Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 5384 ggr
sali
0

Vad tror ni ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en helt och hållet rakt igenom underbar valp på 4 månader den 10november.

Hon är jätte lugn för sin ålder och ovanligt vänlig och vill vara till lags !

Förra ägaren säger att hon ska vara dobermann och amstaff och dobermann syns ju lååång väg men jag tror inte för en sekund att det kan vara amstaff i henne.

Hon är HELT svart inte äns ett vitt strå och både amstaff och dobber brukar ju vara tecknade på något sätt, vad tror ni ? Kan det verkligen vara amstaff i henne ?

Förövrigt är hon ju söt som socker oxå ! ;)

visste inte vart jag skulle lägga det så jag chansade !

spikes
0

Lite svårt att se på den söta bildenKyss,du har ingen där hon står upp och inte så nära?,för där ser det nästan ut som det finns flatte i henneFlört

Karizma
0

Svårt o säga på den bilden med, himmla söt var hon :D men jag tror lite på att om nu andra ägaren sa att det är amstuff i henne är det säkert det med kanske bara lite %?

matte-mi
0

Grattis till att bli med hund. Hon är jättesöt!Glad

Det kan vara att det inte syns förrän senare. En valp kan förändras mycket i utseende första året (tycker jag). Det kan också vara så att den ena rasen dominerar utseendet mer även om hon är 50/50.

Här är en bild på min hund när hon är ca 2 månader och när hon är ca 10 månader. Men hon är en liten ras. Hon är 50/50 chihuahua/ dvärgpinscher. Jag tycker hon har ändrats jättemycket på den tiden, speciellt i ansiktet.

Svea-
0

ja mera bilder på sötbiten så man ser mer.Tycker nog oxå att jag ser någon form av flatte / retriver ras i henne.Men som det redan skrivits i tråden det kanske är väldigt lite amstaff i henne oxå?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

sali
0

1 & 4 vi tror oxå på flatte och då har vi fött upp flat oxå hehe men hon är lite vallig emot våra katter så undrar om det kan finnas något collie aktigt. Hon samlar på saker oxå, tar ALLT hon kommer åt och lägger i stora högar haha.

Här kommer en bild när hon står ! Kroppen är ju verkligen dobermann rakt igenom men huvudet både innanför och utanpå är det inte !

Har tyvärr ingen bättre när hon står men kan fixa under dagen när mamma och jag ska ut med sötnosen i skogen :)

sali
0

här ser man älgkalvs benen oxå :D

sali
0

2. Hon vi köpte henne av har inte fött upp henne, dom tog henne från en tant som hade 28 hundar i en två rum och kök lägenhet och det va hon som sa att det va amstaff men om man har så många hundar undrar jag om hon kanske hade lite taskig koll. Hon jag köpte henne av sa att uppfödaren hade dålig koll överlag och att ho inte äns kom ihåg namnen på sina hundar. :(

spikes
0

7,Tur att hon kom till er dåGlad.

Jag tycker ändå det ser ut som en flatte dom har rätt långa ben,och eventuellt dobber….pälsen säger mig att det är en flatte i den ocksåGlad

sali
0

3. Jo dom kan förändras ganska mycket men just huvudet tycker jag är det som förändrar minst iaf formen på det, lite längre och så kan det men inte formen, iaf inte enligt mina erfarenheter men alla vovvar är olika :)

Trollhassel
0

Om förra ägaren säger att det är amstaff så är det nog det. Blandraser kan se ut på hur många olika vis som helst. Vissa egenskaper går vidare, andra inte.

Kan ni se Basset Griffonen i denhär? 25%

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Royalz
0

Klart det kan vara amstaff i den :) Bara att den har fått mest utav dobermannes utsende. Den långa nosen och benen osv.

Jag har en amstaffblandning och han ser lite ut som en grand danois i huvudet just nu, men den rasen finns inte i honom. Han är 5 månader.

Karizma
0

Jaoja visst kan blandraser se ut lite som helst titta bara på våran chanel 50-50 softis-imaal jag ser väl lite softis då päls o imaal är färgen o lite längre kropp men igen ute ser hennes raser vi har mött renrasiga hundar både softis o imaal o båda dom säger ne inte ett dugg lik deras :) Visst har jag sett på nätet olika hemsidor likheter med den ena rasen o den andre, men inte sätta fingret o säga ditt o datt har hon efter den rasen. Ute säger folk det är Pudel-Pumi o nån mer ras ingen säger de rätta allså. Och hon är färdigväxt med sen flera år tillbaka :) Nu kan man klippa henne mer lik Sofits men jag vill ha den rena nosen så slipper man få vatten/matrester pusar av henne :D

Karizma
0

Glömde ju säga hon är bara 40cm hög och väger 13.5kg så storleken är allså rätt liten med.

matte-mi
0

#12 Jag hade helt klart gissat pudel på henne. Men nu vet jag inte hur imaal ser ut.

När vi träffas folk ute så säger en del direkt att de ser att hon har chihuahua i sig men ser inte vad den andra rasen är, sen vissa säger tvärt om att de ser dvärgpinchern i henne men inte chihuahuan. Det ligger nog mycket i betraktarens öga så att säga.

Karizma
0

http://www.saigit.se/ är imaal klub  och här kommer softis http://www.swtk.se/swtk_2/ bra tog dom för visa att en blandis kan allså se rätt olika ut. Jag har sett dom som har softisarna rena i nosen då ser de lite mer lika ut. men hennes päls är lite softis men rumpan svans o benen är strävare hår efter imaal :) Och sen är våran coollugn inte som en terrier direkt börjar våga ta försig lite mer då hon  är omplaceringshund tar det lite tid :) Sorry vart lite ot här o låning av din tråd. Men jag ville bara säga att de kan se ut o vara helt olika vad men igentligen förväntat sig :D

sali
0

10 förra ägaren är inte uppfödaren, det är uppfödaren som reggat henne som det. Hon är en omplacering till mig med andra ord !

sali
0

8 Vi har haft massor flattar eftersom vi fött upp och i sinnet är hon som en flat. Pälsen ser lite längre ut men den känns inte alls som en flatt utan den känns mer som en labbe men då är den för lång för att va labbe oxå :D Den är ganska så sträv kan man säga

sali
0

Nu har hon även börjat "ställa upp" öronen till och från :P

[Hilo]
0

På ena bilden, tänker på ställningen och "vågorna i pälsen" -Schäfer?

Här är min dobermann/schäfer.

[Hilo]
0

En till bild från sidan.

Pappan sas vara renrasig Schäfer och mamman renrasig dobermann..
Men efter närmare efterforskning så ska även pappan vara dobermann korsat med schäfer.

[Hilo]
0

Du visade en bild på "dina" kalvben - Här är också ett par Glad
(samma hund)

Måste säga att hon är otroligt vacker, tiken din!

[Hilo]
0

På första bilden ser du även att min tik har ett ståöra.

Hon fick ett lappöra (ett vikt öra alltså), och ett rosenöra som hon kunde ställa som på en schäfer.
Bättre bild.

Ursäkta alla bilder, men jag kan inte hjälpa att se likheter mellan våra tikar Tungan ute

(bilden fick vi från de förra ägarna - Hos dem hette hon Diesel)

Karizma
0

är det där fadern på bilden #20? Ser inte ut som renrasig schäfer men himmla fin.

[Hilo]
0

#23 Haha nej, det är samma hund - Min tik Rinoa på alla bilderna. Glad

Jag har varken sett föräldrarna på bild eller i verkligheten.
Så jag har ingen aning om hur de ser ut.

Karizma
0

tyckte att iaf var hon mycket lik sin pappa :D snygg hund

[Hilo]
0

#25 Vet inte hur det menar, men hennes pappa är inte med på bild Flört
Men tackar!

Tixy
0

#0 Din tös ser ju ut som en mini av Idelma, fast med hel svans. Och lite längre päls.
Finns ju en möjlighet till att det finns amstaff i henne också, men det måste vara något mer isf. Varken amstaff eller dobermann har ju speciellt lång eller grov päls.

Idelma är 75% dobermann och 25% flat.
Bilden är 1½ år gammal, och hon hade precis varit skendräktig.

sali
0

Hon var inte så jätte lik dom med schäfer i men den med 25 flat va hon lik fast mycket tunnare men hon kanske kommer växa i sig sen man vet aldrig.

hon ställer bara upp ena örat och pga så kan hon inte vara bara amstaff och dobbis eftersom ingen av dom har uppstälda öron om dom inte är kuperade och en flat kan inte heller ställa upp dom :D

Karizma
0

oj skrev ju fel i inlägg 25 :) det skulle vara. isf (inte iaf)  :D

[Empisen]
0

Nemo har Lhasa apso i sig.. Det syns inte det minsta.

Dom andra raserna som finns i honom är Jack russell, foxterrier och pudel, jag tycker han inte är lik någon av dessa raser.. Vad tycker ni? Tungan ute

Karizma
0

30 ne det synds inte han päls ser lite lenare ut inte så där sträv kanske som foxar men det är ju olika det med :) himmla söt o bra bild skulle ju vart med på tävligen höstkort :)

Mischa
0

#30 det är inget tvivel om att det är kraftig terrierprägling på utseendet.

Men tycker helt klart att man ser foxen/jrt

≧◔◡◔≦

Xondah
0

#30 Tycker jrt lyser igenom väldigt bra. Tittar man på huvet tänker jag direkt jrt. :)

sali
0

30 jag tycker man ser lite lhas apso i ansiktet specielt ögonen :) Men det är inte mycket ! men det syns att det är terrier !

[Hilo]
0

#28 Jag gissar fortfarande på schäfer + att de har ståöron Oskyldig

Tänker på hur hon står samt vågorna i pälsen..
Ser stora likheter mellan bild i #5 och bild i #20.
Om du kollar bakvagnen så ser du nog Glad

[Empisen]
0

#31, #32, #33, #34 vad roligt att ni ser raserna som finns i! Nu när ni förklarar så ser även jag att terrier raserna speciellt lyser igenom! Skrattande

Tixy
0

#28 Idelma är ju 7½ år, så din vovve har lite att växa ikapp om det är så.
Amstaff har ju inte helstående, däremot har dom väl "vinklade", så att dom går upp en bit, och sedan ner? Obestämd

sali
0

35 hon står inte som hon brukar på bilden när hon stället sig naturligt står hon som en dobbis brukar när man ser dom stå naturligt. Om man kollar igenom henne så tyder ingenting på schäffer. Men jag tror på någon retriver och min morbror tycker hon ser ut som en stövare av något slag haha, vi tänkte prova jobba med henne och jagar hon har hon väll antagligen något i sig som säger åt henne att göra det dock apporterar hon gärna därför jag tror på någon retriever :D

[Hilo]
0

#38 Ståörat då? Vart kommer det ifrån? Stövare har inga ståöron. Så någon ras med ståöra måste finnas Glad

Apporterar gör många hundar. Min dobermann/schäfer ÄLSKADE det, och gjorde det mer än gärna.
Våra rottweilers har också apporterat mycket bra Glad

Är man riktigt nyfiken så kan du ju ringa och höra med din vet. för att kolla om denne, eller någon annan i närheten utför DNA-test.
Där kan man se vilka raser som finns i hunden.

sali
0

hehe ja örat är svår förklarat :D Vad kan det kosta med ett DNA test ? det skulle vara lite nödvändigt då alla andra hundar får ivomec mot noskvalster en gång om året (jakt hundar och krävande husse, livrädd att misslyckas) och då får hon inte träffa dom på hela säsongen om hon inte tar sprutan men om det är någon collie eller så i så kan hon inte få den för då är det kört :(

Men undrar vad ett dna test kostar, måste va jätte dyrt ?

[Hilo]
0

#40 Jag har ingen aning. Fråga någon med en äldre amstaff.
Förr så var man ju tvungen att DNA-testa föräldrar för att de inte skulle finnas APBT i generna vad jag förstått.

De borde veta. Annars kan du säkert fråga din vet. om denne vet någon kostnad.

Mischa
0

DNA-test kan inte avgöra raser, det kan fastställa släktskap.

≧◔◡◔≦

imilija
0

är det någon av er som vågar sig på en gissning på vad det är för raser i min lilla kille nu när gissningarna är i full gång? :)

Xondah
0

#43 Ser ut som de finns Shar-Pei i honom iallafall.

Svea-
0

# 43 shar-pei / rottis?

imilija
0

# 44 & 45

jag har gjort en gissningslekstråd, kolla den och gissa på, shar pei och rottis är rätt :)

[Hilo]
0

#42 Hmm, såg på något program då de testade fram vilka raser som fanns i tre olika blandraser. Kanske inte var DNA-test, minns inte vad det kallades..

Svea-
0

# 47 min dotter satt å kikade på : mannen som talar med hundar.Och ett par där hade köpt en hund som dom ej riktigt visste vad det var för raser i.Då gjorde dom vad dom kallade för DNA-test.I alla fall så minns jag det så,att han sa DNA-test.

Det visade sig vara nån urhund shiba eller så i oxå,annat än det dom själva visste.

min dotter sa att jag skulle kika eftersom vi har en omplacering själva,hon tyckte då vi kunde göra nått sånt test på henne.

har ej gjort detta,pga att jag tror det kostar en hel del och kanske inte är det lättaste att få sin vette å göra?