välja rätt hund?
Skulle behöva lite råd om hundraser.
Jag söker en lugn snäll hund som inte kräver alldelses för mycket men som ändå gärna hänger med.
Har funderat lite på en Basset Hound och ska ta reda på lite mer om rasen.
Vill inte ha en alldeles för liten men inte heller för stor. Ska inte vara någon "skällig" hund och gärna lättlärd… Några förslag?
Mvh Sofie

Vilken typ av aktivering vill ni ge hunden?
Hur mycket pälsvård vill du ha?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
"Lugn snäll hund"?
Det har inget med ras att göra, utan mer om individ. Det är ju du som uppfostrar hunden till att bli "snäll" eller inte.
Undrar också vad du ska ha hunden till?
Hur din dag med hund ska se ut?
Vilken typ av pälsvård, ska hunden vara kort- eller långhårig?
Förövrigt så är basset hound en hund som kräver sin motion och aktivering, dessutom kan de också låta en del, de är ju trots allt drivande hundar.. Även om just jakten hos rasen är kanske nämnvärt liten, då de används mest som sällskaphundar, men med lite sting skulle jag vilja säga. De basset hounds jag träffat har inte vart några soffpotatisar. Dock finns det ju sådana inom alla raser, men varför chansa? Vanligt bland basset är just vildspårprov så just drivandet är ju inte helt borta. Mitt tips är att du verkligen läser dig in i rasen på rasklubbarna och hos SKK..
Annars är mitt förslag att ta en titt på grupp 9 på SKK.'s hemsida.
Det är sällskapsgruppen..
#2 hur hittar man de olika grupperna på skk hemsida?
Om du letar efter en lugn snäll hund är det nog lättast att ta en vuxen omplacering :) Det tar många år innan hundar lugnar ner sig, hihi.
Nej men, jag är inne på samma spår som de andra. Du kan få vilken ras som helst att bli en snäll hund. Inte för liten och inte för stor då faller ju vissa raser bort.
Aktivering, pälsvård, om hunden ska fälla och hur aktiv rasen är i sig.. Du skrev att du ville att rasen inte skulle vara så aktiv iof men ändå kunna hänga med..
Fundera över dessa kriterier så tror jag det blir lättare, då blir det lättare att hjälpa dig :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#5 det att hitta i det fall att "hitta bra säljare som är ärlig" många är inte ärliga och hunden har flera problem när det gäller omplaceringshundar men visst tycker jag man ska ta en sån om det klaffar allt mellan ägare-o nya ägare :) Men har man lite kundskap och tid så ska man inte vara rädd och många är ärliga med :)
Har ju stor tur att ha en trevlig kolugn omplacering på 4år. Inte en dag har jag tänkt att vi har jätte tur och jag brukar tacka hennes fd ägare för en så trevlig hund att hon blev våran. Var många som hade svarat. Det finns massor med hundar som söker nytt hem allt från unghundar till äldre/vuxna hundar. Sen tycker jag man inte ska stirra sig blind på raser heller, vi har en blandras det är terrierraser och hon är inte som en terrier i sätte så det är olika hur dom är :) Även en pudel kan vara lugn o bara kräva kasta lite boll o lydnad, medans vissa måste anvädna sin hjärna dagligen för att trivas.
#0 Vad är det som gjorde att du tänkt en hund som Basset? Kan du utveckla vad "inte så krävande"betyder för dig?
Jag lade ut en liknande tråd som din och fann drömhunden 
Brandy så klart 

Basset är förvisso en trevlig hund men dom har en hel del problem med huden. Inte allt för ovanligt med svampangrepp och skavsår.
Men visst är dom "enkla" och inte allt för jobbiga eller aktivitetskrävande, men tänk på att igrund och botten är det trots allt en jakthund och uppför sig och beteer sig där efter.
Lycka till i sökandet efter en hund som passar, kolla även på de hundhem som finns, för där finns en massa fina hundar som behöver nytt hem.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus