Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 6306 ggr
Rachix
0

Har du en blind hund?

Vi har precis fått veta att vår hund har en ärftlig sjukdom som heter PRA. Hon kommer så småningom att bli helt blind.

Jag skulle vilja få höra om andras erfarenheter av att leva med en synsvag eller blind hund. Vilka problem kan uppstå? Hur har du/ni löst det? Finns det något som är viktigt att tänka på? Någon speciell kurs man kan gå?

Uppskattar hjälpsamma tips och råd!

Mvh

Rachix

[Hilo]
0

Viktigt att ha det lugnt hemma. Inte möblera om och vara tydlig med hunden gällande röst och kroppsspråk.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet, men svärmors gamling är dålig på synen och vår vet. hade en bilnd hund för ett tag sedan.
Dock åldersrelaterat.

Det man kan få uppleva är svårt att känna igen saker på håll.
T.ex. stå och skälla på en papperskorg för att hunden inte ser vad det är.
Sämre mörkerseende t.ex.

AnneN
0

Har inte själv haft en blind hund, men jag har träffat en som hade en blind hund.

Denne person sa att det mesta går rätt bra, men man ska tänka på att inte möblera om och flytta om en massa saker i hemmet för det gör den blinda hunden osäker då den inte känner igen sig, går in i saker som står där det inte brukar, mm.

Se till att hunden kan röstkommandona för allt ni vill att den ska kunna, inte handtecken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
1

Kroppsspråket behöver du inte tänka på när hunden är helt blind,i övrigt kan du göra som 1-2 säger inte flytta grejer osv osv…ett tips från mig är att lära hunden olika knäppningar med fingret för olika saker,det gjorde jag med min collie tik….sen är ju ljud något som är jättebra att ta till,för din hund kommer ju att gå på hörsel och nosarbete…..

[Hilo]
0

#3 Oj, vart lite fel ord. När man tar på hunden menar jag.. Oskyldig

spikes
0

4,förstod nästan detFlört

Kalli
0

http://urax.wordpress.com/

Min vän vars hund blev diagnostiserad med PRA för ett tag sedan. Hon skriver ju om lite allt möjligt men det står även en del och Urax och hur han klarar sig. Sen är det såklart olika från individ till individ men min uppskattning är att han hittills mår fortsatt bra trots sitt handikapp.

Rachix
0

Tack för alla svar! Jag hoppas på att få fler tips och råd från kunniga hundmänniskor. Bara fortsätt…

Freke
0

Som andra redan sagt.. Men tänk på att om ni möblerar om, ta på benen på bord å möbler, för hundens lukt är enormt underskattad.

Försök gjordes på hundar under 70-tidigt 80 för att se om och hur mycket  synen påverkar hunden och en hund klarar sig riktigt bra utan syn, liksom vi gör. tar dock en tid att vänja sig för alla som tappar synen.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Rachix
0

Vet någon om det finns någon litteratur på svenska man kan läsa? eller kanske någon instruktör som arbetar med blinda hundar?

Freke
0

Vet att det finns lite artiklar på nätet om blinda hundar.

Men ska se om jag har några böcker eller så?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Rachix
0

Tack för artikeln. Där fanns mycket matnyttigt.

Hittills har jag annars bara hittat böcker på engelska om detta, men det kanske finns på nätet om man letar lite mer. Det måste ju finnas många som har synskadade eller blinda hundar. Konstigt att ingen gett ut någon bok om detta på svenska. För inte tar man väl bort hunden bara för att den blir blind?

Träning för blinda hundar måste ju handla mer om ljudkommandon - vallhundar tränar ju vänster, höger etc… Man borde ju kunna träna en hund utan vallinstinkt på samma sätt i ett annat syfte? Har kollat runt lite på hundklubbars hemsidor vad de har för kurser, men inte hittat något i närheten (Jönköping) som kan passa. Har även pratat med min egen klubb och de har lovat att undersöka om det finns en instruktör som kan tänka sig att träna med oss privat.

Känner ni till någon klubb i närheten av mig (Småland, Västergötland, Östergötland) som har "specialkurser" som kan passa? D.v.s. där man tränar mer med ljudkommandon. Jag tror inte att Klickerträning är så bra i det här sammanhanget, men jag vet kanske för lite?

AnneN
0

#11 Varför skulle inte Klickerträning fungera i detta sammanhang? Hunden behöver ju inte kunna se klickern, bara höra den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

11,klicker skulle vara suveränt för din hundFlört

Rachix
0

Hur då eller varför då? Jag vet som sagt inte mycket om Klickerträning, och vet då inte heller hur det skulle kunna vara till hjälp.

Vad jag har förstått väntar man på rätt beteende hos hunden och klickar sen och belönar…? Har ni några förslag på hur man kan använda det när jag tränar min hund?

Mvh Rachix

spikes
0

14,Jag ska försöka förklara så lätt som möjligt,jag hade en collie tik för många år sen,och då bodde jag själv med min lilla bebis som idag är stor,hur som helst så tyckte jag att jag ville testa olika knäppningar med fingrarna tumme och pek,för att se om jag kunde lära in 1 gång för fot 2ggr för sitt 3ggr för ligg osv osv,den enda gången jag visslade var på inkallningen…detta lärde hon sig väldigt snabbt och det blev inga missförstånd heller som det lätt kan bli om man använder tal som kommando…man lägger ju gärna till kom hit tex…

Nu var detta som sagt inte med klicker för det fanns inte på tapeten på den tiden,men det funkar ju på samma sätt.

Jag vill också tipsa dig om Anders Hallgrens bok om klicker,den är lättförståelig och bra.

Rachix
0

Okej, tack. Jag ska försöka ta reda på lite mer om Klickerträning. Det kanskde kan vara till hjälp. Glad