Spyr
Vår hund Qenta har sedan.. i lördags? Spytt upp sin mat och idag vill han inte äta. Han har varje morgon och kväll ätit upp sin mat och nu har han inte ätit sin mat, han åt sitt foder igår kväll men inte nu i morse.
Han får Doggy Prima, och den har han nästan alltid fått sedan han flyttade hem till oss. Det är i ganska små bitar. Jag har alltid gett den som den är, dvs torr men jag gav den blöt igår kväll för att han hade under dagen spytt hela foderbitar - han tuggar dom inte ordentligt. Han verkar ha lite bråttom när han äter, han äter upp sitt foder ganska snabbt.
Tror ni jag ska avvakta och se vad som händer eller pröva att byta foder? Hur gör man så hunden tuggar fpdret bättre/äter långsammare?
Hm, foderfrågor är inte riktigt min grej, men jag testar. :-)
Om han sväljer bitarna hela kan du ju testa med att blöta fodret och mosa det.
Om du för matsmältningens skull vill att han ska äta långsammare kan du ju ta och ge honom en lite mängd mat i taget och sen vänta några minuter och ge lite till.
Hm, krångligt det här.
Bara en fundring - om du ger honom en bit mat direkt ur handen. Sväljer han den hel då eller tuggar han den först?
Alltså, mina hundar tuggar inte heller alla bitar. Ju större bitar fodret består av desto bättre tuggar de. Kan ju vara det att han tycker bitarna är så pass små att de går att svälja som de är. Finns ju stora bitar doggy. Har du testat de?
Jättebra att du blöter upp det,skulle rekommendera dig att dela upp portioner på 3 ggr per dag,då hinner magen ta till sig allt…
Du har ju redan fått några bra råd!
Tänk för det första på att inte byta foder en massa!
Det är Inte bra för hundarnas mage!
Fortsätt blöta upp fodret tills han känns bättre.
Ge mat flera gånger/dag!
Det man kan göra för att hundarna inte skall slänga i sig maten (och samtidigt aktivera dem dessutom) är att antingen kasta ut maten på gräsmattan/marken/golvet så den får äta så eller lägga en måltid i en aktiveringsboll.
3,Egentligen tror jag att detta med att kasta ut maten alternativt lägga det i aktiveringsboll inte är nämnvärt bra,man lär in ett matbeteende på hunden som inte kommer att funka i längden,så det allra bästa är att ge flera ggr på dygnet.
En allmän fråga till ts….är hunden avmaskad?.
Det här med att spy upp maten.. Det kan bero på att han har ätit något han inte borde och något sitter fast i magen på honom. Bajsar han som han ska?
Om han äter, det är stopp i magen, så måste han spy upp det. Det kan ju också vara därför han inte vill äta längre!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#5 Han bajsar normalt ja. 2 gånger om dagen som han brukar göra.
Han har inte spytt sedan jag gav fodret blött, men idag gav jag det torrt för att pröva och då spydde han så det kan väl bero på att han inte tuggar i sig det (det var hela bitar igen) så jag ska fortsätta med att blöta fodret och ge honom tre gånger om dagen :) tack för alla bra tips!
#4 Nej han har inte blivit avmaskad sedan i sommras… när vi ändå är inne på avmaskning, hur ofta ska man göra det? Jag är van vid att avmaska djuren när de har mask… känns onödigt att avmaska om de inte har mask! :) Och jag har inte sett någon mask iaf.
6,Har han rinnande ögon så är det också ett tecken på mask…bara ett tips,och du har helt rätt man ska inte avmaska i onödan,men det finns ett maskmedel som heter bhanmint som är det lindrigaste av dem,det kan man ta om man är osäker.
Sen är det så här att hundar som får torrfoder får lättare mask i magen än dom som får rå mat…
#7 Jaha det visste jag inte! :)
Han har iaf. inte rinnande ögon.. men katten har, kanske gäller samma sak hos katter? Har inte avmaskat honom på ett tag nu tror jag. Kanske ska pröva? ;-)
#4: Tog en diskussion om detta med min chef idag (som är utbildad instruktör och hundpsykolog/problemhundskonsult. Hon har ganska mycket erfarenhet kring detta och tyckte precis som jag att - det vore intressant att få höra Varför du tycker detta och vad du ser skulle bli ett problem. Min hund matas på detta sätt lite då och då och jag ser inga speciella beteenden över huvudtaget?
