Gjorde utfall
Igår hade vi en köpare på våran kaffemaskin, han höll på att bli biten.
Det fanns en bidragande faktor: Han lutade sig över henne det första han gjorde.
Bör jag vara orolig för att hon ville bita honom? Vad jag vet så är det hotfullt att luta sig över en hund.
Det kan uppfattas som väldigt hotfullt för en hund.
Hunden behöver inte vara osäker, men är hunden osäker är reaktionen såklart värre..
Be framtida besökare att inte luta sig över hunden.
Ska de luta sig, flytta på hunden innan..
Ska de hälsa kan de huka sig och klappa bog eller hakan..
I vissa fall kan även en klapp på huvudet uppfattas illa av hunden, från främmande människor.
Han både lutade sig och skulle klappa på huvudet.
#2 Ja, det är många hundar som skulle finna det hotfullt..
Rätt sätt att hälsa på en helt okänd hund är att sitta på huk, men blicken bortvänd samt hålla fram en hand.
Om man ska klappa, klappa bogen i första hand.

Hilo har helt rätt, både att luta sig över hunden och att klappa den på huvudet är i hundens ögon mycket hotfulla beteenden.
Stackars Ronja ville nog bara försvara sig mot den hotfulla besökaren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#0 Tror inte du behöver vara orolig över hennes beteende. Man kan ju försöka undvika att hunden hamnar i sådana situationer genom att låta hunden själv bestämma om den vill gå fram och hälsa.
Har haft samma problem med min vovve när det gäller barn, men han går gärna fram och hälsar om de sitter still.
Zabelle
Tänk på att hon inte vart hos er länge, jag tor det gör dom mer uppmärksamma för såna här missar folk gör. Hon gjorde inget fel, tvärtom bör någ folk fatta lite hundvett. Chanel vaktar oss rätt bra larmet går o hon kan låta rätt arg med barn släpps in förståss men vuxna nop det larmas tills man öppnar dörren men hon står kvar bakom en o kollar läget.
Jag tycker nog att man ska vara försiktig vid sådant beteende. Visst - hunden kände sig hotat men man kan ju inte bortse från att hon anföll/gjorde utfall! Och SÅ farligt ska det inte vara att någon lutar sig över hunden att den måste försvara sig på det viset.
Jag hade hållt stenkoll på det i framtiden, samt övet på att kunna luta mig (och senare bekanta) över henne utan en sådan reaktion. Försöka vända hotbilden till något positivt, för det var ju inte en grov eller illasinnad, ovanlig överseelse från besökaren. Ett fel, ja, men i vårt samhälle och med hundar som husdjur så måste sådana missar få ske utan att det blir bråk om det. Så jag ser det definitivt som något att arbeta på; få hunden trygg i allmänhet och ta sen udden av ''hotet'' genom övning och att förknippa ''lutande'' människor med något positivt istället för ett hot.
Kanske det kommer av sig själv om hunden är ny nu, men jag hade iaf hållt koll på det, Och undvikit situationer med främlingar som lutar sig innan du och människor hon känner kan göra det ed en positiv respons från henne.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 Att luta sig över en hund kan vara bland det mest hotfulla du kan göra.. Vissa hundar tar lätt på det, andra inte.
Så jag tycker att man borde respektera hunden och inte ta för givet att hunden "tål" ett sådant beteende från främmande människor..
Samma sak som om en människa kommer springade mot hunden..
#8 Men det är också ett väldigt vanligt och naturligt beteende hos välmenande människor. Jag säger inte att man ska ta det för givet, men att det är hundägarens ansvar att lära unden att det inte är ett hot om någon skulle göra så. Ett ansvar att vända hotbilden till något positivt som det är menat att vara.
#8 Håller helt med! Det är levande individer och de måste ha rätten att reagera, den respekten måste man visa sitt djur.
Zabelle
#9 Då kan man som ägare snällt be folk som ska hälsa att inte luta sig över hunden. Svårare än så är det inte.
Ni gör som ni vill. Jag ser hellre att hunden lär sig att det är positivt/välment. Kanske man får en tryggare individ på köpet genom att vända ett ''hot'' till vad det är; en positiv välmenande gest. Men det hade ju varit förfärligt.
