Matvanor
Hur har ni det med matvanorna?,inte tidpunkter nu utan,var äter era hundar tex?,vad har dom för slags skål?,är det någon av era som reagerat på tex en plåtskål som kan klirra lite?,byter ni ställen ibland där dom får äta?,om dom inte äter vad tror ni det beror på?…
berätta gärna
Mischa har en matskål i rostfritt.Han känner mkt väl igen ljudet av foderkulor som hälls i just hans skål=).Han har sin matplats bredvid köksbänken där även hans vattenskål står.Skulle jag sätta maten någon annanstans stenvägrar han äta,det Måste vara på hans plats!
Brandy som är väldigt kräsen i maten och äter lite när det passar henne har sin mat/vattenskål bredvid spisen,en meter från Mischa. Mischa skulle aldrig prova äta av hennes mat fast den står framme jämt.Han ser det som att han tjuvar om han inte äter på sin egen plats. Brandy i sin tur rör varken hans mat eller vatten heller…inte ens katternas mat som står i tv-rummet!
Jag har porslinskålar och även i rostfrittar , har ett ställe hon får maten och vatten på dok har jag ökat så vatten även finns i tv rummet eftersom jag lagt märke till att hon vill ha fler vattenställen. Men alltid frächt vatten byter morgon o kväll samt diskar dom (och matskålen) Hon får mat på kvällen efersom det är då hon vill äta.

Velvet har en matbar i rostfritt stål som är placerad i köket (fastskruvad i väggen).
Har hänt att hon fått äta ur andra skålar om vi varit bortresta och det har inte varit några problem alls.
Skulle hon matvägra i dagsläget så dyker 2 möjliga faktorer upp i min skalle:
1. Hon är sjuk
2. Det är något fel på fodret
Tidigare provade vi många olika foder och hon åt väldigt dåligt och kunde matvägra över 1 vecka i sträck, detta foderbytande berodde på att jag blev rekomenderad av veterinär att göra en uteslutningsmetod för att se vad hon var allergisk mot, så om hon matvägrade under den tiden så berodde det på att hon inte tålde fodret och mådde dåligt av det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Oliver har en plastskål här hemma, torrfodret står framme dygnet runt. I köket äter han.
Hemma hos min pojkvän äter han ur en keramikskål som klirrar och som har en annan form. Fodret står framme där också och skålen i köket :)
Hos en kompis som Oliver ofta är hos äter han ur en plastskål som är säkert dubbelt så stor som den han har hemma. Den står i vardagsrummet (lägenheten är en 1a), torrfoder ställs ner lite då och då.
Han äter när han är hungrig, oavsett vart han är eller vad han äter ur :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Bengan har en matbar i rostfritt, och mat/vattenskålarna är i samma matrial. Den är placerad under diskbänken.
Han säger själv till när han tycker det är dags för mat, men tycker jag att det är för tidigt så antingen sitter han och väntar ut mig och om det tar för lång tid så lägger han sig. Men han är på benen så fort jag rör mig. Han sitter och stampar, piper och dreglar medans jag föreberäder maten. Och när han ätit klart springer han till mig och tackar för maten genom att rapa och sedan går han tillbaka till skålen och slickar ur den om han mot för modan skulle missat något.
Om han inte skulle äta någon gång så är det som Velvet skriver han sjuk eller fel på fodret..
Vi har rätt mycket rutiner runt maten, eftersom att Dobby vaktar mat (och Viggo hellre äter dom andras mat före sin egen…)
Dom har varsin plats i köket, Dobby och malou bredvid varandra och Viggo på andra sidan köket, bortvända från varandra så att dom inte ser varandra. Dom äter ur plastskålar från ikea
Alltid samma skålar och samma plats.
Vattenskålar har dom också varsin vid sin plats, som självklart alltid står framme, fast dom dricker av varandras.
Om nån skulle sluta äta skulle vi göra som #3, först kolla upp så att den inte är sjuk, sen antagligen byta ut fodret. men det har som tur är inte hänt oss hittils 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Krecia -
Äter i en plastskål från golvet i vardagsrummet, 1-2 ggr om dagen beroende på arbete.
Hon bryr sig dock inte om plåtskålar (rostfritt), då vi har en stor sådan som hund och resten av djuren dricker ur.
När hon inte vill ha så kan det vara att hon inte är hungrig.. Då slipper hon äta den gången, och äter bra nästa matvända. Skulle det vara långvarigt skulle jag först uppsöka veterinär, annars pröva andra utfodringsmetoder alt. byta foder.
Akilles -
Äter från rostfri plåtskål uppe på ett fodertråg/foderskålställning.
Han är hög och finner det obekvämt att äta från golvet.. Äter han bort utan höjd ligger han ner och äter så vi försöker ställa det på en stol eller dylikt om han äter borta.
Han äter i köket, alltid två gånger om dagen, och han har aldrig matvägrat eller något i den stilen, allt slinker ner
Varför hundarna äter på olika ställen är en platsfråga.
Köket är ju inte det största och katterna har även sitt matbord som står där inne, så därför äter Krecia inne i vardagsrummet..
Båda hundarna har samma plats och samma skålar.
Det finns två vattenskålar i hushållet.
En mindre i Akilles foderskålställning i köket och en stor skål på golvet i vardagsrummet.
Alla djuren använder alla skålarna förutom Krecia som inte använder den i ställningen.. Katterna använder den också..
De äter inte av varandras mat, om nu Krecia inte lämnat några kulor (köttet äts alltid upp
) och man inte hinner fram. Dock gör det inget att han "snor" de få kulorna hon lämnar ibland..

Vilken intressant tråd. 
Att det finns så många olika sätt att utfodra en hund på.
Sam får sitt vilthjärta och torrfoder ute i hundgården.
Han har alltid blivit utfodrat ute och han trivs bra med det..
Är det mycket snö, och blåser under utfodringen så får han skålen inne i hundkojan, annars drar han gärna ut maten på marken och ligger och äter.
Riqo får sin mat inne på en matbar.
Hon får mat två gånger om dagen och det funkar fint för henne.
Min inneboendes hund, som numera är en del av vår lilla fock får sitt BARF ute. Även han är utefodrad sedan valpsben ute och vill inget annat. Han bär ut maten om man matar honom inomhus..
Vilka ideér de kan få, hehe.
Alla hundarna får sin mat i rostfria skålar, och är mycket vana med klirret som blir ibland..
Vattenskålar finns både ute och inne, 5 stycken och vatten bytes 2 ggr om dagen, eller efter behov.
Ingen av hundarna har haft matproblem, men skulle jag uppleva något av sådan typ skulle jag göra så som Hilo säger.
Veterinär, o.s.v.
Ayasha får mat 3ggr om dagen. Tiderna är 8, 16, 20 men det är vi inte jättefasta på mer som riktmärken.
Måmga gånger får hon jobba för maten i form av fodersök eller övningar. Annars äter hon i en rostfri skål i köket. Det är ALLTID tomt i skålen, skulle hon lämmna skulle jag bli orolig.

Tzar har alltid en full (torrfoder) matskål Rostfritt i Köket/Baren och 1 Vattenskål brevid och 1 vattenskål i sovrummet.
Alla skålar diskas ur varje dag och fylls på vid behov.
Hans mat tider är ett par tuggor på morgonen och sen nån liten under dagen men han äter på natten när alla somnat sen brukar han få kött eller fisk renset som blir över efter jag lagat mat, då ingenting enligt gammal tradition i min familj får förgås, äter man inte själv så gör djuren det.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Celine har rostfria skålar som står i hallen jämte köket. Det är torrfoder i den hela tiden, men 2ggr om dagen får hon det utblandat med någon form av blötmat så att hon får i sig mat.
Testade mkt i början när hon kom att bara låta henne äta maten som den är, men hon vägrade och gick i 2-3dar utan att äta något. Men när man blandar i blötmat äter hon massvis.
Som det är nu kan hon även gå någon gång mitt under dagen och äta några torrfodersbitar iaf. Så hon ratar det intehelt.
Men skulle hon börja matvägra totalt igen, så är det verkligen foderbyte som gäller och vet-besök.
De flesta av er har samma plats varje dag dom äter på,vilket är det vanligaste.
Själv har jag haft omplaceringar som har varit rädda för just plåtskålar.
Snodden äter ur lerskål men han vägrar äta ur någon annan,så åker man bort så ska den med,Spike käkar ur en plåtskål,men med gummerad undersida så det står stadigt…bägge dricker ur en plastskål.
Jag diskar skålarna med diskmedel typ 3 ggr i veckan,men sköljer ur dem noga efter varje gång,det fick jag lära mig av uppfödaren för många år sedan,för då sitter lukten kvar och dom tycker maten smakar godare,om dom är kräsna förstås
,färskt vatten alltid!

Vi har katter som tycker att Emils mat är jätejättegod. Så han får sin mat nedställd där vi är. Han äter både i köket och vardagsrummet. Han äter även bra när vi är borta.
Men han har samma skål jämt, en i keramik med tassar på utsidan i massa glada färger. :D Den blir med när vi åker bort då min mamma har sytt en hundväska åt Emil där matskål och leksaker och allt annat man vill ha med får plats. :D
Silver hade en liten djup porslinstallrik förut när han åt torrfoder. När vi var borta hade han två små rostfria skålar. En till vatten och en till torrfoder. Nu har han en vit lite större porslinstallrik som han äter färskfodret på.
Han äter antingen i köket under köksbordet eller på ovanvåningen sidan om databordet. När vi är borta äter han på en porslins tallrik som vi lånar där vi är.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Glömde skriva om lilla Brandy.Hon äter Bara ur sin "snorgröna"matskål i plast! Hon går alltid runt hela matbordet,sen under två stolar och till matskålen när hon ska äta. Vet inte varför men hon har infört nån slags"ritual"när hon ska äta.Sen står hon Alltid bara på tre ben,håller upp ena bakbenet….
…Skulle det vara nått jättegott som korv i maten…då står hon på Frambenen och äter!

kermmikskålar serveras maten i här.tuva har sin plats i köket.dom andra på lite olika ställen.då och då gömmer jag maten på olika ställen sen får dom söka upp sin mat en och en.
tuva äter i princip alltid,om hon inte gör det då är hon sjuk.
ozzy,ice & mini äter ofta upp nästan allt sen vill dom gå ut på promis.leka och göra sina behov.eft do´m kommit in äter dom upp resten.
då och då kan det hända att dom lämnar mat kvar,det beror oftast på att vi tränat å dom har sina magar fulla med godis såsom torkad blodpuddig m.m.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.