Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1026 ggr
Trollhassel
0

Dethär med att vara ledare för sin hund...

Är det viktigt att hunden går fot eller efter sin ägare på prommenad, eller räcker det med att man har regler som att hunden tex. måste gå på vänster sida om dig och inte dra i kopplet?

Måste hunden vänta på att ägaren gått ut genom dörren innan den går ut (när man är påväg ut på prommenad eller i trädgården).

Har egentligen flera saker jag undrar. Nu låter det som att jag är total nybörjare och inte kan tolka en hunds signaler, och så är inte fallet.

Jag har läst etologi och hund samt haft ett antal olika hundar. Anledningen till att jag undrar nu är att min sambo (som aldrig haft hund förr) har tittat på C millan och F Steen (vilket jag också gjort) och har har fått för sig att Prillan styr mig för att hon tex. inte går fot helatiden. Jag är ledsen och bedrövad. Jag och Prillan har det underbart trevligt på våra prommenader och jag vill inte ändra på hur jag går med henne. Jag vill inte ändra på något. Men styr hon mig? Hon är lite flamsig och så, men drar aldrig i kopplet…och hon är ju bara 9 månader.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Vargnatt-]
0

För mig är så är det lugnt att Aramis går framför mig på promenaderna, vare sig han är lös eller i koppel, så länge han lyssnar när jag sedan säger fot tillexempel. 
Jag ser det inte som att han styr mig på något vis, jag tycker han ska få gå framför och lukta om han vill det. Så länge han inte drar som en galning i kopplet så klart.

Trollhassel
0

#1 Jag har samma uppfattning som du. Prillan får gå framför för min del. Däremot vill jag ha henne på min vänstra sida så att hon inte springer kors och tvärs över vägen. Jag tycker att det skulle kännas fel att inte låta henne stanna och nosa. Jag vill ju inte på något vis att hon ska få en tråkig prommenad.