Färskfoder och resande?
Jag har uppfattat många ggr att folk tror att det är så fruktansvärt jobbigt med färskfoder och att vara på resande fot,varför är det så?…varför tror man så?
Berätta gärna…
Det är väl för att den skall hållas kall som många tycker det är bökigt.
Det är ju lika viktigt att den är sval som med vilken "kyl produkt" som helst eftersom det bildas bakterier där också.
Jag använder färskfoder och det ÄR mera pussel att få ihop det hela än med torrfoder. Som i sommras hade vi tänkt att åka ut i svergie och campa och sova i bilen, och då funkar det ju inte om man inte har en frys eftersom maten kan helt enkelt inte vara framme och/eller tinad hur många dagar som helst. En helg (fredag - söndag) funkar även om det skulle vara lite varmare väder.
Men jag överväger fördelarna med nackdelarna helt enkelt och för färskfoder för man är ju inte utan frys särskillt många dagar på året.
Men eftersom min är så känslig när det kommer till foder och om det skulle krisa sig så ser jag till att han är van vid ett speciellt torrfoder (som tydligen inte heller finns att få tag i överallt), men han får det som godis när vi är hemma för att magen skall vara van vid det hela tiden.
Man kan väl inte ha den hur länge som helst i rumstemperatur utan att den blir ofräsch?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
1,Tack för svar
Men frågan är ju då hur många tänker på att det finns återförsäljare i stora delar av landet,om det inte finns just din sort så finns ju andra som duger lika bra den tiden…vet man var man ska kan man ju kolla upp det.
Ligger man i husvagn så har man ju ofta kyl och kanske till och med en frys,och färskfoder nerpackat i en ordentlig kylbag,håller sig ju mera än 4 dygn,jag har själv provat det.
Varför jag tar upp detta är för att oftast är argumentet att man inte kan hålla det kallt,visst kan man det….
Det finns ju alltid möjligheter till att ha färskfoder,jag själv tycker inte att det argumentet håller alls…visst är det lite pickel,men varför ska det vara så svårt att ringa en återförsäljare i närheten tex?….
2,Läs mitt inlägg 3
Jag tänkte på att det är inte så bökigt då du tog upp detta i mina frågor kring färskfoder :) och visst vi hyr ofta stuga som har normal köksutrustning allså frys så ha med sig maten (färskfoder) ska gå bra. Har man inte frysfak går det med inte mycket man fryser in iaf på sin semester :)
5,Precis,och sen kan man ju kolla upp vad det finns för återförsäljare närmast dit man åker,vill det sig så kan man ju byta färskfoder sort den stunden man är där,det är ju inget hunden tar skada av,och det är ju därför man har återförsäljare runt om i landet också….
det vart lite fel har man frysfak så kan man ha lite där med för vad har man i frysfaket? Glass kanske men det tar inte jätte plats iaf. I stugan har vi en extra frys och vi har plats allt har jag räknat ut :D vi ska åka i helgen o kolla in färskfoder, och prata o se få lite tips mm :)
7,Vad bra lycka till…berätta hur det går
Om man åker sådär ja med kylväska och husvagn skulle det nog funka! Men så åker inte jag ^^
För mig skulle det inte heller funka. Då jag ofta åker med tåg ner till min mamma så skulle det bara vara krångligt att ta med sig. Jag har redan så mycket packning och en hund som måste bäras på och av tåget som väger en hel del ^^ Ingen som kommer och möter mig vid tåget så måste ta mig ut och in i tåget själv.
Sen vill jag inte ge min hund färskfoder heller :) Jag tycker det är mycket behändigare med vanligt torrfoder.
Jag skulle kunna tänka mig att variera mellan färsk och torrt, tror att båda är ungefär lika bra. Men torrfoder väger över just nu för att det är lättare att handskas med i och med min nuvarande livvssituation.
#3 Fodax som jag använder säljs inte i någon affär vad jag vet om…?
