Kräva ang köp av valp
Vi har tagit upp lite ang avel och jag tror att det är flera som funderar på skaffa en till hund. Nu till min fråga. Vad kan man kräva av uppfödare?
Måste vara lite olika då vissa raser drabbas lätt av höftproblem andra av synfel,hjärtfel mm kan man kräva att deras avelsdjur har genomgått dessa tester? Vad tycker ni?
Jag tittar lite på blandisvalpar då med pudel i här är det en del man ska passa sig för de drabbas lätt av knäfel synfel epilisi mm svarat flera uppfödare som även har fina hemsidor ang vilka tester dom har gjort. Till svar fick jag bla. Det behövs inte göra testerna pga deras avel
och på detta svara jag. Detta upplever jag inte så jätte seriös avel visst kan man visa att man har besiktat sin tik o hane det är det minsta enligt mig man kan göra, sen ska Valpar som alltid vara vacc,märkta,vet.bes och reggade i jvb.

De krav jag tycker att man alltid ska ställa är:
- Föräldradjuren ska vara kontrollerade för alla eventuella rassjukdomar som kan finnas i de raser de har i sig.
- Valparna ska vid leverans vara vaccinerade, id-märkta & avmaskade.
- Vid leverans ska de även vara veterinärbesiktade med veterinärintyg som inte är äldre än 7 dagar.
- Som valpköpare ska man få möjlighet att träffa valparnas mamma och om möjligt även pappan.
- Aldrig någonsin sälja en valp som inte hunnit fylla minst 8 veckor (olagligt att låta valpen lämna sin mamma tidigare).
Detta är vad jag kan komma på just nu iallafall.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1,Svarar dom så skulle jag absolut dra öronen åt mig,det enda jag kan tillägga efter Anne är att,se till att du får info så långt bak som möjligt om avelslinjerna för din hund
Jag skrev lite fel i mitt inlägg 1. Jag mailar o frågar dom ang vilka tester som görs på deras avelshundar nu bode dom längre upp i landet så bara det gjorde att det hade inte blivit köp. Men jag frågar allså ang vilka tester som har gjorts på de vuxna hundarna. Och hon svarade: min vetrinär anser inte att i min typ av avel behövs det göras. Och jag svarade då tackar jag för ditt svar anser dig inte vara en seriös uppfödare på blandraser.
Och rätt många avlar där ute seriöst enligt dom men några större tester görs inte. Så med andra ord lär man inte kunna kräva 1a punkten anne (#2) skrivit ang föräldradjuren. Alla andra hittar man lätt :)

#4 Fast om "vi" valpköpare börjar ställa högre krav även på blandrasuppfödarna så kommer de tillslut måsta börja göra dessa undersökningar för att överhuvudtaget få valparna sålda. Så till viss del så kan dessa oseriösa uppfödare fortsätta som de gör eftersom att valpköparna inte ställer högre krav på dem.
_**/Mvh Anne
Ja det är så sant Anne men vi är ju rätt många som köper blandrasvalpar och även renrasiga utan att tänka på vad som ligger bakom aveln alls, man köper allså en hund för att bara ha :) Både gott och ont vill jag säga.

#6 Jo jag vet det, därför försöker jag uppmana både valpköpare och uppfödare att ställa krav både på sig själva och på uppfödarna/valpköparna, detta oavsett om de ska köpa blandras eller renras.
För att höja blandrashundarnas status så tror jag det är viktigt att vi alla ställer krav åt båda hållen. För tyvärr så är det till stor del än idag att blandraser ligger lågt i status och även för allt för många ses som en slit och släng vara.
_**/Mvh Anne

håller med er övriga samt att man som köpare bör få ställa sk jobbiga frågor till uppfödaren under hundens uppväxt, sk livslångt suport.
sen är ju ett stamträd kul att få med.
valpträffar nångång under hundens liv vore också kul, då får man se hur syskonen utvecklats.