Shejping
Det lär ju vara flera av er här som håller på med shejping. Själv har jag ett problem med Idelma när det gäller shejping - hon bjuder inte på nya beteenden.
Hur ska man gå till väga för att få henne att bjuda på lite nya saker?
Det hon gör att hon sätter sig, lägger sig, lägger sig på sidan ("död hund"), ställer sig upp, backar, skäller. Varje gång.
Det är ju en fråga om att "vänta ut" lite,har du provat noncha hennes beteenden till hon gör rätt,vad vill du hon ska göra dutta med nosen på den eller putta med tassen…?,för det verkar som hon inte förstår budskapet riktigt.
Ignorerar jag hennes beteenden (som jag inte vill förstärka mer) så blir hon frustrerad och sur på mig.
Har testat med tasstarget i form av musmatta, den får hon för sig att hon ska apportera till mig. Har även testat med en låda som jag vill att hon ska sätta tassen i, men nää, det går ju inte.
Att luta lite på huvudet, lägga tassen över nosen/huvudet eller så funkar också. Bara jag får något nytt.
2,Helt välmenat nu så tror inte jag hon blir sur,hon vet bara inte vad du vill,troligtvis för att du inte är tillräckligt tydlig,alla hundar lägger av när det blir för otydligt…
Skulle vilja rekommendera dig Anders Hallgrens bok om shejping,mycket lättläst och förståelig text i den.
#3 Hon vill ju, och slutar ju inte utan stannar.
Ska ta och kika på det, tack!
4,Lycka till
#5 Tack! 
Testade lite nu igen, för att se om det gick bättre idag. Hmm, det blir att jag får lura henne till att lyfta på tassen, och kräva att hon utökar tiden. Tasstarget lurade jag lite med en godis under target, och klick + godis när hon trampade på den.
Och så passade vi på med kloklippning när vi ändå var igång.
6,kul att det går framåt,ibland får man försöka vara smartare än dom även om det är svårt
#7 Helt klart! Får testa lite småsaker sådär och se om det går bättre. Kan ju visa/lura i början, och smått ta bort det och se. Vore bra för henne om hon fick arbeta så också.
Försök att inte lura henne utan belöna ännu mindre delar av beteendet. Så små du bara kan. Vill du att hon ska sätta tassen i en låda så belöna först flera gången för att hon bara tittar på lådan, verkar intresserad, rör sig mot den osv osv osv fram till att hon är i närheten av lådan och råkar röra på ena tassen. Små, små, små delar är nyckeln till shejping.
Du kan ju också leka leken "bara nya saker" med henne :) Klicka och belöna för allt hon gör, men bara 1 gång per sak. Varje gång hon gör något hon inte gjort innan klickar du och belönar. Sätter sig, tittar åt ett håll, slickar sig om munnen, viftar på svansen, rör på en tass, lägger sig osv, osv.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#9 Ska testa båda sakerna, tack så mycket!
Ni är en klippa här inne på blandrashundar!