Och torrfodret som jag använder är Standart hjort och jag kollade i Varberg (har sommarstugan där) och dom har inte det inne och tar inte in det heller…
Och vad jag har hört är det inte alla djuraffärer som gör det tyvärr, konsitgt eftersom det är SÅ bra och mycket billigare än dom andra märkerna.
10,Då kan man ju undra om det är du eller hunden som ska käka maten,naturligtvis vill man ge det bästa till sina hundar,och inte det bekvämaste….
11, antingen ska man ha torrt eller färskt,det blir fel i näringsbalansen annars…vet många som gör så,men vet också många hundmagar som mår dåligt av det.
12,Nej det är inte alla djur affärer som säljer sånt,men vet man var man ska kan man kolla upp andra färskfoder som duger lika bra den tiden man är där,en återförsäljare bor ju många ggr hemma i sitt hus.Man får helt enkelt kolla in andra sorter.
#13 Herregud! Kan du acceptera att alla inte vill ge färskfoder som du? :) Jag har inte plats för det och vill inte heller ge.
#14 tror nån hon menar att det är inte så bökigt som man tror :) finns ju små kylväskor en sån kan man ha och reser man ofta till samma resemål som vi ska göra med allså stugan (du till din mamma) ska jag ha en låda där dels slippa ta med varje gång utan det finns där redan då. Det är bra hållbarhet på det fryst.

vi har en liten husvagn som vi ofta åker iväg med. Vi skulle inte ha en chans att få plats med färskmat i frysfacket.
En kylväska på golvet skulle bli i vägen och under sittgruppen skulle en kylväska bara få plats liggande och det är kanske inte så bra.
Visst, det var ett bra tips, skulle vi kunna kolla upp försäljare i närheten av dit vi åker, men det har jag inte tänkt på.
Bra tips. Vi fortsätter nog med orijen ändå. Men som sagt, det är nog inte lika krångligt som jag tänkt mig även vid resa.
14,Vill du inte ha svar på dina inlägg så lär du låta bli att skriva i tråden alls,sen handlade inte tråden om huruvida man vill ge färskis eller inte,utan om det var så krångligt som många tror,så håll dig gärna till frågornas ursprung i tråden….du ger precis vad du vill,inget jag lägger någon vikt i.
16,Ja det var det tråden var till för
#15 Jo, men det är så bökigt. Jag får panik eller vad man ska säga när jag blir stressad så det är inget för mig helt enkelt att ta med på tåget. Inte så lätt som alla säger för just mig.
18,Men du kan ju köpa när du är hos din mamma,eller kanske be henne göra det,man behöver inte göra det svårare för sig än vad det egentligen är…..
Jag vill ju så gärna börja med färskfoder. Men våran frys här hemma är för liten. Jag har jämt sjå att få plats med klövar och blod till spår.
Ang. med att resa iväg har jag aldrig tänkt varit nått problem efterssom vi alltid reser till stugor som har frys. Samt fiskesemestrar där vi har jätte stora frysar så all fisk inte blir förstörd. :)
Så det som är krångligt är ju våran lilla frys hemma. :) När jag får pengar över har jag planer på att köpa en större modell frysbox och ställa i förrådet.
20,då hoppas jag ni får råd med en frys framåt
#19 Hur svårt är det att förså? Jag vill inte ens ge färskfoder! :) Sen är det extra krångligt att behöva åka och köpa det istället för att åka direkt dit. Sen har inte min mamma plats i frysen heller.

#22 Ursäkta men är det någon här som sagt att du måste ge färskfoder?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
22,Men vem har svårt att förstå?,om du skriver så i denna tråden så svarar alltid någon i detta fallet jag,och jag ger dig tips på hur du skulle kunna göra i all välmening,men du tar det som ett angrepp?…skriv inte mera i tråden då om du inte vill ha svar,då är det väl inte intressant för dig heller?.