Osäker på hundköp behöver råd!!
Hej!
Har kollat på en Rotweiler/dobermann korsning på 1 år. Ägarna tänkte först avliva henne pga att hon bitit ägarens pappa efter att hon fått sin första kull Valpar. Innan dess sa dem att hon varit jätte snäll. Dem sa att personen inte hade blivit skadad men om det är sant vet jag inte eftersom dem funderat på avlivning redan innan valparna hade blivit 8 v. När jag kom dit morrade hon och vaktade men när jag direkt utan att tänka mig för steg innan för kompostgallret som var vid dörren slutade hon direkt och gick och la sig vilket jag tyckte var ett bra tecken. Jag kunde direkt klappa henne och gosamed henne utan att hon gjorde något.
Jag behöver nu lite råd om hur jag ska gå tillväga, jag söker en vän för livet och vill inte ha ensk "problem hund".
Tror ni hon kan ha bitits bara pga att hon vaktade sina Valpar och att detta beteendet slutar såfort hon skills från valparna eller kan det vara så att hon helt enkelt är aggresiv?
Behöver hjälp om detta är en hund för mig, jag har ett stort intresse för hundar men vill somsagt inte ha problem hund, ska man kanske ta henne på prov även om det kan innebära en risk?
Tacksam för svar MVH Sofie

Jag skulle tro att det är att hon vaktar sina Valpar om hon aldrig gjort så tidigare. Det är väldigt vanligt att tikarna vaktar sina Valpar, även mot andra i familjen som de känner väl.
Jag hoppas de inte tänker he iväg henne innan valparna hunnit bli 8 veckor! 
Om det är en hund för dig eller inte kan jag inte svara på då jag varken känner dig elller hunden ifråga.
Det som är med omplaceringar (om man inte känner de väl sedan innan) är att man inte kan veta exakt vad man få, tyvärr är inte alla säljare 100% ärliga och det kan vara lite som att köpa grisen i säcken, man får vara beredd på allt, även att hunden kan ha problembeteenden som man måste jobba med.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med Anne helt och fullt här
,och du ska nog tänka 2 ggr innan för det blir såklart en omplacering eftersom det inte är en valp.Spontant funderar jag ju på vad det är för människor, när dom ens tänker tanken att avliva tiken innan valparna är tillräckligt stora.
Håller med föregående. Har ingen erfarenhet av omplaceringshundar själv men jag tror att du måste fundera lite längre, en hund lever i många år. Om det visar sig vara lite problemhund har du då tid och ork att lägga ner det extra arbetet på den? Även om hon fungerar bra med dig så kanske hon alltid kommer att vara misstänksam mot andra så att du får fortsätta att jobba med de problem i många år. Menar bara att du tänker igenom vad du ger dig in på så att du inte köper henne och om några år så orkar du inte med det längre och säljer henne till någon annan. Jag menar inte att du är sån, bara att du bör tänka igenom det.
Mvh
Mi
Hm, är hon 1 år gammal och redan fått sin första kull? I så fall kan det helt klart vara så att hon bitit pga att hon faktiskt är alldeles för ung för att ha sin första kull.
Jag skulle vara mycket försiktig i mina funderingar på att ta en 1-årig tik som redan valpat, pga att en valpning är otroligt påfrestande för en så pass ung tik och kan förstöra tiken för all framtid.
MEN jag känner varken tiken eller dig. Du känner ingen erfaren hundmänniska som du kan ta med dig som kan ge dig råd på plats?
1 år o redan kull bara det säger att ägaren kanske inte är den mest hundkunninga sen vanligt är det att de skyddar o vaktar sina små med. Jag skulle helt klart våga testa o tagit henne på prov men tänkt på att det tar ett tag innan en omplaceringshund har "landat" :)
5,Jag är i detta fallet lite emot att ta hunden prov,allt säger mig att hunden inte har det bra,och ska den då behöva eventuellt komma tillbaka till ägarna är ju hemskt,näe skulle jag ta den så skulle jag bestämma mig i så fall för att den får stanna för gott…men det är min åsikt.
#6 ne inte komma tillbaka man måste inse att det ligger förståss arbete o lägga ner med i hunden. Detta behöver inte vara en "problemhund" men man måste veta att dessa raser kräver få arbeta. Jag tycker inte att hon ska tillbaka till ägaren igen men jag tycker inte heller att man ska säga nej problemhund om man inte vart o häslat på ett par gg o lärt känna hunden lite. Det låter lite som att dom inte ska försöka ge tiken en chans utan hon ska helt enkelt avlivas efter valparna blivit 8 v, låter för mig helt idioti. Där kanske man ändå kan "testa på prov" innan dom avlivar hunden. Jag tycker vissligen att ägaren gör helt fel först med Valpar redan sen inte vilja har kvar hunden, men blir inte chockad tyvärr.
Har #0 du läst på lite om dessa raser? har du träffat henne vart ute med henne o gått lite sånt som får dig att vilja försöka?

Har tidigare haft en Dobermann/Rotweiler som är syster till denna jag är inne på nu och hon var helt underbar, har även en jack russel hane på 6 år hemma och har haft amstaff/schäfer innan. Tycker att det är bra att ha en hund på prov innan man bestämmer sig för man lär inte känna en hund bara av att åka och kolla några ggr och det är viktigt att man inte gör ett förhastat köp och sedan måste sälja vidare. Tack för alla bra svar MVH Sofie:)
Varför har du inte kvar systern till den hunden nu? :)