Vad tycker ni?
Om en hund blir blind ca 5-6års ålder ska man ha den kvar eller ska man ta bort den?
Tycker ni att de är skillnad att ha en kund som är blind som har kvar sina ögon eller en hund som fått ögonen bortoperarad?
Ögon bort opererad på grund av sjukdom tex grönstarr.
Faktum är att en hund klarar sig alldels utmärkt som blind.
Så jag ser ingen mening med att ta bort den.
Varför skulle man ta bort dem?
Om de nu inte blivit helt attackerade med tumörer eller något..
#1 Vad ska vi säga.. Om ögonen drabbas av grönstarr då kan man inte rädda ögonen för det är svårt att få ner trycket.

Håller med #1 en hund kan klara sig utmärkt som blind, man får bara som ägare vara mer uppmärksam och kanske anpassa sig lite mer efter hundens behov.
Undrar även varför man ska behöva ta bort ögonen? Om det nu inte är som Hilo skriver att de tex är fulla med tumörer eller annat otyg.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Ja, men för att svara på frågan ändå, så är ju hunden blind, oavsett om den har ögonen kvar eller ej.
Det kan ju se hemskt ut, det är det enda jag tänker på.
Sen måste man ju antagligen sy ihop ögonhålorna p.g.a. hälsorisker.
Men att det skulle göra något för hunden om den har ögonen kvar eller ej vet jag inte. Vet två hästar där man tagit bort ögonen..
Ena hästen hade ett öga kvar, den andra hade båda borta.
Ingen skillnad på hästen.
Ändra mitt inlägg för att alla ska fatta mer vad man menar utan att haka upp sig på att man operat bort ögonen.
Att ha en hund som blir blind vet jag klarar sig bra då våran pudel vart blind på ena ögat helt och den andre såg han mycket lite på det gäller att man inte möblerar om. Men en ålder på 6 år tycker jag man ska spara för de klarar sig jätte bra även kan dom gå i trappor mm. Vissa går lite konstig stil höga benlyft tar dom men det är för att de ska känna sig fram o inte slå i något.
Klart det är skillnad,men hörsel och nosorganen är ju det bästa på en hund,dom klarar sig utmärkt utan ögon,men har dom från början haft syn så får man passa sig för att möblera om tex,tills hunden vant sig,helt enkelt som anne säger anpassa sig efter hunden behov