Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: klicker-träning-trix
Läst 8361 ggr
[PixelMollan]
0

Omöjligt att klippa klor?

Hej.

Min 5 månaders valp Tanja är omöjlig att klippa klorna på. Jag har verkligen provat så mkt jag kan komma på. Har hållt fast henne tills hon fått panik, varit lugn och försökt klippa sakta, lärt henne att när jag säger Sax så ska hon ta tassarna på klosaxen, men INGENTING hjälper och jag börjar bli riktigt frustrerad och klorna långa.
Är det ända jag kan göra ta henne till djursjukhuset så dom får söva henne???

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :(:( Har nyss försökt och de slutar som vanligt med att jag gråter ihjäl mig o tanja är dödstrött efter allt kämpande…………

/ Malin

Tina-A
0

Har du provat med Klickerträning?

Kolla på den här filmen :) Är en hund som är jätterädd för att klippa klorna men efter en liten stund (45 minuter från det att man började träna till att han satt lugnt och fint medan hon klipper klorna) så funkar det, med hjälp av Klickerträning.

http://www.youtube.com/watch?v=bgEwiH8CeUE

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

Det största felet du gjort är att hålla fast henne,det kommer hon ihåg varje gång klosaxen kommer fram så hon är rädd.

Att klippa klor är en stund med kontakt på lugn nivå,ta fram godis burken och idka bytes handel,pilla mycket med tassarna utan klosaxen ofta,så brukar dom ge sig.

Jag hade en omplacering som var så rädd att han högg ordentligt när jag skulle klippa,men han visste att när godis burken kommer fram så har vi en mys stund,och att han fick en gotta efter varje klo jag klippte…..han hade också blivit fasthållen och tvingad till det.

[PixelMollan]
2

Har nog uttryckt mig lite fel, jag har tagit det den lugna vägen också, mutning osv, inte hållt fast henne från början. Det gjorde vi igår för o se om det funkade istället. Även provat klicker. Känner mej otroligt dålig som hundägare för att detta inte funkar och jag vet att det är jag som gör fel eftersom det inte funkar………..

spikes
0

3,Du ska inte känna dig dålig som ägare!…däremot ska du ta till dig av det dåliga och göra något bra.alla gör vi fel ibland.

Jag tror också ni har kommit in i en ond cirkel,hunden känner av hur du mår och att det funkar inte pgr av det,finns det ingen annan som kan pröva ge och ta metoden hos dig?

[PixelMollan]
0

Jo jag kan säkert fråga en av mina vänner som också har hund :) Inte tänkt på de

spikes
0

5,Vad bra så får du lugna ner dig,och kan tänka klarare vid nästa försök,det är jobbigt sånt där.

Jag trodde jag skulle behöva söva min omplacering,för han högg rejält,men till slut gick det bra….

Karizma
0

Du känner dig inte osäker när du ska klippa? för lite så kände jag och det gjorde att chanel vart osäker o kunde ju strunta i att få klippta klor. Jag visade för vetrinären hur jag klippte och det var bra även klorna var bra (hon har långa som jag klipper så ofta jag kan) men iaf efter det fick jag mer självförtroende och vågrar klippa o det känner hon av. Bara en tanke eftesom du vet att det går åt pipsvängen så kanske hon känner av det o gör det hela till en grejj att slippa? Även en fil funkar och man får hålla tassen en vanlig verktygsfil men tycker det är bättre o klippa.

AnneN
0

Ett tips är att bygga på det tips du fick i #2, börja inte direkt med att klippa i klon utan ta en stund varje dag då ni sitter på golvet och myser, pillar med tassarna och då hon accepterar att ni pillrar med tassarna så ta fram klotången och låtsasklipp i luften någon millimeter ifrån klorna.

å hunden sedan är avslappnad även vid luftklippningen så kan ni lägga klotången mot klon, utan att klippa, bara hålla. Accepterar hon det då kan ni gå vidare med att klippa lite lite längst ut på klon, och sedan fortsätta så sakta men säkert.

Ta inga nya steg föräns hunden och du själv är helt avslappnade med det första steget.

Jag känner så vl igen erat problem för jag hade samma problem med Velvet och då var det denna metod som fungerade för oss.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tina-A
0

Ja, det här med att ägaren är osäker spelar jättemycket in. Slappna av :)

En person vars hundar jag brukade passa ibland hade 1 hund som hon tyckte det var omöjligt att klippa klorna på. Det funkade verkligen inte och hon visste inte hur hon skulle göra. Hon bad mig prova och jag var lugn, avslappnad och säker och bara klippte klorna pang på. Inga problem alls. Hunden kände att jag inte var osäker och lugnade då också ner sig själv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

MoaW
0

Så som hon i klippet #1 beskriver sin hund var Dobby vid kloklippning.
Jag började då klippa en klo om dagen. bara en enda klo, och så fick han en godisbit, sen färdigt. Efter ett tag blev det faktiskt bättre. Nu har det dock gått lång tid sedan vi klippte senast, så då har beteendet kommit tillbaka. Ska prova göra så som i klippet Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

zabelle
0

När jag fick min hund var han 8 år och hade aldrig klippt klorna. Vi började med att fila ner dem, det upplevde han inte som otäckt. Sen har vi gjort som de andra beskriver när han vant sig vid att vi pillat med hans klor.

Zabelle