Angående torrfoder
Ni som ger torrfoder,blöter ni upp det eller ger ni det torrt?.
Jag har fått erfara att om man inte blöter upp det så får man lättare problem med magar eftersom det då funkar som havregryn,det jäser alltså i magen i stället.
Och hur tänker ni som ger torrt när ni hör sånt här?…
Har tidigare aldrig blött upp, men gör det med nuvarande hund för att öka hennes ättid.
≧◔◡◔≦
1,Ok vad menar du med utöka ättid?,äter dom saktare uppblött?,och har det någon av orsakerna ovan något att göra med det?
När jag gav torrfoder var det torrt.
Men numera är det färskfoder.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag blöter alltid upp det. För att han slänger i sig maten och är rädd att det ska svälla för snabbt i magen på han.
Har testat att ge maten torr men han bara slänger i sig maten utan att tugga.
#2 hon hetsäter, så jag brukar dränka maten rejält för hon dricker upp vattnet först precis som #4 säger går maten ner otuggad.
≧◔◡◔≦
Ger fodret torrt i aktiveringsboll/leksak då hon hetsar i sig maten annars, ovasätt om det är torrt eller blött, men får hon det i bollen så tuggar hon och tar det mkt lugnare.

jag blöter upp det, fast jag har ju valp så det är kanske annorlunda. han kastar i sig maten fort som attans!
känns som att dom inte kan tillgodo göra sig alla nyttigheter om dom äter maten hel liksom.

Jag blöter inte upp fodret. Har aldrig gjort det heller.

Jag spolar på vatten just innan jag ställer ner skålen (och då äter hon direkt). Anledningen till att jag spolar över vatten är för att vara säker på att hon får i sig ordentligt med vätska varje dag (har även vatten stående på dagarna).
Har för mig att en del hundar som har lättare att få tarmvred ska man ge fodret efter att det fått svälla ordentligt för att det inte ska kunna fortsätta svälla i magen, detta gäller även hundar som har andra problem med matsmältningen där kroppen inte klarar att ta upp de ämnen som den behöver av torrt foder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag ger den torr hon äter inte den blöt och så äter hon är hon behagar äta :P skulle inte funka med blötlagd mat den blir ofräch.
När han var valp fick han uppblött, men när han blev några månader vägrade han äta det blött och vi gick över till torrt. Hans torrfoder står framme dygnet runt och han äter litegrann när han är hungrig. Fungerar kanon, trots kastrering.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag gör som #9, spolar på lite vatten precis innan, mest för att hon ska få i sig tillräckligt med vätska.
Ibland låter jag det stå någon minut eller två, men oftast får hon det direkt.
~Quila Roze~
Mina får uppblött.
Varför, för att maten blir nästan dubbelt så stor när den svällt färdigt. Och de borde inte vara så mysigt för magarna. Dom äter upp på en gång.
Dem har alltid tillgång till märgben och rå/älgben så tugga de gör dem ordentligt ändå. :)
9,Du har rätt om tarmvred där anne,men det kan alla hundar få oavsett om dom har lätt eller svårt för det
.
Jag undrar lite också ni som säger att era hundar hetsäter,varför gör dom det?,och skulle det då inte vara bättre att ge i småportioner utspritt på hela dagen i stället?.
Alltså…anledningen till att jag startade denna tråden är att igår fick min väninna ta bort sin blandis hund 4 år,pgr av tarmvred och pgr av torrt torrfoder,magen hade till och med spruckit på vägen in till Strömsholms djursjukhus.Den gick inte att rädda.
Och hon förbannar sig idag eftersom att hade hon låtit maten jäsa klart innan hunden fick den,så hade den troligtvis klarat sig med enbart tarmvred,nu jäste det så magen sprack också eftersom den redan hade tarmvred.
Själv har jag ju som AnnL färskfoder,så jag har inte dom problemen
Min valp hetsäter för han älskar mat och allt som går att äta. Han har fått 4ggr per dag fram tills för en vecka sen ungefär, nu får han 3ggr per dag.
Och eftersom han inte är kräsen så slinker allt ner och fort.
