Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1026 ggr
Trollhassel
0

Dethär med att vara ledare för sin hund...

Är det viktigt att hunden går fot eller efter sin ägare på prommenad, eller räcker det med att man har regler som att hunden tex. måste gå på vänster sida om dig och inte dra i kopplet?

Måste hunden vänta på att ägaren gått ut genom dörren innan den går ut (när man är påväg ut på prommenad eller i trädgården).

Har egentligen flera saker jag undrar. Nu låter det som att jag är total nybörjare och inte kan tolka en hunds signaler, och så är inte fallet.

Jag har läst etologi och hund samt haft ett antal olika hundar. Anledningen till att jag undrar nu är att min sambo (som aldrig haft hund förr) har tittat på C millan och F Steen (vilket jag också gjort) och har har fått för sig att Prillan styr mig för att hon tex. inte går fot helatiden. Jag är ledsen och bedrövad. Jag och Prillan har det underbart trevligt på våra prommenader och jag vill inte ändra på hur jag går med henne. Jag vill inte ändra på något. Men styr hon mig? Hon är lite flamsig och så, men drar aldrig i kopplet…och hon är ju bara 9 månader.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Vargnatt-]
0

För mig är så är det lugnt att Aramis går framför mig på promenaderna, vare sig han är lös eller i koppel, så länge han lyssnar när jag sedan säger fot tillexempel. 
Jag ser det inte som att han styr mig på något vis, jag tycker han ska få gå framför och lukta om han vill det. Så länge han inte drar som en galning i kopplet så klart.

Trollhassel
0

#1 Jag har samma uppfattning som du. Prillan får gå framför för min del. Däremot vill jag ha henne på min vänstra sida så att hon inte springer kors och tvärs över vägen. Jag tycker att det skulle kännas fel att inte låta henne stanna och nosa. Jag vill ju inte på något vis att hon ska få en tråkig prommenad.

Någon som vet om det är en feltolkning av F.sten och C.millan att kommendera hunden att gå fot eller bakom helatiden, eller om det är så de vill att man ska göra?

Med Vänliga hälsningar

AnneN
0

Vem som går först eller om hunden går fot eller inte har absolut ingen som helst betydelse för något "ledarskap".

Enligt mig så bygger förhållande mellan hund och människa på samarbete och samförstånd, inte på ledarskap och rangordningar. Man är en familj inte diktator och slav.

Om du inte själv anser det vara nödvändigt att du går före hunden genom dörren så finns det ingen anledning till att göra det heller, så länge du och hunden båda vet vad som gäller.

Jag själv går alltid före min hund genom dörren och upp/ner för trappan i trapphuset, men det är endast av den anledningen att det bor fler i detta trapphus med hund och om jag går först så är det lättare att undvika att hundarna springer ihop och kanske inte alla är lika snälla som min hund. Men det har absolut inget att göra med något ledarskap.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trollhassel
0

#3 Tack för svaret Anne. Vi har samma uppfattning. Jag vill inte vara diktator. Jag vill vara en rolig och respekterad kompis.

Med Vänliga hälsningar

AnneN
0

#4 Precis, det är bättre med ett samarbete mellan hund och människa…

Som jag skrev i någon annan tråd ganska nyligt så ser jag det som en familj, de yngre lär sig hur de ska bete sig och vad som är rätt eller fel av de som är äldre och har mer livserfarenhet.

Men man får inte glöma att även de äldre har mycket att lära sig av de yngre.

_**/Mvh Anne

Trollhassel
0

#5 Så sant :)

Med Vänliga hälsningar

Freke
0

Är väl i stort sett av samma inställning.

För mig är militärisk träning och dressyr förlegad lära. En gammal tradition och inte av vikt idagsläget.

Att hunden SKA gå på vänster sida, fanns en anledning till Förut.. Då vi inte hade trottoarer och man gick på vägen, men om man ser idag och brukset idag, så är det faktiskt lättare att ha hunden på höger sida, för om man nu som polisen är höger skytt och har hunden på vänster, drar vapnen och tar stöd med vänster följer hunden efter med resultat att man missar det man skjuter på om du har hunden i höger och drar vapen så står hunden still och man drar över huvudet på den samtidigt som man får sitt stöd av vänstern.

Men det är bara en reflektion av en skytt som skjutit massa, samtidigt som man haft hund med sig, lika så om man drar batong, har du en hund på vänster så är risken att hunden missar sitt fokus pga förarens rörelse.

Så det finns en massa tyckanden och tänkande i frågan, sen vad som är rätt eller inte, tolkningsfråga.

Om man ser till ovannämda tränare, CM som främst lär Jänkarna att man måste gå ut med hundarna vilket är bra förvisso, FS som lever efter SBKs gamla lära 70tals lära, där allt ska förstärkas men glömmer samspelet vilket (jag personligen anser) vara viktigast. Före rätt och fel, men om man ska eller vill tävla i bruks så måste man ha hunden på vänster sida och diciplinerat vara dikt vänster fot.

Men om man har hunden som sällskap.. Så spelar det ingen som helst roll, då är samspelet viktigare än något annat, Rätt eller Fel spelar således ingen som helst roll.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Trollhassel
0

#7 Jag vill ha min hund på vänster sida för att själv gå närmast vägen. Hunden kan gå i vägkanten och dessutom blir det lättare med en barnvagn när man har hunden konsekvent på samma sida. Då slipper man trassel med koppel. Jag förstår att höger är en bra sida för en skytt. Kan bli tokigt annars :)

Om jag hade velat skaffa en hund att lydnadsträna och jobba mycket med så skulle jag inte ha valt en chihuahuakorsning. Jag ville ju bara ha en sällskapshund att ha kul tillsammans med. Min sambo har hakat upp sig på dethär med ledarskapsbiten. Att man ska begränsa hunden till att gå bakom eller vid sidan och en massa annat. Han tror att hon skulle bli tryggare och sluta vakta hemma om hon hade en stark ledare…men hon ÄR ju trygg. Inget problem alls enlikt mig som är hundkunnig och umgås med henne hela dagarna. Lite skällig när det går någon i trappen har hon blivit.

Han tror också att hennes små busfnatt ommer bli problem senare, men vi jobbar redan med skällandet och ja tror inte att det kommer bli värre. Buset har jag inget emot alls. Hon är ju 9 månader! Hon kan bli flängig och fnattig när man kommer hem och när det kommer någon på besök, men hon blir ju bara glad. Inget problem enlikt mig.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

Vill tillägga att min och sambons livliga debatt om hunduppfostran har blivit ett enormt mycket större problem än vad någonsin jag tyckt Prillan är. Vi har ALDRIG tjaffsat förr, men nu har jag ju mina gravidhormoner som spökar och är extra känslig.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

Håller helt med er andra här,förklara för din sambo att i usa är dom helt vansinniga vad det gäler lydnad på hund,allt är lagligt både stackel och el som cm bevisligen använder,och F steen är ju hemsk fattar inte hur dom kunnat köpa in dom programmen alls…fortsätt du med prillan som du gör,det mår både hon och du bäst av….en hund kan gå fot på alla sidor och i långt koppel,in och ut genom dörren säger inte ett skvatt om ledarskap,det är skrattretande att det fortfarande inte gått ur tiden helt.

Trollhassel
0

#10 Tack! Jag ska försöka säga det till honom, som jag gjort tusen gånger, men har tror ju mer på CM och FS än på mig tyvärr. Han är envis som en gamal get också. Tänk att man ska ha en sån karlslok att passa upp på haha Men älskar honom gör jag ju ändå.

Med Vänliga hälsningar

AnneN
0

#11 Han kanske kunde få några bra hundböcker av dig i julklapp? Flört

_**/Mvh Anne

spikes
0

11,alla har vi våra bra och dåliga sidor,älska någon kan man göra ändåSkrattande

Trollhassel
0

#12 Ja, frågan är om det finns några bra hundböcker där han inte kommer haka upp sig på några 70-talsknep.

Med Vänliga hälsningar

AnneN
0

#14 Här finns bra böcker med bra kunskap som dessutom är lätta att läsa och förstå även för nybörjare. Glad

_**/Mvh Anne

Trollhassel
0

#15 Tack för länken! Har du läst "Alfasyndromet" som jag tycker känns klockren och den är bra och "Lyckliga lydiga hundar", som jag har för mig är en ganska gammal bok? Några tankar om de böckerna?

Med Vänliga hälsningar

AnneN
0

#16 Jag har tyvärr inte läst dem ännu, men jag har läst utdrag ur dem och även andra böcker skrivan av samma person och kan rekomendera dem alla.

_**/Mvh Anne

Trollhassel
0

#17 :) Tack! Undrar om de finns att provläsa på bibblan. Ska gå ner och kolla i morgon :)

Med Vänliga hälsningar

AnneN
0

#18 Ja de finns säkert att låna där

_**/Mvh Anne

Trollhassel
0

#19 Kunde faktiskt inte hålla mig. Har redan beställt Alfasyndromet :P

Med Vänliga hälsningar

Freke
0

Bjud upp honom till Stockholm, så kan han få försöka köra CM eller FS metoder på min jycke.

Skulle vilja se FS försöka köra sina metoder på Tzar.. haha hade varit riktigt roligt att se honom ta med sig sin arm i en påse.. hihi.

Elakt?? Ja faktiskt men gör man fel så brukar man få betala för det!

Hälsn. Freke

Trollhassel
0

Haha, bra idé…men jag vill nog ha hans armar kvar. Annars får jag sköta om bebis själv :P  Jag beställde en bok till honom i stället :)

Med Vänliga hälsningar

Freke
0

Säger jag till Tzar att inte bita hårt innan utan bara markera så gör an det, men man får en snabb respons på att man kanske gjorde fel och folk som inte vet bättre ändrar snabbt inställning och sätt..

haha..

Hälsn. Freke

Karizma
0

Alla fördelar med Chanel är mycket men just gå bra i kopplet inte drar utan det är lagom slappt, detta är något jag uppskattar väldigt mycket jag blir inte trött i min axel (har annars problem med den) Nakdelen med promenad hon ska bra gå vänster sida på vissa gator finns det bara trottoar på ena sidan av vägen blir hon då på utsidan det gillar jag inte riktig men hon envisar sig om gå på vänster om en , då får jag gå som slickat mot husen och ha kortare koppel. En sak jag lärt henne är att vi kan gå motions-turer och fritt-promenader det är för slippa stanna varje kissefläck. Gå lös gör hon jätte bra hon har full koll på vart jag är visst kan hon stanna för lukta o jag gå men efter 3 meter kommer hon travande. Jag uppmuntrar henne med komma när jag ropar/vislar och stanna komandon även sitt, rätt bra. Hon var ju inte lärd alls så jag har tagit dom viktigaste delarna, men just promenader har hon vart bra på från början. Vi har ett bra samspel.

Tina-A
0

För mig får Oliver gå vart han vill, höger, vänster, fram, bak.. Spelar ingen roll :)

Vem som går ut eller in genom dörrar kunde inte bekymra mig mindre! Vill jag att han ska vänta på mig säger jag ju bara "sitt" eller "vänta" och så väntar han liksom..

Inget med ledare eller rang/dominans att göra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

20,Du prickade helt rätt där,alfasyndromet har jag läst köpte den direkt när den kom ut,många aha! upplevelser i den ska jag sägaFlört,jag rekommenderar den titt som tätt härinneGlad.

25,Precis min stilFlört

Trollhassel
0

#24 #25 Tack för era svar :)

#26 Vilken tur då! Jag läste några få utdrag ut den som jag hittade på nätet. Det kändes vettig så jag slog til på den. En helt klockren julklapp då :)

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

27 absolutFlört

Svea-
0

Då & då säger en del människor till mig :

--  oj vilka lydiga & duktiga hundar du har.

trevligt att höra,men för mig är dom inte lydiga.lydnad är av en helt annan klass än vad jag har mina hundar till / dom är inte lydiga i den meningen.Som ovanstående säger kör man lydnad / bruks så krävs det rätt sida osv.

mina hundar & jag har ett samspel jag har lärt dom att man går ok i kopplet när jag önskar det.att man kommer när jag ropar på dom,att man kan sitta,ligga,hoppa,rulla runt,krypa,vacker tass osv osv för det är kul att lära sig,lustfyllt.belöning för oss allihopa att lära oss nya saker.vi har ett samspel,vi lever tsm,vi respekterar varandra.vi pratar med varndra.

jag är lärd i den gamla skolan av min hårda pappa.och jag vill inte använda mig av hans hårda metoder.där ordet respekt är = rädsla,smärta,ångest,aggrestivsitet.

ibland faller jag in i negativa tankar när jag inte själv kommer åt att lösa ett problem som uppstår mellan mig & hundarna,då om nån ggr så är det relativt lätt att bli påverkad av cesar & company för deras metoder är ett lätt sätt att fixa problemet.

jag har lärt mig att i dessa stunder låta det uppkommna problemet vara tills jag fått ordning på mitt huvud/tänkade.och att ägna mig åt att tänka positiva tankar om min hund med problemet,ägna mig åt mycket mys,gos och allmänt välbefinnande mellan oss.

efter ett har jag kommit fram till olika sätt att försöka lösa vårt problem.det är nått jag är glad för.å jag tar hjälp när jag kör fast av bla er på detta forum.

ni ska ha barn snart… vill din man vara en diktator som barnet är rädd för?.. tror inte det.så varför göra så mot något annat levande ?

kram på er allihopa.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Trollhassel
0

#29 Det låter väldigt förnuftigt. Man kan inte ta i tu med ett problem när man är arg och sur. Då tänker man inte klart och smart.

Min sambo vill absolut inte trycka ner och kuva Prillan. Han vill inte att hon ska behöva gå som en robot och hålla fokus på oss 24 timmar om dygnet. Han har blivit ilurad av CM och FS att om man ger hunden lillfingert så tar den hela handen. Han har inte haft hund förr och han är rädd att Prillan ska bli en problemhund, vilket jag inte alls oroar mig för. Han litar inte på att det blir bra om jag gör på mitt sätt med Prillan och han vill att vi ska ha gemensamma regler för henne, och det har vi ju. Lagom stränga. Han har fått för sig att man måste begänsa hunden mer för att hon inte ska "ta över ledarrollen". Allt dethär är CM och FS´s fel.

Med Vänliga hälsningar

Freke
0

#29 Rätt bra jämförelse.

Med tvång, hot och våld kommer man en bit, men inte någon längre bit.

Flogging a dead horse, won't make run faster or work better!

Hälsn. Freke

Svea-
0

# 30 jag förstår honom oxå! det är ju så mycket lättare att ta till sig deras "tänk" än den andra sidan,då man måste läsa mycket mer kring allt vad som har med honom å göra.åå läsa är en sak men att se det på riktigt är en annan.å det finns inte riktigt en motsvarighet till cesar & comapnys tv-programm.

det skulle ju behövas.

jag förstår honom,dig & hela situationen.mitt ex tyckte jag var väldigt mesig med hundarna å att dom körde med mig på allehanda sätt.han hajjade aldrig vad / hur jag menade.tyvärr….

Trollhassel
0

Men min älskade sambo är djurvän in i själen. Han har bara fått för sig att Prillan skulle bli en lyckligare hund om hon hade en "tydlig ledare". Han har fått det om bakfoten.

Både vad gäller hundar och barn måste man ju sätta gränser, det är ju självklart. Enlikt mig är det dock oerhört viktigt att se till att gränserna man sätter har någon fnktion och betydelse för hunden/barnet. Det finn ingen anledning att begränsa ett barn eller en hund från att göra på sitt vis, så länge det inte är något problem med det.

Min sambo har fått för sig att om vi skulle begränsa Prillan till att tex. gå bakom eller fot på prommenaden och aldrig låta henne gå föreut eller få sin mat utan att sitta och få ett "varsågod" så skulle hon bli en lugnare och tryggare hund.

Med Vänliga hälsningar

Svea-
0

Är det nått som man kan bli osams om i ett förhållande så är det uppfostran av barnen / hunden! det kommer lösa sig till det absolut bästa är jag övertygad om.

ni gör ju redan det bästa det är att diskutera det hela.

Trollhassel
0

#34 Ja, vi har nästan aldrig varit osams om någonting men dethär med hunduppfostran är det första vi smågrälat om. Jag har beställt "Alfasyndromet" till honom och jag vill inte diskutera mer innan han läst dn och fundeat lite. Jag vill att han ska försöka se min vinkel och inte vara så stenhårt fast i den gamla disiplinläran. Varken med barn eller hund vill jag sätta orimmliga gränser. De gränser som är nytiga och betydelsefulla vill jag dock hålla hårt på så att ingen osäkerhet uppstår.

Med Vänliga hälsningar