Dålig igen =/
Nu tror jag att lilla junior är dålig igen. Han har kräkts 3 gånger på en timme och går och hulkar helatiden. Ser även svullen ut på vänster sida av magen. Kände på honom nyss och han va nästan som hård över magen. Ska ringa till veterinär imorgon. Någon som vet vad de kan vara och vad man kan göra? Han har ätit och druckit utan att tveka.

Om han kräks så ge han ingen mer mat innan ni pratat med veterinären! vatten bör han dock ha fri tillgång till då det är viktigt att han får i sig vätska.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Prtade med en veterinär nyss hon sa att jag skulle avvakta en stund men om de blir värre skulle vi åka till veterinär med hon. Lär bli lite sova inatt =/
Hoppas det blir bra..! Höll ett öga på honom och var beredd att åka in. Hellre åka in för tidigt än för sent liksom…
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jo håller koll på honom hela tiden… Svulnaden runt magen har lagt sig lite nu iaf men han har kräkts en gång till. =/
#5 Jag pratade med en veterinär som tyckte att jag skulle avvakta och se om han blir bättre. Just nu lekar han förfullt med vår andra hund. Jag tycker att när till och med veterinären säger att jag ska avvakta känns de som lite slöseri med pengar att åka in då de är jour nu och därmed extra dyrt. Men självklart åker jag in med honom om han blir värre.
Men svullnaden har som sagt lagt sig och han är inte lika hård längre. Så de verkar ju som att de blir bättre.
vad ger du för foder? kanske är det så att fodret kan vara starkt och inte tål det så bra? ger han gaser mm bara en tanke du kan ju höra med vetrinären.
#7 Han lekte inte förut men nu har han lekt en stund och han verkar bli bättre så förmodligen va de inget jätte allvarligt. Vetrinären sa att jag skulle hålla koll så han inte får vätskebrist. De va de västa som kunde hända. Jag va också orolig över att de kunde vara att han ätit nått "större" typ en strumpa eller nått.
Men som sagt nu verkar han må lite bättre så oron börjar släppa lite nu.
#8 Han får pedegre (vet inte hur de stavas) funderade på de också sist han va dålig men han har fått de så länge så jag tycker att de borde ju ha kommit tidigare.

#10 får han fodret uppblött (så det svällt färdigt innan han äter)?
_**/Mvh Anne
#11 Ja de får han… han ter så fort så han tuggade inte fodret när han fick de torrt.
Jag har gett våran det fodret och jag tycker det gick åt mer samt på det viset vart dyrare än att ge annat dyrare märke bytte till RC det gick åt mindre samt att inte behöver ge lika mycket (kg priset vart billigare då jag räkna vad hon skulle ha) man får räkna lite så inte stirra sig blind på kg priset :) bara en tanke. Hur gammal är han nu?
#13 Junior är ca 15 veckor. Han fick Doggy innan han flyttade hit men dom hade testat andra märken innan.Min eurasier fick RC förut men bytte då jag tycker att 600-700kr va lite väl dyrt. De hade blivit nästan 1500kr i månaden om båda hundarna skulle äta de. Sen går ju de bara att köpa på djuraffärer. Ska erkänna att jag är lite lat och tycker de är skönt att kunna köpa maten på tex ica. Men hade mina hundar visat tecken på att må dåligt av fodret dom är de klart att jag skulle byta.
Men kan ju tillägga att min eurasier har börjat äta bättre sen jag bytte foder :P
Ja hundar är lite olika min dam är kräsen nu duger snart igen, jo kanske om jag ger henne med sked
Så jag är trött på dallta med foder ska byta till annat färskfoder. Men det är en annan femma :D Iaf jag hoppas att ni hittar lösningen på hans mage är ju trist när det ska strula o hålla på så här.
#15 Hehe låter jobbigt. Junior äter allt och Hannibal äter om man säger åt honom :P
Nu har Junior legat och sovit med mig i soffan medans vi tittade på film. Verkar som att de är bra nu men ska hålla extra koll på honom i natt och imorgon iaf.
Undrar bara om inte din veterinär sagt till dig .. En hund som kräks ska inte ha fri tillgång på vatten, den ska ha portionsvis av vätskersättning eller sockervatten samt vanligt vatten. Kräkningarna brukar hålla i sig ( om det nu är "magsjuka" ) om den dricker i för stora mängder på samma gång, därför små mängder varje intag.
Skulle kräkningarna bero på ett stopp i tarmen, främmande kropp, avtar de inte eller upphör, utan då kräks de så fort de får vätska i sig också.