Därför blöter jag upp maten för säkerhetsskull :)
För mig gör det inget om jag måste blöta upp maten hela hans liv, det tar inte så lång stund att hälla på vatten och låta det stå en halvtimme, timme. (hans nya mat sväller jätte snabbt)
16,Verkar som du tänker rätt där
,Spike är ju en matglad herre också,men han får ju färskfoder så jag behöver ju inte blöta upp,det är ju dessutom färskt blod i hans mat,men han slukar sitt en gång på kvällen och det har aldrig varit problem trots att han äter fort(ej hetsäter),och dom får ju alltid märgben som efterätt.
Men skulle jag se att han hetsäter så skulle jag dela upp maten på flera ggr per dag,trots att det är färskfoder.
#17 Fy så obehagligt, med din vänninas hund. Nu blev jag orolig, för vi ger torrt, och Wilda har ju precis genomgått en stor mag OP.
Vi fick hem journalen, där det b.l.a står att OP var mkt komplecerad pga att tunntarmen gått in i sig själv 20cm så det blev 40 cm som han tog bort. Sen hade det gått vidare genom tjocktarmen och blindtarmen, sen började tarmarna spricka under OP och var i så dåligt skick att han inte visste om hon skulle klara sig, för det var nästan inget liv i tunntarmen. 1 1/2 liter blod fick hon dessutom.
Jag blötte upp torrfodret nu på morgonen, & båda åt med GOD aptit. Vi har pratat om att börja med färskfoder till hundarna, fick ett namn på ett som skulle passa Wilda, som behöver gå upp i vikt. Men mitt minne sviktar så om någon har ett tips om ett bra färskfoder så vore jag
.
18,Ja jag ville med detta upplysa om vad som KAN hända,väninnan mår ju jättedåligt just nu,men är ju glad att hunden slipper lida mera.
Du har ju artikeln jag skrev om just färskis härinne" För och nackdelar med Färskfoder",där har du i ett inlägg massor med länkar,själv använde jag klassen som är den allra bästa,men fick gå över till nordic som är likvärdig den,det hade med återförsäljarna att göra när jag flyttade
.
#19 OK tack, då ska jag bara försöka hitta tråden oxå, är inte världens duktigaste på det här med datorn ännu
.
#15 Ush så tråkit för din väninna och den stackars hunden såklart! :/
När man hör sånt här är man ganska glad att man ger färdig svälld mat.
20,puttade upp den
.
21,Ja det förstår jag
Jag har en äldre hund som haft problem med magen de första 8 åren av sitt liv. När vi gick över till Eukanuba Sensitive digestion, torrfoder blev han bra i magen. Vi blöter upp torrisarna och delar maten på 3 ransoner / dag. Hans mage mår bäst av mindre portioner uppdelade på flera gånger.
Zabelle

Jag ger fortfarande torrfoder men funderar på att övergå till färsk. Prillan äter inte uppblött foder. Hon tycker att det är vidrigt (kan föreställa mig hur hon känner, för jag själv HATAR när tex. flingor blivit uppblötta). Hon äter duktigt av torrfodret, men jag vet inte hur mycket hon tuggar det faktiskt.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
# 24 Jag försökte ge Silver uppblött foder man han vägra äta precis som Prillan. Men sen har han aldrig varit hetsätare. Tvärtom. När man ger honom mat ligger han ooch tittar på det i flera minuter innan han äter så sakterligt.
Så även med färskfodret. Det var nyhetens behag att han åt både morgon och kväll. Nu äter han nästan ingenting på morgonen igen. Men sent på kvällen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag ger både torrt och uppblöt till mina hundar. Dom är så olika när de gäller mat. Hannibal min eurasier får sitt foder torrt för de va så han fick de hos uppfödaren. Hannbail har aldrig vart nått jätte fan av mat så han äter väldigt långsamt och obland äter han inte ens upp maten då kan de vara skönt att kunna hälla tillbaka de han inte åt upp. Vi hade maten stog framme åt honom förut men med lilla Junior hemma går de inte.
Junior däremot slänger i sig maten utan att tugga så han får den uppblött. Tycker inte de är så jobbigt att blötaupp hanns mat. Jag har försökt se vad som passa hundarna och oss bäst. Min mammas hund äter inte om hon inte får vatten i maten men de ska inte ha hunnit svälla. Så de är ju olika på olika hundar vad dom gillar eller vad som passar bäst.
spikes: Fy vad obehagligt och tragiskt med din vänninas hund :'(
Jag har tur som inte har det problemet men en snabbt ätande hund, även fast han är kastrerad och maten står framme jämt. Han äter ungefär 0,5 dl i taget när han väl äter, och inte går det undan :P *knapra knapra*
27,Ja det är hemskt!

