Kamphundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror vi alla vet mer eller mindre vilka raser jag syftar till när jag skriver "kamphundar". Egentligen alla kraftfulla hundar kanske räknas in här, men mest syftar jag på pitbull, amstaff och dessa.
Tyvärr har dessa människokära hundar väldigt dåligt rykte!
Fram med fördommar, åsikter och tankar kring kamphundar och kring hur man ser på dessa raser.
Jag bidrar med några filmer som jag tycker alla borde se!
Först någon som lämnar sin farliga pitbull med en bebis! 
Kärleksattack ;)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
En kamphund med en liten anka. Tror ni den farliga hunden äter upp ankan? Jag tycker det ser ut som att ankan försöker äta upp hunden ^^
Ännu en bebis med dessa fina familjehundar, sk kamphund :) Beskyddande och tåliga hundar!
Ser ju verkligen jättefarligt ut, akta! Speciellt när hunden slickar bebisens hand, oj oj :P Bäst att passa sig. KÄRLEKSATTACK!
Jag tycker det är jätte dåligt att människor har fördomar mot dessa underbara raser! Det är ju faktiskt människan som gör hunden till en sk kamphund. Så är det inte människorna man ska vara rädda för ist..?
När jag är ute och går med min systers pitbull/amstaff så går folk långa omvägar runt oss bara för att dom är väl rädda att hon ska attackera dom eller nått. Och sen någon jag tycker faktiskt är ganska kul att se är när folk tar upp sina hundar i famnen och börjar små springa därifrån.. Så fjantigt!! Fattar inte hur folk orkar xD
Måste bara visa denna söta bild på en utav mina systrar, hennes son och jägermeister(pitbull)
Medarbetare på Sphynx iFokus
Jag har inga fördomar kring själva raserna.
Älskar dem, trevligare hundar får man leta efter..
Syrran har en, en polare har en och de är underbara, lugna och helt fantastiska med barn.
Därimot har jag svårt för dessa statushundar.
Eller rättare sagt deras ägare, och tyvärr väljer de ofta de raserna för att visa sig coola.
Nu är alla "hårda" killar inte dåliga hundägare, vet en del killar som akn uppfattas på fel sätt som har helt underbar kontakt med sin hund och är genomsnälla, men jag måste ju erkänna att det tänds en liten fördomslampa när man ser den typen av människor med den typen av hund, fast jag brukar tänka att det är 50/50-chans att hunden är hellugn V.S. statussymbol, coolhetsaccressoar..
Men när jag ser "andra" människor som inte faller under steriotypen så tänker jag inte alls på det utan tittar på hunden med det stort flin, de är ju så vackra!
Ibland åker en tjej med sin amstaff på tåget, och jag blir lika förälskad i honom varje gång!
Han ser ut som en stor bebis och är genomgo. Lite korkad ibland, men vilken hund är inte det
Här är syrrans kamphund som smaskar på hennes dotter 6 månader
Även kallad - Syrrans urmysiga amstaff som vaktar hennes dotter 6 månader. 

Gillar filmerna de visar verkligen hur farliga dessa hundar är o att man absolut inte ska ha dem nära barn o andra djur
Hi hi!
Hoppas du har laggt dem på hundar i fokus med.
Se så farliga de är med andra hundar.
På bilden två av våra hundar Dogo Argentino på 10 år o schäfer blandis på 4år.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
-Dock ska man ju alltid tänka på att inte låta barnen var ensamma med hunden, eller dylikt. Det gäller ju alla raser 
Alla hundar kan vara farliga, men det hela handlar väl om att dra alla över samma kam..
söta filmer :) Jag har inget imot dessa raser då jag vet mer att det ligger i hur dom hanteras. Men om en sån här ras biter blir skadan rätt stor? Sen har jag sett på animal planet usa där de kampas en del och enligt flera så är vissa hundar (pit bull) för snälla och funkar inte för kampa är det tik båder det bra de blir då avelstik värre för hanar de andväns som attackoffer (mycket hemska saker gör dom) Så alla kan man inte få till agrisiva heller fast man vill det. Animal planet det är allså polis/djurinspektörer tillslag som hittar dessa fimler,hundar mm

ett litet tillägg till #7 alla raser oavsett storlek kan skade en liten bebis om man lämnar dem ensamma, men man får inte glöma den andra orsaken till att dessa inte ska lämnas utan uppsikt… Små barn kan faktiskt även skada hunden!