Att reagera; ja visst. Men bör man som ägare inte ta sitt ansvar att lära hunden vad som är farligt och vad som inte är det - innan någon råkar göra ett misstag och blir biten? Vad är det för fel med att hunden lär sig förknippa människor som hälsar på den med något positiivt, som det ju är?
Kan ju tillägga att vår hund hellre backar undan innan hon väljer att bita, och inte blir nervös av vänligt instälda människor. För att hon känner sig trygg i alla normala situationer som människor - både hundvana och mindre vana- kan råka utsätta henne för.
Har det varit fel av oss att arbeta mot en trygg hund som inte uppfattar lutande männidskor som ett hot?
Jag såg ett program där en vältränad polishund bet reporten då han lutade sig över och klappade på huvudet…så det verkar vara en normal reaktion att dom anfaller.
Jag tycker inte att det var Ronjas fel alls och det borde eg. folk veta att man inte gör så.
Hon var väldigt nyfiken först av människan så att stänga in henne varje gång när någon kommer är inget alternativ. Hon ingår i familjen och det är eg. besökaren som ska tänka sig för.
Alla andra som kommit hit och hälsat på Ronja har satt sig ner på huk och låtit henne nosa, då har det aldrig varit nåt problem och hon har accepterat dom snabbt.
Hon vaktar oss väl i alla fall…
Jag har aldrig påstått att det var hundens fel.
Men jag tycker att om man ser att det kan uppstå en sådan situation så bör man göra något åt det innan något händer.
Jag har heller inte sagt att hon ska stängas in, tvärtom. Det rsakar bara mer stress och hon lär sig ingenting på det. Jag har sagt att jag tycker att ni borde träna med henne så att hon inte uppfattar det hotfullt om någon klappar henne på fel sätt, utan förstår och uppskattar klappen ändå. Något ni kan göra genom att själva böja er över henne (arbeta gradvis om det behövs) tills hon är trygg och glad ändå, berömma eller kanske ge godis så länge hon har en lugn, trygg attityd och vara noga med att det blir kuul. Det är roligt att få uppmärksamhet och bli klappad! Sen be folk hon har träffat men känner mindre väl att göra likadant (stegvis igen om så behövs.) tills hon trivs med det. Inte att stressa henne eller stänga in, utan att vända ett snällt beteende som hon uppfattar som hotfullt, till ett snällt beteende som hon uppfattar som bra. Aldrig arbeta för fort så att hon hinner bli osäker men att arbeta på ett sätt så att hon hela tiden känner sig trygg och på så sätt sträcka gränsen för vad som känns stresande till om någon faktiskt beter sig olämpligt/hotfullt på riktigt och inte av ett misstag.
Alla är inte hundvana och att behöva påminna främlingar hela tiden innebär två risker; 1 de blir rädda för den 'farliga'' hunden och ger ut fel kroppsspråk pga det, 2. Ni kanske glömmer det en gång vid fel tillfälle. Men fram tills att hunden är trygg är det självklart att stressande situationer ska undvikas och då måste man ju vara säker på att gäster beter sig riktigt (vilket i längden också skapar trygghet.)
Sen har ju polishundar ett lite annat arbete där de faktiskt i vissa fall ska skrämma folk en aning och ska verka farliga, så att jämföra dem med en familjehund är inte helt rätt. Tycker jag. Er hund förlorar inte vaktkänslan av att bli trygg med folk, snarare tvärtom. En otrygg hund är inte särskilt modig nogatt försvara någon… förståeligt nog. annan
Ronja tyckte det kändes hotfullt och reagerade.. Hundar ska absolut få reagera! Säg åt folk i framtiden att inte luta sig över henne.
Dock borde du nu ta tillfället i akt att träna på detta. För någon gång kanske någon gör samma sak igen och du inte hinner säga åt personen att inte göra så.
Träna det genom att luta dig över henne och belöna gång på gång på gång. Luta dig över, belöna. Ta på huvudet, belöna. Luta, belöna. Ta på huvudet, belöna. osv, osv, osv :)
En tjej som är klickertränare pratar om hur man fångar en lös hund (genom att förstärka närkontakten) och tar också upp problemet med att man ofta lutar sig över små hundar. Så gör hon några upprepningar där du kan se hur man sätter handen ovanifrån och sen belönar, http://www.youtube.com/watch?v=6jaxuTuH2ow
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Precis vad jag försöker säga.
Men man ska inte belöna om hunden blir osäker (då ska man istället gå tillbacka ett snäpp och kanske inte luta fullt så mycket) eftersom annars belönar man hunden för att den blir osäker och visar ett otryggt bettende.
17,Så du tror att en signalkänslig hund som reagerar över att någon lutar sig över den,kan lära sig att det inte är farligt med din hjälp?.
Då kan jag berätta för dig att det är ett beteende som är mycket djupt nedärvt från deras stamfader,en del reagerar på det en del inte,det är faktiskt vårat ansvar att se till att andra hälsar på våra hundar som sig bör,i annat fall kan dom låta bli……..vi kan dra paralellen med människa…ska vi kräva av dig att du ska vara alldeles lugn och acceptera om någon kommer fram och pratar med dig hotfullt eller så nära som näsa mot näsa?.
Hilo gav ett jättebra förslag till hur man hälsar på en hund,det allra bästa sättet är att vända sig bort så att man står på sidan med sina axlar och bringa/bröst bortvänt från hunden,sträck sedan fram en hand och låt hunden komma själv….Att huka sig rakt framifrån kan också vara hotande för en osäker hund,eftersom du även då lutar dig framåt och har hela bröstet och axlar lutad mot hunden.
Till TS,din hund behöver du inte oroa dig över,däremot så kan du hålla koll hur andra hälsar på den…den reagerade fullt normalt,antingen backar dom eller så nafsar dom till"markerar" vilket låter mer än det är menat från dem.Det är ju deras sätt att säga ifrån och det måste dom få göra.
#18 Du kan begära att jag inte slår någon som beter sig så utan backar udan. Dessutom är inte hundar dummare än att de kan (lära sig) skilja på aggressiva signaler och välmenta signaler även om rörelsen i grunden är densamma.
Ja, det går att lära in, och hunden mår bra av att känna sig tryggare i olika situationer.
Jag har sagt mitt i den här diskussionen. Den som vill ta åt sig får gra det, den som har en annan åsikt får ha det.
19,I detta fallet är det inte hunden som är dum, utan människan som prompt ska hälsa på ett för hunden fel sätt,att en hund kan lära sig skilja på signaler är helt rätt,men det är inte alla som accepterar sånt för det,och det handlar då inte om trygghet utan om att hunden helt enkelt inte går med på det.
Du kan ju vara hur trygg du som helst som människa,men eftersom du i så fall ber någon backa så accepterar du ju inte det,men du anser att du står över hunden så pass så att den ska acceptera det….det är ett liv inte en vandrande robot på fyra ben vi talar om här.
#20 Nu blir jag faktiskt irriterad;JAG HAR ALDRIG SAGT ATT HUNDEN ÄR ''DUM'' så sluta skriva som om det är det jag säger. och jag anser att det finns en god grund att lära hunden skillnaden på hotfullt beteende och ett mycket vanligt misstag i all välmening.
Jag begär att en hund inte ska bita eller morra i ett sånt läge (eller snarare att en ägare ska lära hunden det eftersom hunden inte kan lära sig själv). Om den inte accepterar beteendet så ska den helt enkelt gå därifrån. Och den ska naturligtvis att ha plats att göra det om den så vill. Men vi kan inte säga att det är ett bra, helt ok beteende att en hund bite eller gör utfall för ett sånt misstag, utan att ens försöka arbeta med hunden så att den inte känner sig osäker. Det tjänar både hund och människa på.
Men nu s***** jag i detta. Jag har sagt och förtydligat min mening, ni hålller inte med utan anser att jag säger att hunden inte får ha några känslor. Fine, tro det eller läs om och se vad jag säger. Jag har inget mer att tillägga.

Om du som trygg människa blir tillräckligt rädd eller upplever något hotfullt så kommer du att reagera.Punkt slut.Vilket är normalt.
Vad som är hotfullt är olika från individ till individ oavsett om vi är männskor,hundar eller katter.
Jag tycker att det är vi människor som får lära oss att alla hundar är just individer och alla gillar inte när vi människor kommer och lutar oss över och ler allt vad vi kan och vill klappa dom på huvet.
Respekt för individen är ett måste i alla lägen.
Dom som kommer hem hit får lära sig hälsa rätt på en hund då jag har olika såklart oxå har olika individer i min flock.Det innebär oxå att hundarna får hälsa när jag sagt varsegod,hälsa.På så sätt hinner både människor & hundar få en liten uppfattning om varandra samt om dom vill hälsa på varandra.
Inget tvång,ömsesidig respekt för individen.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
21,Du får bli hur irriterad du vill men det är den krassa sanningen,varför ska du tvinga en hund att bete sig på ett för dom onormalt sätt,när det är människan som behöver lära sig vett och etikett?,som jag ser det så vägrar du ta in det man skriver,så jag förstår att du blir irriterad
,att du skriver i ditt inlägg 7 att man ska vara försiktig vid ett sånt beteende,är ju att sända fel signal till ägaren för det första,hon har en fullt normal hund.
Öppna ögonen och begrunda det vi skriver så kanske du förstår sen.Du som människa står inte över hunden utan det handlar om ömsesidig respekt,på det viset får man en trygg hund
.
Tips…jag skrev en tråd som heter "En kall nos" läs den….
Så trots att det går på ett bra, icke-stressande sätt att träna bort udden av ett sådant beteende, vilket både ger en tryggare hund och en säkrare miljö för människor som inte är hundvana, så är det fel att försöka? Man ska bara acceptera att hunden är otrygg och kanske hugger istället för att hjälpa den att bli trygg?
Nästa person kanske är ett barn som blir bitet eller skrämt för livet.
Det är inte den krassa sanningen att jag säger att hunden är dum. Det är heller ingen sanning att man bara ska låta hunden vara osäker och bita folk för ett enkelt misstag. Det är en åsikt.
Ni säger att det är naturligt för hunden att känna sig hotad. Jag håller med men tycker fortfarande att man ska vänja huynden vid det som den är osäker inför så att den slipper känna sig hotad.
Första gången jag skulle täcka min häst var han rädd och kände sig hotad av täcket. Helt naturligt för en häst. Han är inte mindre individ för att han lärt sig att täcket är något bra, och han mår inte sämre av att slippa frysa när det regnar snöslask. Men efter vad ni säger är det bättre att låta honom vara rädd och hotad av täcket än att vänja honom vid det och göra det positivt. För att det är naturligt att han blir rädd när ett stort skynke läggs över honom. Det är hotande. Men nu är han trygg med det.
Efter vad TS skrev blev hunden nervös. Men ni anser att istället för att visa hunden att det är ofarligt, ska man helt undvika det som gjorde de rädd - för resten av dess liv i alla situationer.. Ett täcke är kansk mer nödvändigt än att klappa hunden på fel sätt, men faktum är att människor gör misstag. Och en osäker hund mår inte så bra som den hade gjort om den var säker. Nästa gång ts inte hinner säga ifrån om besökares hantering av hunden, kanske det är ett barn som blir bitet. Eller en vuxen för den delen. Kanske någon möter hunden ensam. Oavsett vilket är det mycket stor risk att någon gång i livet kommer någon att klappa hunden på fel sätt igen. Och även om hunden inte biter då heller, blir det en ny stressande situation för henne.
Så berätta varför det är fel och varför hunden mår dåligt av att lära sig att det inte är ett hot, och av att bli tryggare?
Det handlar ingenstans om tvång. Det handlar om trygghet, om att göra det roligt för hunden. Att göra det lätt för den. Tvång är att binda fast den och kasta sig över den tills den ger upp. Inte att vänja den med beröm och uppskattning. Som jag sagt tidigare; det viktiga är att hunden är glad under hela träningen. Att det blir en lek för den och ett steg i taget. Gör man det rätt känner hunden sig duktig och uppskattat och mår bra. Den känner sig inte tvingad, den lär sig bara att en klapp är roligt fast att kroppspråket blir lite fel.
25,vem svarade du nu?
#26 Er båda.
25,Varför ser inte du att vi skriver att ett sånt beteende inte alls behöver bero på att hunden är otrygg?,läs igen och ta till dig det vi skriver,du som människa står fortfarande inte över hunden och bestämmer inte vad den ska tycka om och inte,du ska som människa hjälpa hunden i situationer där du behövs,men vill inte hunden ha människor böjda över sig så ska den inte behöva det,likna det med att tvinga dig själv att gör något du inte vill…är du otrygg för det??
raderar upprepning
27,Skriv gärna siffran/siffrorna för ditt svar…
raderar överflödiga inlägg som bara upprepar vad jag redan skrivit.
29,men om jag ändrar frågan då…anser du att en hund som reagerar så här inte mår bra och är otrygg?….En hund hugger för det första inte direkt utan den varnar eventuellt med markering först, ett nafs eller ett utfall/morrning…men det får den alltså inte göra för dig?,och är det inte upp till ägaren att släppa fram andra som ska hälsa?.
Självklart är det vårat ansvar,men hundhållningen har gått framåt sedan 70-80 talet och idag får en hund tala om vad den tycker,så länge den inte orsakar skada,vilket ingen normal hund gör i första hand.Det handlar om ömsesidig förståelse och acceptans för varandra alltså hund och människa.Du är människa och kan tala det kan inte hunden.
Du måste förstå att vissa hundar helt enkelt inte går att lära om på alla punkter,detta är en sådan,och hade jag en hund som var sån skulle jag hålla stenkoll på vem och hur folk hälsar på den…jag skulle aldrig utsätta den för att sk"träna in" en sak dom inte ska behöva acceptera.
"En kall nos" det tipset visar bara att du inte fattat ett dyft av vad jag försöker säga. Konstigt att jag blir frustrerad? Fråga någon som känner mig..jag är den sista som tror att människan är mer värd än djuret.
Jag försöker ju bara säga att vi som ansvarar för våra djur måste ta det ansvaret. Jag har aldrig pratat om tvång, jag har nämnt glädje, uppskattning och uppmuntran. Trygghet. Både under all träning och ev. situationer som uppstår. Aldrig bestraffning eller tvång. Bara att det han uppfattar som hotfullt - men som inte är det- ska tränas in så att han inte blir rädd. En rädd hund blir aggressiv. Hundens val om den inte gillar läget är att gå därifrån. Liksom mitt om han söker uppmärksamhet på ett sätt jag inte uppskattar.
Vi är värda lika mycket men liksom hunden inte behöver acceptera att jag slår honom, behöver inte jag acceptera att han bits.
#32 Väl talat Lena.
Helt riktigt.
Hundar ska få tala om vad de känner, och i detta fallet handlade det ju inte om bett, utan om ett utfall = varning. (TS)
Jag tänker på min tik.
Hon ger ifrån sig avståndshållande morrningar åt andra hundar.
Ska hon inte få säga till att hon inte vill ha dom där, utan träna henne att acceptera att hundarna får göra hur de vill med henne?
Nej, det låter inte rätt i mina öron.
Så jag står helt för vad du pratar om - Även om i min tiks fall är hon inte rädd, utan bestämd om vilka hon umgås med. Men principen om reaktioner är den samma.
24,Som sagt du läser inte ett smack av vad som skrivits…om det är någon här som inte vill se det realistiska i det vi skrivit så är det du…..din frustration tyder på det,men det är ditt problem….
raderat
#37 Anser du att hundar ska acceptera allt?
Bara en vanlig fråga - Motivera gärna.
Hade du läst texten StarsOhSvea skickade?
raderat
#39 Tolkar det som att du anser att en attack och ett utfall är samma sak?
Jag tolkar, inte lägger ord i munnen som du nyss gjorde.
Sånt uppskattas inte, men förbiser det då du uppenbarligen är frustrerad..
37,Du frågar nog lite fel person här huruvida jag inte förstår positiv inlärning och inte,kan inte låta bli att le
,står det för det första att hunden högg?…och att hugga och göra utfall är 2 skilda saker,ett utfall görs för att varna i första hand,ett hugg blir det först när hunden känner sig rejält trängd och då menar jag rejält!,så du anser att en varning är lika med rädsla?.Ägaren SKA inte göra fel så enkelt är det.
#41 Tack Lena! Du tolkar mina tankar i skrift 
39,Skaffar du en hund så lär du också skaffa dig lärdom om din hunds signaler även de subtila,kan man läsa sin hund kan man avstyra det mesta,detta bör varje hundägare kunna.