#17 Alla veterinärer jag pratat med har då rekomenderat att hunden ska ha fri tillgång till vatten just för att det är viktigt att den inte blir uttorkad och hunden själv känner ofta av vad den behöver i vätskemängd.
Har man däremot en hund som "tokdricker" (dricker bara för att det finns vatten framme) så bör man göra som det du beskriver.
_**/Mvh Anne
Veterinären sa att jag skulle se till att han fick i sig vättska i form av vatten. Hon sa även att han inte ska drika jätte stora mängder på en gång. Men då Junior i vanliga fall driker lite men ofta så va de ju inga problem.
17,En hund ska ha fri tillgång till vatten oavsett socker vatten och annat.
19,Precis din hund dricker alltså det han behöver.
#20 Japp men hade de varit min andra hund när han va valp hade man nog fått ge honom lite i taget för han tömde skålen oavsett hur mycke vatten de va i den.
# 20
Ja visst ska en hund som är FRISK ha fri tillgång av vatten. Det vet nog alla.
Men i detta fall var det frågan om en hund som hade kräkningar. Alla som har barn som haft nagsjuka vet att man kan inte VRÄKA i sig vätska av något slag utan att kräkas igen.
Vätska ska tillföras i det dygnsbehov djuret har, men inte allt på en gång utan i små, små portioner för att djuret ska ha en ärlig chans att behålla det.
Socker vatten bara för att lite energi ska tillföras.
Varje kräka som kommer behöver ersättas med dubbla mängden vätska.
Normalt behandlar man hundar med kräkning med intravinöst dropp, om kräkningen är intensiv eller om djuret visar ut torknings symptom. Då får den inget intag genom munnen bara för att systemet ska vila.
22,nu var det ju inte en sådan hund det var frågan om,och dessutom är vätske ersättning det man ger i sådana fall inte socker vatten,vätskersättning ger man även barn och det inehåller salt .Men för att ge det så ska hunden vara RIKTIGT kräkig,annars duger det bra med vatten eller morotspure eller caroten,finns nån tablett på apoteket för kräkningar också,flytande kol är också bra.
En hund torkar ur kanonfort om det vill sig illa så vatten är livsviktigt!
# 23
Ja du vet väl som vanligt bäst.
Du kan kanske PM:a ditt telefon nummer så kan jag be den veterinär som jobbar i natt att ringa upp dig för att få rätt råd, ifall att vi felbehandlar här på vårat djursjukhus.
24,Då borde väl han veta om vätskersättningen också, det vet ju alla vetrenärer
# 25
Vilken han ? vi har 11 veterinärer hos oss och mest kvinnliga som den som jobbade inatt.
Det kommer hela tiden nya rön om saker och ting. Vätske ersättningen har visat sig inte alls vara bra just vid långvariga kräkningar, den innehåller för mycket salt som gör att kräkningarna inte vill ge sig.
26,Det beror väl på hur mycket salt du har i,i så fall blandar dom ersättning fel ju
.Vad har det med saken att göra om det är kvinnliga eller manliga?.Och är det inte ett stuteri du har?
Men snälla du, det är sempers färdiga vätske ersättning som jag pratar om. Inte står vi och gör egen.
Om du inte visste det så är salt kräkframkallande även i små mängder åt ett ut torkat djur.
Förstår du inte att jag har också ett arbete som jag haft en bra bit över 20 år på ett djursjukhus för smådjur.
Jo jag har ett stuteri vad har det med saken att göra ???
Jag svarade på det du skrev HAN veterinären.
28,Ett djur liksom en människa är i behov av en liten mängd salt i en vätske ersättning om man är RIKTIGT dålig,och varför jag skriver så är för att jag alltid gjort min ersättning själv,all vätskeersättning man köper är inte bra
,dessutom har man mera koll på hur mycket dom får i sig,man behöver inte jobba på djursjukhus för att veta sånt,en del ggr har dom fel
,ja jag skrev han eftersom jag inte lägger någon vikt i om dom är kvinnliga eller manliga…
Om du nu jobbat över 20 år på ett djursjukhus så borde du veta det.
Stuteriet var bara en fråga…
Nu kan du starta en egen tråd om vätske ersättning,för jag tror ts kan bilda sig en egen bild av vad som är bra och dåligt med det.Har du flera problem med vad jag skriver så pm,a i så fall…
# 29
För upplysning så innehar vi kennelnamn också, och bedrivit en framgångsrik uppfödning på en brukshunds ras i massor av år.
Ja Du har så rätt,, de behöver också en del salt. MEN INTE i det skede då de fortfarande kräks, och inte peroalt. Då tillför man vätskan intravenöst. Först när de slutat kräkas kan man ge vätske ersättning med salt.
Vad det gäller de färdiga ersättningarna får DU väl kontakta deras tillverkare och påtala dess brister.