Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1497 ggr
AnneN
0

Hunden 1 år = allergisk ägare?

Har tänkt på en sak då det gäller hundannonser.

Det är helt otroligt hur många hundägare som upptäcker att de är allergiska precis då hunden är kring 1 års åldern.

Undra vad det kan bero på? Obestämd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

Hunden blir könsmogen runt den åldern?

AnneN
0

#1 Ja den blir könsmogen och kommer in i tonåren = den lite jobbigare perioden i livet både för hund & ägare, mycket hormoner i farten.

Men jag tycker att det bör väl varenda en veta att hunden kan bli lite jobbig i tonårsperioden och därmed vara beredd på att jobba sig igenom det tillsammans med hunden?

Och om de nu inte är allergiska på riktigt (vilket jag tvivlar på att alla är även om några är det) så kan de väl istället vara ärliga, eller på något annat sätt skriva varför de omplacerar istället för att ljuga?

_**/Mvh Anne

spikes
0

Mellan 1-3 år är det som störst försäljning på omplaceringar i allmänhet,konstigt att inte folk kollar upp sin allergi innan köpetObestämd

[iurochskur]
0

Jag menade att könsmogenheten kan framkalla allergi eftersom vissa saker i kroppen förändras då. Min sambo tål inte katter, men allergin blir värre när katten blir könsmogen.

Tänkte om det hade ett samband.

AnneN
0

#4 Hmm… det har jag faktiskt aldrig hört talas om, men mycket möjligt att det kan vara så i några fall

_**/Mvh Anne

[Hilo]
0

Kan ha med hormonerna att göra.
Eller att hunden blir jobbig runt året.

Man kan ha en liten allergi som blir värre genom exponering.

Så alla annonser är nog inte -
-" Jobbig hund söker ny matte p.g.a söndertuggade skor"

Glad

monsi
0

Vet av erfarenhet tyvärr att 90% av de så kallade allergierna betyder oj hunden blev jobbig.

Sen kan det nog vara så med hormoner mm som gör att vissa inte tål hunden efter könsmognad, men att de är lika många som det är annonser nä skulle inte tro det.

Fick förfrågan om jag ville ta en jätte mysig ung hane för sonen var allergisk, kunde inte ta hunden då men ringde tillbaka ca 6månader senare för att höra hur det gått.

Jo hunden var mycket lugnare nu o framförallt efter de hade följt mitt råd o kastrerat honnom så de hadde bestämt sig för att ha kvar hunden.Förvånad Jaha sa jag men sonens allergi då? Jo grabben var ju bra hemma var 14dag så det var ingen fara.Skrikandes

Detta är en typiskk händelse som utspelar sig dagligen.

Kolla annonserna i dag o kolla om ca ett år vissa lär sig alldrig utan köper en ny valp som de sen säljer vid 1års ålder.

Blir så ledsen.

Fick själv en hane vid 3månaders ålder 3hemet tog många år o många soffor senare innan han gick att lämmna själv men att lämmna bort honnom föll mig alldrig in

Djuren välljer inte att komma till dig du välljer djuret o bestämmer att det ska bo hos dig.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Karizma
0

Jag kollar en del anonnser och jag tycker mig se mycket under 1 år med så 6mån och upp till vuxen ålder. Jag tror det är många som skaffar sig hund sen inser dom att de planera inte med att träna hunden så mycket den kräver allså mer tid än dom tänkt. Kanske köpte dom valpen för att  barn/en tjata hål om att skaffa sig en hund? Och vad händer den var inte så rolig längre mamma o pappa hade räknat med lite hjälp av barnen ? Många tänker helt knäppt.

Eller man skaffar hund och när den är runt 1år blir den jobbig samtidigt får man barn själv då tor dom att alla promenader kan inte tas å omplacerar sina hundar? Tragist allt iaf men jag hittar som sakt var många anonnser bara på blocket hundar under 1 år stora som små raser/blandraser. Detta med allergi märker man ju rätt snabbt 2-3 dagar så står man inte ut mer, oftast innan 24 tim med sin nya valp hemma märker man av det uppfödare brukar ta tillbaka valpen vid såna tillfällen.

Royalz
0

Just det att dom flesta hundar omplaceras vid 1års ålder sa dom på valpkursen jag gick. För att hunden kommer in i en jobbig period som vissa inte orkar med.

Freke
0

Hmm??? Jag blev allergisk mot min dotter när hon blev 13-14..Glad men hade ingen ångerrätt ingen bytes rätt, fick veta att man får inte säälja dom heller eller byta dom mot en cykel?ObestämdFlört

Så det var bara att ta medicin.. å bita ihop..  Skrattande

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tina-A
0

Den ökanda "blocket-åldern", åldern då hundarna hamnar på blocket :P

Oliver är i blocket-åldern nu och har varit ett litet tag, och kommer nog förbli det ett tag framöver. Aldrig har jag funderat på att sälja honom, men en semester bort från hunden har ju tänkts på.. Men så kommer man på att man älskar sin vovve för mycket att det är jobbigt att vara ifrån varandra bara en enda dag :) Så det är bara att bita ihop och kämpa vidare.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tixy
0

#10 Du är ju klockren, Freke! Skrattande

#11 Du är inte ensam om att ha tänkt tanken på en semester från vovven, och trots det så är ju Idelma 7½ år. Tungan ute

Tina-A
0

#12: Äsch, Idelma som är en sån fin tjej ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tixy
0

#13 Fram tills hon ska ha all uppmärksamhet! Kosta vad det kosta vill.. Gnälla, skälla, skutta runt, hämta alla leksaker, sno strumpor, leta upp skräp, krypa upp i famnen (30 kg knähund är inte okej, tyvärr), gnälla lite till.. Ptja, du kanske förstår? Flört

mina-grisar
0

#2 Många är oxå gravida & har foglossning, så dom inte kan gå ut med hunden, för det går tydligen inte att få hjälp med att rasta hunden?? Man är ju inte gravid hela livet, så foglossningen går ju över.Tungan ute

Sen har jag sett väldigt många, som hips vips fått smärta i hela kroppen ( utom hjärtat) som säljer sin unghund. Konstiga människor verkar finnas i hela sverige, kanske är luftburet ??

Tixy
0

#15 Jag kan på något sätt förstå om man är gravid, har otroliga smärtor och då omplacerar hunden. Om man då även vet att man inte kommer ha samma tid för hunden, att hunden och barnet kanske inte går ihop osv, så är det ju bättre för hunden.

Karizma
0

#15 det kan jag tänka mig strular lite (foglossningen o gå ut med hunden) men om man har jobb så har man vanligare fall även hundvakt som sköter hunden. Jag personligen hade väl anlitat nån som hjälper till foglossning brukar man inte ha jätte länge finns förståss undantag i det med. Men även har man släckt o vänner som man kan höra med om man har en kär hund man älskar. Jag tor det ligger lite mer bakom man dumpar inte sitt djur bara för man skaffar barn, enda undantaget är allergi hos barnet men man behöver ju föda barnet först :D

monsi
0

Djuren ber forfarande inte om att komma till oss vi skaffar dem.

Ofta brukar man vara två som skapar barn o vist mycket kan hända o tjejen står själv men för fasiken ingen ursäkt.

Folk har ex antal månader att planera o kolla, be om hjälp med rastning av hunden en unge kommer inte bara plöttsligt över en natt.

Håller med dig Freeke många föräldrar vill byta ut ungen i tonnåren men få kan hi hi!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

mina-grisar
0

#16 & 17 Jag har väl oxå full förståelse för att foglossning kan göra ont, men det är ju inte det som e grejen med mitt inlägg, UTAN att så många helt plötsligt fått foglossning & hunden inte ens är 1 år.

Bättre planering än så, har man väl om skaffar hund & samtidigt planerar barn???

Svea-
0

Hmmm…jag blev ju gravid vid 17 år,och det var inte planerat.Hade då bott hemmifrån sen 15 år.När dottern föddes hade jag min en ung tik hemma.Dobermantik.Jag hade då fixat med hundvakt osv med svärmor,men det sket sig.Hon orkade inte helt plötsligt.Dottern hade kolik av värsta sort.Nedsatt immunförsvar m.m.Jag blev ensamstående ganska fort eft dotterns födelse oxå.Så jag placerade om min fina hund hos min vän som hade haft 2 dobermans i sitt liv.Som hade hästgård och alltid kunde ha henne med sig.

Det var en av dom jobbigaste sakerna jag gjort.Att skiljas från henne.Men det var för hennes skull.Jag hade inte alls den tid jag hade innan jag fick min dotter.

Visst tror jag många omplacerar sina hundar för dom inte hajjade hur det är att ha hund,vad som krävs osv,men tyvärr är det ju bara erfarenhet som får oss människor att förstå såna här saker.

Och livet går inte alltid att planera enligt mig.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

imilija
0

#10 HAHAHA!

#20 klart att det i vissa fall handlar om rena tillfälligheter som kanske en oplanerad graviditet, sjukdom eller liknande och att allt inte går enligt planerna men det dom allra flesta hundar som ligger ute på blocket har nog inte haft ägare som du, som faktisakt försökt ordna hundvakt och så..

man kan ju bara hålla tummarna att personerna som tar omplaceringshundarna är vettiga personer!

Svea-
0

I dom bästa av världar skulle det vara en prövo-tid med hund i olika situationer i livet.Dvs småbarn+hund.Ensamstående+småbarn+hund.Osv osv..men men önksa går ju,det drabbar ingen oavsett människa eller djur.

Jag har ju tagit emot akuta omplaceringar varav att en stannat kvar här.I dag har jag inte den platsen eller tiden för flera djur.

Jaa..suck..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

spikes
0

Jag har haft antingen 1-2 eller 3 hundar under alla mina graviditeter och aldrig tänkt tanken att dom ska bort för att jag hade ont,hade 3 st när jag satt i rullstol också,och det var tur det för det var dom som fick mig att finna styrkan att komma ur den till slutFlört

AnnL
0

Är det inte allergi när hundarna är omkring 1 års åldern, så läser jag ofta att båda matte och husse helt plötsligt fått ändrade arbetsförhållanden. Obestämd

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

MoaW
0

har också reagerat på det.

Och att det verkar var väldigt många hundar i den åldern på blocket som behöver en "fast hand" eller stor hundvana, när dom antagligen bara kommit in i trotsåldern Tungan ute eller?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Karizma
0

#19 jag skyddar inte de havande som inte kan ha kvar sina djur pga det. tycker det är en svag bortförklaring Rynkar på näsan av dom, man kan hitta andra lösningar om man vill ha kvar sitt djur lite så jag menade :)

mina-grisar
0

#26 Ja jag förstår =) Såg hur du tänkte,och jag va för snabb med att svara, för jag menar inte att gravida inte kan ha ont, tycker bara att det är en billig ursäkt att skicka bort en fam medlem, pga smärta som kommer försvinna och hjälp med att rasta en hund finns att få om man vill. Kramzar