Tandfråga.
Prillan har haft lite problem med tandbytet. Tänder som dröjt sig kvar, tandköttsinflammationer och annat. Nu börjar hennes mun återgå till det normala och hon har varken ont eller dålig lukt i munnen. Jag hjälpte henne att ta loss den sista kindmjölktanden igår och det var riktigt skönt för henne, just nu tuggar hon grisöra som besatt.
Men…hon har en huggtand kvar (nu har hon alltså dubbla huggtänder på ena sidan överkäke. De andra mjölkhuggisarna tappade hon för länge, länge sedan utan problem, men denhär sista sitter stenhårt och känns inte som att det är påväg att tappas. Den är nog lite i vägen för henne och lite röd är hon, men vad ska man göra? Vänta och se eller beställa tid hos vetrinären? Jag har tandförsäkring på henne (valpförsäkring plus) hos Agria. Går ett eventuellt vetrinärbesök på försäkringen?
Någon som har koll?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag hade en york som hade så,på ena sidan fick vi söva hos vetten och skruva ur den huggtanden,på andra sidan fick den vara kvar för den var inte ivägen alls….

Ok, kanske ska be min syster ta en titt på den då. Får en känsla av att hon kommer få problem med den.
Med Vänliga hälsningar
2,det är lika bra så du vet sen
Hade samma problem med min valp. Han hade flera dubbla tänder, men som tur var lossade dom och vi slapp operera vilket var jätte skönt.
Hur gammal är din vovve?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#4 Prillan är snart 10 månader.
Med Vänliga hälsningar
Hm, okej för detta var när min hund var typ 4-5 månader eller någonting. Och redan då tyckte dom att tänderna borde ha lossat. Du kanske kunde ta henne till en veterinär och höra vad dom säger?
Det vi gjorde var att vi tog en tyghandduk och kampade med honom, och gav honom tuggben som han gillade. Tillslut åkte tänderna ut. Men om tanden sitter stenhårt fast nu när din vovve är 10 månader så kanske ett vet.besök vore en idé.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#6 Ja, om hon hade varit 4 månader hade jag inte oroat mig, men nu känns det som att tänderna suttit länge nog. De hon tappat åkte ju för nästan ett halvår sedan.
Jag ska ta tag i tandprojektet :)
Med Vänliga hälsningar
#0 Jag fick dragit ut mjölkhuggtand på min ena hund när den inte lossnat av sig själv. Men det gjordes redan när hunden var 6-7 månader. Jag är nästan övertygad om att din tandförsäkring täcker detta.
Zabelle
ang tänder: tandsten har chanel vi ska skrapa henne hos vetrinären. Men så hör jag av rätt många att dom skrapar sina egna hundar med tandstenskrapa (jag vet att det beror på foder o vad dom får gnaga på så som märgben då har dom inget lr mycket lite iaf) Men hur gör ni skrapar ni själva om ni får tandsten tänkte att man kanske kan hålla efter tänderna själv sen o slippa vetrinären samt söva henne.

Jag borstar tänder på Prillan och har jort det på iigare vovvar så de har inte fått tandsten alls. Mammas vovve ska till vetrinären.
Med Vänliga hälsningar
Ja jag borstar tänderna med men pga hon hade tandsten så ska hon skrapas o de söver ner dom för det, men jag vet att många skrapar tänderna själva när de får lite.
#9 Vi köpte en tandskrapa och tänkte prova, men efter att ha pratat med veterinären så använde vi den aldrig. Det var nånting om att det fick bättre fäste efter att man skrapat så att det bara blev värre eller nåt sånt, kommer inte ihåg. Va visst disskutioner om det, men vi valde att avstå ifall att 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Dom har kännslig emalj man måste börja från tandköttet o sen ner min vett ska visa hur man gör om itne jag vågar sen så ber jag en som gör det åt mig för det är inte gratis o skrapa hos vetten men klart värt det.
jo precis, hon sa att man lätt skrapade sönder den så att tandstenen (?) fick lättare fäste eller nåt. Har inte riktigt koll, men vågade iaf inte prova 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Vi skrapar själva, det är bara att man måste vara hårdhänt men försiktig samtidigt som är det svåra, tar man inte i så går det inte bort men om man tar i för mycket så slinter man, riktig finkännsligt arbete.

Tzar får massa med Märgben, så han håller sin egen tandhygien i schack och har än inte fått vare sig tandsten eller tandkötts inflamation.
Har genom åren bara haft en hund som vi var tvugna att skrapa tandsten på, en Labbe som var världens största soptunna (blöt sådan)
Han brukade rymma ner till sjön och bada samtidigt som han betade vass, och åt allt som kom i hans väg så det gick i en hel del i honom av allehanda ätbart eller inte! Men han levde ett fullvärdigt liv, togs bort vid en ålder av 16år.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus