Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 1380 ggr
Joline
0

Uppfostringsfrågor

Vad föreslår ni, som kan hundbeteende..

Fråga 1 -Vår pojke (på 6år) v.s. valpen Aquila 9 veckor.

När valpen biter oss säger vi ifrån och går därifrån, men pojken är ju så kort så han kommer inte undan. Valpen hoppar o hänger i hans ärmar och byxben. Hon blir helt vild när hon får syn på honom. Vi får bryta in och ta loss henne hela tiden.

Fråga 2 Gå fot, när börjar man och hur går man till väga? Har precis börjat koppelträna, tänkte om det kan va läge då?

Kram /Joline

spikes
0

Tänk på att alltid leka in ett kommando när dom är så små,det är för tidigt ännu att ställa krav på fotgående,men om du har leksak boll eller annat med dig,så kan du testa träna lite och alltid med ljus glad röst,ge alltid beröm och godis eller leksak efter varje framsteg valpen gör.

Jag har haft hund och barn alltid,jag vill först fråga dig vad din son gör när hunden hoppar på honom….

Tina-A
0

Du kan absolut "träna" fot redan. Leka in det och göra det lättsamt :) Gärna med klicker förstås, blir lättare för hunden att förstå ;)

Här är ett klipp på en vovve på 4 månader som tränar bakdelskontroll, http://www.youtube.com/watch?v=QX9OK2ohnNo . Kan vara bra vid fotgående att man tränat hunden att ha koll på bakdelen. Man kan ju liksom inleda fotgåendet med kroppskontroll - bakdelskontroll om man vill träna vändningar och ingångar. Annars är det "bara" att belöna hunden när den går i rätt position när man går frammåt och tänka på belöningsplaceringen för att hjälpa hunden att hitta rätt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

matte-mi
0

Nu har jag en liten hundras (vet inte vad din är för ras). Men jag lärde barnen från början att säga till hunden på rätt vis, så att hunden lär sig lyssna på barnen med. Är man en familj tycker jag det är viktigt att hunden lyssnar på alla. Fast hon ser ju mig som "förste matte".

Jag får fortfarande bryta in ibland men oftast så fungerar det när barnen säger till. Vi har tränat på att barnen säger olika kommando som hon ska göra som gå och lägg dig, hit, nej och nu är det bra (när leken är slut). Som vuxen får man ju vara med de första gångerna och hjälpa barnet.

När hon hoppar sätter barnen ut knäet lite försiktigt för att visa att de inte vill och säger samtidigt nej. De knäar alltså inte henne utan  puttar bara ut knäet lite liksom. Det är ett knep som vi lärde av grannen som hon i sin tur fått lära sig på hundkursen när de hade hund.

Det är de tips jag har att ge.

matte-mi
0

Såg fråga två nu. Izzie var 11 veckor när jag fick hem henne. Första två veckorna tog vi ju det ganska lugnt men sen började vi så smått att träna fot i några steg och utökade med tiden. Tränade med mycket beröm och godis.

spikes
0

3,Det knepet är urgammalt och inte alls bra,åtskilliga barn har blivit huggna i benet på det viset,eftersom det upplevs hotande i många fall,oavsett om det är en putt eller knuff,bara det beteendet/kroppsspråket kan trigga till ett hugg.

Storleken på hunden har inte med saken att göra generellt,utan det har att göra med hur mycket man är med som förälder,alla hundar funkar olika,en del kan inte inte ta kommandon från fler än en vid inlärning,kraven blir för höga för en sådan hund.

Att lära hunden att umgås med barn och tvärtom är hela tiden ett evigt passande tills bägge lärt sig,själv skulle jag aldrig lägga över speciellt med kommandon uppfostran på mina barn,det kan slå väldigt snett,däremot har jag alltid lärt dem att ge hunden vad den får ha som sitt eget,och alltid sagt till dem att ropa om det varit jobbiga sitsar dom inte kan handskas med själva.I annat fall har dom alltid fått stänga dörren om sig.

