske är dum men vad är stackel för nåt?
Jag personligen tycker inte om strypkoppel för att jag tror som tidigare sagts att träningen är det viktigaste.
33 ne ska den funka som stryp den med tycker jag itne man ska ha det iaf inte på valp.
#36 Tack för bilden.
Jag har sett ett sånt på en hund för många år sen. Hunden drog inte ett dugg mindre för det. Tycker också det är rent vansinne att använda sådana.
32,Var någonstans skriver jag skadas,jag använder ordet ont vad jag kan se,och fortfarande kvarstår frågan varför ska man använda något som gör ont på en hund?,varför bygger man inte upp ett förtroende för hunden redan som valp,så slipper man allt sånt skit dom säljer i affärerna.Det är inte ett dugg konstigt att hon lyder när du har det,det gör ju ont.
Ledsen men jag kan inte skriva det på annat sätt,för det finns ingen annan sanning i det,bara en massa olika sätt att skylla över sin dåliga kontakt med sin hund på.
Jag har också kompisar som har lydiga hundar,en del för att dom blivit illagjorda under inlärning,men det flesta för att dom fått en bra grund att stå på.
34,Ett halsband med piggar som sticker in i hundens hals när dom dras åt,i utlandet får dom användas men då är piggarna utåtvända så hundar som vaktar får ett skydd runt halsen i stället.
Halti gör väl inte illa hunden?
En hund som drar bör självklart tränas till mer kontakt/slakt koppel men den orkar antagligen inte med koppelträning varje promenad varje dag. Då tycker jag att hjälpmedel (ej stackel Cm koppel el helstryp) kan vara bra då man inte tränar. För att slippa bli omkringtdragen resten av tiden..
#32 Jag skriver endast min åsikt! Jag träffar kunder dagligen som vill ha diverse hjälpmedel för att deras hundar drar i kopplet. Kommer en kund in och säger att dom vill ha ett stryphalsband och vill ha hjälp, frågar jag alltid anledningen till det, svaret är självklart, hunden drar och jag börjar få ont i min arm, eller liknande svar. Ofta hamnar jag i disk, med dessa personer och nu säger jag inte alla men dom flästa vill inte gå kurs eller orkar inte träna med hunden för att få dom sluta dra, dom köper istället halti el liknande för att det är bekvämt! Vilket många erkänner! Så jag säger att det är ren lathet för jag tycker det! Det är min erfarenhet av folk jag träffar nästan varje dag. Du har din åsikt angående halti och jag har min!
#39 Använder man det rätt så är det ett bra hjälpmedel.
En kompis till mig fick hem en hundaggressiv omplacering, och för att få ett bättre hinder för att hindra hunden från att gå till full attack och så vidare.
Ett vanligt halsband gjorde ju ändå att han fick in rätt bra hugg, och skadade en annan hund innan hon köpte ett halti.
Hon tränade med det, och använde det på ett bra sätt..
Idag är den hunden inte alls sitt gamla jag utan har flera hundar han leker med nästan dagligen.
Själv använt det under en kort, kor period, och det hjälpte.
Så fort jag märkte en skillnad tag jag bort det och hon gick inte tillbaka till sitt gamla beteende..
Man ska ju inte rycka och dra i det, för det tär ju på nacken hos hunden. Men vet man hur man ska göra så..
Jag tycker helstryp är okej, sålänge det inte är kedja.. Jag har ett stryphalsband till Hugo (6½ månad) som är gjort av tyg (svart halsband, många som använder just det, vad jag sett, typ utställningshalsband, nästan)
Men kedja både sliter på hundens päls och skaver..
#42 Skulle va intressant att höra varför du använder stryp på en valp?
Mitt halvstryp har jag för att Trams inte ska kunna rymma. Han är nämligen mycket grövre längst ner på halsen än över huvudet så ett vanligt halsband som sitter bra kommer att vara för stort om han försöker få av det. Det är så pass stort att strypeffekten blir väldigt liten dock. Sele är väl dock allra säkrast och det står på önskelistan, försöker bara hitta en som inte är så dyr. :)
39,Men hur kan man säga att ett halti inte gör illa hunden?,det är ju till för att ge ett obehag,stort eller litet fortfarande gör det ont.
Skulle aldrig träna en ilsken dragig hund med något dyligt,och då har jag tränat en del hårda omplaceringshundar.Varför skulle den inte orka med koppelträning vid varje prommis?,gör man det med positiv träning så orkar dom hur mycket som helst.