9,Anledningen står ju i mitt inlägg 4…men jag kanske borde skrivit att det är min åsikt,om du sen matar så är ju upp till dig
.Men jag vet hundar som fastnat i detta med att ge maten utkastat och med aktiverings boll,och det har varit svårt för dem att återgå till att äta ur sin skål sedan,alla är dom olika….
#10: Oj, det lät konstigt.
Men det måste ju vara ganska extrema fall. Det är ju faktiskt "naturligt" för hundarna att äta på olika platser varje gång. Finns många positiva saker med att ge maten t.ex. utkastad på gräsmattan. Men som med allt finns det väl för och nackdelar :-)
Förstod att jag får göra som jag vill och att det var din åsikt. Blev mest bara nyfiken. Jag behöver ifrågasätta ibland då det lät mig mycket och då man jobbar som hundinstruktör är det ju jätte nyttigt att få se de för och nackdelar som kan dyka upp i olika situationer!

#11 Varför låter det konstigt?
Och vadför är det naturligt att äta på olika ställen? I deras egna hem?
Äter du själv på olika ställen? idag, köket, i morgon vardagsrummet, torsdag på muggen?
Förstår hur du menar men ändå inte?! Att man kastar ut bitar på gården för att stimulera sökandet och speciellt om det är okoncentrerade hundar som saknar matlust, går jag med på det. men en fungerande ostressad hund, nä..
Som lena skriver, fast i mina ord.
Aktiveringsboll kan vara bra för att ta bort fixeringar på annat eller för ren lek och stimuleringar av olika former.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#12: För det första kan du Aldrig förmänskliga en hund på det sättet att du jämför deras behov med våra.
För mig Totalt orimligt!
Men ja, jag äter faktiskt inte på samma ställe varje gång.
Har inte sagt att man alls behöver ge utanför hemmet. Min egen får på golvet, i aktiveringsbollen och vi gömmer den. Och i matskålen.
Berätta för mig vad nackdelarna är med att ge ostressade hundar mat utanför matskålen?
Jag vet Många som gör detta och kan faktiskt inte se några nackdelar alls.
Jag skrev "naturligt" som i att det är ett naturligt beteende från början.
Jag förstår Lenas sätt att tänka även om jag aldrig sett det själv men det du skriver låter orimligt och flummigt för mig.
Hon skrev dessutom att detta var hennes åsikter och du skriver som om att du har rätt och jag har fel.
Min väninna har en hund som lyckats få tarmvred två gånger och varit väldigt nära att stryka med. Hunden åt maten för fort och hon började istället ge hunden mat i aktiveringsboll, gömde den och kastade ut den. Och hunden kan nu även äta lugnare ur skålen.

#13 Du svarade själv på varför man inte behöver aktivera en ostressad hund. citat: Och hunden kan nu även äta lugnare ur skålen.
En ostressad hund behöver inte.. Där av anledningen.
Din vänninas hund var ju inte ostressad? Skriver du själv!
Och Å förlåt att jag inte skrev att det är min uppfattning, Men din är den rätta, tydligen?..
Sorry
Och att du vet många som gör så! Personlig tanke: Undrar vad som är vanligast?? Att ha en matskål eller kasta ut maten så hunden får leta?! Men det var en personlig reflektion.
Förlåt om jag är trött, men hade en jobbig helg.. av randiga och rutiga skäl(morsan gick bort)
Men eftersom du jobbar som instruktör, så faller frågan naturligt, Vilken Skola har du utbildat dig hos?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
För det första måste jag säga att du har ett otrevligt sätt att skriva på.
Ang min väninnas hund så hade det ingenting med stressade eller ostressade hundar att göra. Det var mitt exempel på att det fungerade bra.
Att det inte Behövs är ju faktiskt inte en nackdel, eller hur?