Okej kanske inte en bebis på 6 månader, men de som blivit lite större och börjar slita hunden i öronen, peta dem i ögonen, osv.
Tack Tina för att du visar dessa underbara videoklipp och tack till er andra som delar med er av era mysiga foton på dessa underbara hundar 
På bilden ser ni min livsfarliga kamphundsblandning tillsammans med sambons katt Tussan. Stackars Velvet vågade inte röra sig, knappt ens andas för så fort hon rörde sig minsta lilla så blev Tussan sur och bet henne.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Bra tillägg!
Hehe, ändå ska de ligga i soffan tillsammans 
så söt hon är lilla valvet :) Synd att katten inte uppskattar lilla valvet för hon kunde blivit bra tvättad annars :D . visst är det så att ovasett ras och storlek kan dom bli små monster. Jag blir faktist väldigt glad av se dessa raser att man ser så trevliga hundar. Det är synd att vi inte kan ha en då sonen inte tål raser som fäller.

#10/11 Ja fast det var så att Velvet låg och sov då Tussan smög sig dit för att sova med henne. Det var första gången Tussan 100% frivilligt var så nära hunden och sedan dess har det bara gått frammåt, nu mera trängs de båda i husses knä då han sitter i soffan och de trängs med husse då han ska sova.
Och ja, numera får Velvet både andas och röra sig även om Tussan är nära 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#12 Haha skönt att höra 
Jag tror precis som många att det beror sååå mycket på ägaren! Och tyvärr så har "kamphundar" blivit en, som Hilo säger, statussymbol för den "coola snubben" som vill att folk ska bli rädd för honom och hans farliga hund. Folk som har det här tankesättet att "när jag går ner för gatan ska folk bli rädda för mig, de ska känna respekt (rädsla) och ingen ska mucka med mig för jag är störst och bäst!" väljer, tror jag, en sk kamphund för att de kan skrämma folk. Sedan hetsar de sin hund på folk och andra hundar för att de ska uppnå den här "statusen".
Inte många med det tankesättet skaffar nog en pudel eller en golden retriever.
Mycket på grund av det ser vi idag flera sk kamphundar som faktiskt är aggerssiva, de attraherar många ägare av fel sort!
Men när en "vanlig" människa som vill ägna sig åt hundar, hundträning, hundfostran och ha en hund att älska och gosa med skaffar en sk kamphund så kan alla se att dessa hundar är lika underbara som vilken hund som helst! För det är dem :) De är fina, lojala och människokära hundar!
#12 skönt o höra att hon lärt sig att en värmande hund är rena vinstlotten för en kisse :)
#14 ibland undrar man vad folk kan vissa tror dom kan allt o lite till fast inte änds ägt eller har ett ända intresse för det dom predikar om heller. Jag hör hört värsta skryt/läxaupp Pellear med det är bara hålla med vissa kan man ge en nit medans vissa är bara skita blankt i. otroligt och en del köper säkert det dom säger :O
≧◔◡◔≦
Gull videos finns på de flesta raser, de hjälper dock inte att hundar blir farliga i fel händer. Och tyvärr hamnar ofta såna här hundar i fel händer. Jag tittar en gång extra på ägaren om jag möter en kamphundsras ute.
Tänkte bara passa på att slänga in lite fakta om AmStaff.. Som alltså INTE är en kamphund…
"American Staffordshire terrier kallas även för amstaff. Hundvariant som härstammar från Pitbullterriern och som erkändes av American Kennel Club (AKC) som självständig ras 1936. Orsaken till att AKC började registrera rasen lär vara att ett antal pitbullterriers önskade deltaga på hundutställningar arrangerade av AKC. Rasklubben tog tidigt avstånd från hundkamperna och amstaffarna slutade deltaga på dessa under 40-talet. Sannorlikt har Amstaffens temperament mildrats under de 70 åren som rasen varit självständig. Den är idag en utpräglad familje- och utställningshund. Rasen kom till Sverige 1991. Antalet Amstaffar i Sverige år 2008 uppskattas till omkring 2100 individer"
Informantionen hämtad från Skk:s sida.
Alla hundar av "kamphundsraser" och AmStaff som jag träffat är helt underbara knähundar. Men som i precis all annan avel, så är det viktigt att se till temperamentet på föräldrarna och leden bakom. Och som även skrivits tidigare, så kan man få vilken hund som helst aggressiv! Det handlar om hur den behandlas och tränas!!
18,Oavsett vilken ras jag än möter så kollar jag upp vem det är,förra vintern blev vi anfallna av en lite större terrier,och i sommar så var det en blandis med kelpie som anföll spike….den tjejen såg jättetrevlig ut men hade noll koll på sin hund,alltså damp den hunden i backen av spike…
#20 Ja, visst ska man se upp med alla. Jag har råkat ut för en del raser och dem lyssnar iallafall och släpper taget till skillnad vad jag upplevt från kamphundsraser.
#19 Om det inte skulle vara en kamphundsras, varför har den så mkt kamplust mot andra djur i fel händer? Tycker de tyder ganska mycket på att den fortfarande har de i sig.
-Det är väl det som är nyckelordet, som jag i alla fall brukar skilja på.
Kamphundras, och kamphund.
-allmänt till tråden.
Jag var hundvakt åt två staffar för någon sommar sen, och de två var några av de gosigaste hundar jag träffat, en vuxen och en valp. På kvällarna kom valpen och somnade i famnen på mig och den vuxna somnade tätt bredvid mig i soffan, uj vad jag hade det mysigt då när jag bara satt och klappade dom och lyssnade på deras andetag :)
Jag är av inställning att i fel händer så kan hundar bli farliga, hundar, inte några speciella raser utan hundar i allmänhet. Sen är det väl självklart att skadan blir större om det är en stor hund det handlar om, men jag anklagar inte hunden för det, utan då kollar jag först på ägaren.
#23 Jag upplever inte att det är storleken som avgör hur stor skadan blir. Det är hunden i sig, och dess psyke.
#24 Fast får du kampa med en malteser eller en tibetansk mastiff.. Så väljer jag nog maltesern.. 
#25 Det var nog tänkt att de skulle ha stått inte alltid storleken. 
Mellan en schäfer och en pitbull väljer ju heller schäfern.
Mellan en amstaff och en leonberger blir jag ju hellre attackard av en leonbergern.
Vissa hundar ger sig nästan aldrig och såna hundar är de sista man vill ha på sig.
De finns många hundar jag hellre skulle bli attackerad av än min lilla terrier tex.
#26 Ja, fast du måste ju veta hur just den amstaffen är lagd..
Jag har träffat malinoiser som är värre än de vardagliga amstaffen.
Det hela handlar om kamplust, och som med att alla jakthundar, så finns det alltid individer som skiter fullständigt i jakten, så finns det ju också individer där kampen är väldigt dämpad.
Jag förstår hur du menar dock. 
Skulle nog också välja leonbergern före en kamplustad amstaff..
#27 De finns alltid bra hundar inom raser lixom dåliga.. :p
Ne, jag litar helt enkelt på dem eller snarare på människorna. Hade dem inte varit populära hundar för idioter så hade jag helt klart varit tryggare när jag ser en.
#28 Absolut. Synd på en så trevlig ras dock.
#21 Det spelar ju ingen roll om de skaffar en golden, AmStaff eller pitbull.. om de tränar den att vara aggressiv, så är det ju just det den blir… alltså har det inte med rasen att göra, men visst finns det oserisösa som avlar på djur med mindre önskvädra anlag… men det vet ju alla som håller på med hundar att det finns inom alla raser!!
Och texten i mitt inlägg (#19) är hämtad från skk:s hemsida där de beskriver olika raser. Men de har säkert fel… 
Det man ska tänka på när man köper en hund är att man tar reda på vad just den hunden behöver. Olika raser har olika behov… Och köpa en hund som passar det man själv vill ha ut av sitt hundägande. Alltså inte bara köpa den som är sötast. En hund som inte blir stimelard som den behöver blir olycklig och utvecklar olika "problembeteenden". Man får ju tex hoppas att folk som mest vill ha sällskap i soffan inte köper en hund som är tex avlad för jakt eller bruks… dessa blir ju självklart understimulerade om de inte får göra något.. eller även tvärt om… om man ska jaga älg, så köper man ju hund som lämpad för det, och inte en som är avlad för nåt helt annat, och som istället måste må dåligt av att aldrig kunna vara helt till lags och göra riktigt som husse/matte vill.
En annan sak man ska tänka på är att det fins mkt blandraser.. Jag har absolut inte nåt emor blandraser!! Men man bör som alla andra uppfödare tänka till innan man parar!! Vad passar ihop… Tex så är ju väldigt många chihuahua väldigt ettriga osv… rent teoretiskt.. vem skulle vilja få det temperamentet på ex en schäfer… på lilla hunden blir det hanterbart, medan det på en stor kunde bli katastrof!! Och detta gäller ju även avel med de så kallade kampraserna och Amstaff. Para in ex terrier i en betydligt starkare och robustare hund… Man behöver inte tänka allt för länge innan man förstår hur det går om man inte då ser till ALLA raser som finns i hunden och då vilka behov den kan tänkas ha!!
#30 Förnekar du hur mkt skada en pitbull/amstaff faktiskt är kapabel att utföra i fel händer? Varför tror du man avlade fram pitbullen..för att tex en golden kunde göra de pitbullen gjorde/gör lika bra?
De är ju som att påstå att en bc ställer älg lika bra som en gråhund eller att en labbe vallar lika bra som en bc.
Jag har faktiskt varit inne på en del amstaff kennlars hemsidor..bla har jag läst..*om du vill att din hund ska vara bästa vän med andra hundar kanske inte amstaff är de bästa valet då risken är stor att du blir besviken. De brukar gå bra med hundar den kännt sedan valp och hundar av mosatt kön så länge den andra hunden underkastar sig.* Också att den har en mängd nedärvda instinkter som är intakta.*
Så att säga att de inte finns sånt kvar i amstaffen tycker jag är lite naivt och det är aldrig bra att förneka saker om sina favvis raser bara för att en del människor använder rasen för just dem egenskaperna och skapar dåligt rykte om den.
De är ju så att såna här hundar har ofta oturen att vara favvishundar hos fel människor mer än många andra raser vilket skapar rycken och rädsla. Hade dem inte lockats av fel folk hade de vara betydligt mkt mindre fuzz om dem efterssom inte lika mkt olyckor hade hännt.
Jag är ingen kamphunds ras hatare på nått sätt, jag är bara extra försiktig och kollar vad de är för nån som håller i kopplet om om den människan ser ut att ha kontroll. Och de händer även med en del andra raser då och då om det ser misstänksamt ut. Jag tycker det är otroligt tråkit att dessa hundar råkar ut så mkt för sådana människor.
Jag har sett skadan irl på en mans arm efter att ha blivit biten av en understimulerad liten jack russel terrier, och de var inte vackert. Är man snabb, kvickvänd, enivs, inteligent och hoppar högt..plus att man på det är en otroligt understimulerad terrier behöver man inte alla gånger vikt och höjd. Så visst är jag medveten om att man inte behöver vara tex en pitbull för att vara farlig.
Under alla år jag har haft hund så har det varit olika raser som framförallt media har släpat i smutsen precis som det är för pittbullen nu.
Dobberman, Riesnenznauser,Rottis,Dalmatiener Collie,Terrier osv osv osv….
Jag anser att vad man ska tänka på är att först och främst kolla upp ekipaget hund=ägare,för med ett vant öga kan man se om det står rätt till relativt snart.
Alla dessa raser och många flera fick också ägare som ville ha sina hundar att kampa alltför ofta,och det är en bedrövelse att se att oseriösa uppfödare säljer till sådana personer…
#31 Och det finns många uppfödare av dvärghundsraser som hävdar att hundarna bra klarar att vara ute i fint väder, så de därför måste tränas att gå på kattlåda… Det behöver ju inte vara rätt för det!!
Alla har full rätt ha sin egen uppfattning om alla raser som finns!! Men det är tråkigt när man inte kan vara så öppna ögonen lite och testa att se saker ur andra synvinklar också!
Och som #32 skrev. Förut var det andra hundraser son folk tyckte var farliga. Men efterhan som raserna blivit med vanliga i familjer osv, så ser folk dem med andra ögon…
Men att avla på ostabila djur som inte ger pålitliga avkommor är ALDRIG ok!! Oavsett vilken ras det handlar om!! Men tyvär kommer det alltid att finnas oseriösa uppfödare som är mer intresserade av pengar!!
Jag tror att vi pratar om olika saker…
Dessa "kamphundar" är avlade för att vara just människokära. Sen att alla inte älskar hundar, well, det finns massor med hundar inom alla raser som inte gillar andra hundar.
Men dessa raser ska vara människokära, självklart blir de vad man gör de till. Som människa finns det alltså inte mycket att oroa sig för. Finns massvis med andra raser som tycker mindre om människor än vad kamphundsraser gör.
#33 Den här kenneln tycker jag verkar seriös---> kennel Gå in på "om rasen" och sedan "rasfakta".
Bara för att en uppfödare är ärlig om rasen tycker inte jag gör den oseriös snarare tvärtom. Jag tycker det är väldigt shysst att tala om för ev. valpköpare vad de faktiskt är för hund och vad de kräver av ägaren.
Tex. kan ju folk hört rykten om att en amstaff skulle vara någon sorts knähund som folk skriver för vilja skydda hundarna mot all elak media… Talar då inte uppfödare om riktig information kan de ju bli väldigt tråkit och orsaka just dålig media för rasen.
Sen tror jag också att en seriös uppfödare vill uppmärksamma ev. valpköpare efterssom dom vill väl såklart att valparna ska få de bästa förutsättningarna i rätt hem och då krävs de att man vet vad man har köpt. Och de ska alla uppfödare oavsett ras göra i mina ögon, om de vill valparna de bästa.
#35: Vad vill du ha fram? Att en Amstaff kan ha problem med andra hundar av samma kön? Precis som massor av andra hundraser och hundar? Det är det väl ingen som motsätter sig, man bör vara beredd på att det inte fungerar men träna för att det ska göra det.
Angående knähund så sitter min Amstaffmix gärna i knä, eller på magen om han bara får plats. Det betyder ju inte att han sitter i knä hela dagarna men det hoppas jag verkligen inte det finns någon hund som gör. :)
#36 Jag vill få fram att de ligger mer naturligt för vissa raser att inte gå ihop så bra med andra djur och det tycker inte jag är speciellt konstigt med tanke på deras ursprung. Det är inte hundarnas fel.
Att de då krävs extra mycket av ägaren om man har andra djur eller vill att hunden ska funka med andra djur tycker jag är bra att uppfödare informerar om de efterssom de förhindrar olyckor. Och om de förhindrar olyckor förhindrar de också dålig media som jag iallafall tycker är bra???
Ju mer ärlig man är om sin ras desto bättre är det för rasen då chansen är större att nån som verkligen lägger tiden på att få hunden att funka med andra djur..och om det inte funkar endå ser till att hunden inte skadar andra djur. Varför folk vill förneka rasens ursprung är för mig helt obegripligt.
35,De skrev bra i sin rasfakta tor det var där jag läste, sen ska man väl veta vad det är att ha en hund som kräver mer fär brister många. Att denna ras ska vara mer hatisk mot andra hundar håller jag inte med om. Här träffar jag hundar och ska jag se just rasvis så är det 3 av 6 rottisar som inte jag vill möta på en smal stig iaf 4 st små jack russel som beter sig väldigt argt. Har mött dom utan hund när dom möter andra hundar samt när jag går med våran de lever rövare.
#38 Jag har inte påstått att dem är hundhatare. :) Bara de uppfödare själv skriver, att man inte ska räkna med att dem funkar så bra med andra djur. Sen hänger de ju på ägaren. Men är man inte medveten om de när man skaffar hunden så kanske man inte heller lägger ner energi på att de ska funka. Alltså måste de vara positivt att uppfödare informerar om vad hunden faktiskt kräver och vad de är för sorts hund.
Jack russel är en typiskt missuppfattad ras, som uppfödare döljer fakta om många gånger för att sälja små söta Valpar till folk som inte har en aning om vad de är för hundar.
Det är en väldigt väldigt aktiv hund. Som dessutom ofta har stor jaktinstinkt som behöver stimulerans..annars får man oftast rabita små monster som skäller på allt och lever rövare. Jag tycker det är mycket tråkit då Jrt står mig nära om hjärtat.
såg någ fel :) 39

Tror alla hunduppfödare döljer vissa fakta för blivande köpare, då de inte påtalar vilka avig sidor deras hundar har eller är kända för att få?!
Personligen tycker jag att det borde vara en oskriven lag: att det följer med ett info-blad om rasen/erna som borde vara vägledande för kommande köpare, där alla eventuella fel och brister i rasen/erna tas upp, så att nyblivna hundägare inte står helt handfallna när saker och ting börjar hända i deras "lilla" valp.
Det är långt ifrån alla som är som en annan som gillar att läsa på om alla varianter och blandningar som man kan tänkas göra.
Ser bara på den som vi har här. Om vilka avigsidor som kom, nu var vi förberedda på att det skulle komma vilket gjorde det hela lite enklare, men det är många som fått överraskningar av dessa hundar.
Ser bara hur många som lämnat bort dom för omplaceringar och hur många som avlivats av hundstall för dom vågar inte lämna dom vidare.
Sorgligt på fina missförstådda hundar. Som påstås var Aggressiva och svår tolkade. Men är man påläst och vet vad man ger sig in i så är dom inte värre än vilken hund som helst, lite tyngre kanske.. 
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#41 ja det skulle vara himmla bra att man gör så med alla raser ett infobland för många ser man ute har totalt fel hundras, de har allså köpt hunden för de tycker de ser fina ut.
#40 Ingen fara. :))
#41 Ja tänk om de kunde vara så bra, och att folk verkligen tog till sig fakta och kunde avstå sig hundraser som inte alls passar in för dem.

När jag hade bestämt mig för Wilma var det ett väldigt halåande från mina bröder som ringde till mina föräldrar och sa att jag minsann har köpt en kamphund som är förbjuden i Norge… Vilma är blanding av amstaff och engelsk staffordshire bullterrier….
Min mamma ringde mig och frågade vad det var för farlig hund jag bestämt mig för…. Nu älskar de det lilla livet och min mamma säger alltid "visa nu dem att hon faktiskt e jättebra"…
Mina föräldrar har nu kommit i kontakt med henne och även med Dandy som är pitbull och har ändrat åsikt om att ALLA är farliga. Allt hänger ju på hundföraren, dvs mig som ägare. Hon är nu 14 v men har redan börjat valpkurs, för börjar jag inte nu så hur ska det gå när hon är ett halvår :)
Visst är munnen som ett "gäddgap" och smäller när man leker men hon skulle inte bita av ondo, alla som har Valpar oberoende ras får väl lite märken på händerna…
Det enda jag hoppas är att människor slutar att dra alla av denna sorten över samma kam/kant (vet ej hur man brukar säga) ha ha ha
Kramar till alla er härliga hundälskare
44 bor du i norge elr????…
För i sånna fall får du vara beredd på att få din hund avlivad, vilket dem gör med alla dessa hundar när dem får nys om dem.. vet många som har råkat ut förr det i norge, så skulle adlrig ta in en sån hund i de landet, så spelar ingen roll om den e svensk född, dem kmr att avliva den ändå om de går så illa..
#45 Tror hon bara påpekade att det är förbjudan i Norge, och inte att hon bodde där..
45,nej hon bor i norrbotten,och om du läser så är det hennes föräldrar som har reagerat
Ok, fattade de som hon bodde i norge, men dåså. har inte vart inne på hennes sida så därför trodde ja de. JO de vet ja men tänkte på att hon me bodde där på