Barn måste ju lära sig vara snäll mot hunden likväl som hunden måste lära sig att vara på ett visst sätt med barn.

Viktigt är också att lära barnen att låta hunden vara ifred och alltså inte uppmana till lek,när det behövs,likaså får matte och husse lära hunden låta barnen vara ifred…Allt ansvar över hunden ligger hos ägarna.

matte-mi
0

#5 Tror du missförstog mig lite. Självklart lär jag också barnen att vara snälla vid hunden och är i närheten när de är med hunden.

De är aldrig själv med hunden på rummet och såklart får de gå undan och stänga dörren. 

Jag lägger inget ansvar på barnen vad det gäller hunden. Men om jag t.ex står i köket och barnen är i vardagsrummet som är samman hängande med köket och hunden är inne hos barnen så tycker jag de kan säga till henne om hon är i vägen. Jag hör och ser det hela och kan rycka in om det behövs.

Självklart får de inte vara elaka mot henne. Vi har haft hund innan och har katt och barnen vet att djur inte är leksaker. De vet också att djur vill vara ifred ibland och har respekt för dem.

Det är möjligt att knepet med knäet inte alls är ett bra knep för alla men det fungerar bra på Izzie. När jag menar puttar ut knäet menar jag ju inte att de puttar på hunden utan att det är en gest i luften typ. Ungefär som när jag sätter upp handflatan i luften och säger till henne att stanna, en övning vi gör för att hon ska lära sig handtecken på avstånd som min förra hund kunde.                     Eftersom izzie är så liten blir det svårare för henne att hoppa upp mot barnen om knäet är i vägen.

Som du själv säger så funkar alla hundar olika. Om jag märkt att det inte fungerade med att barnen sa till hunden hade jag fått tänka om men man måste ju försöka.

Som du också säger så är det ju ett evigt passande innan båda lärt sig och är inget som går på någon vecka. Izzie blir 1 år nästa vecka och nu har hon och barnen hittat sin relation till varandra men jag passar ju fortfarande på dem. 

TS bad om tips och jag berättade hur vi gör. Sen är det ju såklart upp till TS hur hon vill göra och vilka råd hon anser kan hjälpa hennes familj och hund.

spikes
0

6,Och som du beskriver så är knäet en gest,och kan därför uppfattas hotande för hunden,själv skulle jag aldrig rekommendera en så pass osäker grej som det är…nejdå jag missförstod inte,tror säkert du har koll på lägetFlört

Karizma
0

#3 jag har en bekant barn som vart biten av en papillonblaning genom sätta ut knät, vart inte illa biten tackvare storleken på hunden men de hade med lärt sig detta värdelöst om hunden inte är van med det. Tänk om era barn gör så mot en hund som inte vart med om det och upplever det hotande? ne fy lär hunden att inte hoppa det är mitt tips. Våran tik är och var vuxen när vi tog över henne hon har fått lära sig att inte hoppa nu blir hon väldigt glad i dottern när hon kommer hem o vill pussa på henne och det får hon för henne genom att hon sätter sig ner o blir pussad.

Joline
0

#1 Det börjar alltid som lek nere på golvet. (Jag har sagt att han ska gnälla till som en hundvalp o gå därifrån när hon gör illa honom) 

När Aquila sen börjar bli för vild och biter hårt, vill J gå därifrån. Då börjar hon bita och hänga i hans kläder. Så klart sträcker han upp sina små armar, (reflex) och hon hoppar. Slutar med att han gråter och vi tar loss henne.

spikes
0

9,Där gäller det att ni alltid är med och avbryter innan något händer,alltså J ska inte leka med hunden och tvärtom,eller se alltid till att ha en boll eller annat som erat barn kan kasta iväg så fort han börjarGlad

Joline
0

#10 Okej, tack. (Så bra med en förklaring -hur man kan gå till väga)