#25 Låter exakt som Prillan. Hon är heller ingen hetsätare. Hon tar god tid på sig och vissa dagar äter hon inte mycket alls.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#28 vad är det för slags färskfoder din hund får?
28,Mina hundar äter nordic färskfoder,alltså inte foder från affären alls
#11 Buljong? Det är enorma mängder salt i buljong och bör inte ges till hund. Dom kan få fel på njurarna av för mycket salt.
Mina får torrt, båda tuggr maten väldigt väl och ingen av dom gillar uppblött. Då får jag slänga hälften.
32,En mycket liten smakförhöjare av buljong är ingen fara,det är om man blöter upp största delen av maten med uppkokt sånt
.
Jag är glad om ni motiverar lite hur ni tänker ni som ger torrt,det var det tråden handlade om
#25 låter lite som Chanel med, hon äter sent på kvällen vid 23 då har hon ny mat redan vid 11 och visst går hon ibland o tar pytte lite (5 bitar foder) sen väntar hon tills kvällen mycket någa äter hon varje bit tuggas väl. Att blöta upp hennes mat är ingen ide det rör hon inte alls. Trist med kräsna hundar men Chanle kommer in i olika foder-perioder med vissa veckor äter hon med glädje vissa nästan inget, liksom många är jag inne på färskfoder men men vi får väl se och så ska man hitta bra som säljer det oxå i närheten :)
#31 en snabb fråga Chanel väger 13.5kg hur mycket foder tror du går åt till henne på en månad ska spana frysen :D kanske går att ha en hylla för henne iaf ;)
31,Näst intill omöjlig fråga för mig att svara på eftersom jag inte vet hur mycket hennes torrfoder uppbär det som finns i färskfoder,men jag kan på rak arm säga att det går inte åt lika mycket färskfoder som torrfoder,eftersom hunden tar upp näringen på ett helt annat sätt med färskfoder.
Tipset jag kan ge är att du läser på tex nordics hemsida alternativt slår en signal till dem,dom är alltid mycket tillmötesgående och svarar på allt
,om det nu är just den sorten du funderar på vill säga,det finns ju andra färskfoder också.
Har man bara en hund så blir det oftast billigare med färskfoder än dyra torrfoders säckar,och det beror ju på att dom tollgodogör sig maten på ett helt annat sätt
Det som bland annat är bra med torrfoder, tycker jag, är:
- Det inte tar upp plats i min frys! ^^ Då jag inte har så mycket plats där så är det kanon att torrfodret inte behöver stå där och ändå håller sig!
- Det är lätt att ta med sig - då jag ofta sover borta och då bara behöver ta med mig en liten påse torrfoder och inte behöver fundera på om det blir dåligt.
- Kan ju också lätt stoppas ner i fickan och delas ut som godis under dagen om man vill!
- Då mitt liv är så väldigt oregelbundet vill jag kunna ha maten framme hela tiden, och det funkar inte med färskfoder.. :/ Håller sig inte fräscht.
Alltså väldigt tillgängligt för mig, Oliver gillar det… Passar mig, min hund och min livsstil i dagsläget :)
#35 aha jag trode man vägde det lite så motta det och sen ser hur aktiv hund man har. Men det blir till kolla upp allt efter flytt o tele mm tillbaka igen :) Eftersom hon inte äter så bra så tycker jag att jag hellre ger foder som detta och att hon äter med glädje. Hon kommer hon in i olika perioder som hon inte ska äta dessa perionder kan vara en vecka 2a dagen ger jag annat o duttar i henne för att få henne äta, jag är lite larvig.
Aldrig gett uppblött på någon av mina hundar..
Aldrig haft problem med magar heller p.g.a. det.
Vi blötte dock upp fodret på vår rottweilertik efter operation, men bara under en period..

har inte heller problemet med torrfoder och problemmage. Locca får Bravo färskfoder, och det blir desutom mkt billigare i månaden
38-39,men motivera gärna hur ni tänker när ni ser vad som hänt i mitt inlägg 0,skapa ett inlägg om hur ni ger torrt eller blött säger inte mig vilken reaktion ni får av en sådan här händelse?.
#33 Det framgick inte hur pass mycket buljong det handlade om, därav min "varning". 
#41 Jag svarade hur jag gjorde vilket var din fråga, sen vad jag tänker om det som du fått erfara säger mig heller inte så mycket då jag aldrig stött på det problemet med mina eller andras hundar så jag har tyvärr inga funderingar kring det mer än att det gäller en problemmage som man måste behandla på ett visst sätt… Tyvärr..
#32 Precis som #33 skrev så är det inte speciellt mkt buljong på maten.. brukar koka upp 1liter vatten på en buljongtärning, och det som hälls på 4dl torrfoder är ungefär 1-2msk. Så det är inte speciellt mkt.
Vissa gånger får hon även hemmagjord buljong/fond och då finns det inget som helst salt i det som inte kommer från det man har kokat buljongen/fonden på.
Mina hundar har ingen problem mage..men de får uppblött iallafall. Jag tycker det är bäst.
De blir väldiga belastningar på lever och njurar om hunden dricker för lite vatten efterssom levern behöver vatten för att processa protein och kunna transportera slaggprodukterna till njurarna.
43,väldigt mycket tyvärr där…..rätt naturligt vill jag ju ha svar på mina bägge frågor och inte bara den ena,alltså skriver jag igen…. tråden handlar inte bara om ni ger torrfoder utan också vad ni tänker om det när en hund nu bevisligen gått bort av torrfoder på detta sätt,denna hund hade absolut ingen problem mage innan..
Vill man sen berätta om man ger torrfoder eller inte så kan man starta en ny tråd….
45,Samma gäller för dig,motivera gärna hur tankarna går kring detta,ingen har sagt att det inte är upp till var och en…
46,Sund inställning
#47 Ja, du frågade "Hur gör ni" -Jag svarade på det.. Varför ska jag då starta en ny tråd om det var ett svar du efterfrågade.
Jag vet inte varför hunden avled av torrfodret.
Hunden kanske drack för lite vatten, vilket gjorde att fodret då svällde i hunden på "fel" sätt, eller så var det något annat, djupare problem att hunden kanske inte kunde tillgodogöra de ämnen i fodret och allt vart fel.
Hunden kanske utvecklade ett magproblem, sånt händer.
Mina hundar har aldrig haft problem med drickandet så det är kanske därför de klarat torrfoder bra.
Så jag vet inte vad mer du är ute efter.. Duger det som svar..?
48,Hoppar över dina 2 första meningar…känns utjatat.
Min tanke var med detta inlägg att höra om ni som ger torrt får en tankenöt att knäcka,inte att analysera vad det berodde på för det vet man ju redan….men tack för svaret.
#49 Jaja, ok.
Idelma äter det torrt, och det gjorde även förra hunden. Idelma har vi testat med att ge uppblött, men då står hon i köket och gnäller för att skålen inte är nere i hennes matbar medan det sväller.
51,Beskriv lite hur du tänker med själva denna händelse som jag nämt ovan.
Har redigerat mitt inlägg 0,det verkar som det var lite luddigt….
#52 Förlåt, läste lite slarvigt. 
Vi har aldrig märkt några problem med torrt torrfoder, då har vi kört lite olika (Robur, Axess och lite tillfälliga när vi inte fick tag i rätt till förra. Axess och nu Best in show, lite tillfälliga med Idelma också) samt både tidsfasta och stående hela dagarna.
Skulle jag upptäcka att Idelma har problem, så kommer jag självklart ändra, men så länge hon går bra på det, så ser jag inga problem med det. Hade vi haft en minifrys utöver stora, så hade jag nog barfat, men mor min vill inte ha sånt i frysen.
54,Ok ingen fara var nog jag som skrev lite luddigt som sagt
,du får säga till din mor att det inte är hon som ska käka det(skojar)
.
#55 Hihi, hon skulle inte ens gå med på det även om jag skapade en egen hylla längst ner till hunden.
Så det får vänta tills jag flyttar hemifrån (och då även har vettig ekonomi), så blir det barf.