Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 1151 ggr
Joline
0

Ny medlem

Hej …Ni verkar vara ett kunnigt och skönt gäng med både humor och allvar.

-Frågvis Joline från Dalarna, som bestämt att skaffa vovve men vill samla råd från erfarna hundägare först.

Glad

Orkar och vill ni? (basic…)

zabelle
0

Välkommen hit Joline! Hoppas du ska trivas här.

Fråga på bara Skrattande

Zabelle   

AnneN
0

Varmt välkommen hit Glad

Om du kikar under artiklar så hittar du en del där om att skaffa hund/valp, men du är välkommen att fråga hur mycket du vill. Kom ihåg att det finns inga dumma frågor!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Hejsan  och välkommen!

Kul att du hittade hitFlört.

Säger som Anne det finns inga dumma frågorGlad

Joline
0

Hur ser ett dygn med vovve ut hos er?

spikes
0

Menar du med valp eller äldre hund?,frågar för det skiljer sig en delFlört

Joline
0

Ja jag förstår.. det blir ju valp först, men är ju intresserad av hur det blir sen oxå…

Det är 15 år sen jag hade hund. Bodde hemma då så man förstod väl inte hela ansvaret då kan jag tänka. (det var en ungersk kuvasz, -stavn?)

zabelle
0

En vardag med min 10 år gamla kille (Golden/Bordercollie) börjar strax innan 5. Han får sin frukost medan jag gör mig i ordning och slänger i mig en kopp kaffe. Därefter blir det promenad på 30-45 min innan jag åker till jobbet.

Hebbe går rakt in och lägger sig och somnar. Nästa runda blir vid 10 tiden, med maken som är hemma just nu, annars med hundvakt. Blir oftast långrunda runt 1 timme. Efter promenaden följer han med i de dagliga sysslorna hemma och vill gärna busa mellan varven innan nästa korta kissrunda vid 3 snåret med maken (eller hundvakten).

Vid 5 får han kvällsmat och vid 6 tiden blir det bus/träningsrunda med mig. Resten av kvällen följer han mig som en skugga och tar alla chanser till mys.

Sista kissrundan vid 10 tiden på kvällen sen sover Hebbe som en bebis Skrattande och oftast matte också.

Zabelle   

spikes
0

En valp ska man ju inte lämna alls första tiden i hemmet,så det bästa är att köpa en vid semestertider,eller om man kan fixa så man jobbar så att valpen inte behöver vara själv…

Mina dagar ser ut så här med mina vuxna hundar.

Dom är sömntutor så dom går aldrig ut före mig,vid 9 vill dom ut på tomten som är på 2000kvadrat meter,annars hade jag gått ut med dem om jag bott i lägenhet,vid 10-11 brukar vi ta en prommis på ca 40 min.

På dagen blir det en långtur på minst ett par timmar i skogen.

vid 5 käkar dom och efter det blir det en tur till för att läsa aftonbladetFlört.

Sen kör vi alltid med lite skoj och bus på tomten eller på promenaderna,jag brukar alltid låta dem söka godis i äppelträden,och ett par ggr i veckan tar jag bara med mig en av dem så vi får träna lydnad skilda från varandra,det uppskattas alltidFlört

Tixy
0

Välkommen hit! Skrattande

Det var 10-11 år sedan jag hade valp sist, men en är på väg, så småningom.
I dagsläget har jag en 7-årig blandistik, omplacerad hos oss.

Beroende på om jag är ledig från skolan eller inte, så ser det lite annorlunda ut på morgonen.
Som senast kommer hon ut på första rundan strax före 8-tiden, med mat i magen också. Då blir det minst 30 minuter, sedan är hon hemma med husse (min pappa, som jobbar natt) tills jag kommer hem från skolan senast 16, och då blir det en runda på minst 30, men ofta blir det uppåt en timme åtminstone. Därefter middag, lite bus och mys hemma, och sedan ytterliggare en eller två rundor, beroende på hur långa.

Jag försöker köra lite enklare lydnad dagligen med henne, men vi kör även Agility, Freestyle och personspår när vi har ork och tillfälle.

Karizma
0

Valp kan jag inte svara på då vi har en omplaceringshund valde det eftersom jag ville ha lite kött på benen innan man skaffar valp. Men en dag här 7.40 (vardag) följer hon med när dottern går till skolan tar extra promenad på vägen hem det blir ca 1tim ibland 1.30 beror på väder. Vid 12 nästa promenad då skolan igen handla mat o hem 40 min (dotter o hund väntar utanför) 16-tiden långpromenad på minst 1 tim sen 19 eller 20 tiden går man kortis sen nattkiss vid 22 tiden. På helgen kan vi sova till 8 men en bra runda tas då sen som vanligt.

Karizma
0

Glömde ju skriva Välkommen :)

Joline
0

Tack för era välkomnanden och för snabba svar. Glad

(Valpen lämnas inte ensam för vi går skift)

(En sån där dum fråga) -Undring över färger. Valparna är svarta, några är bruna och nån lite vit.  Kan man gå efter det eller ändras pälsarna mycket när de blir större?

Sover Valpar mer än stora hundar, räknar med att den lever rövare på nätterna…

Freke
0

Hundar kan ändra sig massvis under uppväxten, se som vår som var lejongul under en period, nu black and tan.

Valpar sover en hel del under sin uppväxt, men sover även på nätterna om det inte finns något som håller dom vakna.

Och om du har varit med om en Kuvaz, så kan istort sätt allt annat vara enkelt. Då en Kuvaz och som min har typ samma menalitet.. Stora lata fram tills man ska jobba och då gör man det lite för bra istället.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Joline
0

Har läst era artiklar och valpråd…

Då tänkte jag hur gör/gjorde ni med sladdar o kablar? Det blir ju en hel del tex med datorn och det som hör till. Även lampsladdar och alla andra man har…

Får era stora hundar vara i era sängar o soffor?

Vi hade tänkt att hon inte ska få vara det, så hur gör man när hon är liten? Kan man ha henne i famnen i soffan och kela med, eller blir det svårt att lära av med det senare?

Tixy
0

Vi gömde väl inte direkt undan sladdar, tror jag. Vi höll istället koll på dåvarande hunden, och erbjöd honom smarriga tuggben och uppmärksamhet istället.

Både dåvarande hunden och Idelma har alltid fått vara i möbler så som soffa, säng och en fåtölj. Dock har vi haft som regel att om det är ont om plats så får hunden flytta på sig och lägga sig på golvet eller så.

Hur man ska göra om man inte vill ha en möbel-hund har jag tyvärr ingen aning om.

zabelle
0

Min hund var van att vara i alla möbler när han kom för 2 år sen. Men jag gillar inte att ha 30 kilo lerig hund varken i sängen eller i soffan och det accepterade han på en gång.

Det händer att han får komma upp i sängen och gosa, men han hoppar inte upp sjäv utan att bli "inbjuden" och det tycker jag är bra.

Zabelle   

AnneN
0

#14 Försök se till att dra sladdar och sånt bakom listerna, annars finns det kabelgömmor att köpa.

Jag har alltid tillåtit mina hundar att vara i både soffan och sängen, men jag tror att vill man inte ha dem där då de är stora så bör man nog vara konsekvent med att de inte får vara där från början heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

14,vill man inte ha dem i soffan och sängen så ska man hålla hårt på det redan från början,att ligga i knät i soffan är samma sak som att ligga där själv.

Det blir dubbla budskap för dem om dom ena stunden får och andra inte,själv har jag mina stora i både soffa och säng,men stänger dörren vid kladdväderFlört

Joline
0

Så sant… Mycket detaljer att tänka på.

Joline
0

Min lilla valp är tydligen den "bitigaste" och ettrigaste i kullen, lilltjejen…

Vad har ni för råd när det gäller såna saker…Obestämd

(Boxweiler. Hämtar henne på torsd. 19/11 då hon är 8v.)

Joline
0

Tänkte på bitandet… Ska man säga ifrån direkt hon börjar bita på händerna eller…

Tixy
0

#21 Diskuterade bitande Valpar med min kontaktperson som har en boxertik för någon vecka sedan. Dom hade lärt sin hund, när hon var valp, att när hon biter så sätter man upp fingret i gommen som en markering att det gör ont för henne också, och samtidigt säger "aj" (eller vad man nu vill använda). För dom har det funkat finfint. Men det är väl lite beroende på hund, kan jag tänka mig.

spikes
0

21,Det är en valp och man kan ju inte börja med att säga till på skarpen,den måste få känna sig hemma först,du får helt enkelt noncha och inte uppmana till att bita,ge något hon får ha som tuggben leksak eller annat och se som sagt alltid till att noncha när hon börjar,gå därifrån och titta inte på henne,till slut lär hon sig att hon får ingen uppmärksamhet när hon gör så. 

Sen får man räkna med att Valpar bits,det gör allaFlört

Joline
0

Yes, thankyou folksGlad

zabelle
0

#20 Nu börjar det närma sig den 19/11 Skrattande

Zabelle   

Joline
0

Jaaa! Gissa vem som e ivrig o inte kan sova ordentligt…

Det ser ut som hunden redan bor här med tanke på alla hundgrejer vi köptGlad