Jag skulle aldrig säga att min åsikt är den rätta men jag har svårt med folk som försöker få andras åsikter att framstå som fel och det kände jag att du gjorde. Jag har inga problem med vad du tycker, bara hur du uttrycker dig.
Har heller inte sagt att något är mer vanligt än något annat utan att jag vet att många jag känner ger sina hundar utanför matskålen.
Vet inte alls vad min utbildning har med vart man matar hunden att göra men jag är utbildad först på Hundens Hus och sedan på Skövde Hundskola.

Vill påminna om att personliga konflikter ska skötas privat och inte på forumet.
Vänligen håll en god ton och diskutera sakfråg inte person!
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#14: Så du gör enbart det du behöver med din hund?
Låt mig säga att jag tvivlar.
Tycker att jag läser en tålig ton hos dig och måste verkligen säga att Chouwas utbildning är fullkomligt orelevant i den här frågan!!
#1: Tycker att det är bra att du blöter fodret och om det är så att din hund stressar i sig maten tycker jag att du bör prova alternativa sätt att ge honom mat.
Och så tycker jag att det var en utmärkt observation av Spikes att det kanske är avmaskning som behövs!
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
#11 är det naturligt för hundar att äta på olika platser varje gång? jag blir så förvirrad, jag som just läste artikeln om hundmat 
"Många hundar är vanedjur. Om du utfodrar hunden på ett annat ställe, vid en annan tidpunkt eller i en annan skål än den är van vid kan den vägra att äta."
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Katter och hundar smittar har inte samma mask och smittar inte varandra det vet jag inte hundra men 2 vetrinärer har sagt det. Eftersom jag har en hund som gärna tar kattbajs ute så har jag ställt den frågan. Men manska av dör dom inte av det är olika hur ofta folk maskar av sina hundar själv vet jag att chanel blivit det 2-3 gg per år och hon vart nyligen avmaskad då hon fick nackdroppar (för noskvalster)
Själv ger jag bara i matskålen foder och jag tror det är bra att du blöter upp maten som du gör nu det blir mildare för magen samt att den får i sig vätska i samband med maten. Jag hade gett mat 3 gg per dag i mindre prortioner. Äter han o verkar han stressig? För då kan jag med tipsa om köpa något foder som är mildare "sensitiv" för att slippa magkatarr mm Ring gärna o hör vad din vetrinär tror o tipsar om med.
18,Eftersom hunden är ett vanedjur så,kan det mycket väl vara så att den slutar äta om maskålen flyttas eller byts ut,eller att den kanske inte gillar plåt,plast,lerskålar vad den nu är gjord av….Ska man gå till vargen så äter den helst där den slår sitt byte,men drar iväg den en bit om den kan bli upptäckt,och hunden är likadan på det viset att,en del accepterar att få ny skål eller flyttad skål och en del inte.
Hade jag haft en hund som absolut vägrar äta så hade jag först kollat om något felar hos vetten,sedan hade jag nog funderat på ett foder som min hund vill ha,ska tilläggas att jag har inte dom problemen med färskfoder vilket jag ger
19,förstår inte riktigt vem du svarade här?

#20 Jag tror nog #19 svarade trådskaparen och eventuellt allmänt till de som skrivit i tråden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jo du har rätt där #21
katter drog #8 upp att den kanske har mask :) och kanske trode hon att det smittar till hunden :) Sen svara jag lite som jag tror är bra för trådskaparens hund ang maten :)
11,Näe det är inte speciellt extrema fall jag tänker på,utan egentligen rätt naturligt.
Vargen liksom hunden vill äta på ett för dom tryggt ställe,och en del hundar kan vara väldigt bestämda på den punkten,jag har ju också hundistruktör och har jobbat inom hunderiet i många herrans år,och träffat på åtskilliga fall där sånt hänt,det är vanligare än man tror.
Freke menar ju samma sak bara det att han la fram det på ett annat sätt,ibland är det svårt att tyda skrift när man inte har personen i fråga framför sig
.
Nu startar jag en ny tråd om matvanor för hund…välkomna!
#20 okej, då vet jag 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
22,aha jag fick det inte att hänga samman nog lite trött