Nej. Men jag anser att de inte ska göra utfall i första hand. De ska gå iväg långt innan de gör utfall.
Jag anser inte att utfall och attack är samma sak, men jag anser att både utfall och attack är en för lånt framsskriden varning. Upp till morrning kan jag acceptera på en hund som inte är rädd eller osäker. (vilket denna tydligen inte fick vara), utfall är för långt och måste åtgärdas - på för hunden trevligast tänkbara sätt. (inte bestraffas, arbetas mot)
Vid morrning har den sagt ifrån klart och tydligt, och det räcker. Då har den sagt sitt, då räcker det och den kan gå iväg. (för vilken människa fortsätter klappa en morrande hund?) Om människan fullständuigt ignorerar en lång morrning kan jag sträcka mig till utfall. Aldrig bett på en hund som inte är rädd.
Men jag skriver ju bara vad det tjafsats om hela tiden, att allt är tvång och att hundar får säga ifrån precis hur skarpt som helst oavsett vad det gäller.
Hundar är inte korkade, om de inte är rädda (för då blockeras ofta hjärnan en del) så vet de tydligt skillnad på en välmenande människa även om beteendet inte uppskattas av dem.
----
en nej. Inte ett inl'ägg till. Låt mig gå nu för i **** för detta leder ingenstans.
raderat
#44 Du får lämna tråden när du vill. Du behöver inte svara.
Men jag tänker fortfarande säga vad jag tycker.
Dessutom handlade detta inte om hugg i TS inlägg.
Utfall är en tillsägelse - Inget annat och är man så lat och inte orkar be sina besökare hälsa på hunden på rätt sätt så får man skylla sig själv.
Det är faktiskt inte svårare än så. 

Vill nu på minna om att hålla en god toon i denna tråd, bråk/tjaffs/gruff mellan medlemmar ska skötas privat INTE öppet i forumet!
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min Ronja är inte ett dugg otrygg. Kommer inte att säga mera eftersom min fråga verkar ha orsakat orsakat het disskution.
47,Men oj gick det så fort 2 min och ett inlägg blev raderat,jag håller med Anne 44,pm,a mig gärna så kan vi diskutera vidare om du vill…det är fritt att lämna tråden när som helst
.
Till Ts…du har en fullt normal hund och resten har du ju sett i mina inlägg
#46 Hur ska jag kunna lämna tråden när ni hela tiden svarar mig personligen?
Känner mig ärligt talat inträngd i en hörna som nån pappegoja som måste uppreppa mig om och om igen utan att nån ens förstår vad jag försöker säga. Trängd, ledsen, frustrerad. Jag gav ett råd och fick hela forumet emot mig. Och käner att inte nån enda är emot mig för det jag försöker säga, utan för vad de tror att jag säger. Inte något tecken på att budskapet gått fram. Jag har inget emot att inte få medhåll, men jag mår sjukt dåligt av att inte lyckas göra mig förstådd.
''Hata mig för det jag är, inte för det ni tror att jag är''
#48 Det lät som om hon var det eftersom hon gjorde ett utfall mot något och du skrev, som jag uppfatade det, att det var för att det var en hotfull gest. = att hon kände sig hotad. Min reaktion baserades på det.
Jag anser fortfarande inte att en hund någonsin ska gå så långt som till ett utfall för att den inte gillar nåt. Men det har jag redan skrivit om; både ägarens ansvar i situationen och hundens diciplin/beteende i sig.
#50 PMa gärna

Till allihopa 
Bland det mest frustrerade som finns är väl att inte nå fram & hitta rätta orden för att andra ska förstå oss.Ännu svårare blir det när man skriver bla så här på forum till varandra.Jag hoppas i alla fall att alla läser igenom ett par ggr till,att man sätter sig ner å tänker igenom vad det står och hur man kan förmedla sig till dom andra.Tror inte alls att det är så att alla är emot någon här,däremot att här finns det mycket kunskap och mycket olika åldrar samt erfarenheter.Ibland kan vi alla ta ett steg tillbaka och se om vi kan lära oss av varandra till fördel för våra hundar/övriga djur.Med åren kommer ju ofta erfarenhet oxå.
Stor kram till alla vovvar & ALLA i detta forum/tråden.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.