42,Stryp som stryp,finns ingen skillnad på dem,och man använder inte stryp på en valp.
Inte orkat läsa igenom hela tråden..
Jag har stryp på min, men sen så drar han inte. å den hund ja passar har det med men drar liksom inte häller…
de jag skulle vilja med djuräffrar va att dem tar in snyggare vanliga läderhalsband (ej halvstryp) tycker inte de finns så värst många snygga… inte i gbg vad jag ahr sett, å vill ju inte beställa från sidor efter som jag vills e dem live å inte på kort.. (de kan faktiskt skilja sig enromt på bild å live)
Men jag ska byta till vanligt läder, men har inte hittat nån som jag tycker e snygg å fräck häller så de har inte blivit av att jag har köpt.
Men att ha de på valp e inte ok, men sen på bruks klubbar så vill dem att man ska ha hel stryp på sin hund, va så innan, nu vet ja inte..
47,men då återkommer frågan,varför stryp när hunden ändå inte drar?.
Man får ju hoppas brukhundklubbarna har lärt om,jag vet också att det var så innan,dom om några borde kunna lära ut hur man får en hund att gå fot utan strypkoppel,det är ju det dom är till för
.
Har kedjestryp för att det är lätt att ta på och praktiskt vardagshalsband, min hund är dock vuxen och kan gå i koppel.
≧◔◡◔≦
48 därför att jag inte har hittat nåt bra å snyggt annat vanligt halsband å sen har de inte blivit av, jag tänker inte på att byta varje gång ja ser kopplen el halsband.. å ja borde köpa nya koppel med, men sen har ja haft andra saker som har kommit i vägen å då inte kunnat köpa… Men nästa gång när orken finns så ska jag byta ut både halsband å koppel.. men de lär dröja ett tag…
dem har väl stryp bara för att de är en säkerhets grej, dem kan inte ta sig ur halsbanden.. fast ja vet inte..
#43 För att han ska känna när han drar, och det är lättare att korrigera med ett sånt halsband. Men använder inte bara det, utan varierar mellan en hel del olika halsband.
#45 Exakt! 
#46 menade att om man använder haltin försiktigt bör man kunna kontrollera hunden utan att skada den ( det gäller väl hjälphedel som används där hunden är känslig) Eftersom hunden är kännslig över nosen behöver man bara ta lätt i !? eller tänker jag helt fel :/
Om en hund drar väldigt mkt har jag svårt att tänka mig att vilja att lära sig/ motivation finns hela tiden hos hunden. Det bör ju ge mer resultat med mindre pass. Ska man ut på långtur tex, tror inte jag att de flesta hundar orkar mentalt, spec inte unghundar. En hund blir ju likväl trött om man tränar possitivt

Jag har inte stryp alls på mina hundar.
Sam har ett i nylon, Riqo ett brett i läder.
De har aldrig haft dressyrlänk av någon typ.
Inte havlstryp heller.
Det tär något så fruktansvärt på kotor!
Sele är egentligen bäst, men Sam har bara sele när han drar, antingen i hundspannet eller WP
Riqo har bara en nomesele, vilket hon brukar ha vintertid, men halsband i stan och så, bland mycket folk - För att de ska känna sig säkrare.
Skulle absolut inte ha det på valp!
Ärligt talat så ser jag ingen mening med dressyrlänkar och allt vad som finns..
Gå-fint-sele m.m.
52,Vad jag menar är att det hjälpmedlet skapar ett obehag oavsett om du tar i lite eller mycket,och i min värld så tränar jag inte hundar med obehag av något slag utan med positiv förstärkning,Har faktiskt aldrig stött på en unghund som inte vill träna positivt "och absolut inte med obehag",det ska vara en kul grej och matte/husse ska vara roligare än allt annat i världen,allt handlar om din kontakt med din hund,har du en bra sådan så drar inte hunden i kopplet alls.
Ett ex…. en av mina omplaceringar en pyrreeneer jag fick hem från en alkoholist en gång,drog järnet och vägde dessutom 10kg mer än mig.Jag plockade av henne strypet och satte på henne lädersele,gick upp i skogen och tränade inkallning,lekte mycket med henne för att få upp kontakten osv osv,efter det började vi så smått gå där det fanns folk och bilar,eftersom hon då litade på mig,så gick det klart lättare att få henne att gå fot……

)