Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5842 ggr
[nataschaj]
0

Klamydia

Hundar kan ju få klamydia (nån mer könssjukdom?) och då undrar jag hur vanligt de är att uppfödaren vaccinerar mot detta innan parning?.

Så vitt ja vet tror ja inte ens privat personer gör de på sina blandras hundar el har jga fel?.

Den tanken slog mig igår då jag och en vännin va ute å promenara med hundarna och vi kom in på sjukdommar. Så nu vill jag veta å hoppas nån kan svara på detta.

Och sen nån som vet hur m kt de kostar? de lär ju inte vara så himla billigt kan jag tänka mig.

sätter denna tråden på avel för tycker denna klassas som de, om inte så får ni ändra i sånna fall=)

Freke
0

Klamydia är ju ingen sjukdom som du kan vaccinera djuret mot!
Om nu djuret nu skulle få könssjukdomar så är det som säkert som för oss människor, Penicilin.

Sen kan man ju undra hur man kommer på tanken att hundar får mänskliga könssjukdomar? Vem gav djuret veneriska sjukdomar från början?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Har aldrig hört talas om att någon hund fått klamydia eller annan könssjukdom, så ärligt talat har jag ingen aning om behandlingar mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Skumt att man inte vacc mot det det gör man hos katter Obestämd Hmm det var länge sen jag såg det inne hos norsk skogskatter i fokus :P

[nataschaj]
0

nåt ja hörde bara om att man kunde göra, jag vet som sakt inte, men bara nått jag har hört.. så därför frågade jag er…

spikes
0

4,jag har för mig att jag hört att katt kan få det,men inte hört något om hund,och det är ju i så fall pencillin som botar…obs! vet ej säkert nu.

[nataschaj]
0

Men de e bra, för som sakt bara nått jag hörde.

Då vet jag ju de..;)

LinnSam
0

spikes

_"2oo6 -Genom att använda sig av en nyutvecklad PCR-analys ska undersökas om och i vilken utsträckning klamydia förekommer hos hund i Sverige, och om förekomst kan kopplas till specifika kliniska symtom, framför allt i genitalia."

Källa,_ Agria

Så det ska visst finnas några fall, men personligen aldrig hört något om det..

Karizma
0

då är det inte så vanligt hos hund? det bådar ju gott :)

Trollhassel
0

Man testar för klamydia innan kattparning, man vaccinerar väl inte?

Har inte hört talas om någon hund som fått klamydia, men jag vet att det förekommer. Tror dock inte att det är samma typ som vi människor kan få.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Freke
0

#9 det är nog samma typ fast med någon variation, men tror behandlingen är den samma, då det inte är någon virus smitta utan en bakteriell

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus